Bollywood en Indiase cinema

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Bollywood en Indiase cinema

Bericht door Colonel_Kurz » 15 mei 2015 22:01

Ik hoop het ook. Hopen dat het de Anurag Kashyap van Gangs of Wasseypur en Black Friday is, niet van Girl with the Yellow Boots en Ugly.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 16 mei 2015 09:56

Gangs of Wasseypur, herinner me dat dit de beste film was die een paar jaar geleden op het iffr te zien was. Dacht dat ik die had gezien maar herinner me er niets meer van. Ga die vanavond wel kijken om in de stemming te komen. Cheers :)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 mei 2015 11:14

Nee, op Imagine.

Moet je wel de hele avond voor uittrekken, het is echt avondvullend entertainment. :P

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 16 mei 2015 20:29

Ja kutzooi dat ding duurt 5 uur, ben net pas thuis. Andere keer :)

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 17 mei 2015 12:38

Uitermate geschikt voor de zondagmiddag, zo heb ik 'm ook op Imagine gezien.

Bombay Velvet is leuk, ziet er prachtig uit, zelfs Thelma Schoonmaker als editor. En sowieso zijn jaren 20 gangsterfilms (jaja, de film speelt niet in de jaren 20, ik weet 't) gebaat bij het toevoegen van kooigevechten.

Wel irritant dat de nl ondertiteling is toegevoegd aan een versie waar al Engelse ondertiteling in beeld staat. Maar ik heb jarenlang voornamelijk films in België gezien, dus het niet zien van een set ondertitels is even weer een kwestie van wennen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 mei 2015 13:43

Maar lees je dan de Nederlandse of de Engelse? Om de een of andere manier vermoed ik altijd bij Bolly in de Pathé dat die Nederlandse ondertiteling een haastige vertaling is van een Engelse...

Zaten we dan toen in dezelfde zaal op Imagine, of was ik een week later? :P

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 17 mei 2015 17:07

Bombay Velvet ziet er prachtig uit, daar ben ik het wel mee eens. Het is alleen een film om heel snel weer te vergeten want het plot is te triest voor woorden, met als bonus het eind als Johnny
Spoiler
eindbaas Kammbala gaat vermoorden en hij gewoon zit te eten aan een tafeltje met het liefje vastgebonden tegenover hem
. Had hier veel meer van verwacht, kreeg alleen een zooitjes verhaal, net niet slaapverwekkend.. En de liedjes vond ik btw ook niets.

De ondertitels aan het begin waren wel epic idd, engels en nederlands boven elkaar. Een voorbeeldje, komt al in beeld in de eerste 5 minuten tijdens het intro nummer :)
Out on a limb for love.
Werd vertaald naar O+ O+
Uit op een ledemaat voor liefde.

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 18 mei 2015 07:23

Dat de Nederlandse ondertiteling uit de engelse komt lijkt me evident. Ooit zag ik Family: Ties Of Blood en daar kwam de Nederlandse ondertiteling letterlijk uit een vertaalcomputer die Engels was gevoerd. Daar is wat je gewoonlijk ziet echt niks bij. Die werd dan ook vervangen door Engels ondertitelde exemplaren. Ik las inderdaad het Engels, maar pakte ook weleens het Nederlands mee.

Heb Wasseypur volgens mij op de laatste dag van het festival gezien dat jaar.

Onze theorie over de matige liedjes (wist het gelukkig al vooraf, had de soundtrack al een paar keer beluisterd) was dat de componist b-materiaal leverde, omdat de nummers toch niet in uitgebreide zang- en dansscenes zou figureren.

Mijn favoriete vertaling, uit Family: "Hij heeft er de darmen niet voor."

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 18 mei 2015 11:49

Die componist heeft zelf een aantal keer beweerd dat hij al aan de muziek werkt sinds Dev.D, 5 jaar dus al. Kan natuurlijk ter promotie zijn, maar toch... Heb ook de soundtrack al een paar keer beluisterd, meer geinig/leuk dan echt bijzonder ja, en ontzettend westers vooral. Daar wordt door de Indiase critici al veel op afgegeven trouwens zie ik, dat de film te westers zou zijn. Teveel imitatie Scorsese, een makkelijk gemaakte connectie door de montage van Thelma Schoonmaker natuurlijk. Het zal mij morgen benieuwen.

Dan zaten we in dezelfde zaal.

Wat betreft de ontmoeting tussen Hollywood en Bollywood, hier een trailer van een ABC serie voor het najaar met Piggy Chops in de hoofdrol:

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 18 mei 2015 12:38

Volgens Box Office India (niet altijd heel voorzichtig met uitspraken) stevent Bombay Velvet op een recordverlies af. Bombay Velvet To Set Benchmark In Terms Of Losses. De film kostte blijkbaar 120 crore ($19 miljoen), t.o.v. 9,2 crore voor Gangs Of Wasseypur (beide delen samen). De duurste Bollywood-films tot nu toe zijn Dhoom 3 en Ra One met een Budget van 125 crore elk.

Na Wasseypur zag ik die avond op Imagine nog Eega, de regisseur daarvan komt later dit jaar met de duurste Indiase film ooit. Misschien moet Pathé ook maar eens Tamil en Telugu-films gaan laten zien. :D

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 18 mei 2015 13:13

Ik kwam laatst nog een site van een Tamil distributeur tegen met een .nl adres, maar de pagina met "show times" liet alleen een trailer van een film zien en op mijn vraag die ik via het contactformulier opstuurde heb ik nooit antwoord gehad.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 19 mei 2015 23:49

patrick_h schreef:Mijn favoriete vertaling, uit Family: "Hij heeft er de darmen niet voor."
Tijdens Bombay Velvet kwamen er ook een paar van dat soort mooie dingen uit, maar ik ben ze alweer vergeten.

Oh ja, die ledemaat, die viel me ook al op.

Wat betreft die matige liedjes denk ik eerlijk gezegd dat die gozer gewoon weinig kaas van jazz heeft gegeten, en iets als Chicago als referentiepunt gebruikte...

De film viel me verder toch flink tegen. Ziet er mooi uit, maar verder vooral namaak-Amerikaans. Karan Johar was wel leuk against type. Een aantal scènes kwamen op mij over alsof er flink in geknipt was.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 02 jun 2015 22:06

Alvast gereserveerd voor Dil Dhadakne Do, en net op yt even door de soundtrack gescrolled. Epic Fail! Nummers waren nog slechter dan slecht, waarom heb ik dit gedaan, welk evil mastermind begon daarover :-?

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 09 jun 2015 19:29

Waar is toch de tijd gebleven dat je toch nog over enig muzikaal talent diende te beschikken om succes te hebben in de muziekwereld?

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 09 jun 2015 22:20

Vind het nummer niet slecht klinken... om één keer te horen :)

Dil Dhadakne Do ook nog gekeken en die viel me niet tegen. Het begint saai, het is een, ja hoe zeg je dat cinematografisch correct... Een raamvertelling van een hond over een familie die een cruise gaan maken met al hun vrienden, en ondertussen dreigt hun zakelijk imperium in elkaar te pleuren. Hij komt dus heel traag op gang, alle relaties enzo gaan ze eerst allemaal uitleggen, sommige kwamen niet helemaal goed over, maakt niet uit ook want je weet toch al hoe het afloopt: ze leven allemaal nog lang en gelukkig. Ergens halverwege gebeurt er iets in die film, die honden voice-over verdwijnt en het wordt een normale film, was nog wel benieuwd wat voor twist ze aan al die driehoeksverhoudingen en weet ik veel wat zouden geven. Tegenvaller is natuurlijk wel dat de liedjes fucking kut zijn, zo slecht en kort, die eerste van die danseres past geeneens in de film :/ Was toch nog wel een leuk zondagmiddagje. Oh, en speciaal voor Kurz: Special thanks to Aamir Khan in de aftiteling. Leek me wel leuk om even te vermelden voor een Khan-lover :)

Plaats reactie