Bollywood en Indiase cinema

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Bollywood en Indiase cinema

Bericht door Colonel_Kurz » 09 jun 2015 22:22

Hij doet de stem van de hond, hoorde ik.
die eerste van die danseres past geeneens in de film
Een echt item nummer dus?

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 09 jun 2015 22:28

Het is een beetje jaren '30 stijl muziek met modern gemixed en ook nog gedaan op een podium in een club. Echt raar, er klopt een heleboel niet aan die scene.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 jun 2015 19:22

@Mark: Oh, de danseres is dus wel een personage in de film? Ik dacht eerst dat je echt een nummer met een danseres bedoelde, die verder niet in de film voorkwam. Vandaar mijn vraag of het een item nummer was.

Trouwens,
http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=43513
http://www.theateraanhetspui.nl/agenda/

Denk dat ik die zondag sowieso iets ga meepakken, maar wat weet ik nog niet. DDLJ op het grote scherm is wel cool, maar misschien zou die met Amitabh toch voorrang moeten geven, en zes uur achter elkaar met 20 minuten pauze is natuurlijk wel veel, zeker met eventueel die nieuwe film erachteraan als optie... :P

Piku zou ik ook wel willen zien, maar die avond komt niet uit...

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 10 jun 2015 21:01

Ja personage idd. Zag het bericht over Bollywood Boulevard staan, moet nog ff kijken of ik vrij ben maar een filmpje meepakken daar is natuurlijk niet verkeerd. Een hele dag Bollywood... denk niet dat ik dat trek :)

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 11 jun 2015 08:26

En dat betekent dat Anushka Sharma, de danseres in kwestie, in 4 films in een half jaar zit. Ze had de vrouwelijke hoofdrol in PK en Bombay Velvet en de hoofdrol in NH10, niet hier uitgebracht.

Op DDD was van alles aan te merken, maar toch heb ik me niet verveeld. Alleen die hond had wel afgeschoten mogen worden. (Hoewel dat in American Beauty ook niet hielp.) Ook grappig dat in de vorige film van de regisseur een nummer zat dat Dil Dhadakne Do heette...

Voor de oudere films op het Boulevard festival heb ik even een mailtje naar het TAHS gestuurd. Allemaal leuk, maar ik wil wel graag zeker weten dat de films van 35mm of DCP worden vertoond. Silsila draaide eerder dit jaar met Holi al in een theater in Den Haag, maar dat was van DVD.
Laatst gewijzigd door patrick_h op 11 jun 2015 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 11 jun 2015 10:34

Ja, ik zou misschien nog een keer met iemand in de VS een podcast doen over Bombay Velvet, NH10 en DDD, geen toeval. :P

Goed dat je het zegt, heb net maar even gebeld en dat zijn inderdaad zeer waarschijnlijk DVD's plus beamer.

Edit: misschien had ik nog even moeten vragen of het dan tenminste nog de gerestaureerde blu-ray versies zijn, dat maakt natuurlijk nog wel een verschil... maar ja, nu krijg ik een antwoordapparaat dat ze eigenlijk gesloten zijn op dit moment...

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 11 jun 2015 11:35

Ik heb mail teruggekregen:
de ondergenoemde films, en alle andere films, worden afgespeeld vanaf een blu ray disc. Behalve de film Piku, die wordt via DCP afgespeeld.
Was een tijdje geleden ook weggegaan bij de Uitkijk bij een film die van Blu Ray werd vertoond, vond het er niet uitzien, en daar hebben ze toch een behoorlijk goede projecter.

En Dhoom 3 zal het van Blu Ray toch niet halen bij de IMAX voorstelling die ik gezien heb.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 11 jun 2015 12:21

Tja, ik heb dit jaar Once Upon A Time in the West en West Side Story ook op blu-ray gezien in de bios, in het LHC, die zagen er wel goed uit (hoewel WSS op blu-ray inderdaad niet hetzelfde is als op 70mm enkele jaren terug). Ligt natuurlijk ook aan de blu-ray zelf, en hoe goed de projector met blu-ray om kan gaan, lijkt mij, en vooral ook hoe groot je 'm projecteert - er zijn met blu-ray wel limieten. De Uitkijk, dat is toch die tent aan een van de grachten, met één groot scherm? Kan me voorstellen dat dat net te groot is om er nog goed uit te zien. Maar goed, het is jaren geleden dat ik daar was, misschien herinner ik het me verkeerd. In het LHC zat ik telkens in één van de kleinere zalen, met een kleiner scherm. Dit gaat bij het Spui ook in de kleinere zaal, begreep ik, maar ik weet niet hoe klein/groot dat scherm is. Welke film zag je daar bij de Uitkijk trouwens?

Dhoom 3 was ik sowieso niet echt van plan te gaan kijken... Aamir Khan in zo'n film en dan ook nog eens Katrina Kaif in een hoofdrol? is Piku trouwens de enige niet-Yash Raj film op het programma of zie ik dat verkeerd?

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 11 jun 2015 12:43

Het was A Fistful Of Dollars en nu meen ik mij te herinneren dat de Nederlandse blu ray's van de Dollar-trilogie niet al te best zijn qua beeldkwaliteit, dus misschien lag het daaraan. Vind het doek in De Uitkijk verder niet bijzonder groot, en het is fixed-width, dus het wordt ook niet groter voor een scope-film. Projectie is wel goed daar, had ooit A Dangerous Method bij City gezien en kort daarna bij De Uitkijk, en dat zag er bij De Uitkijk veel beter uit.

De eerste keer dat ik een Blu Ray zag, Man On Wire in grote zaal Ketelhuis, was ik wel positief over de beeldkwaliteit, maar ik was dan qua digitale voorstellingen 1.4K gewend, wat destijds de standaard was.

Is allemaal Yash Raj, ja. Wellicht dat Yash Raj de enige studio is met fatsoenlijke Blu Ray's, of de enige waarmee je een normale deal kan sluiten qua rechten voor zo'n voorstelling.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 11 jun 2015 12:59

Het doek van De Uitkijk is gewoon klein, wanneer je daar een blu ray niet goed krijgt is er iets mis met de instelling van je projectie of het bronmateriaal.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 11 jun 2015 15:54

Als je zo een beetje rondkijkt, lijkt het er op dat die Fistful Blu-ray nogal te wensen overlaat, ja.
patrick_h schreef:Projectie is wel goed daar, had ooit A Dangerous Method bij City gezien en kort daarna bij De Uitkijk, en dat zag er bij De Uitkijk veel beter uit.
Had dat niet meer met Pathé te maken dan? Ik zit me bij Pathé nog steeds wel eens te ergeren aan de slechte projectie.

Het zal mij niet verbazen als ze die rechten in een package deal kregen, en dat zal vast goedkoper zijn dan voor verschillende films met meerdere studio's in onderhandeling gaan. Maar dat van die blu-ray's kan ook kloppen. Sowieso zijn er niet zo heel veel goed gerestaureerde oudere films uit India.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 11 jun 2015 16:26

Als ik het zo lees dan weet ik nu al dat ik heel Bollywood Boulevard ga skippen, weinig trek in een bluray projectie die mogelijk crappy is.

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 24 jun 2015 09:33

Iemand nog geweest dit weekend? Ik kon eigenlijk alleen ten tijde van de films die ik al gezien heb.

Heb wel ABCD2 gezien, dansfilm van het type Step Up, dus met alleen diegetic(*) gedans, maar wel heel veel, in het eerste half uur ongeveer net zoveel als in een hele gemiddelde westerse film van dit type, en dan moeten we nog twee uur.

(*) is daar eigenlijk een Nederland woord voor?

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 24 jun 2015 11:33

De term: Diëgese - realiteitsimpressie

Diëgetisch (behorend in de wereld geschetst in de film zelf/hoorbaar voor personages) en non-diëgetisch geluid (geluid dat later aan de film is toegevoegd/niet hoorbaar voor personages)

Lees ook: Souriau en het concept 'Diëgetische Wereld'

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 24 jun 2015 18:50

De reputatie van patrick_h heeft een flinke klap gekregen na de bekentenis van het zien van ABCD2 :D

Plaats reactie