Bollywood en Indiase cinema

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Bollywood en Indiase cinema

Bericht door Colonel_Kurz » 24 jun 2015 20:46

patrick_h schreef:Iemand nog geweest dit weekend? Ik kon eigenlijk alleen ten tijde van de films die ik al gezien heb.

Heb wel ABCD2 gezien, dansfilm van het type Step Up, dus met alleen diegetic(*) gedans, maar wel heel veel, in het eerste half uur ongeveer net zoveel als in een hele gemiddelde westerse film van dit type, en dan moeten we nog twee uur.

(*) is daar eigenlijk een Nederland woord voor?
Ik uiteindelijk niet, had ook eigenlijk al allerlei afspraken die ik er voor had moeten afzeggen, en dat was het dan toch net even niet waard...

Maarruh, is dat verder nog wat, die film? Of überhaupt de dans? :P

En zoals Touchwood al zei, diëgetisch.

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 25 jun 2015 07:28

Mark schreef:De reputatie van patrick_h heeft een flinke klap gekregen na de bekentenis van het zien van ABCD2 :D
Jaloers dat de film niet bij jou in de buurt draait? :P

ABCD2 is, in vergelijking met de meeste westerse films van dit type wel beter omdat er gewoon meer gedanst wordt en het dansen ook op een fatsoenlijke manier in beeld wordt gebracht. Alles wat niet dansen is, is ook net zo oninteressant, inclusief belachelijke sideplots. Zo eindigt de eerste helft met de cliffhanger dat de teamcoach zichzelf sneaky heft ingewerkt in het team vanwege een dubbele agenda........... wat blijkt: zijn zoontje woont waar de wedstrijd plaatsvindt, hij gaat bij zijn zoontje langs en dan weer terug naar de wedstrijd. Einde spannend subplot.

Dat alles diëgetisch moet zijn leidt nog wel tot de bizarre scene waar het Indiase team in de halve finale van een hiphop-wedstrijd in Las Vegas een traditionele dans doet op een traditioneel nummer over het vereren van Ganesha, waar het hele publiek razend enthousiast over is.

Maar toch zou ik zo blij worden van nog een moderne dansfilm die zo geweldig is als Girl Walk//All Day. Of Girl Walk//All Day op Blu Ray, dat is ook goed.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 12 jul 2015 19:22

patrick_h schreef:
Oef, Tees Maar Khan net gezien, opeens een stuk minder zin in Happy New Year.
Ik kan je verzekeren dat HNY een stuk beter is. Ben sowieso geen enorm fan van de komische Akshay Kumar. In Gabbar is back was hij ook bijna onherkenbaar voor mij.
Farah Khans antwoord in een recent interview op de vraag of ze ooit een horrorfilm zou maken: "Oh, maar ik heb al eens een horrorfilm gemaakt, Tees Maar Khan."

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 13 jul 2015 10:58

Ik zie dat Baahubali: The Beginning in de Box Office top 10 van de VS staat. Dat is toch wel de eerste keer dat een Telugu-film dat doet.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 jul 2015 13:17

En van de 236 bioscopen vertoonden ook 170 'm echt in Telugu!

Voor hen die dit topic wel volgen maar niet regelmatig op Salon Indien komen, we hebben daar deze maand een speciale focus op India, die begon met een kort overzicht van de belangrijke taalgebieden en een zeer beknopte geschiedenis in enkele paragrafen:

http://www.salonindien.nl/2015/jai-hind/

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen binnen dit thema deze maand, inclusief tot nu toe een tip tien Satyajit Ray films, een bespreking van de Shakespeare films van Vishal Bhardwaj (Maqbool, Omkara & Haider), Mother India en twee beschouwingen over hoe het land India en de cultuur weerspiegeld worden door Bollywood, specifiek over kasten en klasse en over religie.

Later deze maand kun je daar nog onder andere verwachten: meer beschouwingen over Bollywood, een blik op Mani Ratnams Iruvar en de politiek van Tamil Nadu, besprekingen van een kijk op de Ramayana uit Kerala, een zeer succesvolle Parallel Cinema film uit Hyderabad en feministische documentaires, en een blik op hoe Europese filmmakers naar India keken.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 29 jul 2015 23:05

Volgende week in Kriterion: PK en Kal Ho Naa Ho.

DeLees
Figurant
Figurant
Contacteer:

Bericht door DeLees » 30 jul 2015 04:16

Hallo,

Ik ben voor mijn prod.mij op het Osian's filmfestival van New Delhi geweest om onze films te presenteren.
Bollywood films zijn vreselijk.
Ze duren veels te lang en het is alleen maar eerst huilen en dan weer aanstellen en dansen.
Vreselijke rommel.
Ook op dat wel goeie Arab-Asian cinema festival.

Groet,

De Lees

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 24 aug 2015 13:48

Trouwens wel mooi dat met Brothers een film die ik een paar jaar geleden nog typeerde als de meest Bollywoodachtige film die de laatste jaren uit Hollywood gekomen is nu een echte Bollywoodversie heeft.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 24 aug 2015 16:08

Heb je 'm ook al gezien?

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 25 aug 2015 14:54

Ja, gezien, maar ik weet er eigenlijk niks meer over te zeggen. Daarom liet ik het bij de ene zin.

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 16 sep 2015 15:23

En van 7-14 oktober Indian Film Festival The Hague, met onder andere Baahubali.
http://indianfilmfestival.nl/en/2015-filmprogramma/

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 23 sep 2015 15:05

En ook o.a. Tanu Weds Manu Again. Veel Kangana opeens met Katti Batti nu in Pathé. Alleen schijnt die dan weer erg slecht te zijn...

Belangrijker dan dat, het fantastische Labour of Love draait er ook, mijn favoriete film op het IFFR en tot nu toe van alles wat er in 2015 op groot scherm in NL te zien was.

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 30 sep 2015 12:49

Katti Batti is eigenlijk "no means yes" tot in het extreme; je hoofdrolspeelster
Spoiler
dood laten gaan
om dat te rechtvaardigen. Opvallend is dat in plaats van een grote flashback die de eerste helft van de film in beslag neemt, Katti Batti telkens korte flashbacks heeft, iets wat de karakterontwikkeling niet bepaald ten goede komt.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 30 sep 2015 14:02

En hoe is Kangana? Het enige lichtpuntje, zoals in veel recensies staat, of zelfs dat niet?

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 01 okt 2015 08:02

Ik vond haar niet slecht ofzo, maar ook niet bijzonder goed. Hetzelfde geldt voor Imran Khan. Het is allemaal eerder oninteressant dan dat het echt heel vervelend wordt om naar te kijken.

Plaats reactie