Horrorfilms van tegenwoordig slechter

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Catwoman
Hoofdrol
Hoofdrol

Horrorfilms van tegenwoordig slechter

Bericht door Catwoman » 18 sep 2003 18:08

Ik kan wel zeggen dat ik een echte horroffan ben maar wat ik nou echt jammer vind is dat de films die tegenwoordig gemaakt worden het niet meer hebben. Ik bedoel Scream enzo, best entertaining, maar het is het niet. De oude horrors waren echt eng en bleven ook veel langer hangen. Zoals Halloween en Nightmare on Elmstreet maar ook de nog oudere, Day of the triffids en The Bodysnatchers. Ik heb bij de nieuwe horrorfilms meer het idee dat er een of andere acteur/actrice zonodig beroemd moet worden en dan gecast wordt in zo'n film, maar het is het niet echt.
Mijn favofilms van vroeger zijn toch wel:
Fright Night
Night of the living dead (eigenlijk wel alle versies)
Candyman (1e deel was echt spannend)
The Thing (is echt heel creepy!!! _O_ )
Alien
Friday the 13th (jammer van alle opvolgers)
War of the worlds
The Blob
Swamp Thing
en natuurlijk de bovengenoemde films
en dan ben ik bang dat ik nog de helft vergeet. Is iemand het met me eens of zeg ik nu rare dingen?!

Natasja
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Natasja » 18 sep 2003 18:30

jaah ik vin wel dat je gelijk hebt.. ma de horrors van nu zijn ook leuk en best eng.... :oops:
ma van vroeger waren wel stukken enger 8) .. want die van nu woorden best voorspelbaar :Y

R.J.MacReady
Bijrol
Bijrol

Bericht door R.J.MacReady » 18 sep 2003 18:43

Absoluut mee eens. Ik vroeg het me laatst ook weer af nadat ik een VHS van jeepers creepers in handen kreeg. Ik ben een groot fan van italiaanse horrors en natuurlijk de films van Carpenter en Cronenberg en consorten, maar op één of andere manier zijn de hedendaagse Horror regisseurs de magie verloren. En dat weet ik zeker, want zelfs als ik nu oude horrors op DVD koop (zoals laatst 'Opera' van Dario Argento, die ik nog nooit had gezien) dan blijven dat ontzettend spannende en intrigerende films. Ik denk dat veel 'nieuwe' horrors het thriller element missen? Iemand een idee?

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 19 sep 2003 02:42

The Sixth Sense?
The Others?
Ringu danwel The Ring?
Tesis?
Intacto?

Volgens mij worden er tegenwoordig nog genoeg films gemaakt waarin het thriller element belangrijk is. Zeker landen als Japan en Spanje produceren erg goede, enge horrorfilms. Misschien komt er niet zo veel goeds uit als vroeger maar om nu meteen maar te gaan stellen dat horrorfilms van tegenwoordig 'het' niet meer hebben, gaat me wat ver.

dh
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door dh » 19 sep 2003 08:20

Eigenlijk heb ik hierover 2 meningen...
ten eerste als ik ga kijken naar de hedendaagse horrorfilms valt me meteen op dat het eigenlijk bijna allemaal van die "tiener"horror's zijn.. best leuk als je er 1 hebt gezien maar dan ken je dus ook al meteen het verhaal van alle anderen (scream, i know what you did last sum, jeepers creepers).
ook is het moeilijk om deze horrorfilms te vergelijken met vroeger.. want alles wat je tegenwoordig ziet is op de een of ander manier vroeger ook al eens verfilmd... (dus niets vernieuwends meer)
maar goed.
1 voordeel t.o.v. vroeger.. de "gore"effecten zijn een stuk beter geworden maar dat is dan ook alles.

p.s.
wat verstaan jullie eigenlijk onder horror... voor mij bv. is the sixt sense en the others meer thriller..met een beetje horror elementen erin..
onder echte horror versta ik bv.
- braindead _O_
- cannibal holocaust _O_ :oops:
- evil dead (alle) _O_
- the thing _O_
- night of the living dead, dawn of the dead, day of the dead _O_
maar ja ik ben dan ook een echte Gore liefhebber!!!

oh nog 1 ding.. wat vonden jullie van de "nieuwe" horrors
- 28 days...
- final destination2...
deze vond ik toch nog redelijk meevallen...

Catwoman
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Catwoman » 19 sep 2003 09:01

dh schreef:
poh nog 1 ding.. wat vonden jullie van de "nieuwe" horrors
- 28 days...
- final destination2...
deze vond ik toch nog redelijk meevallen...
Nou ik vond 28 days wel aardig maar hij haalt het niet bij Dawn of the dead e.d. Final destination 2 vond ik gewoon meer van hetzelfde van deel 1. Het verassingselement was eruit dus ik vond hem tegenvallen. Het zijn ook tienerhorrors vind ik. Ik vond Resident Evil ook wel aardig maar zoals je al zei, de oude horrors hebben het meer. Ook al is de gore nu met alle effecten beter, het verhaal is toch belangrijker! Ik zag gisteren een trailer van House of the dead en Cabin Fever en ik heb het gevoel dat het een soort Jeepers Creepers / Know what you did last summer. Maar natuurlik ga ik ze wel kijken (hihi) net zoals Wrong Turn.

RoBiJo
Bijrol
Bijrol

Bericht door RoBiJo » 19 sep 2003 09:36

Ik vond 28 days later en final destination 2 allebei niet erg denderend.
Zelf hou ik meer van horrorfilms waarbij je het een en ander aan je eigen fantasie moet overlaten dus niet te bloederig.
De laatste aardige horror/thriller die ik heb gezien vond ik toch wel The Ring.
Ik heb ook de japaneze versies van de Ring gezien maar die doen het niet echt voor mij maar daar zijn de meningen heel verschillend over.
Ook heb ik onderlaatst They, Darkness,Fear Dot Com en My little Eye gezien maar ook deze vond ik niet echt om op het puntje van mijn stoel te gaan zitten.
The Others vond ik wel redelijk spannend maar ja das idd meer een thriller met horror momenten.
Frailty vond ik ook een aardig filmpie.
Vroeger was ik ondersteboven van de The Exorcist en Poltergeist :lol:

grtz Bianca

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 19 sep 2003 12:25

IMHO is het horrorgenre breder dan alleen gore/splatter films. Horrorfilms zijn films waarin bovennatuurlijke zaken gebeuren. Verder zou je zeggen dat alleen al vanwege de naam van het genre de films moeten proberen om je bang te maken maar aangezien er ook zogenaamde komische horrorfilms zijn, lijkt me dat niet helemaal nodig (trouwens, onder jouw definitie van horror, dh, zou ook The Shining geen echte horrorfilm zijn).

Naar mijn idee moet je het horrorgenre dan ook in verschillende subgenres onderverdelen, b.v. slasher, zombiefilms, pure horror (in de letterlijke betekenis van het woord), etc., etc. En films binnen een subgenre moet je ook niet gaan zitten vergelijken met films uit een ander.

Al die subgenres hebben perioden waarin het goed met ze gaat en andere waar het weer minder meegaat. Neem de slasher, die had zijn hoogtepunt eind jaren 70 en begin jaren 80. Toen kwam er jaren lang nauwelijks iets uit (bijna alleen sequels van de bekende drie namen) en sinds Scream maakt het genre weer een kleine bloeiperiode mee waaruit IMHO best een paar goede films zijn voortgekomen (Scream - niet eng maar ook niet zo bedoelt -, Jeepers Creepers, Wrong Turn).

Verder gaat het nu goed met wat ik dus maar pure horror noem, met films als The Sixth Sense, The Others, The Ring, etc. Ook veel (erg goede) horrorfilms die uit Japan en Spanje komen vallen in dit genre.

Italiaanse horror is altijd een heel apart genre geweest maar volgens mij houdt men zich in Italie nauwelijks nog bezig met horror (correct me if I'm wrong). Argento is zijn 'touch' (weer IMHO) al jaren kwijt, Fulci is overleden.

Wat trouwens ook geldt voor John Carpenter (al vond ik zijn "In The Mouth Of Madness' wel erg goed, maar die film is ook al weer 8 jaar oud). Cronenberg doet het nog wel heel goed maar is zich meer op thrillers gaan toeleggen.

Met gorefilms gaat het inderdaad nu niet goed. Maar ik neem aan dat we daar ook wel weer een keer een opleving van gaan zien.

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 19 sep 2003 12:28

Wat betekende IMHO ook al weer, nog even en ik begin een topic over/met afkortingen...

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 19 sep 2003 12:31

Konami schreef:Wat betekende IMHO ook al weer, nog even en ik begin een topic over/met afkortingen...
Sorry, had ik moeten uitleggen want ik heb al vaker gemerkt dat mensen deze afkorting niet kennen. IMHO: In My Humble Opinion. Naar mijn bescheiden mening dus (en als je die woorden vaak wilt gebruiken is IMHO toch wel makkelijk ;)).

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 19 sep 2003 12:48

ash_ schreef:
Konami schreef:Wat betekende IMHO ook al weer, nog even en ik begin een topic over/met afkortingen...
Sorry, had ik moeten uitleggen want ik heb al vaker gemerkt dat mensen deze afkorting niet kennen. IMHO: In My Humble Opinion. Naar mijn bescheiden mening dus (en als je die woorden vaak wilt gebruiken is IMHO toch wel makkelijk ;)).
Bedankt, even off-topic, wat vinden jullie ervan, om een topic te openen met afkortingen?

Lijkt me lekker handig, toch?

dh
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door dh » 19 sep 2003 13:43

ash_ schreef:(trouwens, onder jouw definitie van horror, dh, zou ook The Shining geen echte horrorfilm zijn).
ja nu je het zegt.. je hebt helemaal gelijk hierin deze valt toch meer onder de categorie suspense..

Reaper
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door Reaper » 19 sep 2003 14:18

Ik denk dat naarmate je ouder wordt, de horror films altijd een mindere impact op je hebben.
Ik ben een Clive Barker fan en dan vooral van Hellraiser part 1 en 2 en Nightbreed (Cabal).
Toen ik die vroeger zag waren die behoorlijk eng, terwijl als je ze nu bekijkt zijn ze nog wel goed maar niet echt eng meer.
Dit geld ook voor Evil Dead en de Zombie series.
Als je opzoek bent naar een goed blad voor horror films, moet je eens op Fangoria kijken.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 20 sep 2003 12:42

Inderdaad is de horror van nu meer entertaining..........vroeger was t mooier :Y
Maar nu worden nog steeds wel leuke horrorfilms gemaakt hoor....

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 11 jan 2004 13:21

imho is het volgens mij wel zo dat het merendeel van tegenwoordige horrors tienerhorror is. opzich niks mis mee maar de originaliteit is soms echt ver te zoeken. wel komen er soms echte goeie uit (meestal japans zoals B.V: ringu en kairo.) films die het volgend jaar volgens mij bij mij goed gaan doen, zijn b.v: Secret Window, Cabin Fever (van een leerling van david lynch), gothika en dawn of the dead (remake)

Plaats reactie