Wat zijn je (minst) favoriete bioscopen?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Wat zijn je (minst) favoriete bioscopen?

Bericht door JB » 07 okt 2003 16:32

Films op TV is een groot goed, maar een film hoor je natuurlijk eigenlijk in de bioscoop te zien. Wat zijn jullie favoriete bioscopen en vertel ook vooral waarom! Maar vertel ook wat jullie minst favoriete bisocopen zijn. Zo krijgen we misschien een gids voor bioscopen in Nederland, altijd handig als je in een andere stad bent.

Om maar te beginnen met mijn keuzes en scores op een 5-punts schaal:

Amsterdam
The Movies. (5/5) Ideaal voor een totaalavondje uit: vooraf eten in het meer dan redelijke restaurant, voordeel is: je bent altijd op tijd klaar met eten voor de film begint.Filmhuisfilms in knusse zaaltjes.
Pathe Tuschinski (5/5) - Fantastisch hersteld art-deco interrieur, magnifieke hal en zalen.
Pathe de Munt (4/5) - Megaplex, goed verzorgd, ideaal voor de reguliere films die er lange tijd blijven draaien, hoef je tenminste niet de eerste paar weken in de volle drukte te zitten. Toen ik daar laatst een klacht had (het dolby surround geluid was uitgevallen), kreeg ik prompt vrijkaartjes voor een volgende keer, zonder dat ik er om vroeg! Das pas goede service!
Kriterion (3/5) beetje smoezelig maar wel vaak betere filmhuisfilms.
City (1/5) Staat echt onderaan, smoezelig, teveel asociaal publiek - nooit weer!

Utrecht
Rembrandt (4/5) - bij gebrek aan beter de beste cinema van Utrecht qua doek, geluid en zitcomfort- deze prefereer ik voor de grote publieksfilms - hopelijk komt de Megabioscoop snel.
City / Movies (3,5/5)- Aardige cinema, pretendeert meer dan het is, maar goed te doen.
Camera (3/5) - Oud en aftands, maar ergens ook wel knus, mooi gelegen aan de oudegracht.
Catherijne (1/5) Alleen al de route naar binnen is hoogst deprimerend, nergens een gevoel van behagen, slechte grote zaal, te krappe kleine zaaltjes - liever niet dus.
't Hoogt (3/5) - vaak goede filmhuisfilms, jammer van het veel te pretentieuze en "arty" publiek en ditto personeel.
Springhaver (4/5) - Bijna zo leuk als de Movies in Amsterdam, even knus en een goed cafe.

Almere
Cinemare (4/5) - de enige bioscoop die ik ken waar je nog bediend word aan je stoel, zonder dat dit iemand stoort! Aan te raden om een keer mee te maken, de nieuw te bouwen megabioscoop van Almere krijgt hetzelfde concept is me verteld.

Maastricht
Cine K (4/5) - Piepklein zaaltje boven eetcafe het Knijpke - eerst een arthouse film zien, daarna de kaaskelder in voor Belgisch bier en een kaasplatteau!
Minerva(4/5) - Voorheen pathe theater, prima in zijn soort, goede zalen met goede stoelen en goed geluid.
Palace (3/5) - Toch wel vergane glorie, voor als Minerva vol zit.

Zo, nu ben ik benieuwd naar jullie oordeel
Laatst gewijzigd door JB op 07 okt 2003 16:35, 2 keer totaal gewijzigd.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 07 okt 2003 16:34

Tuschinski vind ik er wel mooi uitzien, maar het geluid vind ik erg slecht. Ook stoort het mij dat er een middenpad is. Op deze manier kun je nooit recht voor het scherm zitten. Daarom ga ik liever naar de ranzige City dan Tuschinski. erg he

Tuschinski arthouse is wat dat betreft beter

Movies is mijn favoriet! :T
Laatst gewijzigd door ruben op 07 okt 2003 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 07 okt 2003 16:36

Tuschinski,daar hing vroeger altijd een echte bioscoop sfeer.
de City vond ik altijd een 'killere' bios.

(Pauzes hoeven voor mij echt niet,al dat geloop voor je neus,en je moet voor de tweede keer inkomen)
Laatst gewijzigd door emperor op 07 okt 2003 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Pieternel » 07 okt 2003 16:39

Prima idee JB!

Had nog wel een vraagje over je beoordeling en misschien is dat ook gelijk een tip voor toekomstige posts in dit topic:
Hoe zit het met pauzes bij die bioscopen.
Dat is voor veel mensen ook belangrijk.

En nog een vraag (en dan houd ik op hoor!):
Kent iemand Cinerama (of anders Cinemara) in A'dam?
Ik wil binnenkort naar 'Les Triplettes de Belleville' en die draait maar in 3 bioscopen die een beetje in de buurt zijn. Cinerama is daar 1 van. Tuchinski ook, maar als daar het geluid echt zo slecht is.....

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 07 okt 2003 16:41

misschien vind alleen ik het geluid in Tuschinski slecht, hoor :)

Cinerama...tja...vroeger was het een normale bioscoop, nu volgens mij overgenomen door het Filmmuseum. Niet de meest briljante zalen, maar erg goed uit te houden. Als de film in Tuschinski Arthouse draait, zou ik echter daar gaan kijken.

Pauzes? AFSCHAFFEN!

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 07 okt 2003 16:44

Pieternel schreef:Prima idee JB!

Had nog wel een vraagje over je beoordeling en misschien is dat ook gelijk een tip voor toekomstige posts in dit topic:
Hoe zit het met pauzes bij die bioscopen.
Dat is voor veel mensen ook belangrijk.
Pauzes is voor eenieder persoonlijk, ik zelf heb er de schurft aan, reden waarom Rembrandt bijvoorbeeld geen (5/5) krijgt en waarom ik Cinemare in Almere zo leuk vind, hoef je je niet voor de film al vol te laden met drank en eten, maar doe je dat wanneer je zin hebt. Maar er zijn er (mensen met een zwakke blaas vermoed ik) die er wel prijs op stellen.

Qua score: als iedereen een 5/5 systeem handhaaft, kunnen we over een tijdje de balans opmaken, scores zijn toch altijd persoonlijk, maar bij hopelijk voldoende input worden ze wel representatief.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Wat zijn je (minst) favoriete bioscopen?

Bericht door ash_ » 07 okt 2003 17:02

JB schreef: Minerva(4/5) - Voorheen pathe theater, prima in zijn soort, goede zalen met goede stoelen en goed geluid.
Ben ik het niet mee eens. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Maastricht en ben van mening dat het Palace qua sfeer, zitruimte (vind ik zeer belangrijk) en schermgrootte (zeker zaal 1) veel beter is dan Minerva. Zaal 1 en zaal 2 zijn prima, zaal 3 is te klein. Jammer dat het in de toekomst gesloten gaat worden.
Minerva is zo'n moderne filmsupermarkt waar zo veel mogelijk films gedraaid worden om zoveel mogelijk winst te maken. In principe prima beeld en geluid, maar te weinig zitruimte en het scherm mocht wel wat groter (ja ook in zaal 1). Komt nog eens bij dat ik het publiek dat in Minerva komt over het algemeen niet echt kan waarderen.
Wat ik denk ik eigenlijk wil zeggen is dat ik bij Cinema Palace nog steeds dat ouderwetse 'lekker naar de film' gevoel krijg, bij Minerva is dat zeker niet het geval en ik vermijd die bioscoop dan ook zoveel mogelijk.

En dan nu de bioscopen in mijn huidige woonplaats:

Nijmegen
Calypso (3,5/5) 3 zalen. Voor reguliere films. Niets mis mee, maar ook niets bijzonders.
Carolus (4/5) 2 zalen. Voor reguliere films. Zeker zaal 1 is prima, erg groot, enorm scherm, prima beeld en geluid.
Centrum (4/5) 2 zalen. Voor mainstream films. Zaal 1 is prima. Zaal 2 is te klein en (zeker als het druk is) benauwd.
Lux (5/5) 5 zalen. De natte droom van iedere serieuze film liefhebber. Moderne bioscoop die alleen arthouse films (en LOTR) draait. In het gezellige eetcafe (in het seizoen met terras) kun je ook prima eten. Verder wordt er ook aan theater en muziek gedaan en vinden er regelmatig thema avonden met debatten over films plaats.

Over Cinemarienburg kan ik helaas geen oordeel vellen omdat ik daar tot mijn grote schande nog nooit geweest ben :o

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 07 okt 2003 17:08

ash_ schreef:
JB schreef: Minerva(4/5) - Voorheen pathe theater, prima in zijn soort, goede zalen met goede stoelen en goed geluid.
Ben ik het niet mee eens. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Maastricht en ben van mening dat het Palace qua sfeer, zitruimte (vind ik zeer belangrijk) en schermgrootte (zeker zaal 1) veel beter is dan Minerva. Zaal 1 en zaal 2 zijn prima, zaal 3 is te klein. Jammer dat het in de toekomst gesloten gaat worden.
Hmm, misschien heb je wel gelijk, ik ben er enige tijd niet meer geweest, wel jammer dat de Palace dicht gaat, zo blijft niet meer veel over in Mestreech - de Mabi/Mibi bestaat immers ook al jaren niet meer.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 07 okt 2003 17:14

JB schreef:
ash_ schreef:
Hmm, misschien heb je wel gelijk, ik ben er enige tijd niet meer geweest, wel jammer dat de Palace dicht gaat, zo blijft niet meer veel over in Mestreech - de Mabi/Mibi bestaat immers ook al jaren niet meer.
De Mabi! Daar ben ik voor het eerst naar de bioscoop geweest (Taran en de Toverketel geloof ik). De laatste film die ik daar gezien heb, was Schindlers List. Is dus inderdaad alweer een tijd dicht...
Overigens hoorde ik dat ze wel een nieuwe Lumiere aan het bouwen zijn :T

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 07 okt 2003 17:17

ash schreef:De Mabi! Daar ben ik voor het eerst naar de bioscoop geweest (Taran en de Toverketel geloof ik). De laatste film die ik daar gezien heb, was Schindlers List. Is dus inderdaad alweer een tijd dicht...
Ha, maar ken je ook de Royal nog? Die lag vroeger in de Grote Staat, waar nu meen ik de Slegte zit - daar heb ik nog Jaws 3D gezien :lol:

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 07 okt 2003 17:20

JB schreef:
ash schreef:De Mabi! Daar ben ik voor het eerst naar de bioscoop geweest (Taran en de Toverketel geloof ik). De laatste film die ik daar gezien heb, was Schindlers List. Is dus inderdaad alweer een tijd dicht...
Ha, maar ken je ook de Royal nog? Die lag vroeger in de Grote Staat, waar nu meen ik de Slegte zit - daar heb ik nog Jaws 3D gezien :lol:
Nee, daar ben ik net te jong voor, hij werd gesloten in 1985 als ik het goed heb, dus toen was ik een jaar of 7...

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 07 okt 2003 17:21

Overigens kom ik net deze link tegen. Een prima overzicht van zo ongeveer iedere bioscoop die ons land rijk is/was.

Aphelion
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Aphelion » 07 okt 2003 17:41

Almere
Cinemare 5/5 - Perfecte bioscoop, goede uitstraling service aan je stoel :) moet je op n knopje drukken dan komen ze met een pda naar je toe ..

Utrecht
Cathrijne 1/5 Geen sfeer, slecht publiek, bagger personeel, slechte zalen (snd bijv.)

Rembrandt 4/5 Goede bios sfeer is er, goed personeel. Zetten vaak irritante bezoekers lettelrijk de zaal uit _O_

Ken er nog wel wat meer maar moet weg.. :Z

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 okt 2003 18:38

Utrecht:

Catharijne [0/5]: Slechte sfeer, vervelend publiek, slechte films. Geen verdere toelichting nodig

Rembrandt [4/5]:Zaal 1 heeft het beste geluid van Utrecht, mooie stoelen die ook in de andere zalen staan. Goeie sfeer, helaas komen hier alleen grote Hollywoodproducties.

City/Movies [3/5]: City is een zaal waar je goed kan zitten en groot beeld hebt, Movies 1 & 2 hebben dat laatste niet. Wat ook vervelend is als je naar een van de Movies zalen gaat, is de grote, lege, sfeerloze middenverdieping. De filmkeuze is wisselend, maar over het algemeen best goed te pruimen.

Springhaver [4/5]: Goede sfeer, goede films, café ernaast. Het enige nadeel is dat beide schermen niet al te groot zijn en dat in de 2de zaal de stoelindelingen enigszins verneukeratief is.

Camera/Studio [4/5]: Goede ligging aan de gracht, en doorgaans goeie Sneak Preview. Dat laatste is dan ook de voornaamste reden waarom ik deze zo'n hoog cijfer geef.

't Hoogt [4/5]: Naast goede films en een café hebben ze ook andere culturele activiteiten en bezigheden, waaronder soms Jazzvoorstellingen.

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 07 okt 2003 21:21

Rotterdam:

- Pathe De Kuip [5/5]: Veel beenruimte, niet al te grote zalen met groot beeld (heeft een beetje weg van een privé-zaal), modern uiterlijk, het geluid vind ik goed klinken (ben d'r geen expert in, zolang het een beetje goed wegdreunt en alles goed verstaanbaar is ben ik tevree), het is er meestal niet echt druk (ben er nog niet geweest als er een premiere is, maar wel bv. Matrix Reloaded gezien in de tweede week en er waren niet veel mensen in de zaal), 14 zalen, airco, HEERLIJK!!

- Pathe Schouwburgplein [4/5]: Was mijn favoriete bios voordat De Kuip kwam, bijna zelfde voordelen als De Kuip, alleen iets minder beenruimte (maar wel genoeg), iets drukker, en grotere zalen... Oh ja, de kaartcontrole is hier slechter dan bij De Kuip. Bij De Kuip wordt er ook weleens aan het begin van de zaal gecontroleerd, maar bij Schouwburgplein wordt er alleen bij de toegang tot de foyer gecontroleerd en heb je daarna toegang tot alle zalen (dan word je geacht om nadat je film afgelopen is de bioscoop te verlaten). Toen ik The Matrix keek in deze bios zaten er dus een paar mensen naast me die dus vroegen aan mij welke film er draaiden :-? . Die waren dus gewoon de zaal binnengestapt na een andere film.

- Lumière [3/5]: Inferieur aan bovenstaanden. Ben d'r niet vaak geweest, maar de zalen zijn sowieso kleiner dan Schouwburgplein en er is kleiner beeld, geluid is minder en het is er niet zo lekker koel als in de bovenstaande bioscopen.

- Imax Theater: Ik geef deze geen rating, maar ik vind hem toch de moeite waard... Er draaien niet veel films hier, meer documentaires enz.
Maar hier heb je heel groot beeld, hele grote kijkhoek, kleine zalen... Ik heb er ooit met school een documentaire gezien ofzoiets en ik kan me herinneren dat de landschappen echt prachtig waren om ze op zo'n manier te zien (het enige wat dit kan overtreffen is zelf naar die landen te gaan). En er draaide ook een stukje film van iemand die met een camera bij zich ging snowboarden van een hoge berg, dat was ook mooi...

Dat waren ze zo'n beetje. Ik kan me nog wel een bioscoop herinneren van vroeger, volgens mij bestaat ie nog wel, maar ik ben er maar 1x in mijn leven geweest. Het enige wat ik me kan herinneren ervan is dat het heel warm werd in de zaal (ik kan me niet eens meer herinneren welke film ik daar gezien heb...). Volgens mij was het Cinerama, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...

Is het zo uitgebreid genoeg?? :D

Plaats reactie