Wat zijn je (minst) favoriete bioscopen?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
JorisTheWise
Bijrol
Bijrol

Re: Wat zijn je (minst) favoriete bioscopen?

Bericht door JorisTheWise » 12 jul 2012 18:55

bobocad schreef:Top Joris. :T

Ikzelf heb een aantal legale (en iets minder legaal) THX/Dolby/DTS demo DVD's. Ik ben gek op soort demo's en trailers. :~
Toen ik Star Wars Episode III in zaal 1 zag, was ik aangenaam verast door een THX trailer. Het was de 1e keer dat een THX trailer zag en hoorde in een bioscoop. :T Daarnaast was Star Wars Episode III de 1e digitale film mbt 2K digitale projectie. Volgens mij was Utopolis Almere 1 van de eerste bioscopen in NL met digitale projectie. Ik dacht dat de Barco DP 100 2K verantwoordelijk was voor het mooie beeld van Star Wars.
Operateurs zijn dol op dat soort filmpjes geloof ik, ik in iedergeval wel, als ik de kans krijg en ik moet een demonstratie geven dan stoppen we in het voorprogramma filmpjes als die 7.1 en Barco's 4K demo, toch een gevoel van trots op je apparatuur die je hebt staan denk ik.
Hebben jullie al 4K projectie. Het enige wat ik weet is dat aantal bioscopen met 4K zeer beperkt is. Daarnaast is het aanbod van films in 4K ook zeer beperkt.
Star Wars Episode III was een van de eersten ja, wij draaiden The Incredibles als eerste digitale film, waren wij erg blij mee want die film zag er erg goed uit.

Het was inderdaad een Barco DP100 ja, die heeft er bijna 7 jaar gestaan maar is vorig jaar Mei vervangen door een Barco DP2K-32B om vorig jaar December alweer te zijn vervangen door een Barco DP4K-32B. Zaal 1, 2 en 6 zijn in Almere 4K maar inderdaad, helaas zijn er inderdaad maar weinig 4K films beschikbaar, de eerste 4K film voor ons in Almere was The Girl With The Dragon Tattoo eerder dit jaar en de tweede film is Magic Mike.

Wij hebben trouwens bij The Simpsons Movie de Simpsons THX filmpjes gedraaid, die hadden wij liggen voor zeer speciale films (hadden er maar twee exemplaren van).

bobocad
Regisseur
Regisseur

Re: Wat zijn je favoriete bioscopen?

Bericht door bobocad » 13 jul 2012 12:06

Top om lezen dat zaal 1 ook bij het 4K kamp hoort. En dan ook de AP-20 tot jullie beschiking. :T

Voor de liefhebbers.

Brastias
Figurant
Figurant

Bericht door Brastias » 14 jul 2012 09:21

Dolby Atmos is inderdaad een gigantische investering, ik denk niet dat dat voorlopig naar Nederland komt tenzij Pathé weer een nieuwe grote bioscoop gaat bouwen, ik zie het hun wel doen op korte termijn mits er een nieuwe bioscoop van ze er aan komt.
In de nieuwe te bouwen JT Bioscoop in Vlaardingen wordt de eerste Atmos geïnstalleerd. Opening rond december.

pietje012
Regisseur
Regisseur

Bericht door pietje012 » 16 jul 2012 21:06

Weet iemand waar je gratis kan parkeren vlakbij Pathe Tuschinski, want ik wil geen 36 euro kwijt zijn aan een nachtje film kijken?

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 16 jul 2012 21:49

Het centrum van Amsterdam en gratis parkeren gaat wel heel lastig worden. Je hebt misschien niet toevallig een elektrische auto?

pietje012
Regisseur
Regisseur

Bericht door pietje012 » 17 jul 2012 00:15

Straka schreef:Het centrum van Amsterdam en gratis parkeren gaat wel heel lastig worden. Je hebt misschien niet toevallig een elektrische auto?
Schijnt ergens bij de grachten na midernacht gratis te zijn?

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 17 jul 2012 06:10

Dat zou misschien kunnen, waarschijnlijk nog lastig genoeg om dan ook daadwerkelijk een plaatsje te vinden.
Een alternatief is het openbaarvervoer; op verschillende P+R plaatsen is parkeren voor een vast bedrag en gratis openbaar vervoer de stad in.

JorisTheWise
Bijrol
Bijrol

Bericht door JorisTheWise » 17 jul 2012 17:43

bobocad schreef:Top om lezen dat zaal 1 ook bij het 4K kamp hoort. En dan ook de AP-20 tot jullie beschiking. :T

Voor de liefhebbers.
The Dark Knight Rises is trouwens een 4K film, helaas niet 7.1 maar gaat waarschijnlijk nog steeds uitstekend klinken en in iedergeval er fantastisch uit zien.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 17 jul 2012 21:50

JorisTheWise schreef:The Dark Knight Rises is trouwens een 4K film, helaas niet 7.1 maar gaat waarschijnlijk nog steeds uitstekend klinken en in iedergeval er fantastisch uit zien.
Had niet anders verwacht van 4K, met name de geschoten IMAX scenes zullen hiervan gaan profiteren denk ik.

MargotTenenbaum
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door MargotTenenbaum » 26 jul 2012 18:59

Een vriend van me was laatst naar het Eye geweest om naar een van mijn lievelingsfilms, 2001, te kijken. Hij vertelde dat ze tijdens de gehele opening een van de deuren open lieten staan waardoor er allemaal licht naar binnen kwam en de kracht van de openingsscene volledig verloren ging. FAIL! Maar verder vind ik het Eye zelf tot nu toe best heel tof!

bobocad
Regisseur
Regisseur

Het fenomeen Riksbioscoop

Bericht door bobocad » 07 aug 2012 17:58

Op een concurreerde forum kwam de riksbioscopen ter sprake. Daar heb ik ook fijne herinneringen aan. Een riks das bijna voor niks. 1 voorstelling was wel bijzonder. Zeker in deze digitale tijden zal dat, denk ik, nooit meer voorkomen.
Ik ging toen naar de riksbioscoop Cineac Theater in Amsterdam om de film The House of the Spirits te kijken. Na ongeveer een uur speeltijd bleef een filmcel hangen. Ik weet niet meer wat er gebeurde met geluid, maar ik weet nog wel dat de filmcel verbrande vanwege de hitte van de lamp. En dat zagen wij kijkertjes toen live op het scherm. 8)
Tja dan houd het op. Lichten gingen aan. Voorstelling voorbij. En helaas geen 1,25 gulden terug. :|
Ach het had zijn charme niet waar. Zoiets komt nooit meer terug.

Even schaamteloos knippen en plakken van dvd.nl :wink:
Riksbioscopen : Missen jullie het & en zou het terug kunnen en moeten komen?

Riksbioscopen (1992 – 1996)

Op 17 september 1992 werd in Amsterdam het uit 1933 daterende Cineac Theater (zie ook Cineac Bioscopen) heropend als Riksbioscoop. Het idee daarvoor kwam uit Amerika overgewaaid, waar verpauperde bioscopen al langer werden omgebouwd tot dollarbioscopen.

Aangezien het Amsterdamse Cineac Theater heel weinig bezoekers trok, besloot de directie het een andere bestemming te geven. Het publiek bleek wel oren te hebben naar een bioscoop waar je voor slechts 2,50 gulden naar de film kon gaan.

De opzet van de Riksbioscoop was in de beginperiode hetzelfde gehouden als in de roemruchte jaren van de Cineac. Net als toen werden er in de “Riks” doorlopende voorstellingen getoond. Dat wil zeggen dat men kon komen en gaan wanneer men wilde.

Dit systeem trok in het begin veel dakloze types die de bioscoop wel een goedkope en warme vorm van onderdak vonden. Al gauw na de opening van de Riksbios werden pauze’s tussen de films ingelast. Daarna vertoonde men zelfs reclame aan het begin van elke film. Begin 1993 hanteerde de Riksbios in Amsterdam vaste aanvangstijden.

Afbeelding

Flyer van het Riksbioscopen programma juni/juli/augustus 1994

Op 4 maart 1993 werden er ook Riksbioscopen in Rotterdam, Den Haag en Groningen geopend. Het Riks-concept bleek overal aan te slaan. Het publiek wat naar de Riksbios ging was in elke plaats gelijk: veel studenten die na een dag van hard studeren voor een knaak een filmpje pakten in een echte bioscoop.

Het was goedkoper en gezelliger dan een filmpje huren bij de videotheek. Mede door de prijsverhouding werden er geen al te hoge verwachtingen aan het interieur van de Riksbioscopen gesteld. Vaak waren het theaters die op de nominatie stonden om uiteindelijk te worden gesloten. Geïnvesteerd werd er nauwelijks meer in de Rikstheaters.

Van begin af aan hebben de Riksbioscopen als een trein gelopen. Zodra de nieuwe kwartaalfolder met het programma uitkwam waren er rijen voor de kassa met bezoekers die meteen voor alle films kaarten kochten.

Zo kon het gebeuren dat vele voorstellingen al ver van te voren uitverkocht waren. Alleen al in Amsterdam bezochten in een jaar tijd 270.000 bezoekers de Riksbios. In Groningen trok de Riksbios, die in City 3 vertoond werd, meer bezoekers dan City 1 en 2 tezamen. Cijfers waar menig theater jaloers op zou zijn.

Afbeelding

Advertentie van de laatste Riksbios in Groningen.

De sluiting van de Riksbios was voor vele studenten een grote teleurstelling. In Groningen werden ingezonden stukken in de krant geplaatst waarin de studenten hun onvrede over de sluiting te kennen gaven. Personeel werd er op aangesproken. Het hielp allemaal niets. Begin 1996 werd de laatste Riksfilm vertoond.

In Groningen was dat “Leaving Las Vegas” die door de studenten omgedoopt werd in “Leaving Groningen”.

Dat de Riksbioscopen populair waren blijkt wel uit de navolgende tekst waarin de titels van een Riksprogramma verwerkt zijn: "Direct na het overlijden van JFK werd de wereld opnieuw opgeschrikt, nu door de ‘wederkomst’ van de Alien in de derde macht.

Door het Basic Instinct gewaarschuwd, begon men haastig de Cradles te Rocken, dit tot geruststelling van de – toen nog zeer prille - Boy Scout. Deze moest op wat meer gevorderde leeftijd – Final Analysis ondergaan.

Om het bovenstaande als een soort Boomerang te ervaren waren wij toch niet voldoende geschokt, vrolijk Flodderden wij dan ook een week lang door de USA, waar wij voor de zekerheid toch maar een Bodyguard in de arm namen.

Bron : Bioscoopgeschiedenis.com

Hieronder nog een (oud) artikel over de riksbioscoop :

Het zendingswerk van de riksbioscoop zit er op

Nicole Kidman en Matt Dillon voor een riks? Da's bijna voor niks! Bioscoop nummer 2 van Pathé aan het Gedempte Zuiderdiep in Groningen lijkt dan ook een welgevulde collegezaal....

Van onze verslaggever

GRONINGEN

Maar de riksbioscopen verdwijnen. Vanaf eind volgende week spelen ze geen rol meer in het uitgaanscircuit van arme studenten. Verdrijven ze niet meer de verveling bij langdurig werklozen of andere uitkeringsgerechtigden. Bieden ze niet langer een goedkope warme schuilplaats voor dak- of thuislozen.

Pathé Cinema's houdt ermee op. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen en Maastricht moet weer de volle mep worden betaald voor een speelfilm: overdag een tientje, 's avonds vijftien gulden. Leaving Las Vegas met 'een buitengewone' Nicolas Cage en 'een fantastische' Elisabeth Shue, genomineerd voor vier Oscars, is de laatste voorstelling voor een knaak.

De Groningse studenten begrijpen er niets van. Twee van hen spreken bedrijfsleidster B. Uil er op aan als de kaartjes worden gecontroleerd. Ze kan praten als Brugman, maar de beide studentes blijven met de vraag zitten: 'Waarom maken jullie er dan geen vijf-gulden-bios van?'

Uil, die er al 22 jaar bij Pathé op heeft zitten: 'De riksbioscopen zijn opgezet om de oude theaters weer wat op te krikken, of zelfs nieuw leven in te blazen. Dat is gelukt. In het City Theater in de Oosterstraat in Groningen hadden we, als we een goede film draaiden, wel 3500 tot 4000 mensen per week in de zaal. Dan draaiden we 's middags en 's avonds. Ik schat dat meer dan 90 procent van de bezoekers bij ons studenten waren.'

De riksbioscoop past niet meer in de huidige tijd, zegt Pathé. De eerste riksbios die vier jaar geleden zijn deuren opende, Cineac aan de Reguliersbreestraat in Amsterdam, heet vanaf volgende maand Planet Hollywood. Naar het multimediale megabedrijf waarvan onder meer Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone aandeelhouder zijn.

Pathé opent overal in het land nieuwe megabioscopen en daarin past het concept van een film voor een rijksdaalder niet langer. Uil: 'Voor een knaak bieden we gewoon te veel: prachtige stoelen, optimale geluidskwaliteit en alle voorzieningen die bij een moderne bioscoop horen.' Volgens Pathé zouden de riksbioscopen zes keer zoveel mensen moeten trekken dan een gewone filmzaal om het financieel aantrekkelijk te maken.

De Groningse studenten hebben er geen boodschap aan. 'Hartstikke jammer', zegt de 22-jarige Laurian, studente bedrijfskunde. 'Het was al jammer dat de riksbios 's avonds niet meer open was en nu dit. Met de flexibele colleges is het juist zo gemakkelijk om 's middags even naar de bioscoop te gaan. Ook is het een uitkomst als je liefhebber bent, want je weet dat nieuwe films redelijk snel in de riksbios te zien zijn en dus wacht je daar op.'

Laurian gaat niet minder vaak naar de film. 'Ik heb het er wel voor over en maandags en dinsdags is het goedkoper bij Camera, een andere bioscoop in Groningen.' Ze kan zich voorstellen dat anderen minder vaak zullen gaan.

Een student bedrijfskunde en een studente communicatiekunde, die samen naar binnen gaan, reageren verbijsterd. 'Nou, dan huur ik ze wel', zegt hij. 'Dat kost een knaak voor een oude film en vijf gulden voor een nieuwe. Naar de bioscoop ga ik dan alleen nog voor een film die ik echt wil zien.'

Mevrouw Uil komt nog met een aardigheidje voor de laatste riksbios-gangers. Ze krijgen 2,50 gulden korting op een film voor het volle tarief. 'En we komen waarschijnlijk met een kortingskaart voor studenten', voegt ze er aan toe.

Bron : Volkskrant.nl

Ayciro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Ayciro » 10 aug 2012 16:27

De Utopolis in Den Helder is de laatste tijd niet zo fris.
Vooral de hoofdsteunen van de stoelen zien er onfris en vet uit.

JorisTheWise
Bijrol
Bijrol

Bericht door JorisTheWise » 21 aug 2012 07:13

Met stip bovenaan mijn lijst van minst favoriete bioscopen is binnengekomen: Regal Cinemas South Beach in Miami Florida. Wat een teleurstelling. Ik zat in zaal 14 en er zat een hele nare brom in het geluid bij binnenkomst tijdens de pre-show. Toen de trailers begonnen bleef die brom in het geluid zitten, alsof er iets niet geaard was. Melding van gemaakt bij het management maar die zeiden dat het waarschijnlijk in de film zat. Jammer als een bioscoop er zo weinig aan wilt doen want ik vertelde er bij dat het ook al voor de film was.

De gehele tijd dus tijdens The Bourne Legacy mij er aan zitten ergeren want de film zelf viel ook tegen.

Aan de andere kant heb ik zitten genieten van de IMAX zaal van AMC Loews Lincoln Square New York. Wat een gigantisch beeld (23x30 meter) en wat een ervaring. Goed, de lamp was niet goed uitgelicht maar dat irriteerde zelden en het beeld was misschien niet haarscherp (maar 70mm!!! YEAH!!!) en de film begon bij de logo's met de dia's nog in beeld en zonder geluid maar The Dark Knight Rises liet mij dat tijdens de voorstelling al snel vergeten. Duidelijk de manier hoe je die film moet bekijken. Wel weinig beenruimte maar dat was niet rampzalig. Ga graag daar weer naar toe.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 28 jan 2013 09:54

Weet iemand al wat voor zalen er komen in de nieuwe Pathe te Arnhem? IMAX wellicht?
Las al wel 10 zalen met in totaal 1760 stoelen.

Afbeelding

JorisTheWise
Bijrol
Bijrol

Bericht door JorisTheWise » 02 feb 2013 15:23

Ik moet zeggen dat het mij verbaast dat Pathe nog bioscopen mag bouwen aangezien ze een marktaandeel hebben van meer dan 60% sinds ze Minerva hebben overgenomen. Zou wel fijn zijn voor de mensen want hoor vaak dat de huidige bioscoop simpelweg te oud is.

Plaats reactie