Wat maakt een goede film?
Wat maakt een goede film?
Welke eigenschappen maken voor jou een film goed?
Je kunt dat zo breed zien als je wil.
Voor mij is er eigenlijk maar een criterium: ik wil op een of andere manier geraakt en meegevoerd worden en afhankelijk van mijn stemming zal dat de ene keer het beste gaan met een lekkere actiefilm met ons aller Arnie in de hoofdrol en de andere keer de magie in beelden van Andrei Tarkowsky.
Het voordeel voor mij is daarbij altijd geweest, dat ik nooit in die, naar mijn mening onzin, heb hoeven te geloven van enerzijds commerciële films en "kunstfilms" anderzijds, zoals dat zo vaak door snobs in beide ingebeelde kampen gedaan wordt. Ik heb die houding eigenlijk met elke vorm van expressie.
Ik schrijf zelf af en toe muziek, luister naar veel hedendaags of 20e eeuws klassiek en mag dat net zo graag afwisselen met een stevig nummer van Nine Inch Nails.
Naar mijn mening "it's all in the mind".
Dus ik zou zeggen, deel met ons wat voor jou belangrijk is in een film, wat hem voor jou goed maakt.
Je kunt dat zo breed zien als je wil.
Voor mij is er eigenlijk maar een criterium: ik wil op een of andere manier geraakt en meegevoerd worden en afhankelijk van mijn stemming zal dat de ene keer het beste gaan met een lekkere actiefilm met ons aller Arnie in de hoofdrol en de andere keer de magie in beelden van Andrei Tarkowsky.
Het voordeel voor mij is daarbij altijd geweest, dat ik nooit in die, naar mijn mening onzin, heb hoeven te geloven van enerzijds commerciële films en "kunstfilms" anderzijds, zoals dat zo vaak door snobs in beide ingebeelde kampen gedaan wordt. Ik heb die houding eigenlijk met elke vorm van expressie.
Ik schrijf zelf af en toe muziek, luister naar veel hedendaags of 20e eeuws klassiek en mag dat net zo graag afwisselen met een stevig nummer van Nine Inch Nails.
Naar mijn mening "it's all in the mind".
Dus ik zou zeggen, deel met ons wat voor jou belangrijk is in een film, wat hem voor jou goed maakt.
Moeilijke vraag, moeilijk omdat je me vraagt een gevoel onder woorden te brengen. Ook bij mij heeft het weinig te maken met genre, ik ben in alles een veelvraat, of het nou gaat om film, literatuur, beeldende kunst of muziek. Zo kan ik al naar gelang mijn stemming qua muziek genieten van Opera tot en met Break-Beat, van Hard Rock tot en met Jazz. Als het me maar persoonlijk raakt.
Zo is het ook met film, ik kan genieten van een simpele blockbuster, maar ook van een film die is gemaakt voor een kleiner publiek. Wat ik verlang is dat er wel vakmanschap en passie achter zit, dat zijn voor mij bepalende factoren. Er is voor mij niets mis met een goedgemaakte en spetterende commerciële megaproductie, wel met een gemakzuchtig, clichématig massaproduct. Zo kan ik ook genieten van een meer kunstzinnige film vol passie gemaakt door en voor een kleine groep en niet geraakt worden door een lege en pretentieuze arthouse film zonder ziel.
Vakmanschap (is het goed gemaakt en niet afgeraffeld) en passie (met plezier en overtuiging), die factoren moet ik herkennen, wil ik het een goede film vinden.
Zo is het ook met film, ik kan genieten van een simpele blockbuster, maar ook van een film die is gemaakt voor een kleiner publiek. Wat ik verlang is dat er wel vakmanschap en passie achter zit, dat zijn voor mij bepalende factoren. Er is voor mij niets mis met een goedgemaakte en spetterende commerciële megaproductie, wel met een gemakzuchtig, clichématig massaproduct. Zo kan ik ook genieten van een meer kunstzinnige film vol passie gemaakt door en voor een kleine groep en niet geraakt worden door een lege en pretentieuze arthouse film zonder ziel.
Vakmanschap (is het goed gemaakt en niet afgeraffeld) en passie (met plezier en overtuiging), die factoren moet ik herkennen, wil ik het een goede film vinden.

-
- Oscar nominatie
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 04 okt 2003 13:22
- Locatie: Rotterdam
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met dat 'emoties'.
Walging, woede, boosheid, teleurstelling e.d. zijn ook emoties.
Zelf vind ik een film vaak (niet altijd!) goed als hij je aan het denken zet. En dat kan dan zowel op een positieve als een negatieve manier zijn. Dit betekend niet dat ik een film die me niet aan het denken zet niet goed vind! Het blijft tamelijk vaag en kan per film verschillen. Wat de ene film slecht maakt, kan je in een andere film juist positief verrassen. Het zal dus altijd een combinatie van factoren zijn, die veelal niet objectief blijken te zijn.
Walging, woede, boosheid, teleurstelling e.d. zijn ook emoties.

Zelf vind ik een film vaak (niet altijd!) goed als hij je aan het denken zet. En dat kan dan zowel op een positieve als een negatieve manier zijn. Dit betekend niet dat ik een film die me niet aan het denken zet niet goed vind! Het blijft tamelijk vaag en kan per film verschillen. Wat de ene film slecht maakt, kan je in een andere film juist positief verrassen. Het zal dus altijd een combinatie van factoren zijn, die veelal niet objectief blijken te zijn.
Waarom zou je voorzichtig moeten zijn met emoties als "Walging, woede, boosheid, teleurstelling"? Je ontkent dit eigenlijk ook al zelf met je vervolgzin:Pieternel schreef:Ik zou een beetje voorzichtig zijn met dat 'emoties'.
Walging, woede, boosheid, teleurstelling e.d. zijn ook emoties.![]()
Zelf vind ik een film vaak (niet altijd!) goed als hij je aan het denken zet. En dat kan dan zowel op een positieve als een negatieve manier zijn. Dit betekend niet dat ik een film die me niet aan het denken zet niet goed vind! Het blijft tamelijk vaag en kan per film verschillen. Wat de ene film slecht maakt, kan je in een andere film juist positief verrassen. Het zal dus altijd een combinatie van factoren zijn, die veelal niet objectief blijken te zijn.
"Zelf vind ik een film vaak (niet altijd!) goed als hij je aan het denken zet. En dat kan dan zowel op een positieve als een negatieve manier zijn. "
En precies zo is het, het gaat om het hele scala van emoties of ze nou licht of donker zijn; ze zijn allemaal deel van onze existentie en horen bij de na- en beleving ervan.
Ik zeg niet dat je voorzichtig moet zijn met emoties als: .....VoiceOver schreef:Waarom zou je voorzichtig moeten zijn met emoties als "Walging, woede, boosheid, teleurstelling"? Je ontkent dit eigenlijk ook al zelf met je vervolgzin:
"Zelf vind ik een film vaak (niet altijd!) goed als hij je aan het denken zet. En dat kan dan zowel op een positieve als een negatieve manier zijn.
maar meer, dat als je zegt dat je een film goed vindt als hij emotie opwekt, je die emoties daar ook bij moet rekenen... en ik vraag me af of daar over nagedacht was.
Een film die bij mij walging opwekt vind ik nl in het algemeen geen goede film, omdat het dan meestal een horror-film betreft.
Maar zoals gezegd, het blijft vaag en ligt meestal aan de combinatie van verschillende factoren.
Re: Wat maakt een goede film?
Iets vind ik goed als het voldoet aan bepaalde eisen. Een oordeel vormt zich tijdens en na een film, op basis van verwachting en beleving.VoiceOver schreef:Welke eigenschappen maken voor jou een film goed?
Je kunt dat zo breed zien als je wil.
Van een film verwacht ik zo weinig mogelijk. Hij moet trouw zijn aan eigen logica: overtuigen van eigen overtuiging. In de eerste plaats moet hij niet over een boeiend onderwerp willen gaan, maar zijn onderwerp boeiend willen maken.
Film is een illusie (ook als hij waarheden voorspiegelt) die moet kunnen worden ophouden tot het doek valt. Het wereldje moet kloppen. Je ergeren (wellicht zo'n emotie waar Pieternel naar zocht) aan een acteur die uit zijn rol valt kan dat verpesten. Ook onbedoelde voorspelbaarheid stoort me vaak. Er mag geen ruimte voor protest worden gegeven, hooguit achteraf de voorstelling.
Een spreker moet passie hebben wil ik zijn speech stil uitzitten.
Een film is voor mij een onderwerp, een mening, en een verstaanbare uitleg daarvan. Het hoeft nergens over te gaan, als die drie maar met elkaar corresponderen. Zodra eentje alleen komt te staan, is de film in mijn ogen niet geslaagd.
Tot zover deze redevoering...
Ik denk dat ik een film goed vindt als ik al vanaf het begin van de film het gevoel heb dat ik iets aan het kijken ben dat zeer moeite waard is. Ik hoor altijd veel critici over allemaal geblabla over waarom die film nou wel of niet goed is.
Ik denk niet dat het heel makkelijk te zeggen is welke film goed is, je moet spreken voor jezelf. Als ik denk dat iets zeer de moeite waard is, omdat het mooi, grappig, spectaculair enz. is, dan vindt ik de film een goede film
Ik denk niet dat het heel makkelijk te zeggen is welke film goed is, je moet spreken voor jezelf. Als ik denk dat iets zeer de moeite waard is, omdat het mooi, grappig, spectaculair enz. is, dan vindt ik de film een goede film

- coolmoviedude
- Bijrol
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 19 mei 2003 19:33
- Locatie: Leeuwarden
spanning zo`n film waarbij helemaal nix gebeurd je ziet nix gebeuren en misschien heel af en toe een schaduw van iets maar waarbij je tog zit te trillen van de spanning.
of een film waarbij iedereen word doodgemaakt en de hoofdrolspeler geen schrammetje heeft. (denk aan de gemiddeld arnold swartzenegger film) of mission impossible 2 met alle explosies vuurgevechten en iedereen gaat dood maar tom cruise heeft alleen een klein sneetje op zn wang
of een film waarbij iedereen word doodgemaakt en de hoofdrolspeler geen schrammetje heeft. (denk aan de gemiddeld arnold swartzenegger film) of mission impossible 2 met alle explosies vuurgevechten en iedereen gaat dood maar tom cruise heeft alleen een klein sneetje op zn wang
Een goed scenario hoeft niet meteen een goede verfilming te hebben maar toch vind ik het belangrijk. Een nietzeggende film is op zijn tijd wel leuk maar toch.
Het valt mezelf op dat als er geen muziek in de film is dat ik er dan geen zin meer in heb. Het sterkt de gevoelens op. Ik herinner het me zoals in films als Love in Ambush en Memento... (moelijk te herinneren zeg, die film was er gister nog op
) daar heb ik de neiging om bij weg te zappen als ze op tv zijn.
Het is gewoon het geheel van factoren wat je laat meesleuren. En het liefst word ook ik aan het denken gezet.
Het valt mezelf op dat als er geen muziek in de film is dat ik er dan geen zin meer in heb. Het sterkt de gevoelens op. Ik herinner het me zoals in films als Love in Ambush en Memento... (moelijk te herinneren zeg, die film was er gister nog op

Het is gewoon het geheel van factoren wat je laat meesleuren. En het liefst word ook ik aan het denken gezet.
Dat is een van de belangrijkste element, de acteurs moeten ook goed kunnen acteren, de montage is het belangrijkste vind ik.Stingray schreef:Een goed verhaal, maakt een goede film, mits goed verfilmt uiteraard!
Als een film een goed verhaallijn heeft, en er wordt goed geacteerd, maar het heeft een trage montage, tja dan kan het gaan verpesten. Maar ja, wat voor een genre is het, wat is het doel van de film. (Lachen of iets dramatiseren)
Konami