Wat maakt een goede film?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 28 apr 2006 21:30

Wat voor mij een film echt goed maakt:

De film moet een gevoel opbrengen dat ik niet vaak voel, extreme spanning, vreugde, ultieme liefde, verdriet etc. Maar niet alleen tijdens de film moet ik dat gevoel hebben, ook een onbepaalde periode na het kijken na de film. Ik wil graag dat films doorleven na het kijken van deze. Films moeten mij aan het denken zetten over het leven/mijn leven, films moeten een impact kunnen hebben waardoor je filosofisch gaat denken of dingen vanuit een heel ander perspectief gaat bekijken.
Verder ben ik een groot fan van hele aparte films, films die echt uniek zijn en er uitspringen ( Pi, Dogville.. ). Deze films roepen meestal een apart gevoel op wat je bij andere films niet hebt, dit komt omdat de films meestal erg 'raar'/apart zijn.
Dus niet zozeer de acteerprestaties, de beelden of het verhaal zijn heel belangrijk maar meer de filosofie die in de film zit. Als de andere factoren ook goed zijn dan versterkt dit natuurlijk alleen de film. Een echte goede film zet me dus aan het denken en heeft veel pluspunten in acteerprestaties, beelden, verhaal etc. Maar de nadruk blijft op de filosofie en de gevoelens liggen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 mar 2007 20:28

Om de discussie die enigszins op gang was gekomen in een recente kopie van dit topic niet helemaal op slot te gooien, volgen hieronder een aantal posts uit dat inmiddels gesloten topic:
Marlous schreef: Voor mij is een goede film iets orgineels, iets wat ik nog niet vaak gezien heb. Iets wat mij kan laten verbazen en laten schrikken, iets wat ik niet verwacht, wat dus niet te voorspellen is..

Echter..Als het einde van een film slecht is, afgeraffeld, of gewoon niet de rode draad aanhoud is het voor mij al gelijk over...Dan kan een film nog zo leuk zijn, het einde moet ook leuk zijn en vooral kloppen...
KoenZ schreef:Een van de meest wezenlijke dingen voor mij, is dat de keuzes van de hoofdrolspelers overkomen. Dat ik ze zelf ook gemaakt zou hebben, of dat ik begrijp waarom ze die keuze maken. Ik verwacht van een film dat ze de personages laten lijken op echte mensen, die echte gevoelens vertegenwoordigen. Meer dan platte clichématige "mooie" mensen dus. Als een film trouw blijft aan dit concept, maakt het me niet uit wat voor genre of plotwendigen een film heeft.

Kernwoord een is dus realisme, kernwoord twee is originaliteit. Ik vind het heerlijk als een filmmaker me wil verwennen met iets nieuws, origineels of aparts. In zulke films merk je vaak dat de filmmaker echt achter zijn produkt staat. Het is een creatieve uitspatting. Films waar de kijkers op de proef gesteld worden om het verhaal uit te pakken, of films waar de kijker gedwongen wordt partij te kiezen tussen goed en kwaad, of jan en piet. Dit soort films stralen vaak zorgvuldigheid en kwaliteit uit.

Natuurlijk zijn er films die buiten de regel vallen, maar over het algemeen is dit een heel betrouwbare maatstaaf.
Kyrill schreef:Ik geef eigenlijk te hoge cijfers. Voor mij is een goede film een film waarbij ik me vermaakt heb en het acteerspel goed is, en het einde ook goed is.

Ik let niet heel erg op originaliteit of realisime of vernieuwend. Ik heb toch nooit films gezien die ik vond lijken op een andere film. Alleen met vervolgfilms maar dat is logisch.
Drumsticks schreef:Mijn punten

- Als er een fatsoenlijke inhoud in zit (American Beauty, Saving Private Ryan, Band of Brothers)
- Goede muziek (Lucky Number Slevin, Lock Stock, LOTR)
- Intressant verhaal (Requiem for a Dream
- Lekker vlot (Snatch)

Dit allemaal kan een film heel goed maken
Al deze punten hoeven niet in één film te zitten
Rovo schreef:Ik denk dat je niet precies kunt aangeven wanneer een film een goede film is. Stel je stelt een paar punten op waarvan je vindt dat een film die moet hebben en je zult op een gegeven moment toch tegen een film aanlopen die weliswaar aan alle punten voldoet maar toch niet zo heel goed is.

Maar goed, om toch maar eens een paar punten te verzinnen..
Een film moet allereerst leuk zijn. Het klinkt zo simpel, maar voor mij toch hét belangrijkste punt van een film. De film kan nog zo goed zijn, het script kan nog zo origineel zijn, het acteerwerk kan nog zo overtuigend zijn, als de film niet leuk is om te kijken is het voor mij al snel afgelopen. Al is het wel weer zo dat de drie punten die ik heb opnoemde vaak bijdragen aan het 'leuk zijn' van een film.

Daarnaast kan ik originaliteit ook altijd wel waarderen. Ik zit niet echt te wachten op een film die eigenlijk in grote lijnen hetzelfde is als acht films die ik al eerder heb gezien. Natuurlijk is dit punt wat minder belangrijk als het om een remake of een parodie gaat, maar dat zijn toch wat uitzonderingsgevallen.
De geloofwaardigheid van het verhaal en acteerprestaties zijn voor mij ook erg belangrijk. Ik hou persoonlijk niet zo van science fictions of horrorfilms (uitzonderingen kunnen natuurlijk altijd gemaakt worden) omdat ik me simpelweg minder goed kan inleven in dat soort films.
En tenslotte kan ik een goede soundtrack ook altijd wel waarderen. Het is voor mij niet zo'n heel belangrijk punt en ik zal een film er ook niet snel op afrekenen maar als er een uitzonderlijk goede soundtrack in zit (The Good, The Bad And The Ugly, maar ook bijvoorbeeld Oh Brother) krijgt zo'n film toch wel een flink aantal bonuspunten. :)
En het allerbelangrijkste is uiteraard dat deze afzonderlijke punten een goed geheel vormen, maar da's logisch.
emperor schreef:..wat mij aanspreekt,qua karakters,het samenspel van karakters,en het verhaal,en de sfeer,vooral duister,mystiek met min of meer wat ero zijn mijn favorieten sferen,maar ook komedie,drama waarvan ik eigenlijk wel voor elk genre mijn persoonlijke 'eisen' heb om een film goed te vinden...het moet echt overkomen..dat is wel het belangrijkste denk ik.
Originaliteit met een goed verhaal,en goed acteerwerk.
Creeper schreef:Een film is goed als:

* originaliteit
* het mij weet te raken
* een goed verhaal bezit
* als dit verhaal ook klopt
* niet té clichématig is
* lekkere soundtrack
* goede acteurs die goed acteren
* goed voelbare sfeer
* interessant camerawerk/stijl
* dit alles (het liefst) is samengesmolten in een film à la Donnie Darko, American Beauty e.d.
* bovengenoemde punten als clichématigheid en een goed verhaal wil ik nog wel eens door de ogen zien bij hersenloze horror/spetterfilms die ik door de aankleding ook goed vind :lol:

Uiteraard hoeft een film deze punten niet allemaal te bezitten.
dannyB schreef:Ik vind vooral belangrijk:

- een verhaal wat me de gehele speelduur weet te boeien
- het verhaal moet enigzins origineel zijn zonder al te veel clichés
- goed acteerwerk en een goede chemie tussen de acteurs
- mooie muziek en die ook past bij de film/verhaal
- sfeer
- mooie beelden/camerawerk
- een herkenbare stijl, passend bij de regisseur
- gevoelens opwekken

Enkele punten mogen missen in een film, maar een combinatie van factoren vind je terug in mijn favoriete films.
Laatst gewijzigd door Colonel_Kurz op 13 mar 2007 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Drumsticks
Filmster
Filmster

Bericht door Drumsticks » 13 mar 2007 20:30

Ooh ja

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 13 mar 2007 20:33

Drumsticks schreef: :-?
Kurz wil zeggen dat wat hij in een film wil zien al gezegd is.

Edit: je snapt het al zo te zien..

Drumsticks
Filmster
Filmster

Bericht door Drumsticks » 13 mar 2007 20:35

Volgensmij post die gewoon alle sh*t die wij in dat andere topic-je hebben ge-post van Marlous
Kurz?

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 13 mar 2007 20:37

Drumsticks schreef:Volgensmij post die gewoon alle sh*t die wij in dat andere topic-je hebben ge-post van Marlous
Kurz?
Oh ja, nu zie ik het pas. Het ander topic is dus gesloten.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 mar 2007 20:38

Ja, ik dacht er een verklaring bovenstond, kennelijk had ik me vergist. Nu staat die er wel.

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 13 mar 2007 20:43

sorry, maar is het niet eens handig om gewoon topics van jaren oud te sluiten ipv nieuwe een slot te geven..

Ik zie zoveel topics uit 2003...

Er moet duidelijk eens een bezem door het forum heen...Mensen kunnen met al die topics toch niet blijven spitten...

aww
Figurant
Figurant

Wat is een goede film?

Bericht door aww » 30 mei 2014 05:10

Wij zeggen altijd: een goede film is een film,waarbij je merkt dat als hij afgelopen is, en je geen 1 keer op je horloge hebt gekeken. :-)

awaumans
Hoofdrol
Hoofdrol

Re: Wat maakt een goede film?

Bericht door awaumans » 30 mei 2014 16:48

Ik vertrek hier vanuit het standpunt van de regisseur en zijn bedoeling die hij verstopte in het maken van deze film. Wat was zijn opzet, hoe heeft hij dit aangepakt, wijkt dit af van andere films, hoe is het gemonteerd, waarom dit shot en niet dat shot, waarom die kadrering, waarom laat je dit zien en niet dat,... Dit alles komt samen in een geheel van gevoelens en kritiek die ik opmaak tijdens het bekijken van een film en die vaak te danken is aan de beslissingen die gemaakt worden door de regisseur.

Een film is goed wanneer de regisseur bepaalde keuzes maakt en of die passen binnen de opzet van de film. Dit is heel breed maar elke beslissing krijgen we te zien in de film. Van casting tot montage, kostuums, audio mixing en CGI.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 30 mei 2014 17:00

Dat gaat wel heel erg uit van het idee als regisseur als alles controlerende god van film, en van het idee dat elke regisseur een duidelijk te abstraheren "standpunt" heeft waarmee hij aan een film begonnen is...

awaumans
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door awaumans » 30 mei 2014 17:06

Is dat niet zo dan?
Iedere regisseur weet toch waar hij aan begint en weet de film in die richting te duwen. Tuurlijk heeft niet alles in de hand maar ik denk niet dat een regisseur aan een film begint vooraleer hij exact weer waar hij aan begint. Of het nu improvisatie is of het volgen van een script, of het nu dit of dat genre is of die en niet die andere manier van filmen.
Ja, ik zie de regisseur als de persoon die een film maakt of doet mislukken. Maar dat ken net zo zijn als hij de controle verliest of dat hij te veel controle wilt uitoefenen. Dit is natuurlijk niet altijd te achterhalen als je naar de film kijkt.
Maar als je een beetje weet hoe het in elkaar zit kan je er veel uit afleiden

Plaats reactie