Wat maakt een goede film?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Stingray
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Stingray » 21 nov 2003 08:17

JB schreef:
Stingray schreef:Nou inderdaad! In ID4 zit ook zo'n suffe audio fout. Dan valt bij de overgang van de een naar de andere scene eff het geluid weg. Als je er op gaat letten is dat erg gek. :P
Eh ... waar reageer je precies op? Zit je wel in het goede forum of ik mis ik iets? :-?
uhm, nou gewoon wat Konami te vertellen had over hoe film gemonteerd moest worden! :-? snap je? :T

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 21 nov 2003 10:34

Stingray schreef:
JB schreef:
Stingray schreef:Nou inderdaad! In ID4 zit ook zo'n suffe audio fout. Dan valt bij de overgang van de een naar de andere scene eff het geluid weg. Als je er op gaat letten is dat erg gek. :P
Eh ... waar reageer je precies op? Zit je wel in het goede forum of ik mis ik iets? :-?
uhm, nou gewoon wat Konami te vertellen had over hoe film gemonteerd moest worden! :-? snap je? :T
Oké, maar dat is dan toch niet zozeer de aard van de montage van de film die een film als geheel goed maakt alswel een foutje in de uitvoering?

Stingray
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Stingray » 21 nov 2003 11:13

Ja natuurlijk een fout. Maar dat komt toch door foute montage? (zit niet in de dvd en/of speler)... Maar ach, laten wqe hier over ophouden. :P

Want Childsplay 3, DIE is pas slecht! :D :r

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 21 nov 2003 13:29

JB schreef: Oké, maar dat is dan toch niet zozeer de aard van de montage van de film die een film als geheel goed maakt alswel een foutje in de uitvoering?
Reken maar van wel; de montage, c.q. editing, is cruciaal voor een film. Hij bepaald namelijk waar en hoe geknipt wordt in het gefilmde materiaal en iemand die dat slecht doet, kan een film daarmee compleet ruïneren. Het is belangrijk voor de mate waarin een film vloeiende overgangen kent en niet met onlogische sprongen door het verhaal gaat. De montage draait om keuzes wat je in een film wilt laten en eruit gooit en dan nog eens hoe je dat het beste en minst storend voor elkaar kunt krijgen. Met andere woorden, een goede montage is zeker van grote invloed op de kwaliteit van een film.

Stingray
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Stingray » 21 nov 2003 13:32

VoiceOver schreef:
JB schreef: Oké, maar dat is dan toch niet zozeer de aard van de montage van de film die een film als geheel goed maakt alswel een foutje in de uitvoering?
Reken maar van wel; de montage, c.q. editing, is cruciaal voor een film. Hij bepaald namelijk waar en hoe geknipt wordt in het gefilmde materiaal en iemand die dat slecht doet, kan een film daarmee compleet ruïneren. Het is belangrijk voor de mate waarin een film vloeiende overgangen kent en niet met onlogische sprongen door het verhaal gaat. De montage draait om keuzes wat je in een film wilt laten en eruit gooit en dan nog eens hoe je dat het beste en minst storend voor elkaar kunt krijgen. Met andere woorden, een goede montage is zeker van grote invloed op de kwaliteit van een film.
Good! My personal backup, thanxx :T

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 21 nov 2003 13:37

VoiceOver schreef:
Aaaighhtt :lol:

Klopt als een bus.
Ik volg een opleiding en daar leer je bijna alles, wat met dat te maken heeft, laat ik net de afgelopen weken daarover les hebben gehad..

Konami

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 21 nov 2003 13:42

Oh ja, nog een toevoeging:
Sommige films werden helemaal gemaakt door een originele en vakkundige montage. Een schoolvoorbeeld is de film "Duel" van Spielberg, waar de hele spanning van de film voor 80% aan de virtuose en originele montage te danken is.
De beroemdste actiescenes zouden in handen van een minder begaafde editor compleet als een pudding in elkaar gezakt zijn.
Middels de montage wordt het tempo van de handeling bepaald, c.q. afgewisseld. etc.

Denk eens aan een film als "Memento"; bijvoorbeeld als de editor had gekozen de scenes in een andere volgorde te zetten (in overleg uiteraard); had een compleet andere en waarschijnlijk slechtere film opgeleverd.
Laatst gewijzigd door VoiceOver op 21 nov 2003 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

AppleJooz
Filmster
Filmster

Bericht door AppleJooz » 21 nov 2003 13:43

Een goede film wordt gemaakt door
geen flauwe dingen, spanning/actie/avontuur/humor en emotie

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 21 nov 2003 13:54

AppleJooz schreef:Een goede film wordt gemaakt door
geen flauwe dingen, spanning/actie/avontuur/humor en emotie
Als de actie en of spanning goed is uitgewerkt, brengt dat toch spanning met zich mee? = dus Emotie
Doel van humor is om jou te laten lachen = dus Emotie

Maar als de montage verknoeid, dat heb je slechte actie/ spanning en of slechte avontuur (en of slechte humor) = dus geen Emotie...

Konami

Stingray
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Stingray » 21 nov 2003 14:13

Applefooz:.. Geen flauwe grappen? Er waren in LOTR Two towers ook een aantal flauw grappen. Toch niet emotieloos, nietwaar? :P

en Konami: Nou je hebt je opleiding aardig onder de knie he?! :D

Mzzl

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 21 nov 2003 14:16

VoiceOver schreef:Oh ja, nog een toevoeging:
Sommige films werden helemaal gemaakt door een originele en vakkundige montage. Een schoolvoorbeeld is de film "Duel" van Spielberg, waar de hele spanning van de film voor 80% aan de virtuose en originele montage te danken is.
De beroemdste actiescenes zouden in handen van een minder begaafde editor compleet als een pudding in elkaar gezakt zijn.
Middels de montage wordt het tempo van de handeling bepaald, c.q. afgewisseld. etc.

Denk eens aan een film als "Memento"; bijvoorbeeld als de editor had gekozen de scenes in een andere volgorde te zetten (in overleg uiteraard); had een compleet andere en waarschijnlijk slechtere film opgeleverd.
Ja,, begrijp me niet verkeerd, dit bedoelde ik eigenlijk ook te zeggen. De aard, de gedachte erachter en kunde van de montage draagt bij aan de totale kwaliteit van de film. Dat er een enkele (storende) fout ergens in is geslopen, schrijft m.i. niet meteen de hele film af als die verder wel van hoge kwaliteit is.

Met andere woorden, één zwaluw maakt nog geen zomer, of beter één druppel nog geen regenbui.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 21 nov 2003 14:17

Konami schreef: Maar als de montage verknoeid, dat heb je slechte actie/ spanning en of slechte avontuur (en of slechte humor) = dus geen Emotie...
Nou, ik word daar anders behoorlijk bedroefd (of anders agressief) van... ;)

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 21 nov 2003 14:32

ash_ schreef:
Konami schreef: Maar als de montage verknoeid, dat heb je slechte actie/ spanning en of slechte avontuur (en of slechte humor) = dus geen Emotie...
Nou, ik word daar anders behoorlijk bedroefd (of anders agressief) van... ;)
Wie niet ....
Helaas willen acteurs en producenten ook wel eens bemoeien met de werk van de Editor, en dan kan het soms verkeerd gaan...

Of het werkt juist goed, denk aan Payback, American History X...

Konami

enliah
Bijrol
Bijrol

Bericht door enliah » 12 sep 2005 11:44

Ik ben nogal een perfectionist op het gebied van films.
Ik vind een film goed als hij in zijn genre volmaakt is. Daarbij let ik zowel op het totaalbeeld als op de details in de uitwerking.

Mirocube
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mirocube » 21 sep 2005 13:39

Wat voor mij een goede film maakt, is de totale sfeer en afwerking van film. Het geheel van beeld en muziek, als dat al goed zit kan het meestal niet meer stuk in mijn ogen.

Plaats reactie