Blu-ray en de filmindustrie

Plaats reactie
Mark
Regisseur
Regisseur

Blu-ray en de filmindustrie

Bericht door Mark » 31 mei 2004 14:15

Naar aanleiding van een artikel wat ik heb gelezen in Digital Home Magazine vraag ik me af wat jullie gedachten zijn over Blu-ray en de gevolgen die het mogelijk kan hebben op de filmindustrie, de voordelen en de nadelen van deze nieuwe technologie.

Voor iedereen die nog niet weet wat Blu-ray is zal ik proberen zo goed mogelijk een klein beetje uit proberen te leggen wat het is. Zoals je weet kun je nu op een gewoon DVD disc tot 4.3GB aan data opslaan, maar op een Blu-ray disc kan tot 27GB worden opgeslagen(en in de toekomst zelfs tot 54GB). Dit kan doordat er een andere laser word gebruikt om de data weg te schrijven op de disk, bij de DVD die we nu kennen word gebruik gemaakt van een rode laser, en bij Blu-ray gebruiken ze een blauwe laser(vandaar de naam 'Blu(e)'). Zo'n blauwe laser is veel preciezer dan een rode, daardoor word de grootte van de disc zo vergroot(zonder al te veel technishe bla bla er in te gooien). Waarvoor Blu-ray ontwikkeld is is heel simpel, het is bedoelt om HDTV in zijn originele formaat op op te nemen. En omdat HDTV in een veel hogere resulutie(normale resolutie van tv beeld is 640x480 ratio 4:3, bij HDTV is dit 1920x1080 ratio 16:9) heeft is er automatisch ook meer ruimte nodig om het op te slaan. Je krijgt bij HDTV en Blu-ray disc's(eigenlijk is het dus een film op schijf in HDTV formaat) een vele malen scherper beeld dan bij normale DVD, wat heel dicht bij de werkelijkheid komt en daarmee beleef je de film nog intensiever. Een groep van 13 grote electronica bedrijven denkt in de loop van 2005 voldoende Blu-ray spelers te kunnen maken om te voldoen aan de vraag, en op de duur verwachten ze zelfs dat de VHS en DVD helemaal vervangen word door Blu-ray. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

De voordelen lijken me nu wel duidelijk, maar voor de filmindustrie zitten er toch nog wel een paar grote nadelen aan. Bedenk bijvoorbeeld wat consumenten allemaal wel niet kunnen doen met een cd waar 27GB op kan, daar kun je dus 30 films in DivX formaat op gooien, en met een compatible standalone speler die ook MP3 ondersteunt wel 5500 nummers of meer op kwijt. En dit is allemaal al mogelijk binnen een jaar tijd. Waar ik me een beetje zorgen om maak is dat die eigenwijze filmbazen inplaats van de prijzen nog redelijk te houden voor Blu-ray juist het tegenovergestelde doen, en zich daarmee misschien wel de markt uit prijzen.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 31 mei 2004 14:22

De technologie moet zich nog bewijzen op de markt voor consumenten.
Moeilijk om daar iets over te zeggen nu.
Het enige waar ik een beetje mee zit,is of de blue-ray spelers compatible zullen zijn met de gewone DVD's.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 31 mei 2004 14:25

emperor schreef:De technologie moet zich nog bewijzen op de markt voor consumenten.
Moeilijk om daar iets over te zeggen nu.
Het enige waar ik een beetje mee zit,is of de blue-ray spelers compatible zullen zijn met de gewone DVD's.
Panasonic, Sony en Philips hebben al bekend gemaakt dat ze Blu-ray spelers op de markt gaan brengen die backwards compatible zijn met alle soorten cd's die er nu ook al zijn. Alleen maar voordelen toch?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 31 mei 2004 14:53

Ja, maar zoals het nu het geval is..ben ik bang voor compromissen in de spelers.
Het is bekend dat je gewone audio cd's beter kunt gebruiken in de daarvoor bestemde spelers,omdat de gehele inhoud van de cd speler daarop is afgestemd.
Gewone audio cd's afspelen in een dvd speler is een compromie,omdat het gedeelte wat zorgt voor de gewone audio verwerking lang niet zo goed is als in een gewone cd speler die daarvoor wel uitgerust is.

De blueray spelers zullen primair technologie aan boord hebben voor de blueray discs optimaal te kunnen afspelen,en secundair de gewone dvd,audio cd.

En je kan er natuurlijk donder op zeggen dat de grote titels die nu verkocht worden op DVD, straks ook op blue ray te krijgen is...je weet hoe de grote maatschappijen zijn..waar geld valt te verdienen...
Je weet met dit soort dingen niets zeker totdat het zover is.
Maar de tijd zal het mischien leren..eerst wat reviews,dan zien we wel verder.

Aziez
Filmster
Filmster

Bericht door Aziez » 31 mei 2004 15:16

Nou ik weet niet hoe et met jullie zit maar ik vind het beeld kwaliteit van de dvd al heel erg scherp. En met het geluidskwaliteit ben ik ook niet ontevreden.

Dus ik weet niet of blu-ray-spelers en disc's kunnen tippen aan de prijzen van de dvd-spelers en disc's, ik denk daarom ook dat men genoegen neemt met de dvd ((nogmaals) waarvan de kwaliteit ook erg goed is.).

We zullen het moeten afwachten.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 31 mei 2004 15:26

Er zij nu al HDTV versies te downloaden van films als The Matrix,Blade Runner en Gladiator.
(zo'n 15 GB)
Ik heb zelf The Ring gedownload in dit formaat,is af te spelen met een goede pc en scherm,en een speciale player,ik dacht dat MS ook bezig is dit formaat in WMP 9 te gaan ondersteunen.
Ik zie niet direct verschil met een gewone DVD..maar beeld is zeer mooi moet ik zeggen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 31 mei 2004 15:36

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 31 mei 2004 16:21

Die beelden zien er allemaal zeer goed uit, alleen denk ik dat HDTV voor consumenten dichterbij is dan jullie denken. In Europa zijn wij weer is een keer als 1 van de laaste aan de beurt om het te ontvangen. Ik dacht zelfs toen ik wat info aant opzoeken was voor de startpost gelezen te hebben dat de FCC(Federal Communications Commission) binnen een paar jaar(2006) alle uitzendingen standaard in HDTV formaat te willen hebben, of dat zijn ze van plan.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 09 feb 2006 19:37

Sony Pictures heeft als eerste van de grote filmmaatschappijen duidelijkheid gegeven over de prijzen die het bedrijf zal rekenen voor de inkoop van Blu-ray-titels. Nieuwe films, die dus recent in de bioscoop draaiden, zullen voor 23,45 dollar aan handelaren verkocht worden, terwijl voor oudere kaskrakers 17,95 dollar gerekend wordt. Met de gebruikelijke marges in de dvd-handel zou de consumentenprijs moeten uitkomen op respectievelijk 35 en 30 dollar. Dat is een paar dollar meer dan wat klanten tegenwoordig voor dvd's betalen, maar ongeveer gelijk aan de introductieprijzen daarvan in 1997. Sony kiest ervoor Blu-ray-titels slechts te distribueren via winkels die ook afspeelapparatuur verkopen.

Aldus de laatste berichtgeving over de prijs-indicaties van de Blue ray schijfjes..

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 09 feb 2006 20:03

emperor schreef:Sony kiest ervoor Blu-ray-titels slechts te distribueren via winkels die ook afspeelapparatuur verkopen.
Zou een winkel als FRS dan geen Blu-ray titels mogen verkopen? Dat lijkt me een slechte zet.

Plaats reactie