HD-DVD's

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

HD-DVD's

Bericht door emperor » 15 jul 2004 16:26

Ik heb nu wat downloads binnengehaald van complete films
van het toekomstige HD-DVD formaat...ik moet zeggen ik ben zeer onder de indruk van de beeldkwaliteit,ongelooflijk..dacht je net dat je met een DVD wel het eind had gehaald..maar de HD-DVD is echt super!,de kleuren zijn nog dieper,en voller...het beeld nog gedetaileerder...het lijkt niet mogelijk,maar echt...je zou het moeten zien...ik heb de tijd genomen om het nu eens echt goed te bekijken...ik heb nu True Lies en Terminator 3..en ik ben echt verkocht geraakt,de beleving wordt nog groter,de inleving nog makkelijker,de wetenschap dat dit nog 'slechts' rips zijn,(wel elke bijna 15 Gigabyte groot)moeten de originele HD-DVD's een nog stabieler beeld leveren.

De HD-DVD's zijn alleen geschikt op HDTV's als ik het goed begrepen heb,
of op je PC Monitor,vanwege de hoge resolutie.
wat links:
http://www.hdtvmedia.co.uk

N.E.R.D
Filmster
Filmster

Bericht door N.E.R.D » 15 jul 2004 17:07

Waar heb je die gedownload?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 15 jul 2004 17:10

N.E.R.D schreef:Waar heb je die gedownload?
nieuwsgroepen.

Mark
Regisseur
Regisseur

Re: HD-DVD's

Bericht door Mark » 17 jul 2004 16:13

emperor schreef:Ik heb nu wat downloads binnengehaald van complete films
van het toekomstige HD-DVD formaat
Ik heb The Matrix gedownload in zogenaamd HD-DVD formaat(14.2gb), maar achteraf was het VC9 inplaats van de MPEG-2 die ik had verwacht, kweenie zeker maar betekend dat nou dat VC9 compressed MPEG-2 is met bijna dezelfde beeldkwaliteit maar slechter geluid?
emperor schreef:ik moet zeggen ik ben zeer onder de indruk van de beeldkwaliteit,ongelooflijk..dacht je net dat je met een DVD wel het eind had gehaald..maar de HD-DVD is echt super!,de kleuren zijn nog dieper,en voller...het beeld nog gedetaileerder...het lijkt niet mogelijk,maar echt...je zou het moeten zien...ik heb de tijd genomen om het nu eens echt goed te bekijken...ik heb nu True Lies en Terminator 3..en ik ben echt verkocht geraakt,de beleving wordt nog groter, de inleving nog makkelijker
Preach!! Heb met een laptop en beamer met HDTV voorbereiding een stuk gekeken en het is echt helemaal geweldig, de kleuren en het detail knalt gewoon van het scherm af.. onvoorstelbaar. Ik dacht ook dat het niet scherper kon dan DVD maar het moet wel nog knapper zijn om HD-DVD te verbeteren, als dat al mogelijk is. Je moet het echt zien om te geloven.
emperor schreef:,de wetenschap dat dit nog 'slechts' rips zijn,(wel elke bijna 15 Gigabyte groot)moeten de originele HD-DVD's een nog stabieler beeld leveren.
Ik denk dat je nu de 2 standaarden door elkaar haalt, namelijk Blu-Ray(27GB groot origineel) en HD-DVD(15GB groot origineel) dus als je echt een HD-DVD formaat video had dan was het geen rip. Of mis ik nou weer wat..

Maar ik hoop zelf dat HD-DVD niet de standaard word en Blu-Ray wel, puur omdat er meer data op de disc kan en daarom meer goodies meegegeven kunnen worden.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 17 jul 2004 16:51

Het zijn geen blu-ray rips,maar hd-dvd copie's, waarschijnlijk gewoon een 1 op 1 copie.
En ik dacht dat er zelfs tot 50 GB. op een blu ray past!
Ik bedoelde eigenlijk dat de originele hd-dvd's waarschijnlijk stabieler met afspelen zijn,omdat er op het 'rip' systeem mischien dingen verloren gaan,die op het origineel uiteraard niet voorkomen..coderen en opslaan kost toch veel power.
(net als wanneer je bijv.een gewone cd copieert)

met VC 9 bedoel je waarschijnlijk de codec van microsoft,de compressiemethode.
De versies die ik heb zijn .ts files.

Ik ben nu bezig met X2.. :)

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 17 jul 2004 17:04

emperor schreef:met VC 9 bedoel je waarschijnlijk de codec van microsoft,de compressiemethode.
De versies die ik heb zijn .ts files.
Ja, die MS formaat, maar dat is geen compressiemethode toch, maar gewoon nog een ander formaat wat word gebruikt naast MPEG-2 etc?
Toen ik die film uitpakte zag ik dat er een .avi in zat en geen .mpg daarom, kweenie of dat trouwens veel uitmaakt, het is wel 1024i btw.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 17 jul 2004 17:09

HD-DVD's zijn 1080i of 720P
(1080 interlaced en 720 progressief)
Daarna ge-encoded naar wm9 als ik het goed heb,
als ik zo'n .ts file rename naar .mpg, kan ik hem met WinDVD af spelen,
en ik heb geen extra codecs hoeven downloaden.

hd-dvd is MPEG2 1080i

WM9 kan allerlei formaten hebben waaronder 1080p
dus 1080p,1080i en 720p
(als ik het goed heb)

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 17 jul 2004 17:15

Volgens mij kan HD-DVD zowel 1080i als 1080p zijn als 720i en 720p het hangt er gewoon vanaf in wat voor formaat die producent het op de disk zet.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 17 jul 2004 17:17

Mark schreef:Volgens mij kan HD-DVD zowel 1080i als 1080p zijn als 720i en 720p het hangt er gewoon vanaf in wat voor formaat die producent het op de disk zet.
klopt.

Ik was denk ik in de war met hdtv uitzendingen die zijn mpeg2 (1080i formaat)

hier staat een vergelijking met een 1080i bron (mpeg2)
en dezelfde bron geencoded met wm9:
http://www.myhometheater.homestead.com/WM9COMPARE.html

verschillen zijn minimaal,volgens mij.
Laatst gewijzigd door emperor op 17 jul 2004 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 17 jul 2004 17:18

emperor schreef:
Mark schreef:Volgens mij kan HD-DVD zowel 1080i als 1080p zijn als 720i en 720p het hangt er gewoon vanaf in wat voor formaat die producent het op de disk zet.
klopt.
lol,.. ik ga wel is ff wat zoeken hoe het pecies in elkaar zit.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 17 jul 2004 17:22

'tis nog een redelijk nieuwe materie,die mischien wat nader bekeken moet worden,
maar wat ik gezien heb is zeer de moeite waard..
(ik heb inmiddels even een link neergezet,scheelt wat zoek en typewerk)

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 18 jul 2004 15:33

Heb ff een uurtje ofzo *cough* gezocht en bergen vage tekst gelezen en volgens mij is het niet echt ingewikkeld. Zie je nog iets wat niet klopt?

Het beeld op een HD-DVD kan van 3 verschillende formaten zijn met weer verschillende resoluties. Voor de duidelijkheid, een HD-DVD disk kan 15GB bevatten (30GB dual layer) en 20GB als je een recordable HD-DVD disk heb (40GB dual layer) en de maximale snelheid waarop de data verstuurd kan worden is 36Mbps. Alleen Toshiba en NEC gaan het HD-DVD formaat ondersteunen.

HD-DVD in HD-MPEG-2 formaat

HD-MPEG-2 is van de MPEG group die ook MPEG-1 ontwikkeld hebben. HD-MPEG-2 is wel de goedkoopste maar je heb dan ook wel voor 1920x1080 progessive(24 frames/sec) 23Mbps bandbreedte nodig, en dat maakt het niet echt geschikt voor TV uitzendingen(wat ook word meegenomen bij het bepalen van de standaard).

HD-DVD in H.264(MPEG-4 AVC) formaat

H.264 is een encoder van Apple waardoor het mogelijk is om twee keer zoveel content op te slaan als met MPEG-2 maar als nadeel moeten er hoge licensie kosten voor betaald worden. Voor het afspelen van een film met 1280x720 progressive(24 frames/sec) heb je 5 tot 7Mbps nodig en voor 1920x1080 progessive(24 frames/sec) heb je maar 7 tot 9Mbps bandbreedte nodig.

HD-DVD in VC-9(Windows Media 9) formaat

VC-9 is de encoder van Microsoft die nu word bekeken door de SMPTE(Society of Motion Picture Television Engineers) om als standaard gebruikt te gaan worden door content providers voor het versturen van HD-TV of het opslaan van beeld op HD-DVD's. Er dreigen een aantal rechtszaken voor Microsoft omdat de MPEG groep Microsoft beschuldigd van het gebruik van technologie waarop zij het patent hebben. In tegenstelling tot H.264 moet er voor het gebruik van VC-9 een bedrag aan Microsoft betaald worden voor elke HD-DVD waarop gebruik word gemaakt van VC-9, dat maakt H.264 wel twee keer zo duur als VC-9. Er is ongeveer dezelfde hoeveelheid bandbreedte nodig voor VC-9 om beeld over te brengen als H.264 nodig heeft.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 18 jul 2004 16:05

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=60.0

Hier staat ook ontzettend veel info en discussies over het onderwep,
even registreren en je kan ook de zoek functie gebruiken.
Laatst gewijzigd door emperor op 18 jul 2004 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 18 jul 2004 16:10

Ik denk zelf dat we tot dan even moeten wachten met wat de standaard gaat worden,dan wordt het wat overzichtelijker en duidelijker,feit is wel dat er al HDTV uitzendingen hebben plaatsgevonden,o.a. van het EK.

En de HDDVD's al te koop zijn,alleen ontbreekt het nog aan afspeel apparatuur.

De gegeven resoluties kloppen wel.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 18 jul 2004 16:31

Nice link, maar het maakt me niet uit of ik veel of weinig moet zoeken om iets te weten te komen, als die info maar goed is.

Best wel irritant dat Europa weer is een eeuw achterloopt met HDTV op die yankees.

Plaats reactie