Commentaartracks (Tips & Warnings)

Kenji
Regisseur
Regisseur

Commentaartracks (Tips & Warnings)

Bericht door Kenji » 19 dec 2004 17:41

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik besluit om een film met audiocommentaar te kijken en de eerste vijf minuten zijn niet boeiend genoeg, dan schakel ik die commentaartrack meteen weer uit. Zo kom je er natuurlijk nooit achter of het commentaar uiteindelijk de moeite waard was, dusss...

... wou ik jullie vragen of jullie nog tips hebben wat goeie, informatieve of geestige commentaartracks betreft. :)

Waarschuwen voor saaie commentaren mag natuurlijk ook!

Zelf heb ik maar twee tips, omdat ik tot nu toe maar twee films helemaal met commentaar heb gekeken:

- de Regio 1 uitgave van Citizen Kane met commentaar van Rober Ebert: echt een schat aan informatie, je komt haast alles te weten over hoe die film gemaakt is;
- de SE van Conan the Barbarian: commentaar van Arnold Schwarzenegger en John Milius, voor mij geweldig maar misschien niet ieders kopje thee. :oops:

Okee... Next!! :)

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 19 dec 2004 17:45

Briljant audiocommentaar: Verhoeven bij Starship Troopers :Y

Verhoeven probeert steeds heel direct de koppeling te maken tussen de film en de policy van de V.S., wat de schrijver van het verhaal (scenario of boek, weet ik niet meer) dat steeds probeert af te zwakken. Ook heel vermakelijk is het accent van onze Paul. :D

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 19 dec 2004 17:45

Aanraders:

Het commentaar van Coppola bij de Godfather, zeer informatief, leuke anecdotes en over het algemeen zeer boeiend. (ik moet nog steeds een keer de commentaren bij de andere twee films kijken...)

Het commentaar van Bruce Campbell bij Evil Dead. Hilarisch, inzichtelijk, informatief, vermakelijk, boeiend; alles wat je van een commentaartrack zou willen. :)

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 19 dec 2004 21:58

De commentaartrack bij Who Framed Roger Rabbit is een regelrechte afrader.... Man, ze hebben alleen maar imdb-info als ondertiteling bij de gewone film gepropt. En dat noemen ze commentaar.

De commentaartracks van One Flew Over The Cuckoos Nest en Amadeus zijn erg de moeite waard maar wel saai te noemen als je de films niet interessant vond....

JeXus
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door JeXus » 20 dec 2004 00:41

commentaartracks van Rodriguez bij zowel El Mariachi als Desperado zijn erg de moeite waard, vooral omdat hij veel verteld over hoe je met een klein budget toch stoere films kunt maken.
Commentaartrack bij The Usual Suspects S.E met Brian Singer en Christopher McQuarie is ook erg de moeite waard voor de usual suspects fan, zeer veel informatie, vaak grappig, veel anekdotes :T

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 20 dec 2004 12:20

De comentaartracks van Evil Dead en Evil Dead 2. heel erg leuk.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 20 dec 2004 13:54

Het audiocommentaar van Mel Gibson bij Braveheart is (in tegenstelling tot de film) enorm af te raden. Hooguit de helft van de tijd is Gibson aan het woord en er worden heel weinig boeiende dingen verteld; ik heb waarschijnlijk maar drie dingen onthouden. Daarbij begint het audiocommentaar heel abrupt en is het ook ineens afgelopen. Erg zonde, want de film zelf vind ik schitterend. Braveheart verdient veel beter dan dit.
Een aanrader is het audiocommentaar van Gladiator. Daarin worden allerlei interessante feiten verteld en krijg je ook goed inzicht in het denkpatroon van de filmmakers. Daarbij spreekt regisseur Ridley Scott zeer duidelijk en krachtig en is er af en toe ruimte voor een beetje humor.

Mister Pink
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mister Pink » 20 dec 2004 14:02

De commentaartracks bij Jackass the Movie zijn zeer grappig. Stop een stelletje malloten in een geluidscabine en succes is gegarandeerd.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 20 dec 2004 15:16

Casablanca (2DVD) heeft 2 commentaartracks.
Het commentaar van Roger Ebert is leuk, boeiend, en erg intressant.
Het commentaar van Rudy Behlmer (filmhistoricus) is geen doorkomen aan. De man babbelt maar voort op slaapverwekkende toon en kan geen moment boeien. Hij geeft ook geen commentaar bij de beelden want wat hij zegt staat bijna nooit in relatie met wat je op dat moment ziet. Kennelijk zit de man met z'n rug naar het scherm zijn gortdroge historische feitjes op lezen.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 20 dec 2004 15:18

:D Rooster, you kill me!

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 20 dec 2004 15:23

Strider schreef:Het audiocommentaar van Mel Gibson bij Braveheart is (in tegenstelling tot de film) enorm af te raden. Hooguit de helft van de tijd is Gibson aan het woord en er worden heel weinig boeiende dingen verteld; ik heb waarschijnlijk maar drie dingen onthouden. Daarbij begint het audiocommentaar heel abrupt en is het ook ineens afgelopen. Erg zonde, want de film zelf vind ik schitterend. Braveheart verdient veel beter dan dit.
Een aanrader is het audiocommentaar van Gladiator. Daarin worden allerlei interessante feiten verteld en krijg je ook goed inzicht in het denkpatroon van de filmmakers. Daarbij spreekt regisseur Ridley Scott zeer duidelijk en krachtig en is er af en toe ruimte voor een beetje humor.

Helemaal mee eens. Ik heb het halverwege stop gezet vond er echt niks aan, maar goed heb deze film dan ook al zo vaak gezien dat ik nu toch wel alles moet weten.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 20 dec 2004 16:29

Ik heb ooit eens de dvd van Willow gewonnen. Niet bepaald mijn favoriete film, waardoor hij inmiddels alweer geruild is voor andere dvd. De extra's op de dvd zijn echter van een behoorlijke kwaliteit; vooral het audiocommentaar van acteur Warwick Davis is enorm interessant en vermakelijk. Echt een aanrader! _O_
Laatst gewijzigd door Thiver op 23 apr 2008 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 20 dec 2004 20:06

Strider schreef:Ik heb ooit eens de DVD van Willow gewonnen. Niet bepaald mijn favoriete film, waardoor hij inmiddels alweer geruild is voor andere DVD. De extra's op de DVD zijn echter van een behoorlijke kwaliteit; vooral het audiocommentaar van acteur Warwick Davis is enorm interessant en vermakelijk. Echt een aanrader! _O_
Niet je favoriete film??
Mijn jeugdsentiment hoor. Ik moet hem toch maar een keer kopen op dvd en met jou reactie op het commentaar helemaal.......

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 20 dec 2004 20:47

Darkness Falls (2003) Heeft een geinige met veel plezier ingesproken commentaartrack. :T :D

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 20 dec 2004 21:38

De sountrack voor de eenzamen op Monty Python's Meaning of Life is werkelijk geniaal... _O_ Het is niet echt een orthodoxe commentaartrack maar in de letterlijke betekenis van het woord past hij wel weer.....

Plaats reactie