Vraagje mbt Star Wars

El_Mariachi
Bijrol
Bijrol

Bericht door El_Mariachi » 21 jun 2007 10:21

ruben schreef:Dus in plaats van zich bezig te houden met de prestaties van zijn acteurs, loopt ie te miepen over de garderobe van een digitaal wezentje. Zegt genoeg.
Jij houdt niet van Kubrick, zeker? Die had ook aandacht voor elk minuscuul detail. Om Lucas af te schrijven op zoiets vind ik wel heel kortzichtig.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 21 jun 2007 10:29

El_Mariachi schreef:
ruben schreef:Dus in plaats van zich bezig te houden met de prestaties van zijn acteurs, loopt ie te miepen over de garderobe van een digitaal wezentje. Zegt genoeg.
Jij houdt niet van Kubrick, zeker? Die had ook aandacht voor elk minuscuul detail. Om Lucas af te schrijven op zoiets vind ik wel heel kortzichtig.
Maar Kubrick schrok er niet voor terug om een paar honderd takes van een scene op te nemen als zijn acteurs het naar zijn idee niet goed deden.

El_Mariachi
Bijrol
Bijrol

Bericht door El_Mariachi » 21 jun 2007 10:34

Wie levert mij het ondubbelzinnige bewijs dat Lucas er genoegen mee neemt als het 'ongeveer wel aardig' is dan?

Lucas, dat is toch die kerel die zijn films 21 jaar na dato nog bijstelt en aanpast? Over perfectionistisch gesproken...

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 21 jun 2007 12:51

El_Mariachi schreef:Wie levert mij het ondubbelzinnige bewijs dat Lucas er genoegen mee neemt als het 'ongeveer wel aardig' is dan?

Lucas, dat is toch die kerel die zijn films 21 jaar na dato nog bijstelt en aanpast? Over perfectionistisch gesproken...
Niemand heeft het erover dat Lucas niet perfectionistisch zou zijn, dus vragen om bewijs hiervan vragen lijkt me onzin.

Feit is dat Lucas acteurs niet kan regisseren. Als bewijs zou ik de prequels nog eens bekijken en letten op het 'acteerwerk'.

Maar daar ging het niet om. Het ging erom dat Lucas in de prequels te weinig aandacht aan het verhaal heeft besteed. Of (nog erger) dat hij dacht dat het verhaal in de prequels echt goed was.

Kijk naar The Phantom Menace: problemen om een belastingmaatregel? Pardon?! En dan dat gelul over midi-chlorians, alsjeblieft zeg. Hoe makkelijk kun je The Force van al zijn mysterieusheid en mystiek ontdoen.

El_Mariachi
Bijrol
Bijrol

Bericht door El_Mariachi » 21 jun 2007 13:46

De eerste helft van mijn post sloeg op het bewijs dat Lucas genoegen zou nemen met 'ongeveer wel aardig' acteerwerk, als reactie op de bewering dat Lucas meer op idiote details zou letten dan op het acteren.

Als Lucas acteurs niet kan regisseren, zou jij dus hetzelfde moeten denken over het acteerwerk in A New Hope. Of zie ik dat verkeerd?

De prequels zijn eigenlijk overbodig, dat zie ik ook. Maar ik ken wel meer pre- en sequels die overbodig zijn, maar toch wel degelijk iets toevoegen aan de mythos van het origineel. In de NT zien we veel meer over de Jedi dan in de OT. Dat is een stuk Star Wars dat ik niet zou willen missen.

"Maar daar ging het niet om", zoals je al opmerkte. Waar het mij om gaat is puur duidelijk te maken dat om mensen aan Star Wars te binden, TPM net zo goed werkte als ANH. Het was mijn eerste introductie tot a galaxy far, far away en de film was zo magisch dat 'ie mij meteen enthousiast maakte over Star Wars. Achteraf bekeken zijn de prequels her en der niet zo fantastisch als de orignelen, hoewel ik de eerste 20 minuten ROTS prefereer boven de eerste 20 minuten ANH: die vind ik namelijk traag. Maar je kunt gewoonweg niet ontkennen dat elke Star Wars film de magie van de Force bevat. Anders zou mijn generatie echt niet zo massaal aan Star Wars verknocht zijn geraakt.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 21 jun 2007 22:00

El_Mariachi schreef:Als Lucas acteurs niet kan regisseren, zou jij dus hetzelfde moeten denken over het acteerwerk in A New Hope. Of zie ik dat verkeerd?
Nope, dat zie je heel goed. Dat geldt zeker voor Mark Hamill die erg houterig acteert. Voor de rest is het niveau in A New Hope wel beter dan in de prequels, ik vermoed omdat de acteurs niet tegen green screen hoefden de acteren, want in het regisseren daarvan is Lucas echt heel slecht. En dat kan wel stukken beter, kijk naar bijvoorbeeld LOTR.
El_Mariachi schreef:De prequels zijn eigenlijk overbodig, dat zie ik ook. Maar ik ken wel meer pre- en sequels die overbodig zijn, maar toch wel degelijk iets toevoegen aan de mythos van het origineel. In de NT zien we veel meer over de Jedi dan in de OT. Dat is een stuk Star Wars dat ik niet zou willen missen.
Mwah, ik wel. Ik vind echt dat veel van de concepten uit de originele trilogie gedemythologiseerd (The Force vooral maar ook de Jedi) worden en dat had ik kunnen missen als kiespijn. Er zitten heus wel aardige stukken in de prequels (de scene waarin we eindelijk zien waar het respect voor Yoda vandaan komt, vind ik zelfs geweldig) maar als geheel, nah.
El_Mariachi schreef:Waar het mij om gaat is puur duidelijk te maken dat om mensen aan Star Wars te binden, TPM net zo goed werkte als ANH. Het was mijn eerste introductie tot a galaxy far, far away en de film was zo magisch dat 'ie mij meteen enthousiast maakte over Star Wars. Achteraf bekeken zijn de prequels her en der niet zo fantastisch als de orignelen, hoewel ik de eerste 20 minuten ROTS prefereer boven de eerste 20 minuten ANH: die vind ik namelijk traag. Maar je kunt gewoonweg niet ontkennen dat elke Star Wars film de magie van de Force bevat. Anders zou mijn generatie echt niet zo massaal aan Star Wars verknocht zijn geraakt.
Ik geloof onmiddellijk dat de prequels grote schares nieuwe fans hebben opgeleverd. Dat is ook prima en ik geloof ook wel dat die mensen magie bij de prequels voelen. Ik alleen niet. Zeker de eerste twee delen missen voor mij echt het echte Star Wars gevoel (voor zover je dat kan definieren). Revenge of the Sith had dat gevoel wel, zeker naar het einde toe en ik geef eerlijk toe dat het einde me gewoon kippenvel bezorgde. Maar naar mijn idee komt dat vooral omdat juist dat gedeelte zwaar verwijst naar de originele trilogie, het vormt immers de verbinding tussen de originele trilogie en de prequels. Voor de rest kan ook RotS echt niet tippen aan de originelen.

Dus ik geloof best dat jij en velen met jou de SW magie voelen bij de prequels. Ik alleen nauwelijks.

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 22 jun 2007 07:22

Het bizarre is, dat van de prequels, puur naar de plot kijkende, hele boeiende en dramatische films te maken waren, die qua inhoud denk ik nog beter hadden kunnen zijn dan de originele trilogie.
Op episch vlak zit er fascinerende politieke intrige in, op het persoonlijke vlak, potentieel dus, grote dramatiek en die twee lagen gaan steeds meer in volle vlucht naar elkaar toe tot een explosieve mix ontstaat.
Prachtig onderwerp, helaas meende de heer Lucas het verhaal te moeten schrijven, regisseren en miscasten. Ik bedoel, ik vind het toch een prestatie om een van de meest charismatische acteurs, Sam "The Man" Jackson vlak en kleurloos te doen overkomen.
Jammer, aangezien velen hier al vinden dat Star Wars eigenlijk fantasy is, moeten we Pete Jackson maar vragen ze nog even over te doen.

Plaats reactie