Worden DVD's 'binnenkort' vervangen door HD DVD's?

Henry Krinkle
Bijrol
Bijrol

Worden DVD's 'binnenkort' vervangen door HD DVD's?

Bericht door Henry Krinkle » 14 sep 2005 15:15

Ik zou dit niet willen. Nu DVD een goed en goedkoop medium is geworden en iedereen bijna al een heel groot collectie heeft, vind ik een nieuw medium niet nodig. DVD is al bijna perfect kwaliteit en HD DVD zal alleen voor de sukkels zijn die liever naar de kwaliteit van het beeld/audio kijken ipv de film zelf. Irritant vind ik toch die mensen. Lopen ze steeds te zeuren van dat het beeld niet PERFECT is. Ik zeg eerlijk, ik vind het beeld van films op tv mooier dan die op dvd. Het ziet er meer 'filmisch' en oud uit. Het heeft meer sfeer. DVD lijkt gewoon net alsof je een CGI animatie film kijkt, helemaal TE scherp. Maarja, ik verander nu ook van onderwerp zie ik :P
Laatst gewijzigd door Henry Krinkle op 17 sep 2005 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 14 sep 2005 15:33

Please... 'binnenkort'... bij voorbaat dank.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 14 sep 2005 15:36

Van mij hoeft het "voorlopig" ook nog niet, die HD-DVD's. Ik begin nu ook langzaam een collectie op te bouwen en ik zou het erg zonden vinden als dat medium verdwijnt, net als de VHS.

Er zijn overigens nog steeds VHS-spelers/recorders te koop, maar films worden bijna niet meer uitgebracht op VHS. Ik kom ze nog alleen maar tegen in de videotheek. In bijvoorbeeld de FRS hebben ze een klein hoekje waar nog enkele VHS-jes worden verkocht.

De dvd-spelers (of recorders) zouden dan waarschijnlijk ook nog blijven bestaan. Maar ik vrees dat het medium langzaam aan ook zal verdwijnen, zoals bij de VHS het geval is.

Nee, van mij hoeft het voorlopig nog niet. Het liefst helemaal niet.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 14 sep 2005 15:38

Dit topic hoort eerder thuis in 'DVD Technisch', waar trouwens al een topic over HD DVD's bestaat...

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 14 sep 2005 22:17

Heb idd ook al een aardige collectie en het zou jammer zijn als is binnenkort over moet gaan op de HD-DVD's... Maar denk dat DVD voorlopig nog niet uitsterft. De kwaliteit verhouding met de prijs is nu best goed. Z'n nieuwe HD-DVD zal eerst vast weer €40,- kosten...

Movieholic
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Movieholic » 15 sep 2005 14:01

het een sluit het ander ook niet uit. Als het zover is zal er eerst nog een overlappingsperiode zijn waarin dvd nog zeer lang te krijgen is (langer dan de overlappingstijd VHS/DVD). Daarvoor heeft DVD gewoonweg een te grote plaats in de maatschappij voor veroverd (en 'te' nu es in de goede zin van het woord 8) )

Zo denk ik erover

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 15 sep 2005 16:05

De vraag is ook hoeveel mooier kan het nog? Met HD DVD, blue ray/disc of zoiets kan je hooguit meer films op één schijfje zetten maar ik denk niet dat het beeld of geluid veel beter kan worden.

Webjoker
Filmster
Filmster

Bericht door Webjoker » 15 sep 2005 16:21

HD DVD is backwardscompatible met dvd wat er voor zorgt hopelijk dat ze naast elkaar bestaan.

Wint BluRay de strijd echter van HD DVD echter dan is het een heel ander verhaal...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 29 okt 2005 14:40

PUMA schreef:De vraag is ook hoeveel mooier kan het nog? Met HD DVD, blue ray/disc of zoiets kan je hooguit meer films op één schijfje zetten maar ik denk niet dat het beeld of geluid veel beter kan worden.
dat dacht men van het video8 systeem ook..
alles wat nu op DVD staat is nog steeds gecomprimeerd..en bij alle compressie heb je nog steeds te maken met verlies,
als je een gewone DVD opzet op een gewone breedbeeld TV
en je zet daarnaast een HD-DVD op op een HDTV..zie je echt wel verschil.
Volgend jaar zullen we er zeker veel meer over gaan horen.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 29 okt 2005 19:04

Wat is de toegevoegde waarde van HD? Dat je elke meeëter van de sterren kan zien? Voor mij hoeft het echt niet scherper dan wat de DVD nu biedt.

mercapto
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door mercapto » 29 okt 2005 20:07

Als je dacht dat jullie het lastig hadden ;)

Ik heb te maken met een waarde vermindering van 98% van al die belachelijk dure Limited Editions, als DVD dezelfde kant opgaat als VHS :P
Een limited edition VHS is nu 1,00 in plaats van 40-80 :P
Mijn collectie van 5000,- zal dan nog 100,- waard zijn :P

Evertdv
Filmster
Filmster

Bericht door Evertdv » 29 okt 2005 20:38

het is niet alleen dat er meer data op kan en dat het allemaal nog mooier is, maar ze zijn ook een stuk minder kwetsbaar dacht ik. Ik heb regelmatig als ik een film huur dat hij door krasjes niet lekker loopt en soms heb ik dat zelfs bij koop-dvd's.

aangezien ik al een aardige collectie dvd's heb heb ik liever geen vervanger, maar als die vervanging komt zal de kwetsbaarheid ervan gaan uitmaken of dvd zal verdwijnen, voor nog betere beeldkwaliteit hebben de meeste mensen geen dubbele prijs over!

Razor
Bijrol
Bijrol

Bericht door Razor » 29 okt 2005 20:47

HD DVD en Blue Ray komen net op de markt, er is al weer een nieuw medium in ontwikkeling: Holografische schijfjes, daar kan iets van 500GB aan data op. Dan kunnen films zonder compressie worden opgeslagen.

Ik zeg: HD DVD/Blue Ray overslaan, en moeite stoppen in de ontwikkeling van die holografische dingen.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 29 okt 2005 22:57

Ik denk wel dat gewone DVD's over een paar jaar vervangen zijn door HD-DVD's. En die zullen dan ook wel weer vervangen worden voor iets wat nog beter beeld geeft, misschien wel door holografische discs waar Razor het over heeft. Maar denk wel dat het ophoud tot er een kwaliteit van het beeld is die bijna net zo hoog is als je met je ogen kan zien. Iets van 11000x7000 ofzo als ik het goed heb. Met die 1920x1080 van HD-DVD zijn ze er dus nog lang niet.

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 30 okt 2005 03:13

het lijkt me handiger dat ze de resolutie van de tv eens een keertje gaan opschroeven :o en daarna eens aan nieuwe data opslag gaan denken.

Plaats reactie