Zwarte balk

Kimon
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Zwarte balk

Bericht door Kimon » 19 okt 2006 18:00

Ik was er niet zeker van waar ik dit moest posten dus doe ik het maar onder DVD Algemeen.
Bij sommige dvd's die ik kijk verschijnt de ondertiteling van de film in een zwarte balk onder in beeld. Dit vind ik erg vervelend aangezien die zwarte balk wel 1/5 van het scherm in beslag neemt. Maar bij andere dvd's staan de letters direct in beeld (net als op de televisie). Dit geeft, naar mijn mening, veel meer kijkplezier. Hebben meer mensen hier last van en weet iemand waarom die zwarte balk bij sommige dvd's wel te zien is en bij andere niet?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 19 okt 2006 18:06

Kimon
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Kimon » 19 okt 2006 18:48

Bedankt voor de informatie
Maar ik bedoel eigenlijk de specifieke (zwarte) balk voor de ondertiteling. Want deze balk verdwijnt zodra er in de film bijv. even niet meer gesproken wordt en heeft dus volgens mij niets te maken of het nou een breedbeeld uitzending is of niet

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 19 okt 2006 18:52

Kimon schreef:Bedankt voor de informatie
Maar ik bedoel eigenlijk de specifieke (zwarte) balk voor de ondertiteling. Want deze balk verdwijnt zodra er in de film bijv. even niet meer gesproken wordt en heeft dus volgens mij niets te maken of het nou een breedbeeld uitzending is of niet
Zwarte balk speciaal voor de ondertiteling? Dat heb ik nog niet meegemaakt. Op welke DVD's is die te vinden?

Kimon
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Kimon » 19 okt 2006 19:34

Op veel in mijn collectie. Ik was gisteren "Black Hawk Down" nog aan het kijken met een zwarte balk met ondertiteling erin. En soms kwam de originele engelse tekst onderaan in beeld en verscheen er bovenin een andere zwarte balk met ondertiteling.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 19 okt 2006 19:36

Heb jij het over origineel gekochte DVD's of over illegale kopies?

Webjoker
Filmster
Filmster

Bericht door Webjoker » 19 okt 2006 19:36

Dat heb ik nog nooit gezien en ik heb toch aardig wat dvd's gezien in mijn leven. Ook Blackhawk Down heb ik maar daar geen last van.

Het klinkt onmogelijk maar is het neit een instelling van je dvd speler/tv?

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 19 okt 2006 21:48

Ik ken wel ondertiteling die alleen maar in de zwarte balk wordt weergegeven, lomp irritant, want dan krijg je die balken nooit weg.. Maar van zwarte balken die tevoorschijn komen als er ondertiteling is, heb ik ook nog nooit gehoord..

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 19 okt 2006 22:08

Ik ken het principe wel van een zwarte achtergrond voor de ondertiteling, maar ik heb het nog nooit op een DVD gezien, wel op tv...

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 19 okt 2006 22:45

Zo'n zwarte achtergrond krijg je dacht ik ook bij ondertiteling via teleteks (tenzij je teletekst transparant maakt) met je BSPlayer kan het ook maar bij een DVD heb ik het ook niet eerder gezien. Het kan zijn dat die zwarte achtergrond de "originele" ondertitels moet verbergen.

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 19 okt 2006 23:32

Red schreef:Heb jij het over origineel gekochte DVD's of over illegale kopies?
Dat vroeg ik me ook al af, indien gewoon normale DVD's, dan moet het wel aan je speler liggen. Ik zou zeggen klungel eens wat met je instellingen (zo lang je maar onthoudt hoe alles stond kun je geen blijvende schade aanrichten, lijkt me)

Is dit topic trouwens niet meer iets voor "DVD Technisch"?

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 20 okt 2006 03:02

Il Padrino schreef:
Red schreef:Heb jij het over origineel gekochte DVD's of over illegale kopies?
Dat vroeg ik me ook al af, indien gewoon normale DVD's, dan moet het wel aan je speler liggen. Ik zou zeggen klungel eens wat met je instellingen (zo lang je maar onthoudt hoe alles stond kun je geen blijvende schade aanrichten, lijkt me)

Is dit topic trouwens niet meer iets voor "DVD Technisch"?
Toevallig heb ik het ook, tenminste ondertiteling die gewoon in de zwarte balk wordt weergegeven en niet in de film zelf. Zijn gewoon legale dvd's en ze doen het met in ieder geval 2 verschillende tv's en dvd spelers..

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 20 okt 2006 07:58

Megalomaniac schreef:Toevallig heb ik het ook, tenminste ondertiteling die gewoon in de zwarte balk wordt weergegeven en niet in de film zelf. Zijn gewoon legale dvd's en ze doen het met in ieder geval 2 verschillende tv's en dvd spelers..
Bij mij kon dat verholpen worden door de beeldinstelling van de DVD speler op 16:9 te zetten. Eerst stond die namelijk op 4:3LB (letterbox)...

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 20 okt 2006 08:36

Capone schreef:
Megalomaniac schreef:Toevallig heb ik het ook, tenminste ondertiteling die gewoon in de zwarte balk wordt weergegeven en niet in de film zelf. Zijn gewoon legale dvd's en ze doen het met in ieder geval 2 verschillende tv's en dvd spelers..
Bij mij kon dat verholpen worden door de beeldinstelling van de DVD speler op 16:9 te zetten. Eerst stond die namelijk op 4:3LB (letterbox)...
Maar het gaat hier niet om ondertiteling die in de standaard balken boven en onder het beeld staat maar om zwarte balken die speciaal voor de ondertiteling verschijnen.

Overigens heeft Il Padrino gelijk, deze gaat naar DVD Technisch.

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 20 okt 2006 15:51

ash_ schreef:Maar het gaat hier niet om ondertiteling die in de standaard balken boven en onder het beeld staat maar om zwarte balken die speciaal voor de ondertiteling verschijnen.
Mijn reactie was dan ook op die van Megalo, en niet op die van Kimon. Dat van Kimon heb ik namelijk ook weleens gezien op TV, maar nooit op DVD... :)

Plaats reactie