Wat vind je van illegale DVD's?

Plaats reactie
Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 19 jan 2007 17:32

Cee van Lleef schreef:Klopt tot op zekere hoogte, maar zou jij nog steeds naar het Louvre gaan als de entree-prijs € 300,- is? Of de replica van dat schilderij € 20.000,-? Het is maar wat iemand er voor uit wil (en kan) geven. Dat een cd nog steeds € 20 kost en een nieuwe DVD ook zoiets vind ik eerlijk gezegd belachelijk.
Lang niet alle kunst kost je 20.000 euro hoor, en het Louvre kost geen 300 euro entree :). Het is een stukje liefde voor je hobby. Ik houd van muziek, dan vind ik het geen probleem om daar wat geld aan uit te geven, voor films geldt hetzelfde. Nu ben ik ook weer niet zo'n heilige snijboon dat ik niet ook wel eens wat download. Ik ga daarentegen wel naar concerten, heb aardig wat cd's en dvd's als ik kijk naar veel leeftijdsgenoten in mijn omgeving en ik huur ook regelmatig films.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 19 jan 2007 19:06

Red schreef:Ik kan het missen en ik vind het geen belachelijke prijs. Het is kolder om te zeggen dat het maken van zo'n schijfje €0.85 is. Niemend telt daarbij de productiekosten van een film, de rechten etc. Als je dat er bij telt kost een DVD wel heel iets meer dan dit bedrag. En er wordt door de winkeliers echt niet veel winst op gemaakt hoor. De meeste winst gaat nog naar het rijk (BTW).
En de massale bioscoop winsten vergeten we voor het gemak maar even? De meeste films zijn na hun bioscooprelease al uit de rode cijfers, direct-to-dvd releases daargelaten; die zijn vaak ook geen 20 euro stuk.

Anyway, ik download veel. Heb rond de 200 divx films op mijn pc staan, niet dat dat nou ontzettend veel is, maar om een geringe hd ruimte moet ik af en toe wat weggooien. Ik kijk altijd films op mijn pc, maar ga toch ook minimaal 3 keer in de maand naar de bios en koop ook gemiddeld 2 tot 3 dvd's per maand.
Mijn koopgedrag wordt niet echt anders van mijn downloadgedrag, aangezien de meeste films die ik download of niet de moeite waard zijn om in de bios te zien of dat ze geen NL release hebben of pas een half jaar later uitkomen (dan kan het ook nog voorkomen dat ik ze alsnog in de bios zie).

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 19 jan 2007 19:27

Of DVD prijzen nu te hoog zijn of niet, dat als argument gebruiken om het aanschaffen van illegale DVD's te rechtvaardigen is natuurlijk de grootste flauwekul. Je kunt het wel gebruiken als argument waarom je DVD's downloadt of kopieert maar niet om het te rechtvaardigen.

En laten we alsjeblieft niet zo dramatisch doen over prijzen, het overgrote merendeel van de DVD's zakt snel in prijs en kun je na een paar maanden tegen een veel aantrekkelijker prijs op de kop tikken.

De aanschaf van illegale DVD's snap ik overigens helemaal niet, je zit met een lelijk hoesje en een gebrand exemplaar, niet echt iets om blij mee te zijn. Ik betaal liever een paar euro meer voor een 'echt' exemplaar. Hetzelfde geldt voor CD's overigens.

Downloaden begrijp ik: het is gewoon heel makkelijk om een film van achter je PC binnen te sleuren. Maar geef dan gewoon toe dat het moreel verwerpelijk is (ondanks het feit dat het in Nederland nog steeds legaal is, blijft het een vorm van stelen) en ga je niet lopen verschuilen achter drogredenen als 'te hoge prijzen'.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 19 jan 2007 19:57

Juist het feit dat DVD prijzen niet zo heel erg hoog zijn (op nieuwe releases na) was een van de aanleidingen ervoor dat ik DVD's ben gaan sparen. Voorheen spaarde ik CD's, maar als je voor een CD uit 1983 (Metallica - Kill 'Em All) 25 jaar later nog steeds 20 euro moet betalen dan is het einde zoek. Veel DVD's zijn in de winkel tegenwoordig maar ietsje duurder dan in de videotheek, waarom zou je hem dan niet kopen ipv. huren?

Ik download ook regelmatig films, net als ik voorheen veel muziek downloadde. In beide gevallen is het zo dat als ik datgene dat ik gedownload heb ook echt de moeite waard vind, ik het ook koop. In mijn geval heeft het downloaden van films mijn aankoopgedrag niet negatief beïnvloed; doordat ik films zag die niet in mijn videotheek lagen is mijn smaak uitgebreid. Een film als Rear Window zou ik niet snel gekocht hebben, maar na hem gedownload en bekeken te hebben moest ik hem aan mijn collectie toevoegen.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 20 jan 2007 00:36

ash_ schreef:Of DVD prijzen nu te hoog zijn of niet, dat als argument gebruiken om het aanschaffen van illegale DVD's te rechtvaardigen is natuurlijk de grootste flauwekul. Je kunt het wel gebruiken als argument waarom je DVD's downloadt of kopieert maar niet om het te rechtvaardigen.

En laten we alsjeblieft niet zo dramatisch doen over prijzen, het overgrote merendeel van de DVD's zakt snel in prijs en kun je na een paar maanden tegen een veel aantrekkelijker prijs op de kop tikken.

De aanschaf van illegale DVD's snap ik overigens helemaal niet, je zit met een lelijk hoesje en een gebrand exemplaar, niet echt iets om blij mee te zijn. Ik betaal liever een paar euro meer voor een 'echt' exemplaar. Hetzelfde geldt voor CD's overigens.

Downloaden begrijp ik: het is gewoon heel makkelijk om een film van achter je PC binnen te sleuren. Maar geef dan gewoon toe dat het moreel verwerpelijk is (ondanks het feit dat het in Nederland nog steeds legaal is, blijft het een vorm van stelen) en ga je niet lopen verschuilen achter drogredenen als 'te hoge prijzen'.
Ik rechtvaardig niets, het blijft copyright schending. Het enige punt is, dat ik het moreel lang niet zo verwerpelijk vind om te downloaden, dan iets fysiek uit een winkel jatten. En dat krijgen ze er bij mij ook niet in.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 20 jan 2007 14:49

Megalomaniac schreef:Het enige punt is, dat ik het moreel lang niet zo verwerpelijk vind om te downloaden, dan iets fysiek uit een winkel jatten. En dat krijgen ze er bij mij ook niet in.
Ik snap wel wat je bedoelt, het downloaden van iets blijft voor je gevoel iets heel anders dan daadwerkelijk iets uit een winkel jatten. En voor zover ik weet is downloaden in Nederland niet strafbaar. Maar ondanks dat en ondanks dat het gevoel anders is, ligt het wel heel dicht tegen stelen aan (als het al niet hetzelfde is).

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 20 jan 2007 15:18

Megalomaniac schreef:En de massale bioscoop winsten vergeten we voor het gemak maar even? De meeste films zijn na hun bioscooprelease al uit de rode cijfers
Dus voor de goede orde: wanneer jij een film zou maken en uit zou brengen, en je was na de bioscooprelease uit de rode cijfers; zou jij je film daarna dan gratis weg gaan geven? Ik denk het niet.

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 20 jan 2007 16:34

Red schreef:Dus voor de goede orde: wanneer jij een film zou maken en uit zou brengen, en je was na de bioscooprelease uit de rode cijfers; zou jij je film daarna dan gratis weg gaan geven? Ik denk het niet.
Nee natuurlijk niet, ik zou dan zoveel mogelijk geld willen krijgen, zodat ik kan doorsparen voor een derde Ferrari, het vrouwtje wil ook weleens wat...

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 20 jan 2007 16:37

Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik kijk zelf zelden naar een illegale dvd. Echt erg vind ik het niet. Maar ik ga zelf liever naar de bioscoop of kijke en originele dvd.

undercover
Bijrol
Bijrol

Bericht door undercover » 20 jan 2007 17:51

Red schreef:[...]

Daarnaast hou ik mij voor ogen dat film een kunstvorm is. Wanneer er naast het Louvre in Parijs een museum zou worden neergezet met daarin dezelfde werken als in het Louvre, maar dan replica's zou ik er voor kiezen (en veel mensen met mij) om het echte werk te kunnen zien.
Nou, ik weet niet in welk jaar jij ben blijven hangen maar het is hier al 2007 hoor, geen 1920. Films die op dvd staan zijn allang geen kunst meer maar producten waar keihard centjes mee verdient moeten worden. Of dacht je dat al die grote filmproducenten alleen maar op kantoor zaten om vliegen te vangen ofzo. Noem anders is 1 titel op die bij de frs in het schap ligt die daar niet ligt met de reden om daar zoveel mogelijk geld mee te verdienen... Die films waar we het over hebben die je kunt downen zijn toch geen kunst man.

Daarom ben ik het ook helemaal niet eens met wat ash_ zegt.
ash_ schreef:Of DVD prijzen nu te hoog zijn of niet, dat als argument gebruiken om het aanschaffen van illegale DVD's te rechtvaardigen is natuurlijk de grootste flauwekul. Je kunt het wel gebruiken als argument waarom je DVD's downloadt of kopieert maar niet om het te rechtvaardigen.

[...]

Ik gebruik die hoge prijzen van dvd's wel als reden om het downloaden en copieren te rechtvaardigen. Zoals ik net al zeg, films zijn gewoon producten, dus waarom zou voor het dure origineel kiezen als er ook een veel goedkoper alternatief is, zouden we toch allemaal doen. Behalve dan die kapitalist van een Red natuurlijk, die kan het makkelijk missen. Stel je is voor dat er iets aan je auto kapot gaat en het 1000 euro kost, dat is toch aardig wat lijkt me om zo ff uit je zak te trekken. Maar je heb mazzel, die gast die je auto gaat maken kan er ook een naamloos chinees merk geval terug voor in de plaats zetten wat net zo goed is alleen is het 600 euro goedkoper. Daar hoef je dan toch ook geen minuut over na te denken, wat maakt het uit dat het niet het origineel is. Hetzelfde met films, het maakt mij niet uit dat het niet het origineel is. Als die dvd-boeren willen dat ik die dvd's in de winkel haal dan moeten ze eerst maar is beginnen met te concurreren met prijzen van die gecopieerde alternatieven.

Nee, maar jij noemt het zelfs stelen. Dat is toch de aller grootste bullshit die er is. Betaal ik geen btw over die blanco dvdr? Of voor me internet abbonnement? Als ik gewoon netjes belasting betaal dan noem ik het geen stelen. Het enige verschil is dat het geld wat ik betaal voor die blanco dvd niet terecht komt bij de maker van die film maar bij iemand anders. So what, als die maken van een film wil dat ik die dvd van hem koop dan zal ie toch eerst maar is heel erg gaan zakken met die prijs zodat als ik moet kiezen tussen die copy van 3 euro en het origineel van 5 euro ik dan misschien wel die originele dvd netjes in de winkel koop. En dat is moreel helemaal niet verwerpelijk of wat dan ook, het is gewoon een simpele kwestie van productvergelijking.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 20 jan 2007 18:22

undercover schreef:Ik gebruik die hoge prijzen van dvd's wel als reden om het downloaden en copieren te rechtvaardigen. Zoals ik net al zeg, films zijn gewoon producten, dus waarom zou voor het dure origineel kiezen als er ook een veel goedkoper alternatief is, zouden we toch allemaal doen.
Omdat het alternatief illegaal is.
undercover schreef:Behalve dan die kapitalist van een Red natuurlijk, die kan het makkelijk missen. Stel je is voor dat er iets aan je auto kapot gaat en het 1000 euro kost, dat is toch aardig wat lijkt me om zo ff uit je zak te trekken. Maar je heb mazzel, die gast die je auto gaat maken kan er ook een naamloos chinees merk geval terug voor in de plaats zetten wat net zo goed is alleen is het 600 euro goedkoper. Daar hoef je dan toch ook geen minuut over na te denken, wat maakt het uit dat het niet het origineel is. Hetzelfde met films, het maakt mij niet uit dat het niet het origineel is.
Heb je al eens bedacht dat een reparatie aan je auto noodzakelijk is en het bezitten van een film niet? Sowieso gaat je vergelijking compleet mank: je hebt het over twee totaal verschillende producten die toevallig hetzelfde doen, niet over twee precies dezelfde producten die alleen op een andere manier (waarvan één illegaal) worden aangeboden.
undercover schreef:Nee, maar jij noemt het zelfs stelen. Dat is toch de aller grootste bullshit die er is. Betaal ik geen btw over die blanco dvdr? Of voor me internet abbonnement? Als ik gewoon netjes belasting betaal dan noem ik het geen stelen. Het enige verschil is dat het geld wat ik betaal voor die blanco dvd niet terecht komt bij de maker van die film maar bij iemand anders.
Om te beginnen: ik neem aan dat je de kopieerheffing bedoelt. BTW gaat naar de staat. En ook met die kopieerheffing: het is botweg verboden om DVD's (anders dan een kopietje van je eigen legaal aangeschafte DVD) te kopiëren. Dus waarom is het "bullshit" dat het gelijk staat aan stelen?
undercover schreef:So what, als die maken van een film wil dat ik die dvd van hem koop dan zal ie toch eerst maar is heel erg gaan zakken met die prijs zodat als ik moet kiezen tussen die copy van 3 euro en het origineel van 5 euro ik dan misschien wel die originele dvd netjes in de winkel koop. En dat is moreel helemaal niet verwerpelijk of wat dan ook, het is gewoon een simpele kwestie van productvergelijking.
Het heeft helemaal niets met productvergelijking te maken, dat zou het pas zijn als twee verschillende bedrijven een zelfde film op DVD zouden uitbrengen. Niet wanneer je het hebt over iets legaals en iets illegaals. Overigens zijn er zat prima titels voor 5 euro volledig legaal op DVD verkrijgbaar.

Je doet je hele post lang net alsof het je recht is om een film te bezitten. Complete onzin natuurlijk. Het is net als met andere producten: als je het niet kunt betalen dan heb je pech gehad. Kiezen voor illegale kopieën blijft dan moreel verwerpelijk. Misschien dat je daar mee kunt leven maar dan moet je ook niet mekkeren als iemand je erop wijst dat het feitelijk vergelijkbaar is met stelen. En trouwens, als je een film zo graag wil zien, waarom huur je dan niet gewoon? Dat is nauwelijks duurder dan die 3 euro die jij zegt voor illegale kopieën te betalen.

spacey
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door spacey » 20 jan 2007 18:58

@ ash_

Het downloaden van films is hier in NL niet illegaal, alleen het uploaden ervan is illegaal!

asoka
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door asoka » 20 jan 2007 19:43

Voor iedereen die zich afvraagt wat precies wel en niet onder de thuiskopie-regeling valt: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 20 jan 2007 20:38

undercover schreef:Nou, ik weet niet in welk jaar jij ben blijven hangen maar het is hier al 2007 hoor, geen 1920. Films die op dvd staan zijn allang geen kunst meer maar producten waar keihard centjes mee verdient moeten worden. Of dacht je dat al die grote filmproducenten alleen maar op kantoor zaten om vliegen te vangen ofzo. Noem anders is 1 titel op die bij de frs in het schap ligt die daar niet ligt met de reden om daar zoveel mogelijk geld mee te verdienen... Die films waar we het over hebben die je kunt downen zijn toch geen kunst man.
Nou, bijvoorbeeld een groot gedeelte van de arthousefilms of van independent films.

Laat ik het omdraaien:Ik zag ooit een documentaire over Anton Heyboer, een Nederlands kunstenaar, die deed soms 1 minuut over een schilderij. Hij gooide ze stuk voor stuk nog nat op een stapel. Hij zei letterlijk:"Zo da's weer 2000 gulden; het wordt toch wel verkocht."

Met andere woorden; als kunst grof geld oplevert, en ook gemaakt wordt om dit op te brengen, wil dit niet zeggen dat het geen kunstvorm meer is.
undercover schreef:Behalve dan die kapitalist van een Red natuurlijk, die kan het makkelijk missen.
Jaloers schat?

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 20 jan 2007 21:37

spacey schreef:@ ash_

Het downloaden van films is hier in NL niet illegaal, alleen het uploaden ervan is illegaal!
Dat weet ik, dat zeg ik zelfs een paar posts terug. Downloaden is een nogal grijs gebied, in Nederland mag het, in veel andere landen niet. En of het nu mag of niet, het blijft moreel enigzins schimmig. Overigens bied je tegenwoordig bij de meeste P2P netwerken bij het downloaden het bestand meteen ook aan ter upload.

Bovenstaande post gaat trouwens voornamelijk over het aanschaffen van illegale kopieën, niet over downloaden (net omdat dat zo'n grijs gebied is).

Plaats reactie