Wat vind je van illegale DVD's?

asoka
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door asoka » 20 jan 2007 21:45

ash_ schreef:
spacey schreef:@ ash_Het downloaden van films is hier in NL niet illegaal, alleen het uploaden ervan is illegaal!
Dat weet ik, dat zeg ik zelfs een paar posts terug.
Maar je zegt onder andere "het is botweg verboden om DVD's (anders dan een kopietje van je eigen legaal aangeschafte DVD) te kopiëren". Dat klopt dus niet. Downloaden is voor de wet hetzelfde als kopiëren.

spacey
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door spacey » 20 jan 2007 21:52

ash_ schreef:
spacey schreef:@ ash_

Het downloaden van films is hier in NL niet illegaal, alleen het uploaden ervan is illegaal!
Overigens bied je tegenwoordig bij de meeste P2P netwerken bij het downloaden het bestand meteen ook aan ter upload.
Dan is het inderdaad illegaal, maar er bestaat ook zoiets als newsservers en dan ben je alleen bezig met downloaden. Maar ik snap je punt!

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 20 jan 2007 21:52

asoka schreef:Voor iedereen die zich afvraagt wat precies wel en niet onder de thuiskopie-regeling valt: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
Ah, interessant. Ik haal duidelijk het kopiëren van computerprogramma's en het kopiëren van DVD's door elkaar, voor het kopiëren van DVD's hoef je niet in het bezit te zijn van het origineel. Neemt niet weg dat de aanschaf, waar ik het oorspronkelijk over had, van gekopieerde DVD's strafbaar is.

Anyway, laat ik nog eens mijn punt maken: de hoogte van prijzen van een bepaald product kan nooit een rechtvaardiging zijn voor het illegaal proberen te verkrijgen van die producten. Je hebt tenslotte geen recht op het bezit van dat product. Het kan hooguit de reden zijn voor het overgaan tot illegale activiteiten, nooit de rechtvaardiging. Voor de rest, downloadt en kopieer away! ;)

Overigens snap ik nog steeds niet dat mensen liever een gekopieerd DVD'tje met geprinte hoes in de kast hebben staan dan een origineel exemplaar. Dat snapte ik destijds bij CD's al niet en dat snap ik nu nog niet. Er is niks mis met betalen voor kwaliteit.

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 21 jan 2007 00:53

ash_ schreef:Overigens snap ik nog steeds niet dat mensen liever een gekopieerd DVD'tje met geprinte hoes in de kast hebben staan dan een origineel exemplaar. Dat snapte ik destijds bij CD's al niet en dat snap ik nu nog niet. Er is niks mis met betalen voor kwaliteit.
Tja, dat is natuurlijk persoonlijk. Sommige mensen zien het liefst een 'mooi' schijfje dat in een prachtig glimmend hoesje in de kast staat, en zijn daar trots op. Anderen die zijn misschien wat minder esthetisch ingericht, en wat meer functioneel, en zien een DVD (hoe die er ook uit moge zien) alleen als 'middel' voor het bewaren van een film (die ze wel mooi vinden).

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 21 jan 2007 01:56

Daar heb je gelijk in. Een paar vrienden van me denken als ze mijn collectie zien alleen maar aan het geld wat het me gekost heeft. Zelf hebben ze net zo lief gebrande films met gekopierde hoesjes. Ze kunnen gewoon niet begrijpen dat ik zo'n collectie niet eens zou willen.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 21 jan 2007 03:07

juggalo schreef:Daar heb je gelijk in. Een paar vrienden van me denken als ze mijn collectie zien alleen maar aan het geld wat het me gekost heeft. Zelf hebben ze net zo lief gebrande films met gekopierde hoesjes. Ze kunnen gewoon niet begrijpen dat ik zo'n collectie niet eens zou willen.
Same here.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 21 jan 2007 13:18

Capone schreef:Tja, dat is natuurlijk persoonlijk. Sommige mensen zien het liefst een 'mooi' schijfje dat in een prachtig glimmend hoesje in de kast staat, en zijn daar trots op. Anderen die zijn misschien wat minder esthetisch ingericht, en wat meer functioneel, en zien een DVD (hoe die er ook uit moge zien) alleen als 'middel' voor het bewaren van een film (die ze wel mooi vinden).
Nou ja, ik kan me herinneren toen destijds het kopiëren van CD's net in zwang kwam ik er ook een aantal had. Maar daar waren geregeld problemen mee: dan deed de hele CD het niet, dan had je tikken in je nummers. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat "echte" geperste CD's en DVD's wat dat betreft kwalitatief gewoon beter zijn. Dus feitelijk heeft de keuze voor "echte" DVD's en CD's bij mij zeker ook een functionele kant.

@juggalo: inderdaad! Ik heb een paar honderd gekochte DVD's en het eerste wat de meeste mensen vragen is hoeveel dat wel niet gekost heeft. Ze vergeten dat ik die verzameling in dik 6 jaar bij elkaar gespaard heb, dat een aardig gedeelte cadeau's zijn en dat een heel groot gedeelte uit de budgetbakken gevist is. Bovendien begrijpen ze niet dat ik als filmliefhebber graag een soort bibliotheek aanleg.

fabbie
Bijrol
Bijrol

Bericht door fabbie » 21 jan 2007 14:43

Leuk dat er zo veel mensen op mn topic gereageerd hebben ;) (ik ben hier nog niet zo lang)
maar wat mijzelf betreft, ik heb niks tegen illegale dvd's. de helft van de dvd's die ik heb zijn gedownload of gekopieërd. de hoesjes zien er bijna hetzelfde uit als de originele, en de kwaliteit is perfect. Dus waarom zou ik meer geld uitgeven dan nodig is? dit neemt niet weg dat ik ook vaak de originele koop. als ik een film zo goed vind dat ik hem wel in het origineel moet hebben (in verband met extra's enz.) dan koop ik hem gewoon. als ik een film gewoon goed vind, niets meer en niets minder, dan download ik hem liever.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 21 jan 2007 19:05

ash_ schreef:
Megalomaniac schreef:Het enige punt is, dat ik het moreel lang niet zo verwerpelijk vind om te downloaden, dan iets fysiek uit een winkel jatten. En dat krijgen ze er bij mij ook niet in.
Ik snap wel wat je bedoelt, het downloaden van iets blijft voor je gevoel iets heel anders dan daadwerkelijk iets uit een winkel jatten. En voor zover ik weet is downloaden in Nederland niet strafbaar. Maar ondanks dat en ondanks dat het gevoel anders is, ligt het wel heel dicht tegen stelen aan (als het al niet hetzelfde is).
Absoluut. Maar met deze vorm van stelen heb ik dankzij de beeldvorming helemaal geen probleem.
- Je steelt niet iets fysieks, waardoor ook daadwerkelijk de voorraad van het product afneemt en de winkelier daadwerkelijk inkomstenderving heeft.
- Platenmaatschappijen/Filmmaatschappijen verdienen massaal aan dvd's, cd's en tegenwoordig ook (en misschien wel vooral aan) drm mp3's en wma's.

Nu weet ik dat dit vrij simpel te weerleggen is, maar gevoelsmatig weegt dit behoorlijk zwaar :)

@Red, duh, dat doet helemaal niet ter zake. Natuurlijk zal ik er net zoveel profijt van willen. Kwestie van vraag en aanbod. Maar het feit dat de meeste films uit de rode cijfers zijn, geeft wel aan dat een dvd een stuk goedkoper kan. Niet per se op die 85 cent, maar ik geloof niet dat dvd's minimaal 15 euro moeten kosten om te produceren.

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 21 jan 2007 23:45

ash_ schreef:Nou ja, ik kan me herinneren toen destijds het kopiëren van CD's net in zwang kwam ik er ook een aantal had. Maar daar waren geregeld problemen mee: dan deed de hele CD het niet, dan had je tikken in je nummers. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat "echte" geperste CD's en DVD's wat dat betreft kwalitatief gewoon beter zijn. Dus feitelijk heeft de keuze voor "echte" DVD's en CD's bij mij zeker ook een functionele kant.
De kwaliteit van het gedownloade materiaal hangt voor een groot deel af van de bron waar je het vandaan hebt, ik heb zelf eigenlijk nooit last van die genoemde zaken, maar ik geef je wel gelijk dat in principe een geperste DVD/CD een betere kwaliteit heeft dan een thuisgebrande variant (tenzij een of andere muts bij de Free Record Shop de DVD lekker een aantal keer door het hoesje schuift omdat ze het gaatje in het midden niet kan vinden :lol: ).

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 21 jan 2007 23:55

Oeh, daar móet ik ff over klagen. Zo irritant dat de frs alle dvd's en cd's in de grote lades doet, komen er alleen maar meer krassen op. Owja, al die goedkope dvd's die ze vaak buiten hebben staan in de zomer... Daar verkleuren die hoesjes van, begrijp dat nou gvd.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 22 jan 2007 01:01

Capone schreef:De kwaliteit van het gedownloade materiaal hangt voor een groot deel af van de bron waar je het vandaan hebt
Nou nee, ik bedoelde meer dat gebrande exemplaren an sich gevoeliger zijn voor storingen dan geperste exemplaren (en naar mijn idee ook eerder slijten). Dus ook als je bijvoorbeeld rechtstreeks van de originele bron kopieert. Althans dat is mijn ervaring maar het zou best kunnen dat het tegenwoordig beter is, ik heb al jaren geen CD's meer gekopieerd.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 22 jan 2007 01:03

Megalomaniac schreef:Oeh, daar móet ik ff over klagen. Zo irritant dat de frs alle dvd's en cd's in de grote lades doet, komen er alleen maar meer krassen op.
Dat is an sich geen verkeerd systeem, de meeste winkels waar ik kom werken zelfs zo. Het is meer wat Capone zegt: dat op en neer geschuif om het gaatje te vinden. Kijk dan even, trut!

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 22 jan 2007 11:51

Daar moet ik toch even aan toe voegen dat de klanten de meeste schade veroorzaken, als je bakken o.i.d. buiten hebt staan heb je maar een paar klanten nodig om de hele boel door elkaar te gooien en daar is voor het personeel geen beginnen aan om het telkens netjes neer te zetten. Dat het personeel heen en weer gaat schuiven met de DVD's is dom en daar zou ik me ook enorm aan ergeren.

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 22 jan 2007 15:35

Ik download best veel en dan alleen volledige DVD's of goed gehercodeerde exemplaren. Ten eerste omdat het praktisch is. Er zit hier geen behoorlijke videotheek in de buurt, de collectie van de mainstream videotheken is maar voor een klein deel interessant, veel titels zijn moelijk te verkrijgen via de gewone detailhandel en ik vind het uitzoeken thuis achter de PC zo zijn voordelen hebben: bronnen en recensies bij de hand.

Ik heb geen last van morele bezwaren. Film is kunst en kunst is van iedereen. (Musea zouden in mijn ogen ook gratis moeten zijn) Ik praat het daarnaast goed door heel sociaal te stellen dat alles van iedereen is en niets van niemand. Vroeger kopieerde we casettebandjes, waar niemand ooit moelijk over deed, tegenwoordig DVD's. En dan is er nog dat anti-kapitalistische stemmetje dat fluistert: neem maar een keer genoegen met een miljoentje minder, heren studiobazen.

Plaats reactie