Superbit DVD's

Simon
Filmster
Filmster

Superbit DVD's

Bericht door Simon » 08 jun 2003 14:19

Kopen jullie ze? Ik heb stiekem toch liever de extra's, en ik heb zo'n klein TV-tje dat ht verschil in kwaliteit niet echt merkbaar is. Maar waar kiezen jullie voor? Extra's of beeldkwaliteit?

Robert
Bijrol
Bijrol

Bericht door Robert » 08 jun 2003 14:35

Ten eerste vind ik die hoesjes van de superbit-dvd al erg lelijk, maar ook ik ga liever voor de extra's.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het verschil in beeldkwaliteit echt opvalt. Wel weet ik dat de geluidskwaliteit een stukje hoger is...

Maar in mijn collectie heb ik geen superbits...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 jun 2003 15:19

extra's boeien me niet,ik heb liever de hoogst mogelijke beeld/geluidskwaliteit van de film

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 08 jun 2003 15:26

Misschien een naïeve vraag, maar wat is een superbit dvd eigenlijk? Wat is het verschil tussen een superbit dvd en een gewone dvd?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 jun 2003 15:42

http://www.xs4all.nl/~itc/superbit.htm

hier staan wat screenshots met de verschillen,
heeft geloof ik ook met de transferrate te maken waarbij de films op DVD zijn gezet,die schijnt dan hoger te wezen.

Noudje
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Noudje » 08 jun 2003 17:22

emperor schreef:http://www.xs4all.nl/~itc/superbit.htm

heeft geloof ik ook met de transferrate te maken waarbij de films op DVD zijn gezet,die schijnt dan hoger te wezen.
Ik zie bij het eerste voorbeeld op die site het verschil echt niet, moet ik daar een vergrootglas voor hebben of zo?? Of ligt het niet aan mij? :|

Ik zou trouwens voor de extra's gaan en niet voor de beeldkwaliteit, want het verschil is amper zichtbaar. :D

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 jun 2003 17:46

Noudje schreef:
emperor schreef:http://www.xs4all.nl/~itc/superbit.htm

Ik zie bij het eerste voorbeeld op die site het verschil echt niet, moet ik daar een vergrootglas voor hebben of zo?? Of ligt het niet aan mij? :|

Ik zou trouwens voor de extra's gaan en niet voor de beeldkwaliteit, want het verschil is amper zichtbaar. :D
Ik zie het wel, maar mischien omdat ik een erg scherp beeld heb op mijn monitor,draai 1600 x 1200 res, maar ik zie het wel,en ik denk dat je het verschil in geluid wel zeker gaat horen.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 08 jun 2003 21:58

Die voorbeelden zeggen mij geen ruk!!
Bij ieder voorbeeld zie je 2 verschillende Frames (net iets na elkaar gecaptioned) Bij een gewone DVD zul je ook dit soort verschillen zien tussen het ene frame en het volgende.

Volgens mij is het gewoon een excuus om voor minder moeite (er kunnen niet zoveel extra's meer op de DVD wegens ruimtegebrek) meer geld te vragen.

De scherpte in deze strategie zie ik wel heel duidelijk!

Noudje
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Noudje » 08 jun 2003 22:32

Rooster schreef:Die voorbeelden zeggen mij geen ruk!!
Bij ieder voorbeeld zie je 2 verschillende Frames (net iets na elkaar gecaptioned) Bij een gewone DVD zul je ook dit soort verschillen zien tussen het ene frame en het volgende.

Volgens mij is het gewoon een excuus om voor minder moeite (er kunnen niet zoveel extra's meer op de DVD wegens ruimtegebrek) meer geld te vragen.

De scherpte in deze strategie zie ik wel heel duidelijk!
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik zag ook amper het verschil, en bij 1 van die voorbeelden zijn gewoon de kleuren net iets anders ingesteld lijkt het, dat kan je ook gewoon zelf doen, heb je echt niet zo'n "goede beeldkwaliteit dvd" voor nodig. Geef mij maar de extra's :D

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 jun 2003 22:57

ff samenvatting wat nou eigenlijk superbit inhoud,het is ge
copied en paste.
The Superbit titles utilize a special high bit rate digital transfer process which optimizes video quality while offering a choice of both DTS and 5.1 Dolby Digital audio. All Superbit DVDs start with High Definition masters. The Superbit Collection will set a new benchmark in high resolution DVD image and sound, creating the ultimate in home entertainment. By reallocating data normally used for value-added content, Superbit DVDs can be encoded at double their normal bit rate while maintaining full compatibility with the DVD-Video format. The result is picture quality that provides outstanding detail. Superbit DVDs play on all DVD players. Currently DVDs are encoded to optimize space for the feature plus added value and audio streams. The Suberbit collection reallocates and converts the physical space ordinarily devoted to added value to higher bit rate video transfer and both Dolby Digital 5.1 & DTS audio
Ik vindt normale DVD's al goed genoeg,ik weet niet zeker of er door de hogere transfer rate ook minder compressie is,minder compressie is natuurlijk ook beter beeld.
helemaal geen compressie is het beste,dat zou geloof ik nog een keer komen met DVHS.

Noudje
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Noudje » 08 jun 2003 23:32

emperor schreef:ff samenvatting wat nou eigenlijk superbit inhoud,het is ge
copied en paste.
The Superbit titles utilize a special high bit rate digital transfer process which optimizes video quality while offering a choice of both DTS and 5.1 Dolby Digital audio. All Superbit DVDs start with High Definition masters. The Superbit Collection will set a new benchmark in high resolution DVD image and sound, creating the ultimate in home entertainment. By reallocating data normally used for value-added content, Superbit DVDs can be encoded at double their normal bit rate while maintaining full compatibility with the DVD-Video format. The result is picture quality that provides outstanding detail. Superbit DVDs play on all DVD players. Currently DVDs are encoded to optimize space for the feature plus added value and audio streams. The Suberbit collection reallocates and converts the physical space ordinarily devoted to added value to higher bit rate video transfer and both Dolby Digital 5.1 & DTS audio
Ik vindt normale DVD's al goed genoeg,ik weet niet zeker of er door de hogere transfer rate ook minder compressie is,minder compressie is natuurlijk ook beter beeld.
helemaal geen compressie is het beste,dat zou geloof ik nog een keer komen met DVHS.
Volgens mij is datgene wat je over compressie zegt grote onzin, compressie hangt niet altijd af van de kwaliteit, vaak is bij compressie gewoon rekenkracht nodig van een processor, dit geldt bijvoorbeeld bij zip files, je krijgt namelijk altijd weer hetzelfde bestandje terug als je iets hebt gezipt, terwijl het gezipt meestal kleiner is. Dit wil dus niet zeggen dat de kwaliteit achteruit gaat. Ditzelfde geldt voor films volgens mij. Zonder compressie zijn films namelijk ongelofelijk groot. Hiervoor zou weer een nieuw medium uitgevonden moeten worden.

DVHS heeft trouwens niks te maken met niet comprimeren, het is gewoon een veel hogere resolutie.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 jun 2003 23:58

als ik een mp3 comprimeer vanaf een gewone audio track, wordt het bestand dus veel kleiner maw een file van 40 MB wordt dan 4 mb,er gaat door compressie wel degelijk informatie verloren,(oa de frequentie gebieden die zogenaamd buiten het menselijke gehoor vallen)
terwijl het gezipt meestal kleiner is. Dit wil dus niet zeggen dat de kwaliteit achteruit gaat. Ditzelfde geldt voor films volgens mij.
ik denk dat dat toch niet helemaal hetzelfde werkt

en een bestand zippen is alleen een efficientere manier van data opslaan,bij mijn weten( alle ruimtes worden tussen de letters weggelaten, en de dubbele woorden worden als een gelezen)
correct me if i'm wrong :)

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 09 jun 2003 13:24

Tja zippen van data bestanden en comprimeren van beeld en geluid is toch niet hetzelfde.
Bij zippen (zip, arj, rar, etc) is er voldoende informatie aanwezig om het oorspronkelijke bestand weer te herconstrueren. (je hebt na uitpakken weer een exacte copie) Dit is natuurlijk erg belangrijk want 1 bitje fout en jouw versie van "half life" gaat niet werken omdat je pc het niet snapt.
Met beeld en geluid is het niet zo erg als er us een bitje scheef staat. Sterker nog je kan veel info gewoon weggooien en later zelf, na eigen goeddunken, er weer bij bedenken. Het eindprodukt hoeft immers niet door een computer gelezen te worden maar is bestemd voor zijn minder kritische eindgebruiker. Bij Mp3 betekend dat dat er zo ongeveer 90 procent van het geluid terplekke wordt bedacht (D.w.z. zeer verantwoord berekend uit de 10% echte informatie d.m.v interpoleren, extrapoleren, en weet ik veel wat nog meer)
Het gaat dus inderdaad om rekenkracht. Hoe goed en acuraat kun je de ontbrekende informatie weer aanvullen (hoe meer info er mist des te harder moet er gerekend worden en des te meer kans op een foute weergave).
Maar een MP3 of MPEG1/2 mist gewoon informatie en kan nooit meer een exacte copie worden van zijn (ongecomprimeerde) orgineel.

robertos
Filmster
Filmster

Bericht door robertos » 09 jun 2003 18:00

Als de 'normale' dvd goed beeld en geluid bevat vind ik het echt een beetje geld uitbuiten, maar bijvoorbeeld die Das Boot superbit vind ik wel een hele verbetering met die duitse DTS track. Om daarna nog een slecht voorbeeld te noemen, noem ik Gladiator, de 'normale' dvd bevat al perfect beeld + geluid.

Good Ash
Bijrol
Bijrol

Bericht door Good Ash » 25 jul 2003 14:20

Er zijn inderdaad titels waar het complete onzin is dat ze als superbit versie zijn uitgebracht. Films als Gladiator en The Mummy Returns hebben al een prima DTS uitvoering met nog eens een dvd met extra's. Je zal ook echt geen verschil zien tussen de superbit en dts uitvoering.
Maar films als Labyrinth en Dark Crystal zijn echt ontzettend vooruit gegaan in beeld -en geluidskwaliteit met de superbitversie en ook qua prijs (€15) valt het erg mee.

Plaats reactie