Blu-ray taking over?

roobin_22
Bijrol
Bijrol

Blu-ray taking over?

Bericht door roobin_22 » 16 apr 2010 09:31

Zoals iedereen denk ik van jullie heb ik een fraaie DVD-collectie in de kast staan. Ik wil er nog niet aan geloven, maar Blu-ray is taking over. maar wat is jullie beeld daarover? wordt het een kast met DVD's en Blu-ray's? of verdwijnt de DVD net als de video en hebben we over een pak em beet 10 jaar geen DVD meer in de kast staan?
Met andere woorden, moet ik nu mijn collectie wegdoen en overgaan op blu-ray en wie doet dat al?

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 16 apr 2010 09:35

Grappig dat je dat vraagt, want ik heb net vorige week toegegeven en een blu-ray speler gehaald. Voorlopig doe ik het even rustig aan met de DVD's, en haal ik alleen echt mooie films op blu-ray. Heb er pas 2 namelijk. Of de DVD helemaal verdwijnt denk ik (nog) niet. Die kun je ook nog gewoon afspelen in de blu-ray speler in tegenstelling tot de videobanden destijds.
Ik ben wel rustig aan het kijken om mijn DVD collectie iets te verkleinen, maar de toppers houd ik nog gewoon.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 16 apr 2010 09:44

Ik ben ernaar aan het kijken.
Heb binnenkort toch een aantal grote elektronische aankopen te doen voor in m'n nieuwe huisje, misschien is het het perfecte moment om meteen maar over te stappen op Blu-ray.

Aan de andere kant, als ik kijk naar het aantal DVD's dat ik tot nu toe gekocht heb dit jaar (0 dus), vraag ik me af of het sowieso wel de moeite waard is.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 16 apr 2010 09:47

Remon schreef: Of de DVD helemaal verdwijnt denk ik (nog) niet. Die kun je ook nog gewoon afspelen in de blu-ray speler in tegenstelling tot de videobanden destijds.
.
Hier gaat het inderdaad om. En videobanden waren logge grote dingen. Bij de dvd is dat veel minder het geval. Het doosje is misschien iets groter dan bij blu-ray maar dat is absoluut niet storend. De dvd doet ook niet verouderd aan ofzo. Bij videobanden naar dvd's deed de videoband opeens heel oud aan.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 16 apr 2010 09:52

Aston schreef:
Remon schreef: Of de DVD helemaal verdwijnt denk ik (nog) niet. Die kun je ook nog gewoon afspelen in de blu-ray speler in tegenstelling tot de videobanden destijds.
.
Hier gaat het inderdaad om. En videobanden waren logge grote dingen. Bij de dvd is dat veel minder het geval. Het doosje is misschien iets groter dan bij blu-ray maar dat is absoluut niet storend. De dvd doet ook niet verouderd aan ofzo. Bij videobanden naar dvd's deed de videoband opeens heel oud aan.
Mooi omschreven, ook helemaal mijn punt.
Ik zit nu op zo'n 750 films op DVD en het mooie is dat ik ze ook gewoon op een blu-ray speler kan afspelen. Vervangen is dus geen optie. Zeker niet omdat ik altijd de meeste luxe DVD versie gekocht heb (waar mogelijk).

Ik heb onlangs wel mijn eerste Blu-Rays gekocht (Toy Story 1 en 2), omdat het een voordelige combo was met de DVD's. En nu nog een drietal Blu-Rays van Pixar bij de Movie Minutes actie.

Ik zal vast t.z.t. om zijn voor Blu-Ray maar ik heb altijd gezegd gewoon te wachten totdat mijn DVD speler het begeeft. Dat ding houdt het nu echter al 12 jaar uit (!!).

roobin_22
Bijrol
Bijrol

Bericht door roobin_22 » 16 apr 2010 10:39

Heb ik het correct als ik zeg dat de eerste blu-ray disc in 2005 op de internationale markt kwam?

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 16 apr 2010 10:46

- Op 12 januari 2004 kondigden Hewlett Packard en Dell steun voor de nieuwe standaard aan.
- Op 10 maart 2005 kwam Apple ook bij de groep.
- Op 5 januari 2006 kondigde Philips aan dat het in de tweede helft van 2006 jaar zowel een Blu-rayspeler als een opnameapparaat op de markt gaat introduceren. Hierbij gaat het concern eveneens Blu-raydisks verkopen met een capaciteit van 25 gigabyte en 50 gigabyte.
- Begin 2008 kondigde Time Warner aan te stoppen met de ondersteuning van HD-DVD en vanaf eind mei 2008 enkel nog Blu-ray te zullen ondersteunen.[2]
- Op 15 februari 2008 kondigde Wal-Mart, de grootste warenhuisketen van de Verenigde Staten, aan dat het per 1 juni stopt met het verkopen van HD DVD-spelers en films. [3]
- Op 19 februari 2008 kondigde Toshiba officieel aan het HD-DVD-project te stoppen. Blu-ray lijkt nu de opvolger te worden van de dvd.

roobin_22
Bijrol
Bijrol

Bericht door roobin_22 » 16 apr 2010 11:04

punt wat waar is is dat DVD's nu knijtergoedkoop gaan worden. Al die videotheken en mensen die overstappen op blue-ray. Ik zit te denken dat ik alle films van voor het jaartal dat de blueray op de markt is gekomen op dvd houd en de films van erna op blue-ray. bespaart me een cent en is historisch ook wel leuk. alleen is het me nog steeds niet helemaal duidelijk, ik weet niet zo goed hoe ik het lijstje van wiki moet interpreteren.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 16 apr 2010 11:05

Dat valt me ook wel op ja! Nieuwe DVD's worden steeds goedkoper. Kwam Inglourious Basterds al tegen voor 8 euro :-?

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 16 apr 2010 12:00

Zoals Axe ook al aangaf ga ik zeker mijn dvd collectie niet de deur uit doen maar ik ga hem ook zeker niet meer veel verder uitbreiden. Ben sinds de komst van de PS3 overgegaan naar blu-ray en bezit inmiddels al wel zo'n 60 stuks. Dat zijn overigens wel allemaal recente films of oudere films die ik nog niet op dvd in bezit had. Uitzonderingen zijn daarin de Godfather en Pirates trilogie en meest recent Toy Story 1 & 2 :).

Sandro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sandro » 16 apr 2010 13:22

Ik ga nog wel DVD's kopen, maar dan vooral goedkope boxen, films die ik niet per sé in de aller hoogste kwaliteit hoef te kijken en films waar de blu-ray nog lang op zich zal laten wachten. Ik was lang kritisch over de blu-ray, maar ben nu echt helemaal overtuigd. Soms is de ervaring zo veel mooier dat het bijna lijkt alsof je de film voor het eerst (echt) ziet. Met name qua kleuren komt alles er zo veel mooier uit, echt fenomenaal. Dat is niet altijd het geval, soms is de DVD al zo dicht bij het bron materiaal dat het alleen iets mooier is. En een upgrade het niet waard is, althans niet voor die prijs en zeker niet als je de film al op DVD hebt. Ik heb tot nu toe drie blu-rays gekocht die ik al op DVD had: Magnolia, North by Northwest en Gone With the Wind. Maar daar komen zeker veel bij. Voor mijn favorieten en met name de technicolors is het geld het dubbel en dwars waard.

Of het DVD uiteindelijk gaat vervangen. Ik weet het niet, voorlopig bestaan ze naast elkaar. En over een tijd gaat het toch allemaal digitaal, dat is niet af te keren.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 16 apr 2010 13:26

Sandro schreef:Of het DVD uiteindelijk gaat vervangen. Ik weet het niet, voorlopig bestaan ze naast elkaar. En over een tijd gaat het toch allemaal digitaal, dat is niet af te keren.
Dat wordt al tijden gezegd, maar dat zou dan echt met de generaties mee moeten veranderen. Ik wil namelijk echt gewoon iets tastbaars in handen hebben. Mooi artwork, leuk boekje erbij... dat soort dingen.

Denk alleen aan je verjaardag of een andere feestdagen. Moet je iemand dan een cheque geven met een inlogcode om zijn cadeau te downloaden ofzo?

Ik denk dat het blijft bestaan. Kijk maar naar vinyl bijvoorbeeld. Niet heel gangbaar, maar tegenwoordig persen ze gewoon (bijna) al het nieuwe werk ook weer op vinyl.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 16 apr 2010 14:37

Pff moet er niet aan denken, digitaal :N

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 16 apr 2010 15:13

Blu Ray zou voor mij in ieder geval niet gaan werken als de vervanger van de dvd. Ik heb er op de kop af 400 legale dvd's in 2 kasten en een rekje staan. Voorlopig nog geen behoefte en zin om aan Blu Ray te beginnen. Als ik het wil kijk ik wel op de PS3 of bij mijn pa op zijn thuis bioscoop.

meesterslager
Bijrol
Bijrol

Re: Blu-ray taking over?

Bericht door meesterslager » 14 jul 2011 18:25

Ik ben juist wel aan het omkatten van DVD naar Blue-Ray.(160 gehad en nog een dikke 100 te gaan)

Ikzelf gebruik een projector and kijk op een 100 inch(250 cm) scherm.
Op dit scherm zie je het kwaliteitsverschil zeer duidelijk.

Daarnaast zitten er op de blue ray's hele goede DTS-HD tracks, standaard DTS/DD tracks zet ik vaak op multi channel stereo omdat de 5.1 tracks vaak zuigen, en niet voeldoende gebruik maken van de surround om mij de film in te trekken.

Kijk nu echter vaker films met een DTS-HD track dan dat ik ze op multi stereo zet.

Grootste probleem zijn de buitenlandse(aziatische) films. deze bestaan niet, zijn niet regiovrij of veel te duur(max 10 euro) of bezitten alleen ondertiteling in een taal die ik niet begrijp..

Arahan (niet gevonden)
Azumi 1 (nepHD upscaled)
Azumi: death or Love (nepHD upscaled)
Battle Royale (40 pond: Limited UK edition)
Battle Royale 2 (niet gevonden)
Chocolat(25 euro)
Dorodo (niet gevonden)
My wife is a gangster 1(niet gevonden)
My wife is a gangster 2(niet gevonden)
My wife is a gangster 3(wel te krijgen in aziatische winkels maar wil graag de uitgaven voor alle 3 uit 1 land)
Space battleship Yamato(18.99)
Joong-cheon(The Restless)(nepHD upscaled, geen HD sound)

Plaats reactie