Waarderingsproblematiek

Plaats reactie
juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 04 okt 2006 23:01

Tja, ik snap wel wat je bedoeld, maar ik doe het nou ook weer niet zo objectief dat ik denk van 'ik vond hem meesterlijk, dus wil hem 5 geven, maar anderen zullen hem wat minder vinden, dus doe maar 4'.

In Empire gebruiken ze dit systeem ook, wat vaak discussies oplevert. Zo had 1 recensent het in zijn hoofd gehaald Star Wars II: Attack of the Clones 5 sterren te geven. Dit was in 2002, maar de arme man krijgt het nog vaak te horen. Er zit dus wel wat speling in, en als ik een potentieel pareltje zie waarvan ik weet dat het eigenlijk crap is, meld ik het wel in bijbehorend bericht, en misschien geef ik hem zelfs een puntje hoger. :wink:

Wat betreft nakijken wat ik ervan vond: ik heb een feilloos geheugen voor films. :lol:

Aziez
Filmster
Filmster

Bericht door Aziez » 05 okt 2006 06:01

OK, stel je hebt besloten welk cijfer je aan een film geeft. Een 7.5, het was een goede film.

Je gaat naar FOTV of IMDB, en er staat voor die film een 3.5, volledig onterecht.

Moet je dan alsnog een 7.5 geven of een 10 (zodat het gemiddelde cijfer dichter bij jou cijfer in de buurt komt)...

Dit vraag ik me al een tijdje af...

Jildert
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door Jildert » 05 okt 2006 06:25

*sorry perongelukke post*

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 05 okt 2006 08:18

Sokolsky schreef:Ik heb in Excel een lijst met de films die ik de afgelopen twee maanden heb gezien, inclusief beoordeling. Als ik een nieuwe film gezien heb kijk ik hoe ik die film beoordeel ten opzichte van de films die daar in staan en zo kom ik altijd makkelijk tot een cijfer.
Ik doe precies hetzelfde, alleen ik werk met tienden omdat ik soms een film maar net iets beter vind en niet meer een kwart punt wil geven.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 05 okt 2006 12:03

Cijfers geven vind ik zelf altijd nogal moeilijk, maar ik geeft gewoon het cijfer wat ik de film waard vind en doe dat met tienden achter de punt. Een 10 heb ik nog nooit gegeven, maar b.v. 8.9 vind ik al heel hoog, ik wacht nog steeds op de film die ik dan een 10 waard vind en dat kan best heel lang duren. :wink: Een cijfer geven aan een film die je net hebt gezien is eigenlijk niet eerlijk want later kan je best terugkomen op dat cijfer, het is meer een momentopname.

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 05 okt 2006 13:10

Ik doe eigenlijk altijd maar wat. Een 10 heb ik nog nooit gegeven, dat is gevoelsmatig (misschien omdat ik ze op school ook nooit haal(de) :P).

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 05 okt 2006 14:01

Aziez schreef:OK, stel je hebt besloten welk cijfer je aan een film geeft. Een 7.5, het was een goede film.

Je gaat naar FOTV of IMDB, en er staat voor die film een 3.5, volledig onterecht.

Moet je dan alsnog een 7.5 geven of een 10 (zodat het gemiddelde cijfer dichter bij jou cijfer in de buurt komt)...

Dit vraag ik me al een tijdje af...
Een 7,5 natuurlijk. Dat is toch jouw beoordeling? Wat maakt het uit wat het gemiddelde cijfer is?

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 05 okt 2006 15:53

Guido schreef:Ik doe eigenlijk altijd maar wat.
_O_ :D

Een biertje in de Lemming vor je eerlijkheid! :+

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 05 okt 2006 17:45

Ik pruts maar wat aan, krijg ik nu een cola?

Even serieus, ik wik niet en weeg niet, maar ga vooral op gevoel af. Als iets voelt als een 5,8 dan krijgt het een 5,8. Lekker vaag he?

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 05 okt 2006 18:49

In mijn post's gebruik ik meestal een algemener punten systeem als op IMDb. Deze gebruik ik echt als naslagwerk voor alle films die ik tot nu ongeveer gezien heb, en me kan herinneren. (Nu staan er 1147 stemmen.) Hier ben ik heel kritisch en geef ik zeer zelden een hoger punt dan een 8. Dat is mijn maatstaaf daar voor goed. 9 is brilliant, en een 10 krijg ik voorlopig niet uit mijn kop.

Hier op FT is het anders, hier gebruik ik een 1-2-3-4-5 systeem net als andere. 5/5 is hier wel haalbaar, gewoon omdat ik het in een post meer als een statement beschouw.

Maatman
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Maatman » 05 okt 2006 19:12

Beoordeling op 4 punten met uitleg:

Acteerwerk - Past het personage goed bij de acteur/actrice, komt het personage geloofwaardig over, hoe zijn de stemmen bij animatiefilms.
Verhaling - Dialogen, verhaallijn, inhoud voice-over.
Soundtrack - Passende muziek, brengt het wat teweeg/de film naar een hoger niveau, geluidseffecten.
Visueel - Hoe zijn de overgangen van scene naar scene, bijzondere camerastandpunten, speciale effecten, stills.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Acteerwerk: ...
Verhaling: ...
Soundtrack: ...
Visueel: ...
------------------:4
Totaalcijfer: ...

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 05 okt 2006 19:34

Maar dan ga je dus voorbij aan het feit dat één van die aspecten die andere kan compenseren. En aan aspecten die je niet expliciet meetelt. En wat doe je bijv. met films met weinig of zelfs ontbrekende muziek?

Bijv. mijn nr. 4 allertjiden, Dr. Strangelove, zou met die vier aspecten een heel stuk lager uitkomen.

Groundhog
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Groundhog » 06 okt 2006 15:34

Als ik een film een cijfer geef doe ik dat door te kijken naar hoe 'goed' de film is in de manier waarop de film gezien wil worden. Lord of the Rings is bedoeld als een enorm avontuur waarbij je versteld staat van effecten, grootschalige gevechten en vriendschappen. Daarin slaagt de film natuurlijk grandioos, maar er zijn ook genoeg films die het zelfde proberen maar waardeloos zijn. Je zou kunnen zeggen dat ik beoordeel naar genre. Ik kijk wat ik in een bepaalt genre wil zien en wat er in hoort te zitten. Iedereen wil in een thriller spanning. Zo zijn er meer eigenschappen die in een thriller horen. Maar er zijn ook eigenschappen die jij zelf graag ziet in een thriller maar niet vanzelfsprekend zijn. Dat is iets wat een cijfer extra kan beinvloeden. Een laatste voorbeeld: als ik naar American Pie kijk, kijk ik naar een tiener/highschool film, waarbij de nodige sex en droge grappen voorbij komen. In dit genre kan ik dit een goeie film vinden. Echter, het zal van mij niet snel een hoger cijfer krijgen als een 7 omdat bijvoorbeeld een film als The Godfather (extreem voorbeeld) gewoon beter is in heel veel dingen.

Dus als conclusie: ik kijk naar genre, wat verwacht ik en hoe wil de film gezien worden. Vervolgens kijk ik naar hoe houdt de film zich staande met betrekking tot acteerwerk, verhaal en dergelijken tot andere films. Daar rolt dan een cjfer uit. :)

onzehans
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door onzehans » 06 okt 2006 16:57

Sokolsky schreef:Maar dan ga je dus voorbij aan het feit dat één van die aspecten die andere kan compenseren. En aan aspecten die je niet expliciet meetelt. En wat doe je bijv. met films met weinig of zelfs ontbrekende muziek?

Bijv. mijn nr. 4 allertjiden, Dr. Strangelove, zou met die vier aspecten een heel stuk lager uitkomen.
Hoezo dan?

Sai
Filmster
Filmster

Bericht door Sai » 06 okt 2006 17:20

9 of hoger = Geweldig en raakt me persoonlijk
8 = erg goed
7 = heel okay
6 = best leuk
5 = jammer
4 = zooi
3 = shit
2 = agressief slecht
1 = geef ik niet

En dan halfjes voor als iets ertussenin zit, met plusjes of minnetjes voor iets dat me opvalt. Als in: Colour Me Kubrick vond ik best leuk, met een plusje voor Malkovich, dus 6+ ongeveer.

Plaats reactie