Bollywood recensies

akkie
Bijrol
Bijrol

Bollywood recensies

Bericht door akkie » 18 jul 2013 18:48

Nu dat Bollywood films vrij vaak draaien bij Pathé... Is het dan niet misschien de tijd dat FilmTotaal ook recensies daarvan schrijft?

Los van het stereotiep idee, komen er redelijk wat goeie films uit tegenwoordig...

De standaardfilms blijven natuurlijk ook bestaan:

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Bollywood recensies

Bericht door Colonel_Kurz » 18 jul 2013 20:58

Nou ja, het is niet alsof ze in elke Pathé bioscoop te zien zijn, het blijft dacht ik beperkt tot de Arena, de Kuip en Spuimarkt. Aan de andere kant hebben we natuurlijk ook wel eens een recensie van een film die in eerste instantie alleen in Eye draait, maar die gaat daarna vaak in roulatie door het land in diverse filmhuizen én wordt van tevoren gescreend voor de pers, i.t.t. tot de Bollywood films die men in die drie Pathé bioscopen draait.

akkie
Bijrol
Bijrol

Bericht door akkie » 19 jul 2013 19:16

Ooh okee. Het is inderdaad nog wel beperkt te zien... Maar goed, ik dacht dat het wel cool zou zijn als dat kon, sinds ze wel in die drie bioscopen vrij regelmatig komen...

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 20 jul 2013 15:55

Ze zijn tegenwoordig ook standaard in Tilburg te zien, wel een beperkter aantal voorstellingen. En er zijn zeer regelmatig recensies van andere films die in vier of minder zalen te zien zijn. Unconditional deze week bijvoorbeeld gaat echt niet buiten de huidige twee zalen nog ergens vertoond worden. Niet dat het mij uitmaakt of ze gerecenseerd worden, ik kijk ze toch wel. ;)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 20 jul 2013 16:34

En dat laatste is waarschijnlijk precies waarom de films niet voor de pers vertoond worden. Waarom zou Pathé daar moeite voor doen als de beoogde (kleine) doelgroep toch al bereikt wordt en naar de films komt? Dat speelt toch een bepalende rol in of films gerecenseerd worden of niet. En ik weet niet hoe de distributie van deze films precies werkt, maar het gaat buiten de gebruikelijke kanalen om heb ik het idee. Verder geldt voor veel arthouse films met een beperkt aantal kopieën dat die dan nog een half jaar later nog in een gehucht in Maastricht draaien, hoewel dat voor Unconditional misschien niet het geval is.

akkie
Bijrol
Bijrol

Bericht door akkie » 20 jul 2013 18:04

Ik denk dat de meeste films die met populaire sterren komen sws wel volle zalen trekken... maar je hebt ook wel eens films waar geen populaire acteurs spelen, maar die wel internationaal gezien goede recensies krijgen... Zoals het volgende (trailer bevat nederlandse ondertitelingen)

https://www.pathe.nl/film/19103/lootera

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 21 jul 2013 00:56

Serieus, krijgt Lootera goede recensies internationaal? Door de vorige film van de regisseur had ik hoge verwachtingen, maar ik vond er niks aan. Het deed me denken aan andere uiterst serieus bedoelde Bollywood-films die wel voor een algemeen publiek bedoeld waren als Sarkar Raj en die-ene-film-met-Hrithik-Roshan-die-op-Mar-Adentro-gebaseerd-was, die voor Indiase begrippen misschien gewaagd zijn, maar niet voor westerse. Er zijn genoeg films die ook bezoekers van Filmtotaal zouden kunnen waarderen, zoals bijvoorbeeld recentelijk Agneepaath, Shootout At Wadala, Kahaani, Talaash en Barfi.

Maar zouden die recensies wel gelezen worden? De helft van de films die gerecenseerd worden krijgen geen enkele reactie, onafhankelijk van de waardering. Alle reacties gaan uit naar de drie-vier films die sowieso al aandacht krijgen. Ook bij Filmtotaal wordt er buiten de recensie vaak geen enkele aandacht aan die andere films besteed, dus heel vreemd is het niet dat er geen animo voor is. Maar de recensies komen er wel. Op die manier kunnen Bollywood-recensies net zo goed erbij natuurlijk. (De enige aandacht die 'Bollywood'-films krijgen is als er een filmpje viral gegaan is. Zoals ooit de trailer van Enthiran, die toen al maanden oud was, en bovendien helemaal geen Bollywood-film is. )

Bollywood-films worden niet door een Nederlandse distributeur uitgebracht, maar door een Indiase, net zoals de commerciële Turkse films hier door een Duits bedrijf worden uitgebracht. Die draaien dus niet mee in de reguliere gang van zaken. Dat zie je er ook aan af dat de films niet op donderdag uitkomen of dat de release van een behoorlijk grote film als Anjaani Anjaani een week vantevoren ineens verplaatst wordt. Maar betekent dat dat films alleen gerecenseerd worden als ze op een presenteerblaadje worden aangeboden?

De hoeveelheid films die gedurende maanden door het land zwerven is ook niet meer wat het vroeger was. Een DCP kost een stuk minder dan een 35mm-kopie, dus ook filmhuisfilms komen groter uit. En Maastricht, for real? Maastricht is volgens mij de vijfde stad van Nederland als het op filmhuisfilms aankomt, samen met Nijmegen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 21 jul 2013 02:29

Ik bedoelde een gehucht in Limburg, excuus. Wat ik weet is dat ik daar een kennis heb die programmeur is bij een filmhuis, en daar draait dan bijvoorbeeld nu een film die in februari in de roulatie ging. Dat geldt natuurlijk niet voor alle films, maar het gebeurt nog wel.

Bij de "verwacht" data op de site van Pathé Bollywood zijn drie van de vier data overigens wel donderdagen. Het is niet zozeer het presenteerblaadje (en een presenteerblaadje zou ik de screenings gezien de locaties niet per se noemen), maar meer het principe dat films voordat ze uitkomen gerecenseerd worden en dat die in principe eens in de week worden gepubliceerd, als het even kan. Daar bestaat een intern systeem en model voor waarbij wat Pathé verder op eigen houtje doet niet op de radar verschijnt, terwijl Pathé voor dit soort dingen de landelijke pers links laat liggen. Daarnaast is er tot nu toe weinig tot geen vraag van de bezoekers geweest...

Ik verplaats dit topic naar het Feedback forum, want op de huidige plek is het meer een algemene vraag ter discussie dan een concrete vraag richting de FilmTotaal redactie.

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 21 jul 2013 14:09

Als ik op de Pathé-site kijk zie ik twee keer vrijdag, een keer donderdag en een keer zondag. En die zondag en donderdag zijn omdat dat feestdagen zijn. (Suikerfeest en Diwali) Sterker nog, de release van Chennai Express is afgelopen week alsnog een dag verlaat naar vrijdag. Waarom? Nobody knows, maar de film is waarschijnlijk gewoon een dag later af.

Toen WB een paar jaar geleden Chandni Chowk To China co-produceerde werd deze in Nederland natuurlijk door WB Nederland uitgebracht, en was er wèl een persvoorstelling. Echter, dat was wel een onaffe, niet-ondertitelde versie, want de film was gewoon nog niet af - enkele dagen voor de release dus. Op de vraag waarom Tamil-films meestal niet in het buitenland uitkomen op dezelfde dag als in India was het antwoord van een producent dat ze altijd al opgelucht zijn als de film op tijd af is voor de release in India, laat staan dat ze dan ook nog ondertiteling moeten maken. Ik weet niet hoe het zit tussen Pathe en de distributeur, kaar het lijkt me niet het werk van Pathé om de films een persvoorstelling te geven. Ik heb ook regelmatig gezien dat de eerste voorstelling van een bollywoodfilm kwam te vervallen, een paar weken geleden nog met het nu draaiende Lootera. Ook zij zijn elke keer weer in spanning of de film wel op tijd komt, zo is mijn gok.

Is het echt zo belangrijk dat een recensie er op de dag van release staat? Is daarna de film van nul en generlei waarde meer? Hoe gaan jullie dat doen als Nederlandse distributeurs ook met persvoorstelling en voor sommige films gaan stoppen, zoals in de VS?

akkie
Bijrol
Bijrol

Bericht door akkie » 21 jul 2013 19:36

Colonel_Kurz schreef:Ik verplaats dit topic naar het Feedback forum, want op de huidige plek is het meer een algemene vraag ter discussie dan een concrete vraag richting de FilmTotaal redactie.
Thanks!
patrick_h schreef:...(De enige aandacht die 'Bollywood'-films krijgen is als er een filmpje viral gegaan is. Zoals ooit de trailer van Enthiran, die toen al maanden oud was, en bovendien helemaal geen Bollywood-film is. )...
Ik heb eerlijk gezegd deze discussie juist gestart, om meer zichtbaarheid voor bollywood te krijgen in plaats van die viral videos. Trouwens vind ik Enthiran wel een hele goede film en vond ik die scene helemaal niet slecht toen ik de hele film ging kijken...

Ik weet verder niet hoe het met de voorstellingen van Lootera zit, maar volgens mij zit tegenwoordig wel een duidelijke release datum aan een film vast. Bij Tamil is dat weer wat anders, de release dates van tamil films worden ook wel dezelfde week nog vastgezet omdat ze tot de laatste avond nog ermee bezig zijn...

arjanwelles
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door arjanwelles » 23 jul 2013 12:50

Ik heb wel eens op het punt gestaan om naar zo'n voorstelling te gaan in de Pathé ArenA. Zoals al aangegeven zijn dit geen gebruikelijke releases. Ze worden niet voor pers vertoond. Vaak wordt uitgegaan van de releaselijst van de NVF met af en toe distributeurs de buiten de NVF vallen zoals Contact Film. Maar die vertonen wel weer voor pers. Vraag of we ons moeten storten op een nichemarkt, hoe groot de Bollywoodindustrie ook is. Bollywood komt wel eens voorbij als het bijvoorbeeld op het IFFR vertoond wordt. Daarnaast zijn er ook bijvoorbeeld Israëlische en Turkse filmfestivals waar ook geen aandacht voor is.

Ik denk dat de Indiase gemeenschap in ons land te klein is om aandacht voor Bollywood te rechtvaardigen. Een wereldwijde Bollywoodhit komt wel in de reguliere roulatie. We besteden ook geen aandacht aan de derde filmindustrie van de wereld, die van Nigeria (maar dat is vrijwel alleen crappy homevideo) en ook veel Oosterse films die aan ons land voorbij gaan. Maar die laatste twee categorieën zijn natuurlijk op wat festivals na niet hier in bioscopen te vinden.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 23 jul 2013 12:54

Bollywoodfilms schijnen in de islamitische gemeenschap hier ook best populair te zijn. Onschuldig, geen verderfelijke westerse invloed en zo.

akkie
Bijrol
Bijrol

Bericht door akkie » 23 jul 2013 17:52

arjanwelles schreef:Ik heb wel eens op het punt gestaan om naar zo'n voorstelling te gaan in de Pathé ArenA. Zoals al aangegeven zijn dit geen gebruikelijke releases. Ze worden niet voor pers vertoond. Vaak wordt uitgegaan van de releaselijst van de NVF met af en toe distributeurs de buiten de NVF vallen zoals Contact Film. Maar die vertonen wel weer voor pers. Vraag of we ons moeten storten op een nichemarkt, hoe groot de Bollywoodindustrie ook is. Bollywood komt wel eens voorbij als het bijvoorbeeld op het IFFR vertoond wordt. Daarnaast zijn er ook bijvoorbeeld Israëlische en Turkse filmfestivals waar ook geen aandacht voor is.

Ik denk dat de Indiase gemeenschap in ons land te klein is om aandacht voor Bollywood te rechtvaardigen. Een wereldwijde Bollywoodhit komt wel in de reguliere roulatie. We besteden ook geen aandacht aan de derde filmindustrie van de wereld, die van Nigeria (maar dat is vrijwel alleen crappy homevideo) en ook veel Oosterse films die aan ons land voorbij gaan. Maar die laatste twee categorieën zijn natuurlijk op wat festivals na niet hier in bioscopen te vinden.
Welke film was dat waar je bijna naartoe zou gaan, puur uit nieuwsgierigheid? :p

Nou, met alle Surinamers en tegenwoordig ook heel wat Indiërs is dat groep zeker niet meer klein... Daarnaast zie ik regelmatig mensen van verschillende achtergronden naar die films gaan... Ik zie ook gewoon vaak nederlanders, marokkanen en turken...
Vleeshaak schreef:Bollywoodfilms schijnen in de islamitische gemeenschap hier ook best populair te zijn. Onschuldig, geen verderfelijke westerse invloed en zo.
Tegenwoordig wel wat westerse invloed, maar niet significant... Maar het is idd ook populair in de Islamitische gemeenschap...

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 24 jul 2013 13:47

Ik dacht eigenlijk dat dat zelfs de primaire doelgroep was in Nederland.
patrick_h schreef:Als ik op de Pathé-site kijk zie ik twee keer vrijdag, een keer donderdag en een keer zondag.
Je hebt gelijk, ik keek verkeerd naar de 15de en 29ste.
patrick_h schreef:Hoe gaan jullie dat doen als Nederlandse distributeurs ook met persvoorstelling en voor sommige films gaan stoppen, zoals in de VS?
Dat gebeurt al wel eens een enkele keer, die "Amerikaanse toestanden", maar dat zijn uitzonderingen die nooit als regel kunnen geaccepteerd worden.
arjanwelles schreef:Een wereldwijde Bollywoodhit komt wel in de reguliere roulatie.
Is dat zo?
arjanwelles schreef:We besteden ook geen aandacht aan de derde filmindustrie van de wereld, die van Nigeria (maar dat is vrijwel alleen crappy homevideo) en ook veel Oosterse films die aan ons land voorbij gaan. Maar die laatste twee categorieën zijn natuurlijk op wat festivals na niet hier in bioscopen te vinden.
Dat laatste is toch wel een essentieel verschil.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 24 jul 2013 14:17

Denk dat er voor die Oosterse film wel een grote interesse is bij een relatief groot deel van de bezoekers van de site. Ik lees hier op het forum regelmatig discussies over allerlei Japanse, Koreaanse, Chinese en films uit andere landen uit "die hoek". Veel films zullen hier de bioscopen misschien niet halen, maar wel de filmcollecties van een redelijk groot aantal mensen hier. Dus ik denk dat die recensies over die Oosterse film wel degelijk bestaansrecht hebben. Dat er geen reacties onder staan, hoeft niet te betekenen dat ze niet gelezen worden. Over Bollywood wordt er hier op het forum in ieder geval weinig tot niet gediscussieerd, dus ik heb geen idee of er een interesse is voor recensies van die films.

Plaats reactie