Enquête [Archief]

Gesloten
Caparone
Bijrol
Bijrol

Filmklassiekers terug in de bioscoop (respondenten gezocht)

Bericht door Caparone » 09 mei 2015 22:06

Dag mede filmliefhebbers! :)

In de bioscopen worden natuurlijk de nieuwste films vertoond. Nu vroeg ik mij eens af of er onder filmliefhebbers een behoefte bestaat van het zien van oude(re) films in de bioscoop? Denk bijvoorbeeld aan toppers zoals The Dark Knight tot aan de oudere filmklassiekers zoals The Godfather. Ik weet dat dit een tijdje geleden met het platform "We Want Cinema" mogelijk is geweest, maar helaas bestaat dit platform niet meer in Nederland.

Nu is mijn vraag aan jullie: Zouden jullie graag filmklassiekers (weer) willen zien in de bioscoop? (invullen duurt 1 minuut)
http://www.thesistools.com/web/?id=468798
Laatst gewijzigd door Caparone op 19 mei 2015 13:33, 3 keer totaal gewijzigd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Filmklassiekers terug in de bioscoop

Bericht door Colonel_Kurz » 09 mei 2015 22:13

Je bedoelt zoals het Ozu programma dat binnenkort het hele land doorgaat?

Caparone
Bijrol
Bijrol

Bericht door Caparone » 09 mei 2015 22:26

Ja maar dan ook recentere filmklassiekers zoals ik dat in de mainpost heb beschreven. Dat er bijvoorbeeld weekelijks een andere filmklassieker centraal staat en tijdelijk wordt vertoond.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 10 mei 2015 10:39

Dergelijke voorstellingen bestaan wel al, dus er zal een markt voor zijn. Cineville heeft bijvoobeeld voorstellingen onder de noemer "Café Cineville" en Kriterion in Amsterdam heeft de serie "Moderne Klassiekers". Eye koppelt regelmatig een mini-retrospectief aan een nieuwe release van een gerenomeerde regisseur, dan krijg je ook vaak de kans een modernere klassieker in de bioscoop te zien. Zeker de hoofdstad wordt eigenlijk al goed bediend.

Caparone
Bijrol
Bijrol

Bericht door Caparone » 10 mei 2015 11:57

Straka schreef:Zeker de hoofdstad wordt eigenlijk al goed bediend.
Ja ik ben vooral benieuwd of er landelijk ook een interesse bestaat voor iets dergelijks. Ik zie ook dat er tot nu toe maar 1 keer is gestemd. Jullie zouden mij een plezier doen door jullie stem uit te brengen, al dan niet met toelichting :)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 mei 2015 12:09

Da's de mijne, ik ben altijd voor meer klassiekers in de bioscoop. Als je het pas 7 jaar oude The Dark Knight daar echter al onder schaart... Daar ben ik dan weer niet in geïnteresseerd.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 10 mei 2015 12:30

Nee, maar ik denk wel te begrijpen hoe het wordt bedoeld. Vroeguh, m.n. voor de komst van de videorecorder, was het, zoals jij weet, heel gebruikelijk dat films na een paar jaar weer effe terug in de bioscoop kwamen voor wie'm de eerste ronde gemist had, te jong was etc. The Dark Knight is natuurlijk maar een voorbeeld, maar ik ken bijvoorbeeld verschillende mensen die niet begrepen waarom velen van Gravity hadden genoten en'm zelf maar vonden tegenvallen terwijl ze die zelf niet eens in de bios hadden gezien... Vooral films die gemaakt worden als sterke audiovisuele beleving zou ik graag wel eens terug willen in de bios. Denk aan Enter The Void, Tron Legacy in 3D etc.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 10 mei 2015 16:47

Jaws 1 wil ik wel zien in 3D \o/

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 10 mei 2015 20:16

Ik zou best 's met Mark, Crane, Kurz en Tako maar Casablanca willen gaan zodat we daarna altijd kunnen verzuchten: 'We'll always have Casablanca.'

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 10 mei 2015 20:24

Ik zou zeggen "afgesproken", maar die heeft geloof ik vorig jaar al opnieuw gedraaid.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 mei 2015 20:45

Dr. Strangelove schreef:Ik zou best 's met Mark, Crane, Kurz en Tako maar Casablanca willen gaan zodat we daarna altijd kunnen verzuchten: 'We'll always have Casablanca.'
We'll always have Seven Samurai, and a nightly walk to the Transferium. :D

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 10 mei 2015 21:31

:D

Feitje tussendoor: Strangelove is in die scene te zien als figurant bij het vliegtuig.

Caparone
Bijrol
Bijrol

Bericht door Caparone » 11 mei 2015 11:07

En wat vinden jullie van de ticketprijs? Tegenwoordig kost een los kaartje van een nieuwe film gemiddeld rond de 8,50/9 euro (zonder 3d-en IMAX toeslagen). Zouden jullie dat bedrag ook uitgeven aan een filmklassieker in de bioscoop? Of zou het kaartje van zo'n dergelijk concept een stuk lager moeten zijn volgens jullie?

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 11 mei 2015 11:28

Ik verlang terug (al was dat geloof ik sowieso voor mijn tijd) naar de Riks-bioscoop, waarbij het hele concept was dat je voor een sterk gereduceerde prijs (toen dus fl. 2,50) naar een oudere film kon. Het hangt er vanaf, ik wil best het volle pond betalen voor een film die ik heel erg graag op het grote doek wil zien (zoals genoemd: Enter The Void, al heb ik die eigen al min of meer op't grote doek gezien, maar dan HD geprojecteerd op een grote witte muur en met een fantastisch geluidsysteem; enfin... Tron Legacy in 3D etc.), maar over het algemeen werkt dit denk ik beter als je de ticketprijs iets reduceert. Maar in principe zijn er genoeg films waarvoor ik bereid ben het volle pond te betalen, zeker als het om bv. gerestaureerde etc. versies gaat of bijvoorbeeld silent films met live muziek etc.
Laatst gewijzigd door Ed Crane op 11 mei 2015 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 11 mei 2015 11:32

Ik heb destijds naar de verkeerde mensen geluisterd. Eeuwig zonde... vooralsnog.

Gesloten