Waarderingsproblematiek

Plaats reactie
AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Waarderingsproblematiek

Bericht door AngelEyes » 04 okt 2006 21:31

Regelmatig duiken er weer posts op met vragen waarom iemand films tot in de decimalen beoordeeld worden, waarom in toplijstjes films met een lager cijfer boven een film met een hoger cijfer worden gezet en wat dies meer zij. Tijd dus voor een topic waarin een ieder zijn ei kwijt kan wat betreft het (niet) geven van cijfers aan films.

Het is een complexere bezigheid dan het op het eerste gezicht lijkt. Doe je het puur op gevoel, of betracht je enige objectiviteit? Werk je aan de hand van een puntenlijst om tot een cijfer te komen, vergelijk je de film met andere geziene films om zodoende een waardering vast te stellen, of laat je je door dat soort zaken niet beïnvloeden? Is een cijfer gegeven in 'het heetst van de strijd' (net na de film) een betere afspiegeling van je beleving, of is het juist verstandig enige afstand te nemen en bijvoorbeeld een dag later het cijfer vast te stellen? Kunnen achtergronden/recensies die je na het zien van de film erover leest je cijfer beïnvloeden? Hanteer je limieten (een goede animatiefilm (JB :B: )kan nooit een goed drama verslaan, dus is een 8/10 of 4/5 het hoogst haalbare)? En natuurlijk: is een rond cijfer goed genoeg, of zorgt een cijfer tot achter de koma voor net de juiste nuance?

Ikzelf had eerder het probleem films een schijnbaar te lage waardering te geven; een 8,5 was genoeg voor een top 20 plaats en na een lyrisch verhaal kon een 7,5 volgen, wat een wat vreemde indruk maakte.
Nu ga ik uit van een 10 voor mijn favoriete film. De overige films beoordeel ik in principe met halve en hele cijfers (8, 8½, 9). Soms maak ik een uitzondering (8,2 of 8,7) als het een te hoog en het ander te laag aanvoelt. Dit is doorgaans wel na vergelijk met andere films die zich in die contreien bevinden.
Films korter dan 40 minuten geef ik geen cijfer omdat die onmogelijk te vergelijken zijn met feature lenghts. Limieten zijn er gevoelsmatig wel, hoewel ik een niet-typische AngelEyes-film extra kan waarderen omdat die soms iets los weet te maken wat mijn standaardfilmpjes niet lukt. Een Groundhog Day of een Back To The Future bijvoorbeeld.
Liever geef ik direct na afloop een cijfer, vooral omdat ik dan beter in staat ben de zwakke kanten van een film ook in het cijfer te verdisconteren. Zeker bij een beter dan gemiddelde film ben ik wel eens geneigd die na een tijdje te vergeten. Toch stel ik mijn cijfer een enkele keer wel bij als ik daags na afloop op een andere manier tegen de film aankijk. Dit is vrijwel altijd een opwaardering. Tja, echt consequent ben ik dus ook niet...

Een heel verhaal voor zoiets simpels... Ik ben benieuwd naar jullie gedachtengangen hierover.

the catfishman
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door the catfishman » 04 okt 2006 21:37

ik dacht hier deze week nog over na.
En waar het bij mij vooral vast liep was dat bij films die eigenlijk heel erg slecht maar waarbij ik me wel prima heb vermaakt... zou ik die dan hun 'echte' waarde moeten geven (slecht) of hoe ik er van genoten heb (goed) ?

dit is vooral zo bij van die 'foute' 13 in een dozijn horror films, ik geniet van zulke films, hoe afgezaagd ze ook zijn, meestal geef ik ze dan maar een cijfer ergens er tussen in.

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 04 okt 2006 21:38

Om het simpel te houden gebruik ik het Empire waardering systeem. 1 tot 5 sterren, geen halve punten.

***** = Bagger
***** = Alleen voor de echte liefhebbers van dit type films
***** = Goed, als je van dit soort dingen houdt zul je niet teleurgesteld zijn
***** = Heel goed. Aanrader
***** = Meesterwerk

Toplijsten doe ik puur op gevoel.
Laatst gewijzigd door juggalo op 04 okt 2006 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 04 okt 2006 21:42

juggalo schreef:Om het simpel te houden gebruik ik het Empire waardering systeem. 1 tot 5 sterren, geen halve punten.

***** = Bagger
***** = Alleen voor de echte liefhebbers
***** = Goed, als je van dit soort dingen houdt zul je niet teleurgesteld zijn.
***** = Heel goed. Aanrader
***** = Meesterwerk

Toplijsten doe ik puur op gevoel.
Maar dan probeer je dus een objectief cijfer te geven? want wat voor cijfer geef je als je een film erg goed vind, mede doordat je een 'echte liefhebber' bent, maar je verwachting is dat lang niet iedereen hem zal kunnen waarderen? 2 sterren?

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 04 okt 2006 21:47

the catfishman schreef:ik dacht hier deze week nog over na.
En waar het bij mij vooral vast liep was dat bij films die eigenlijk heel erg slecht maar waarbij ik me wel prima heb vermaakt... zou ik die dan hun 'echte' waarde moeten geven (slecht) of hoe ik er van genoten heb (goed) ?

dit is vooral zo bij van die 'foute' 13 in een dozijn horror films, ik geniet van zulke films, hoe afgezaagd ze ook zijn, meestal geef ik ze dan maar een cijfer ergens er tussen in.
Dat hangt ervan af wat je criteria zijn. Als je alleen op vermaak punten geeft kun je hoge cijfers uitdelen. Neem je ook aspecten als acteerwerk, cameravoering en art-direction mee, dan kom je inderdaad ergens halverwege uit. Volgens mij doe je het intuïtief al vanzelf zo.

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 04 okt 2006 21:48

Die twee sterren vind ik vreemd. Juist de echte filmliefhebbers zullen sneller minpunten inzien dan minder frequente filmkijkers. Step-up bijvoorbeeld, is zo'n twee-sterrer. Het normale 14-jarige meisje vind het prachtig, terwijl de échte filmliefhebber het niks zal vinden.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 04 okt 2006 21:55

Jusjuh schreef:Die twee sterren vind ik vreemd. Juist de echte filmliefhebbers zullen sneller minpunten inzien dan minder frequente filmkijkers. Step-up bijvoorbeeld, is zo'n twee-sterrer. Het normale 14-jarige meisje vind het prachtig, terwijl de échte filmliefhebber het niks zal vinden.
Juggalo zal niet doelen op de algemene filmliefhebber, maar op bijvoorbeeld een gangsterfilmliefhebber die een dertien-in-een-dozijn gangsterflick moet beoordelen. Voor de liefhebber omdat Christopher Walken erin speelt ofzo. Ben wel benieuwd hoe Juggalo dit ziet.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 04 okt 2006 22:01

Ik gebruik het 5 punten systeem met halven. Het gaat sowieso altijd zo'n beetje op gevoel en ik hou grofweg de volgende indeling aan:

0 = Beledigend (gebruik ik eigenlijk nooit)
1 = Waardeloos
2 = Onvoldoende
3 = Voldoende
4 = Goed
5 = Uitstekend en raakte me echt

Halven zijn om nuanceringen aan te geven. 4,5 kan op die manier een film zijn die wel uitstekend is maar me niet echt raakte maar ook een film die me wel raakte maar waar ik wel nog wat minpuntjes in zag. Ik doe eigenlijk nooit aan vergelijkingen tussen films om aan punten te komen ("deze kan niet even veel als die hebben") maar heel af en toe wijk ik daarvan af: bij films uit een serie bijvoorbeeld.

Genres spelen geen rol in mijn beoordelingen, in principe kan iedere film in ieder genre de volle mep krijgen als hij maar uitblinkt (in zijn genre dat wel) en mij raakt. N.B.: raken hoeft niet per se op een dramatisch manier te zijn, als een goede actiefilm mij de hele speelduur lang volledig in zijn ban houdt, dan kan hij ook 5 uit 5 krijgen.

Zoals gezegd, het gaat op gevoel. Ik ben van mening dat je eigenlijk nooit objectief kunt zijn bij het bekijken van film. Natuurlijk, er zijn wel wat kenmerken (vooral de uiterlijke) die je enigzins objectief kunt beoordelen maar zelfs daar geldt dat de waardering daarvoor vaak een kwestie van smaak en gevoel is.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 04 okt 2006 22:04

Dubbelpost.
Laatst gewijzigd door dannyB op 04 okt 2006 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 04 okt 2006 22:05

Meestal geef ik meteen een punt aan een film, dit omdat het dan nog vers in mijn geheugen ligt. Een enkele keer laat ik de film bezinken en kom ik de volgende dag wel met een punt op de proppen.

Mijn puntensysteem is een aantal keren veranderd. Ik ben ooit begonnen met punten te geven op de schaal van 5 (3/5, 4,5/5) maar dat vond ik niets. Later ben ik punten gaan geven op de schaal van 10. Eerst met hele en halve getallen en toen ben ik het een keer gaan proberen om met cijfers achter de komma. Dit vond ik een beetje belachelijk en niet echt nodig. Nu ben ik teruggevallen op hele en halve cijfers (8,5 - 9 - 9,5).

Voor animatiefilms heb ik toevallig een limiet, het enige genre die dat heeft. En dat cijfer is een 8,5 (laatst nog gegeven aan Cars). Korte films krijgen geen cijfer.

Cijfers geef ik op gevoel, en daar uit komt dan mijn top50. In mijn lijstje staan er geen films met een lager cijfer boven een film met een hoger cijfer.
:)

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 04 okt 2006 22:07

Ik heb in Excel een lijst met de films die ik de afgelopen twee maanden heb gezien, inclusief beoordeling. Als ik een nieuwe film gezien heb kijk ik hoe ik die film beoordeel ten opzichte van de films die daar in staan en zo kom ik altijd makkelijk tot een cijfer.

Mijn cijfers gaan trouwens per kwart punt (dus 8, 8+, 8½, 9-, 9); behalve bij een 4 en lager, dan gewoon per heel punt.

Indicatie:
10 = favoriete film
9 = blown away
8 = "zo, dat was goed!"
7 = zeer behoorlijk
6 = best aardig
5 = niet bijzonder
4 = "nee, dit was het toch eigenlijk niet"
3 = "ai, dit is eigenlijk wel behoorlijk slecht"
2 = "help!"
1 = Grease

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 04 okt 2006 22:09

Sokolsky schreef: 1 = Grease
:D

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 04 okt 2006 22:20

Leg me eens uit, beste Sok. Wat is er in jouw jeugd gebeurt tussen jou en Vet.

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 04 okt 2006 22:26

AngelEyes schreef:
Jusjuh schreef:Die twee sterren vind ik vreemd. Juist de echte filmliefhebbers zullen sneller minpunten inzien dan minder frequente filmkijkers. Step-up bijvoorbeeld, is zo'n twee-sterrer. Het normale 14-jarige meisje vind het prachtig, terwijl de échte filmliefhebber het niks zal vinden.
Juggalo zal niet doelen op de algemene filmliefhebber, maar op bijvoorbeeld een gangsterfilmliefhebber die een dertien-in-een-dozijn gangsterflick moet beoordelen. Voor de liefhebber omdat Christopher Walken erin speelt ofzo. Ben wel benieuwd hoe Juggalo dit ziet.
:Y Klopt.

Als ik een echt liefhebber ben van zo'n soort film krijgt ie evengoed 2 sterren. Dit systeem is dan ook eerder bedoelt om anderen een idee te geven van de kwaliteit van een film, dan om mijzelf te laten onthouden hoe ik hem vond. Zoals AngelEyes al zei; een objectieve beoordeling. Mijn persoonlijke favorieten ranschik ik puur op gevoel. Dit systeem is dan ook totaal ongeschikt om je personal top 100 mee in te delen. Het is eerder handig voor 'wat is de laatste film die hebt gezien' of voor recensies.

Ik heb de 2 sterren iets duidelijker gespecificeerd.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 04 okt 2006 22:42

juggalo schreef:Als ik een echt liefhebber ben van zo'n soort film krijgt ie evengoed 2 sterren. Dit systeem is dan ook eerder bedoelt om anderen een idee te geven van de kwaliteit van een film, dan om mijzelf te laten onthouden hoe ik hem vond. Zoals AngelEyes al zei; een objectieve beoordeling. Mijn persoonlijke favorieten ranschik ik puur op gevoel. Dit systeem is dan ook totaal ongeschikt om je personal top 100 mee in te delen. Het is eerder handig voor 'wat is de laatste film die hebt gezien' of voor recensies.

Ik heb de 2 sterren iets duidelijker gespecificeerd.
Duidelijk. Toch vind ik het wel bijzonder. Het geeft niet echt houvast voor jezelf als je even wil nakijken wat je ook weer van een film vond (al geeft een 5-sterren systeem daar van nature al minder info over). Daarbij: eigenlijk ben ik meer geïnteresseerd in wat jij van een film vindt, dan wat jij dénkt dat ik (en anderen) van een film zullen vinden. Die inschatting valt meestal zo ook wel te maken. Daarbij onthoud je ons nu potentiële pareltjes door ze 2 sterren te geven terwijl je ze zelf wel goed vindt :wink:

Plaats reactie