Waarderingsproblematiek

Plaats reactie
Maatman
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Maatman » 07 okt 2006 01:41

Over het 4-punten systeem:
Sokolsky schreef:Maar dan ga je dus voorbij aan het feit dat één van die aspecten die andere kan compenseren. En aan aspecten die je niet expliciet meetelt. En wat doe je bijv. met films met weinig of zelfs ontbrekende muziek?

Bijv. mijn nr. 4 allertjiden, Dr. Strangelove, zou met die vier aspecten een heel stuk lager uitkomen.
Bij geen muziek kijk ik altijd nog verder naar geluidseffecten. Originaliteit daarvan, klinken ze wel geloofwaardig etc. Als er helemaal geen geluid aanwezig is; niets invullen, geheel delen door 3.

Met dit systeem ben ik erg aan het knoeien geweest. Veel totaal-cijfers kwamen op hetzelfde uit of ik koos eerst een gemiddelde en rommelde daar met een aantal cijfers omheen die erg toevallig op dat gemiddelde uitkwamen of koos ik zelfs voor een bepaald onderdeel een hoger cijfer zodat het ander niet al te veel door het een naar beneden werd getrokken.

Sinds kort prik ik zomaar een cijfer, kijken of ik op deze manier een mooiere cijferlijst kan krijgen.

Maatman
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Maatman » 07 okt 2006 02:02

onzehans schreef:
Sokolsky schreef:Maar dan ga je dus voorbij aan het feit dat één van die aspecten die andere kan compenseren. En aan aspecten die je niet expliciet meetelt. En wat doe je bijv. met films met weinig of zelfs ontbrekende muziek?

Bijv. mijn nr. 4 allertjiden, Dr. Strangelove, zou met die vier aspecten een heel stuk lager uitkomen.
Hoezo dan?
Dit heb ik ook gehad, maar dan met (als voorbeeld:) Ace Ventura: When nature calls.
Voor mij een erg vermakelijke film die op gevoel rond de 7.5 zou krijgen, maar als je op alle punten apart gaat rekenen kom je een stuk lager uit.

Acteerwerk (Carrey zet iets moois neer, toch een kunst zo acteren, maar alle bijrollen zijn vreselijk slecht): 6.1
Verhaling (Slap en vaak te vergezocht): 5.8
Soundtrack (totaal niet bijzonder): 5.6
Visueel (weinig interessante camerastandpunten, stills of ander boeiends): 5.7

Totaal: 5.8/10

Daar zit wel bijna twee punten verschil in. Hetzelfde heb ik met zombie-films. Ik geniet echt, maar via dit systeem valt dat aan het cijfer niet te ontdekken.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 07 okt 2006 08:32

Ik vind cijfers geven aan films heel moeilijk. Vroeger toen ik hier nog maar net op dit forum was gaf ik films niet hoger als een 9. En vaak als ik een film heb gezien en een cijfer heb gegeven denk ik later; hmm, dat cijfer is wel heel laag. Zo komt het ook dat Seven van mij ooit eens een 8.5 gaf terwijl hij in mijn toplijstje boven andere films staat die een hoger cijfer hebben gehad.
Overigens werk ik bijna alleen maar met helen en halven: 10, 9.5, 9, 8.5 etc. Maar soms als en film het toch nét niet verdient geef ik wel eens een 8.8 of als de film juist nét iets beter is een 9.6 etc.

onzehans
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door onzehans » 08 okt 2006 10:25

Sai schreef: 4 = zooi
3 = shit
Ik begrijp hieruit dat shit slechter is dan zooi... :D

Vroeger was het veel eenvoudiger en ik hanteer die criteria ook nog steeds, met halfjes en plussen en minnen en als je verschillende aspecten afzonderlijk scoort, krijg je een gemiddelde met één cijfer achter de kommma.

10 = uitstekend
9 = zeer goed
8 = goed
7 = ruim voldoende
6 = voldoende
5 = bijna voldoende
4 = onvoldoende
3 = zeer onvoldoende
2 = slecht
1 = zeer slecht

(bron: rapport lagere jongensschool St. Anthonius, Valkenswaard)

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 okt 2006 10:40

onzehans schreef: Ik begrijp hieruit dat shit slechter is dan zooi... :D

Vroeger was het veel eenvoudiger en ik hanteer die criteria ook nog steeds, met halfjes en plussen en minnen en als je verschillende aspecten afzonderlijk scoort, krijg je een gemiddelde met één cijfer achter de kommma.

10 = uitstekend
9 = zeer goed
8 = goed
7 = ruim voldoende
6 = voldoende
5 = bijna voldoende
4 = onvoldoende
3 = zeer onvoldoende
2 = slecht
1 = zeer slecht

..de 4 tot de 10 hanteert ons bedrijf nog steeds op het beoordelings formulier.

onzehans
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door onzehans » 09 okt 2006 09:36

emperor schreef:
onzehans schreef: Ik begrijp hieruit dat shit slechter is dan zooi... :D

10 = uitstekend
9 = zeer goed
8 = goed
7 = ruim voldoende
6 = voldoende
5 = bijna voldoende
4 = onvoldoende
3 = zeer onvoldoende
2 = slecht
1 = zeer slecht

..de 4 tot de 10 hanteert ons bedrijf nog steeds op het beoordelings formulier.
Want daaronder krijg je geen beoordelingsformulier meer maar een ontslagbrief... :lol:
Toch?

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 13 okt 2006 10:27

Ach, ik ben de eerste die toegeeft dat de cijfers die ik geef vooral niet meer dan een indicatie zijn, de kleinst mogelijke samenvatting. Ik geef een cijfer in eerste instantie op gevoel, waarbij ik weliswaar even stil sta bij de een aantal filmtechnische kwaliteiten maar die beoordeel ik dan weer volstrekt subjectief.

Dan zet ik de film in mijn word-lijst en vind er vaak vaak een aanpassing van het cijfer plaats ten opzichte van de andere 850 films die er inmiddels instaan. Niet dat ik ze allemaal onderling ga vergelijken maar het zorgt voor perspectief.

En dan zijn we er nog niet. :) Bijna iedere maand post ik hier mijn maandlijstje waardoor ze een ranking krijgen die vaak tot gevolg heeft dat er weer kleine aanpassingen plaatsvinden. Dat ik cijfers met een decimaal achter de komma geef heeft vooral met ranking te maken: die en die film vind ik net iets beter dan die andere. De nuance die daaruit zou blijken is waarschijnlijk alleen voor mezelf duidelijk.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 15 dec 2006 13:17

Het klinkt misschien heel raar. Maar het is misschien raar, maar mijn favoriete film die ik gezien heb is niet de beste. Nu kan je er een hele discussie over beginnen, op een ander forum heb ik het al met 10 posts ofzo moeten uitleggen. Maar als iemand wil vragen waarom mag dat best.
Het zit namelijk zo. Scarface vond ik de laatste keer dat ik hem zag een 9.0 a 9.5. Maar het is al iets van 2/3 jaar mijn favoriete film. Alleen het scoort nog niet een 10 bij mij. En American Beauty komt bij mij op plaats 2 en die scoort na 3x kijken wel een 10. Nou moet ik zeggen dat ik Scarface waarschijnlijk pas 2x heb gezien. Alleen hij zit nog zo vers in mijn geheugen dat ik niet zo bijster veel zin heb om hem te zien.
Andere films die ik een 10 waard vind en niet mijn favoriete film zijn maar wel één van:
Memento
Requiem for a Dream
Vertigo
North By Northwest
American Beauty
Before Sunrise

En nog 1 of 2. Weet even niet meer welke. En de film waar ik het van dat lijstje echt het meest genoten heb is North By Northwest. Het brengt je bijvoorbeeld steeds op een ander zij spoor.
Volgens 99/100 mensen zou dus mijn favoriete film een uit dat rijtje moeten zijn, ipv Scarface. Alleen het spijt me zeer maar dat is mijn keuze, en ik blijf bij Scarface. Nou kan je dat raar noemen, misschien is dat wel zo alleen het blijft mijn keuze. En wie weet ga ik binnenkort is weer een Hitchcock film als North By Northwest of Vertigo kijken, en nogmaals Scarface. En realiseer ik me dan ineens dat Scarface heel erg tof is, maar misschien wel niet mijn favoriete film ever. Wie weet doe ik dat allemaal niet, en houd ik gewoon Scarface met een 9.5 als mijn favoriete film.

Voor mij het volgende dus daarom:
10- Meesterwerk/Must See(kan ik ook wat kritiek op hebben maar als ik zo enorm genoten heb is het toch een 10)
9- Zeer intelligente film net iets minder goed dan een meesterwerk
8- Goede film.
7- Redelijke film
6- Niet goed, niet slecht
5- Een net niet film
4- Absolute tegenvaller en vind hem slecht
3- Heel erg slecht
2- Ontiegelijk slecht
1- Had ik nooit moeten kijken.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 15 dec 2006 14:54

Ik gebruikte voorheen ook de manier waarop Maatman becijferde (sterker nog, ik bedacht het) en kreeg dezelfde problemen. Inmiddels doe ik het op gevoel. Meer in de zin van dit stappenplan:
01. Korte impressie - Meestal een stukje op dat andere topic met daaronder een cijfer dat ik er goed bij vind passen.
02. Bolletjes systeem - Of sterren, in ieder geval pak ik tien bolletjes en kijk dat hoe ik het afrond, het cijfer dat ik daarvoor gaf. Dit zie je terug in mijn filmstatistieken-per-maand.
03. Top 50/100/Whatever - Uiteindelijk krijgt het een plekje als ie goed ligt.

Mijn waarderingschema:
● ● ● ● ● ● ● ● ● ● World-Class
● ● ● ● ● ● ● ● ● ○ Exceptional
● ● ● ● ● ● ● ● ○ ○ Great
● ● ● ● ● ● ● ○ ○ ○ Good
● ● ● ● ● ● ○ ○ ○ ○ Decent
● ● ● ● ● ○ ○ ○ ○ ○ Mediocre
● ● ● ● ○ ○ ○ ○ ○ ○ Weak
● ● ● ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ Deficient
● ● ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ Hiroshima
● ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ Apocalyps

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 15 dec 2006 15:33

Ach, bij mij is het vaak dat ik achteraf toch denk, die film verdiende wel meer, zoals bij Closer en The Village. Ik werk met halven en helen want .2 of .7 vind ik altijd moeilijk te bepalen. Overigens is natuurlijk geen enkele film perfect, maar een 10 geef ik toch, gewoon omdat hij in mijn ogen en voor mezelf wel perfect is.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 03 jun 2007 12:16

Ik ga vanaf nu een nieuw waarderings-systeem gebruiken:

10: fantastische film, top 5 materiaal.
9: uitermate goede film, top 20 materiaal.
8: goede film, top 100 materiaal.
7: vermakelijke film.
6: matige film.
5: slechte film.
4: bijzonder slechte film.
3: afgrijselijke film.

Lagere cijfers geef ik nooit.

edit: de gradering binnen de cijfers gaat met stappen van een kwart, oftewel van 7 naar 8 gaat in 3 stappen: 7+, 7.5 en 8-.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 03 jun 2007 12:57

Om ook maar even mijn waarderingverandering door te geven. Tegenwoordig werk ik met halven en helen, in vorm van sterren, afgezien kaartspelranking/dvd, want die ondersteund dat niet.

Daarbij cijfer ik van 1.0 tot en met 9.5. De hoogstewaardering is slechts (sinds ik het bijhoud) aan een stuk of 13 films gegunt. :)

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 03 jun 2007 13:00

ErikSchierboom schreef:edit: de gradering binnen de cijfers gaat met stappen van een kwart, oftewel van 7 naar 8 gaat in 3 stappen: 7+, 7.5 en 8-.
Dit doe ik ook. En dan van 1 t/m 10.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 03 jun 2007 15:17

Als iedereen zelfgefabriceerde waarderingssystemen gaat hanteren heeft dat wel tot gevolg dat een cijfer op een gegeven moment weinig meer zegt omdat je niet weet wat voor waarde die persoon aan een punt of ster toekend.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 03 jun 2007 16:29

Eh, nou daarom post ik mijn waarderings-systeem ook hier. Tevens zeggen cijfers toch maar in beperkte mate wat want het is inherent enorm subjectief.

Plaats reactie