Waarderingsproblematiek

Atlas
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Atlas » 03 jun 2007 19:53

Puur op gevoel en in context met andere toegekende cijfers. Je kunt geen objectieve waarde meten bij film. Een cijfer achter de komma doet tamelijk ridicuul aan, alsof je het met een ingewikkelde mathematische methode hebt berekend.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 04 jun 2007 01:24

Welnee, ik geef altijd cijfers met een cijfer achter de komma als ik het net nog geen 8 waard vind wordt het gewoon 7.8, iedereen moet zijn eigen waardering maar aanhouden. Dat sterretjes gedoe in de radio/TV gidsen kan je ook niet van opaan, de één geeft 4 sterren en de ander 5 en als je dan de film gaat bekijken en het is een film zoals Scream dan heb ik niet veel aan de waardering van anderen gehad.

Ayciro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Ayciro » 04 jun 2007 16:00

Ik blijf het moeilijk vinden om een film een cijfer te geven.
Ik ben ook van mening dat je cijfers per genre zou moeten geven.
Een komedie is niet te vergelijken met een drama of een horror.
Het zou dan in mijn optiek niet eerlijk zijn om ze met elkaar te vergelijken.
Ik ben een gevoelsmens, dus wacht ik vaak even voor het geven van cijfers, ik laat het even bezinken.
De films die totaal mijn smaak niet zijn, die geef ik geen cijfer, dat vindt ik niet eerlijk tegenover de film.
Verder geef ik wel tienden aan films, omdat een film soms net een tikje beter is als een 7 of niet iets minder goed is als een 8.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 02 jul 2007 13:00

Ik heb nu een nieuw waarderings systeem:
10.0: Top 1-15, 15-20(in princiepe tot en met plaats 15, maar er is uitloop voor t/m plek 20)
9.9-9.5:Top 20-30
9.5-9.2: Top 30-50
9.1 en >: Buiten top 50
9.1-8.9: Top 100
8.8 en lager: Buiten top 100

Alles lager dan een 8.9 valt dus buiten mijn top 100 :)

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 02 jul 2007 13:28

Kyrill schreef:Alles lager dan een 8.9 valt dus buiten mijn top 100 :)
Je kunt natuurlijk ook de norm omlaag bijstellen. Niet dat het iets uitmaakt maar ik heb het gevoel dat een 8 bij mij hetzelfde betekent als een 9.5 bij jou.

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 02 jul 2007 13:43

KoenZ schreef:
Je kunt natuurlijk ook de norm omlaag bijstellen. Niet dat het iets uitmaakt maar ik heb het gevoel dat een 8 bij mij hetzelfde betekent als een 9.5 bij jou.
Zit wat in. Met een 8,9 zou je op de IMDB op een 4e plaats komen.
Trouwens, ik vind dat gemierenneuk achter de komma maar niks, ik kan zo drie redenen opnoemen waarom dat niet werkt.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 02 jul 2007 14:58

Noem ze eens? Voor mij is het in ieder geval gewoon ter vergelijking met andere films, al geef ik hier op het forum tegenwoordig alleen cijfers in de vorm van een sterrensysteem (dus alleen hele getallen). Maar voor mijn eigen 'administratie' vind ik het wel fijn als het automatisch mooi gerangschikt staat. Geen geklooi meer met je toplijstjes enzo.

Atlas
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Atlas » 02 jul 2007 16:51

Waarom? Door argumenten te geven verliest je uitspraak haar schoonheid. Alsof wat je zegt al niet vanzelfsprekend is.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 02 jul 2007 17:49

hadiederk schreef:
KoenZ schreef:
Zit wat in. Met een 8,9 zou je op de IMDB op een 4e plaats komen.
Trouwens, ik vind dat gemierenneuk achter de komma maar niks, ik kan zo drie redenen opnoemen waarom dat niet werkt.
Ja maar dat gaat hoe dan ook al niet op. Ten eerste ik ben geen imdb. Ten tweede dat is een gemiddeld cijfer uit duizenden stemmen.
Begin maar met noemen van je 3 redenen, graag zelfs :)
KoenZ schreef:
Staat een 8 bij jou dan in je top 20-30?

Ik ga het niet naar beneden bijstellen, ik ga alleen wel beter nadenken over wat voor cijfer ik een film ga geven. En dan puur kijken naar wat de film zelf voor me doet, en niet of de film beter is of niet dan een andere film.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 03 jul 2007 22:34

Bij mij zul je in mijn top100 nog veel films tegen komen rond de 8,5. Dat komt doordat ik niet zo snel hoger waardeer dan een 9. Daarvoor moet een film echt speciaal zijn of mij raken.

Atlas
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Atlas » 03 jul 2007 22:37

Wanneer je niet als een dolle hond met cijfers loopt te strooien Kyrill, krijg je ook geen uitspraken als: "Jammer dat ik niet hoger dan een tien kan geven."

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 03 jul 2007 22:40

Atlas schreef:Wanneer je niet als een dolle hond met cijfers loopt te strooien Kyrill, krijg je ook geen uitspraken als: "Jammer dat ik niet hoger dan een tien kan geven."
Ja dus? Je punt? Ik heb nog altijd die kritiek van Koenz iniedergeval weerlegt. Ik zeg het wel jammer dat ik niet hoger dan een 10 kan geven. Maar als ik dat echt wil, dan geef ik gewoon hoger dan een 10. Dolle hond?. Dat is jouw visie die ongetwijfeld door een aantal mensen hier gedeeld wordt. Ik geef nou eenmaal gewoon wat hogere cijfers dan andere mensen? Ik ben er nog steeds zorgvuldig in. Waarom ligt mijn becijfering telkens onder vuur? Big deal dat ik wat hogere cijfers geef dan de norm hier blijkbaar is :(

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 03 jul 2007 23:35

Kyrill je moet toch zelf weten of jij een film een 10 waard vindt? Er wordt nu wel erg veel over gepraat maar ik ben van mening dat je een film waar je helemaal weg van bent een cijfer moet geven die je de film zelf waard vind en dan hoef je je helemaal niet aan een ander te storen. Iedereen waardeert een film maar op zijn/haar eigen manier, zelf heb ik nog nooit een 10 gegeven maar ik wacht ook op een film die in alles wat ik vind een 10 waard is en voor de rest geef ik cijfers die ik de films waard vind en er zijn geen regels voor. Als er een film is die ik net iets beter vind dan een 8 dan maak ik er 8.2 van en waarom niet eigenlijk?

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 05 jul 2007 14:11

Kyrill schreef:Staat een 8 bij jou dan in je top 20-30?
Niet per definitie op die plekken. Maar als ik een 8 geef aan een film dan wil dat betekenen dat ik die film echt heel goed vind. Ik gebruik wel tiendes achter de komma in de cijfers die ik geef, en ik verwacht dat de gemiddelde 8,5 zeker in mijn top-50 staat.

Daarbij wilde ik je niet aanvallen op je waarderingsschaal, ik bedoelde het meer als opmerkelijkheid. Ik vind het nu eenmaal typisch dat we wanneer we een film even goed vinden, ik een 8 geef, en jij een 9,5.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 05 jul 2007 20:02

KoenZ schreef:
Kyrill schreef:Staat een 8 bij jou dan in je top 20-30?
Niet per definitie op die plekken. Maar als ik een 8 geef aan een film dan wil dat betekenen dat ik die film echt heel goed vind. Ik gebruik wel tiendes achter de komma in de cijfers die ik geef, en ik verwacht dat de gemiddelde 8,5 zeker in mijn top-50 staat.

Daarbij wilde ik je niet aanvallen op je waarderingsschaal, ik bedoelde het meer als opmerkelijkheid. Ik vind het nu eenmaal typisch dat we wanneer we een film even goed vinden, ik een 8 geef, en jij een 9,5.
Dat is maar zelden het geval. De enige twee gevallen waarbij ik extreem hoog zit zijn American Beauty en Children of Men. Maar daarbij geef je zelf al respectievelijk een 9.3 en een 9.0. Wat betreft The Silence of the Lambs bij die is het wel het geval.

Plaats reactie