Waarderingsproblematiek

Plaats reactie
Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 06 jul 2007 09:41

Een 8,5 kan bij mij nog doorstromen naar de top-50. Ligt eraan of de film in mijn gedachten blijft en of ik er anders tegenaan ga kijken.

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 06 jul 2007 11:43

Kyrill schreef:Dat is maar zelden het geval. De enige twee gevallen waarbij ik extreem hoog zit zijn American Beauty en Children of Men. Maar daarbij geef je zelf al respectievelijk een 9.3 en een 9.0. Wat betreft The Silence of the Lambs bij die is het wel het geval.
Als je onze kaartspelranking gaat vergelijken dan moet je het ook goed doen. Ik heb een berichtje in je gastenboek geplaatst zodat je als onze gezamelijk beoordeelde films met elkaar kunt vergelijken. Ik heb er eventjes vluchtig overheen gekeken en merk zeker wel een verschil, maar het is niet zo extreem als ik voorheen dacht.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 06 jul 2007 12:25

KoenZ schreef:
Kyrill schreef:Dat is maar zelden het geval. De enige twee gevallen waarbij ik extreem hoog zit zijn American Beauty en Children of Men. Maar daarbij geef je zelf al respectievelijk een 9.3 en een 9.0. Wat betreft The Silence of the Lambs bij die is het wel het geval.
Als je onze kaartspelranking gaat vergelijken dan moet je het ook goed doen. Ik heb een berichtje in je gastenboek geplaatst zodat je als onze gezamelijk beoordeelde films met elkaar kunt vergelijken. Ik heb er eventjes vluchtig overheen gekeken en merk zeker wel een verschil, maar het is niet zo extreem als ik voorheen dacht.
Van dat jij een 8 en ik een 9.5. Dat is alleen bij The Silence of the Lambs het geval. Bij El Labertino del Fauno zit ik 2 punten hoger dan dat jij zit, maar das altijd nog maar slechts een 9.1 . Dat vind ik ik gewoon een enorm goede film. Bij Parfum daarentegen zit jij op een 9.4 en ik op een 7.0. Before Sunrise heb ik een 9.6 ja maar jouw 8.8 is ook alles behalve laag. Ik geef over het algemeen hogere cijfers ja, maar het moge nu wel duidelijk zijn dat je in je eerste post hierover zwaar hebt overdreven :wink: . Het is dus echt niet zo dat een 8 bij jou hetzelfde is als een 9.5 bij mij, verre van.

Vinokourov
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Vinokourov » 09 sep 2007 23:24

10 --> Wauw, fantastisch _O_
9 --> Erg goed
8 --> Best goed
7 --> Wel oke
6 --> Gaat wel
5 --> Gaat niet
4 --> Niet oke
3 --> Best slecht
2 --> Erg slecht
1 --> Ieeks, dramatisch ;(

Atlas
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Atlas » 09 sep 2007 23:31

10: Are you sure? This only applies to the Godfather
9: No still too high if this movie isn't the Godfather
8: A classic every one should see this movie, unless it's animated (excluding animé), fastpaced action, sci-fi or comedy, didn't win any oscar in the important categories or all your friends saw it and liked it
7: A good movie and it can even be an actionflick!
6: Average, worth the time seeing
5: Bad movie, but is has T&A
4: Stupid movie and saggy T&A
3: DTV crap
2: Boring
1: I'm 12 years old and like to downgrade movies

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 10 sep 2007 08:10

:D

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 10 sep 2007 13:32

Ik ga vooral op mijn gevoel af. Ik kan een film een 8 geven, zonder één ding te kunnen noemen wat ik er niet goed aan vond. De impact die hij op mij had was dan gewoon niet groot genoeg om hem een 10 te geven. Als een film mij totaal overdondert krijgt hij een 10. En dat gebeurt niet zo vaak. Wat daarom uiteraard niet wil zeggen dat ik maar weinig prachtige films zie.

TFM
Bijrol
Bijrol

Bericht door TFM » 10 mar 2009 15:23

Als reactie vanuit een ander topic:
Colonel_Kurz schreef:
TFM schreef:IMO, een 10 is het hoogst haalbare, daarmee perfectie.
TFM schreef:Voor mij is het hoogsthaalbare een 9.
Dus is 9 daarmee ook perfectie, en omdat geen film perfect kan zijn kan jij nooit meer dan een 8 geven. Waarmee dat voor jou het hoogst haalbare wordt, daarmee perfectie, etc.

Als je van te voren vaststelt dat perfectie niet haalbaar is, waarom neem je perfectie dan wel op in je beoordelingssysteem?
Je hebt wel een punt.Maar ik sluit niet uit dat ik nooit een 10 zal geven, het is mij in ieder geval nooit overkomen dat ik een 10 toeken. Ik verwacht dan ook dat perfectie niet haalbaar is, maar uitsluiten kan ik dat natuurlijk nooit.

Het komt er voor mezelf op neer dat ik nooit bij een film het gevoel heb dat ik het een 10 kan geven, er zijn altijd punten waar ik een film op beoordeel waarvan ik denk dat het beter of anders had gekund. Volgens mij een kwestie van smaak en stijl.

Omdat ik een film in hoge uitzondering een 9 geef blijft ook dat lijstje beperkt.

Zo snel uit IMDb gecopy-paste:

The Big Lebowski (1998) 9
Eddie Murphy Delirious (1983) (TV) 9
Léon (1994) 9
Macross Zero (2002) (V) 9
Star Wars (1977) 9
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980) 9

Daar zit voor mij een kwestie van nostalgie bij (Leon en Star Wars). The Big Lebowski heeft voor mij een 9 omdat dat een film is die ik altijd kan zien.

Voor mij zou het zo zijn:

6 - matige film
7 - aardige film
8 - goede film
9 - geniale film
10 - perfecte film

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 10 mar 2009 19:15

Ik ben gestopt om bij mijn korte filmimpressies cijfers te vermelden omdat ik zag dat de discussie die soms volgde bij berichten van anderen, vaak draaide om het punt dat een film kreeg. Maar ik geef ze nog wel en zelfs tot achter de komma. Enerzijds uit gewoonte omdat ik daar ooit mee begonnen ben in mijn database, deels ook omdat het voor mezelf - en alleen voor mezelf - een nuance kan aangeven. Bijkomend voordeel is dat ik vrij makkelijk lijstjes kan destilleren en kan ordenen op (vermeende) kwaliteit.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 10 mar 2009 19:21

Ik ben helemaal gestopt cijfers aan films te geven.

Roi
Filmster
Filmster

Bericht door Roi » 11 mar 2009 13:01

Cijfers beginnen voor mij soms meer een last dan een lust te woorden. Betrap mezelf er steeds vaker op dat ik tijdens de film al aan cijfers zit te denken..

TFM
Bijrol
Bijrol

Bericht door TFM » 11 mar 2009 13:10

Het natuurlijk altijd een kwalificatie voor jezelf. En als je daarin de meerwaarde niet meer ziet, dan kan je er net zo goed mee stoppen.
Voor mezelf blijf ik nog consequent cijfers geven, temeer omdat alle filmfans in mijn omgeving het ook doen. Zo kom je tot leuke onderlinge verschillen.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 11 mar 2009 13:51

Roi schreef:Cijfers beginnen voor mij soms meer een last dan een lust te woorden. Betrap mezelf er steeds vaker op dat ik tijdens de film al aan cijfers zit te denken..
Afbeelding
Zo herkenbaar, met name als je dagelijks je WhatIWatch statistieken bijhoud Afbeelding

Herie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Herie » 11 mar 2009 23:59

ik begon last te krijgen van het cijfers geven toen ik het gevoel kreeg dat ik ze moest kunnen verantwoorden, nu geef ik nog steeds cijfers, en soms heerlijk inconsequent, en soms belachelijk achter de komma, en ik verander ze ook vaak nadien, maar ik til er niet zo zwaar aan en dan hoeven anderen dat ook niet te doen.
overigens vind ik het nooit erg om over de cijfers die ik geef in discussie te gaan, wees alleen niet verbaasd als ik vervolgens mijn cijfer weer aanpas in plaats van standvastig mijn cijfer te verdedigen.

Sandro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sandro » 12 mar 2009 00:53

Ik zit ook vaak te rommelen aan cijfers, maar dat ligt er niet aan dat mijn waardering over de film verandert maar een beetje zoeken naar het juiste cijfersysteem. Vaak is dat dan ook moeilijk echt te categoriseren, zelfs als je met halfjes werkt. Helemaal als je gaat redeneren dat een film even goed zou zijn als het hetzelfde cijfer heeft, maar dat is natuurlijk niet het geval omdat het genre afhankelijk is en meer om de persoonlijke beleving gaat en wat je persoonlijk aanspreekt en tegenstaat.

Cijfers beginnen inderdaad meer een last te worden.

Plaats reactie