Waarderingsproblematiek

Plaats reactie
KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 04 mei 2009 21:17

Darko schreef:
KoenZ schreef:Dit omdat er relatief weinig ruimte is voor het belevingselement in het schema. (Wat uiteraard logisch is in een zakelijk beoordelingsschema.)
Kan er geen beoordelingsschema gemaakt worden met meer ruimte voor het belevingselement? Ook emoties, ervaring, nostalgie, context e.d. zijn te beoordelen.
Tuurlijk kan dat, maar er blijven altijd "subjectieve" gaten in een objectief schema. Uiteindelijk gaat het om het vercijferen van meningen en gevoelens, iets wat bij iedereen anders is en waar een beoordelingsschaal zeker bij kan helpen. En wanneer die schaal er ligt, gaat iedereen er weer met zijn eigen vrijheden mee om. Toch om het gevoel wat je bij de film had een passendere uitslag te geven.

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 04 mei 2009 21:36

Ik streef ook geen universeel beoordelingsschema na. Ik zie het meer als persoonlijke houvast. De vragenlijst verschilt per persoon en de normering daarvan ook. Objectief is het dus niet, maar het is wel meer mathematisch dan 'zomaar op gevoel' een cijfer geven, omdat je opbouwt uit kleinere onderdelen en zo inzicht krijgt in waar het exacte cijfer op is gebaseerd. Mijn vraag is dan ook of het mogelijk is om een (subjectief) beoordelingsschema te maken, waarmee je bijna elke film die je ziet kunt verwerken en betrouwbaar kunt becijferen. Als het mogelijk is: hoe zou zo'n schema eruit zien?

Travis Bickle
Filmster
Filmster

Bericht door Travis Bickle » 04 mei 2009 22:56

Ik maak gebruik van het volgende systeem:

Op 6 onderdelen krijgt de film een cijfer. Bij de odnerdelen plot, acteerwerk, regie en gevoel doe ik vermenigvuldig ik het cijfer met twee. Hierbij geef ik hele en halve cijfers. Bij cinematografie en soundtrack tel ik het cijfer een maal. Dit zijn hele cijfers.

Uiteindelijk tel ik de cijfers op en schuif de komma iets op.

Plot (Uitwerking, originaliteit, opbouw, verhaallijnen)
Acteerwerk (Uitwerking, intensiteit, kwaliteit, casting, totaalplaatje)
Regie (Uitwerking, stijl, narratief, tempo)
Cinematografie (Camera, functionaliteit, stijl, originalteit)
Soundtrack (Geluid, muziek, originaliteit, versterking)
Gevoel (Emotie, impact, beklijving, functie)

Hieronder twee voorbeelden:

Vox Populi
Plot 7,5 x2= 15
Acteerwerk 8 x2= 16
Regie 8 x2= 16
Cinematografie 7 x1= 7
Soundtrack 8 x1= 8
Subtotaal 62
Gevoel 8 x2= 16
Totaal 7,8

Entre les Murs
Plot 8,5 x2= 17
Acteerwerk 8 x2= 16
Regie 8,5 x2= 17
Cinematografie 8 x1= 8
Soundtrack 7 x1= 7
Subtotaal 65
Gevoel 8 x2= 16
Totaal 8,1

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 05 mei 2009 16:05

Wel grappig dat je eerst de filmelementen beoordeeld, deze optelt tot een subtotaal en vervolgens nog een gevoelspunt toevoegt om tot een definitief cijfer te komen. Zo kun je de cijfers alsnog een schopje de goede kant op sturen wanneer het je niet bevalt.

Ik heb het eens geprobeerd voor "Repo; The Genetic Horor Opera" die ik gister zag:

Plot 5.5x2= 11
Acteerwerk 5x2= 10
Regie 6x2= 12
Cinematografie 7x1=7
Soundtrack 7x1= 7
Subtotaal 47
Gevoel 6.5x2= 13
Totaal 6.0

Een uitkomst dat een half punt lager is dan het cijfer dat ik er op whatiwatch aan heb gekoppeld. Het leuke aan dit systeem, (ook aan dat van Darko overigens) is dat je nu wel veel gerichter naar films gaat kijken, in plaats van het maar op je af te laten komen.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 05 mei 2009 17:27

KoenZ schreef:Het leuke aan dit systeem, (ook aan dat van Darko overigens) is dat je nu wel veel gerichter naar films gaat kijken, in plaats van het maar op je af te laten komen.
Is dat leuk dan? Ik vind het net veel leuker om een film op mij af te laten komen, dan zit je niet constant met allerlei beoordelingscriteria in je hoofd (wat voor mij een filmervaring behoorlijk kan verpesten). En als je een film op je af laat komen, vallen de goede en slechte zaken nog steeds wel op.

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Cijfers geven op films

Bericht door Roeltje » 15 dec 2013 16:14

Zoals iedereen wel weet kun je cijfers geven op films hier op FT. Maar goed, dan is de vraag: Wat voor waarde hecht je aan zo'n beoordeling? Ik heb een lijstje bedacht die misschien zal helpen. Als er nog suggesties zijn of aanpassingen die je wilt doen, hoor ik het graag.

1: Heel erg slecht
2: Heel slecht
3: Erg slecht
4: Slecht
5: Matig
6: Voldoende
7: Wel goed
8: Best wel goed
9: Heel erg goed
10: Geweldig

Plaats reactie