Sci-Fi Battle: Halve Finale A

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Sci-Fi Battle: Halve Finale A

Bericht door hermit elephant » 31 mar 2006 10:20

The Matrix (1999)
Afbeelding
Afbeelding

Roger Ebert's review:
"The Matrix" is a visually dazzling cyberadventure, full of kinetic excitement, but it retreats to formula just when it's getting interesting. It's kind of a letdown when a movie begins by redefining the nature of reality, and ends with a shoot-out. We want a leap of the imagination, not one of those obligatory climaxes with automatic weapons fire.
Too bad, because the set-up is intriguing. "The Matrix" recycles the premises of "Dark City" and "Strange Days," turns up the heat and the volume, and borrows the gravity-defying choreography of Hong Kong action movies. It's fun, but it could have been more. The directors are Larry and Andy Wachowski, who know how to make movies (their first film, "Bound," made my 10 best list in 1996). Here, with a big budget and veteran action producer Joel Silver, they've played it safer; there's nothing wrong with going for the Friday night action market, but you can aim higher and still do business.
Lees verder...

VS.

2001: A Space Odyssey (1968)
Afbeelding
Afbeelding

Roger Ebert’s review:
Kubrick begins his film with a sequence in which one tribe of apes discovers how splendid it is to be able to hit the members of another tribe over the head. Thus do man's ancestors become tool-using animals.
At the same time, a strange monolith appears on Earth. Until this moment in the film, we have seen only natural shapes: earth and sky and arms and legs. The shock of the monolith's straight edges and square corners among the weathered rocks is one of the most effective moments in the film. Here, you see, is perfection. The apes circle it warily, reaching out to touch, then jerking away. In a million years, man will reach for the stars with the same tentative motion.
There is hardly any character development in the plot, then, as a result little suspense. What remains fascinating is the fanatic care with which Kubrick has built his machines and achieved his special effects. There is not a single moment, in this long film, when the audience can see through the props. The stars look like stars and outer space is bold and bleak.
Some of Kubrick's effects have been criticized as tedious. Perhaps they are, but I can understand his motives. If his space vehicles move with agonizing precision, wouldn't we have laughed if they'd zipped around like props on "Captain Video"? This is how it would really be, you find yourself believing.
In any event, all the machines and computers are forgotten in this astonishing last half-hour of this film, and man somehow comes back into his own. Another monolith is found beyond Jupiter, pointing to the stars. It apparently draws the spaceship into a universe where time and space are twisted.
What Kubrick is saying, in the final sequence, apparently, is that man will eventually outgrow his machines, or be drawn beyond them by some cosmic awareness. He will then become a child again, but a child of an infinitely more advanced, more ancient race, just as apes once became, to their own dismay, the infant stage of man.
Lees verder...

- Stemmen moeten dikgedrukt zijn
- Stemmen na 02/04/2006 12:00 worden niet meegeteld
- Hou er rekening mee dat je voor de beste Science Fiction film kiest

jigsaw
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door jigsaw » 31 mar 2006 10:26

2001 _O_ geen twijfel mogelijk.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 31 mar 2006 10:37

2001: A Space Odyssey. The Matrix is geen slechte sci-fi maar ik vind 2001 gewoon veel boeiender (en beter).

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 31 mar 2006 10:46

2001

Omdat verhaal het altijd wint van actie.

Quistnix
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Quistnix » 31 mar 2006 10:58

Bla bla bla 2001

(ik hoop hoop hoop dat hij vervolgens in de finale verliest van metropolis, maar ik zal niet op wonderen rekenen)

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 31 mar 2006 11:01

2001

En ik hoop dat hij in de finale verliest van sw, maar dat zie ik dan weer niet gebeuren.

Psycho-M
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Psycho-M » 31 mar 2006 11:16

2001 ASO

Omdat uiteindelijk de matrix niet meer is dan een zeer stylistische actiefilm overgoten met een sci-fi sausje.

En mij maakt het niet uit wie tegenover 2001 in de finale komt te staan....voor mij is dit de winnaar.

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 31 mar 2006 11:17

2001 Down to earth vanaf de monolith van sobere effectiviteit.

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 31 mar 2006 11:20

Laat ik dan hier lekker tegendraads doen en The Matrix stemmen. 2001 moet ik nog een keer herkijken, op zich natuurlijk een briljant kunstwerk, maar heeft in de loop der tijd toch ook een vreemde nasmaak gekregen, waarbij ik me afvraag of de film niet wat te zeer overgewaardeerd wordt. Ik weet, het is vloeken in de kerk, maar ik ben toch een onderdeel van de minderheid die op de brandstapel gegooid zal worden als begin volgende week 2001 de battle of the sci-fis wint. Maar ja, van The Matrix krijg ik nou eenmaal een beter gevoel, de ideeën zijn filosofisch ook best interessant en er gaat net als in 2001 ook een heleboel symboliek langs me heen.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 31 mar 2006 11:36

Ik heb de Red Pill genomen en het konijn gevolgd...

Uiteindelijk ben ik over mijn nek gegaan, ben wat apen in elkaar gaan rossen !
Heerlijk, dat beviel veel beter ! Wat luchtte dat op ! Ik ben klaar voor de virtuele oneindigheid.

2001, a Space Odyssey !

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 31 mar 2006 11:43

2001, A Space Odyssey

Voor mij sowieso de winnaar.

Lastwish
Filmster
Filmster

Bericht door Lastwish » 31 mar 2006 11:44

Tijdens 2001 ben ik drie keer in slaap gevallen. Bij The Matrix niet. Da's voor mij reden om voor de laatste te gaan. Een film, en dan vooral Sci-Fi, moet niet slaapverwekkend zijn voor mij.

(2001 Is natuurlijk een geweldige film en mag zeker niet onderschat worden. Deze keuze is dan ook meer een gevoels kwestie)

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 31 mar 2006 11:44

Nou en ik ga ook mijn kont tegen de krib gooien. Als sociaal-psychologisch-cultureel-filosofisch-metafysische verhandeling is 2001 niet te kloppen, het is echter niet perse een science fiction film in mijn ogen, hij overstijgt dat genre en wil hem daarom ook niet de beste science-fiction film noemen. Nu is The Matrix qua thematiek wel ergens verwant met 2001, maar meer dan 2001 is het een film die filosofische vraagstukken in een echt SF-spektakel giet. Op deze gronden wint The Matrix het in dit directe gevecht.

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 31 mar 2006 13:02

JB schreef:Nou en ik ga ook mijn kont tegen de krib gooien. Als sociaal-psychologisch-cultureel-filosofisch-metafysische verhandeling is 2001 niet te kloppen, het is echter niet perse een science fiction film in mijn ogen, hij overstijgt dat genre en wil hem daarom ook niet de beste science-fiction film noemen. Nu is The Matrix qua thematiek wel ergens verwant met 2001, maar meer dan 2001 is het een film die filosofische vraagstukken in een echt SF-spektakel giet. Op deze gronden wint The Matrix het in dit directe gevecht.
No fuckin' way! Omdat 2001 zo goed is dat hij het genre overstijgt, noem je 'm niet perse een SF????? Die buitenlands lucht doet je geen goed, JB!
Ik zou niet weten in welke ander genre een film thuishoort die als premisse heeft dat een buitenaardse intelligentie vanaf 'The Dawn of Man' zich bemoeit met de ontwikkeling van onze intelligentie, en daarvoor zo'n ingenieus systeem ontwikkelt dat we met de aanwijzingen niks kunnen zolang we daar niet intelligent genoeg voor zijn. Dat is toch pure SF? En de verbeelding, de vormgeving, van het reizen door de ruimte, het design van de schepen, het vacuum en de gewichtloosheid, dat is toch het summum van SF?

Natuurlijk gaat de film veel verder en dieper dan dit, en daarom heb je gelijk dat 'ie het SF-genre overstijgt, maar je kunt onmogelijk beweren dat 'ie daarom niet perse SF is...

Het moge duidelijk zijn, voor mij is 2001: A Sapce Odyssey de ultieme SF, en ik kijk uit naar de Finale, waarin beide tegenstanders die plaats even waardig zijn!

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 31 mar 2006 13:19

Tja...

Eigenlijk heeft 2001: A Space Oddysee geen stemmen meer nodig, maar ik vind het eerlijk gezegd wel de betere Sceince Fiction film.

Gesloten