Sci-Fi Battle: Halve Finale B

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Sci-Fi Battle: Halve Finale B

Bericht door hermit elephant » 31 mar 2006 10:27

Metropolis (1927)
Afbeelding
Afbeelding

Roger Ebert's review:
Generally considered the first great science-fiction film, “Metropolis” (1926) fixed for the rest of the century the image of a futuristic city as a hell of scientific progress and human despair. From this film, in various ways, descended not only “Dark City” but “Blade Runner”, “The Fifth Element”, “Alphaville”, “Escape From L.A.”, “Gattaca” and Batman's Gotham City. The laboratory of its evil genius, Rotwang, created the visual look of mad scientists for decades to come, especially after it was mirrored in “Bride of Frankenstein” (1935). And the device of the “false Maria”, the robot who looks like a human being, inspired the “Replicants” of “Blade Runner”. Even Rotwang's artificial hand was given homage in “Dr. Strangelove”.
What many of these movies have in common is a loner hero who discovers the inner workings of the future society, penetrating the system that would control the population. Even Batman's villains are the descendants of Rotwang, giggling as they pull the levels that will enforce their will. The buried message is powerful: Science and industry will become the weapons of demagogues.
Lees verder...

VS.

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
Afbeelding
Afbeelding

Roger Ebert's review:
“The Empire Strikes Back” is the best of three Star Wars films, and the most thought-provoking. After the space opera cheerfulness of the original film, this one plunges into darkness and even despair, and surrenders more completely to the underlying mystery of the story. It is because of the emotions stirred in “Empire” that the entire series takes on a mythic quality that resonates back to the first and ahead to the third. This is the heart.
The film was made in 1980 with full knowledge that ``Star Wars'' had become the most successful movie of all time. If corners were cut in the first film's budget, no cost was spared in this one: It is a visual extravaganza from beginning to end, one of the most visionary and inventive of all films.
Lees verder...

- Stemmen moeten dikgedrukt zijn
- Stemmen na 02/04/2006 12:00 worden niet meegeteld
- Hou er rekening mee dat je voor de beste Science Fiction film kiest

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 31 mar 2006 10:38

Argh. Verschrikkelijke keuze. Ga ik voor mijn hart of voor mijn verstand? Ik wacht even op argumenten.

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 31 mar 2006 10:47

Laat ik eens tegendraads Star Wars V roepen. Omdat ik Metropolis vond tegenvallen; natuurlijk zeer invloedrijk, maar ik vond Star Wars veel leuker. Wel moet ik Metropolis nog steeds een keer herzien.

Quistnix
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Quistnix » 31 mar 2006 10:56

Ik geloof dat iedereen mijn mening over de astmapatient en zijn vliegende legoblokjes wel kent, dus het zal vast geen verrassing zijn als ik voor Metropolis ga..

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 31 mar 2006 11:12

Sokolsky schreef:Laat ik eens tegendraads Star Wars V roepen. Omdat ik Metropolis vond tegenvallen; natuurlijk zeer invloedrijk, maar ik vond Star Wars veel leuker. Wel moet ik Metropolis nog steeds een keer herzien.
Wow, dat had ik van jou niet verwacht. Je blijft de mensheid verbazen, Sokolsky :)

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 31 mar 2006 11:39

F*ck die kinderachtige, zwaar overgewaardeerde, ultazoete popcorn SF !

METROPOLIS !

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 31 mar 2006 11:42

Metropolis

Geen twijfel over mogelijk.

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 31 mar 2006 11:42

Ik stel voor dat metropolis en 2001 in de finale met elkaar gaan trouwen en vele kindertjes mogen krijgen. en zo geschiede! geschiedde? weet ik ut? :-?

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 31 mar 2006 11:48

ash_ schreef:Argh. Verschrikkelijke keuze. Ga ik voor mijn hart of voor mijn verstand? Ik wacht even op argumenten.
Precies, als ik die vliegende legoblokken en de amechtige duistere verschijning van Darth Vader zie, voel ik meteen weer de spanning en opwinding die ik als kind ervoer en schreeuwt dat kind in mij uit volle borst: Star Wars! De bezadigde en rationele oude man in mij beargumenteert de keuze voor Metropolis. Welke stem laat ik horen ...

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 31 mar 2006 12:29

JB, denk 's even terug aan de pijn aan kiezen van al die al te weke zoetigheid.

...naast de abominabele acteerprestaties, het flutverhaal enz. enz. 8)

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 31 mar 2006 12:31

Dr. Strangelove schreef:F*ck die kinderachtige, zwaar overgewaardeerde, ultazoete popcorn SF !
Kinderachtig? Misschien. Zwaar overgewaardeerd? Mogelijk. Maar ultrazoet? TESB is een behoorlijk donkere film.

Maar zoals al gezegd is dit een keuze tussen hart en verstand. Ik vind beiden uitstekende sci-fi films en alhoewel Metropolis intellectueel uitdagender is, vind ik het feit dat TESB in mij (zoals JB het zei) "de spanning en opwinding die ik als kind ervoer" weer losmaakt eigenlijk veel belangrijker. Hoe kan ik nou tegen de battle of Hoth kiezen? Tegen de achtervolging door het asteroidenveld? Tegen Yoda? Tegen Cloud City? Tegen "- I love you. - I know"? En, boven alles, tegen die nog steeds schokkende onthulling van Darth Vader? The Empire Strikes Back maakt alles in mij los wat een film in mij moet los maken en krijgt daarom mijn stem.

Quistnix
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Quistnix » 31 mar 2006 12:44

Het is misschien wel de duisterste van de sw-films, maar zwarte drop is nog altijd zoet..

En waar stem je nu eigenlijk op? Op je sentiment, of op de film zelf?

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 31 mar 2006 12:47

ash_ schreef:
Dr. Strangelove schreef:F*ck die kinderachtige, zwaar overgewaardeerde, ultazoete popcorn SF !
Kinderachtig? Misschien. Zwaar overgewaardeerd? Mogelijk. Maar ultrazoet? TESB is een behoorlijk donkere film.

Maar zoals al gezegd is dit een keuze tussen hart en verstand. Ik vind beiden uitstekende sci-fi films en alhoewel Metropolis intellectueel uitdagender is, vind ik het feit dat TESB in mij (zoals JB het zei) "de spanning en opwinding die ik als kind ervoer" weer losmaakt eigenlijk veel belangrijker. Hoe kan ik nou tegen de battle of Hoth kiezen? Tegen de achtervolging door het asteroidenveld? Tegen Yoda? Tegen Cloud City? Tegen "- I love you. - I know"? En, boven alles, tegen die nog steeds schokkende onthulling van Darth Vader? The Empire Strikes Back maakt alles in mij los wat een film in mij moet los maken en krijgt daarom mijn stem.
Hear hear! Ik had het niet beter kunnen verwoorden, die ouwe rationele zak in mij krijgt altijd al voorrang, laat ik het ondergewaardeerde kind mij de doorslag geven! Dat ik mijn leven lang de rillingen mag blijven voelen bij het horen van de Imperial March en het zoemen van de light sabers! The Empire Strikes Back!

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 31 mar 2006 12:48

Quistnix schreef:Het is misschien wel de duisterste van de sw-films, maar zwarte drop is nog altijd zoet..

En waar stem je nu eigenlijk op? Op je sentiment, of op de film zelf?
Zoute drop is niet zoet! :x En als je een bepaald sentiment voor een film hebt, stem je dan niet op die film. Ik bekijk het altijd zo: als een vriend aan me zou vragen of ik hem een goede SF film kan aanraden, en ik zou moeten kiezen tussen de twee kandidaten, welke zou ik hem dan aanraden. Ik zie niet waarom dat niet SW Ep.V TESB zou kunnen zijn...

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 31 mar 2006 12:55

Quistnix schreef:Het is misschien wel de duisterste van de sw-films, maar zwarte drop is nog altijd zoet.
Waar slaat dat zoet eigenlijk op en waarom zou ik dat negatief moeten uitleggen volgens jou en Dr Strangelove?

Want als ik de letterlijke definitie uit van Dale volg is het een uiterst lovende qualificatie:

zoet: bijvoeglijk naamwoord; afleiding: zoetheid

1 een bepaalde aangename gewaarwording voor de smaak gevend
2 aangenaam voor het gehoor, de reuk, het gevoel enzovoort

En aangenaam, dat TESOB zeer zeker!

Gesloten