Clash of the Drama's: Voorronde 1A

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Gesloten
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Clash of the Drama's: Voorronde 1A

Bericht door Colonel_Kurz » 26 jun 2006 15:23

Zie dit topic voor verdere uitleg van de Clash, alsmede een totaaloverzicht.

In deze thread en in deze zal de eerste ronde van de Clash of the Drama's plaatsvinden. In dit topic zullen de volgende films het tegen elkaar opnemen:

Groep A
Schindler's List (1993) 11
The Godfather (1972) 13

Magnolia (1999) 7
The Treasure of the Sierra Madre (1948) 3

The Bridge on the River Kwai (1957) 0
Novecento (1976) 4

Memento (2000) 0
La Passion de Jeanne d'Arc (1928) 4

Groep B
American Beauty (1999) 16
Metropolis (1927) 2

Léon (1994) 2
La meglio gioventù (2003) 11

To Kill a Mockingbird (1962) 0
Salaire de la peur, Le (1953) 5

Goodfellas (1990) 4
C'era una volta il West (1968) 8

Groep C
Vertigo (1958) 7 (1)
Rashômon (1950) 7 (2)

Double Indemnity (1944) 0
Tengoku to jigoku (1963) 1

The Pianist (2002) 2
Seppuku (1962) 1

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) 0
One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975) 12

Groep D
Sunset Blvd. (1950) 2
Citizen Kane (1941) 9

Se7en (1995) 0
Umberto D. (1952) 3

Raging Bull (1980) 15
Untergang, Der (2004) 0

Fight Club (1999) 4
All About Eve (1950) 4

De regels zijn als volgt:

• - Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
    - Elke battle duurt 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.*
    - Posters die pas vanaf vandaag geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
    - Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
    - Bij een gelijkspel beslis ik door een muntje op te gooien.
Laatst gewijzigd door Colonel_Kurz op 29 jul 2006 17:51, 18 keer totaal gewijzigd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 26 jun 2006 15:29

Schindler’s List (1993)

It's Hebrew, it's from the Talmud. It says, "Whoever saves one life, saves the world entire."

Afbeelding
Afbeelding

Review volgens Allmovieguide:

Schindler's List was among the major cultural events of 1993, a superbly realized remembrance of European Jews who suffered genocidal persecution during World War II. As a film, it transcends critical evaluation with its overwhelming social message. Nonetheless, specific aspects of the film stand out, in particular Liam Neeson's complex performance as the humane industrialist who protects his workers from the horrors of German concentration camps. Widely considered director Steven Spielberg's masterpiece, Schindler's List is a landmark moment in cinema. It is frequently used as a teaching tool, and it has helped ensure a public awareness of Nazi atrocities for years to come. — Richard Gilliam

VS

The Godfather (1972)

That's my family Kay, it's not me.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Review volgens Allmovieguide:

"I believe in America" — and America embraced The Godfather (1972), turning it into a landmark artistic triumph and blockbuster hit. The movie was initially planned as a low budget adaptation of Mario Puzo's Mafia family bestseller, and young director Francis Ford Coppola was hired because Paramount thought he would be easy to control. Instead, he fought the studio to cast little-known Al Pacino as Michael Corleone and foundering Marlon Brando as Don Vito, and he turned The Godfather into an operatic period epic about family, honor, and American economic success (the word "Mafia" is never used); in return, he was almost fired during production. The finished film's narrative drive and imagery were astonishing. Beginning with the opening sequence intercutting Vito's sepulchral study with the bright wedding outside, Coppola renders the Corleones threatening in their business and appealing in their closeness as they negotiate the legacy of Vito's prosperity. Gordon Willis's shadowy cinematography infused the film with shades of black, brown, and gold, contrasting bleak Family dealings with warm family loyalty. The famously extreme violence, particularly the horse head and Sonny's tollbooth demise (echoing 1967's Bonnie and Clyde), revealed the cost of protecting the family honor; the baptism montage elevated Michael's corruption to diabolical proportions as he consolidates his business power. Highly anticipated and critically revered, The Godfather became the biggest box office hit ever (at that point), adding several catchphrases to the cultural lexicon, revitalizing the gangster genre, turning Pacino into a star, and reviving Brando's career. Nominated for eleven Oscars, The Godfather won Best Picture, but Brando snubbed his Best Actor prize, Coppola lost Best Director to Cabaret's Bob Fosse, and Willis's cinematography and Nino Rota's memorable score weren't even nominated. In 1998, the American Film Institute named The Godfather one of the three greatest American films ever made, testifying to its enduring artistic legacy. — Lucia Bozzola

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 26 jun 2006 15:47

Whoa, dit is wel een moeilijke Kurz! Even bedenk tijd nog.

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 26 jun 2006 15:49

Hoooo!!!

Wat een eerste battle. Dit zijn voor mij toch wel 2 van de top drama films in de selectie.

Toch kan ik redelijk makkelijk The Godfather stemmen. Nooit eerder was er een familie drama, met wie mensen uit alle culturen zich goed konden identificeren. Je leeft mee met alle personages, en op het eind was ik ook echt overdonderd door alle gebeurtenissen. Bij Schindler's List ook, maar The Godfather is toch veel langer door m'n hoofd blijven spoken. Misschien wel te lang. En dat is wat een goede drama film met je moet doen. Nu al één van m’n favorieten voor de titel.

Jedimaster
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Jedimaster » 26 jun 2006 16:02

Dit wordt een van de mooiste battles ooit. En dan bedoel ik niet alleen de strijd tussen The Godfather en Schindler's List. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Godfather, maar ik kan de goede argumentatie nog niet vinden.

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 26 jun 2006 16:21

De personages uit The Godfather zijn veel sterker. Bovendien leunt Schindler's List veel meer op zijn nevengenre (oorlog) dan The Godfather (mafia).

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 26 jun 2006 16:25

Sokolsky schreef:De personages uit The Godfather zijn veel sterker. Bovendien leunt Schindler's List veel meer op zijn nevengenre (oorlog) dan The Godfather (mafia).
Maar de drama was wel dramatischer... Daarom :P Schindler's List

Yakavetta
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Yakavetta » 26 jun 2006 16:26

Godfather vind ik persoonlijk een betere film. Maar als we hier naar drama kijken zal mijn stem naar Schindler's List gaan. Deze film deed mij op dramatisch vlak namelijk heel veel meer dan The Godfather. Ik had toch vaak een brok in de keel.

flightart
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door flightart » 26 jun 2006 16:28

Schindler’s List is me in zijn drama te manipulatief en kent op het eind te sentimele scenes die overbodig voelden. Daarnaast waren de hoofdpersonages voor de het functioneren van een goed drama te veel aan een, te positieve kant belicht. Iets waar het veel meer gelaagde The Godfather geen last van heeft. Haar personages voelden meer van vlees en bloed.. voornamelijk bloed.

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 26 jun 2006 16:45

Ik ga 100 procent voor Shindler's List. Deze film heeft me zo enorm geroerd. Ik was er enorm erg van onder de indruk. Terwijl The Godfather me helemaal niet zo memorabel bij is gebleven als Shindlers List.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 26 jun 2006 16:53

Alhoewel The Godfather wat personages betreft prima is en als film beter, ga ik toch voor Schindler's List omdat deze film toch meer met me heeft gedaan dan The Godfather.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 26 jun 2006 17:03

Het is een zeer grote schande - ik heb Schindler's List nooit mogen zien, maar staat boven aan mijn verlanglijstje.

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 26 jun 2006 17:21

Het zal niet verbazen dat ik voor The Godfather kies. Schindler's List is indrukwekkend, maar is gebaseerd op een indrukwekkend gegeven. Eén van de grote krachten van The Godfather is dat het iets verwerpelijks omvormt tot iets meeslepends. En dan heb ik het niet eens over het acteerwerk van de hele cast, de muziek, en de cinematografie.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 26 jun 2006 18:04

Ik ga voor schindler´s list.
Prachtig drama en zeer indrukwekkend, was denk 11/12 toen ik deze voor het eerst zag en toen heeft die echt een diepe indruk gemaakt.
De godfather is echt gewoon niet mijn film, met moeite uitgekeken zelfs.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 26 jun 2006 18:22

Ik vind The Godfather de betere film, maar dramatisch gezien doet Schindler's List me toch echt een stuk meer. Ook ik heb met een brok in mijn keel gekeken, en dat gebeurt absoluut niet snel.

Gesloten