Clash of the Drama's: Voorronde 1A

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Gesloten
juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 26 jun 2006 20:27

juggalo schreef:Schindler's List heeft vele kwaliteiten, maar ik kan me niet herinneren dat de karakter ontwikkeling daar een belangrijke van is.
PUMA schreef:Jij wil mij dus er serieus van te overtuigen dat de ontwikkeling van geldwolf Schindler die alles doet om poen te krijgen naar een persoon die alles opgeeft om mensen te redden geen karakter ontwikkeling is?
Ik zeg niet dat het geen karakter ontwikkeling is, maar dat me niet als sterke kwaliteit opviel in de film. En daarbij kon me minder goed in verplaatsen in Schindler dan in bijna elk willekeurig karakter in The Godfather. De film raakte me natuurlijk wel, al vond ik het einde wat over sentimenteel. Alleen zoals ik al eerder schreef bleef The Godfather gewoon veel langer in m'n hoofd hangen en vond ik de karakter-ontwikkeling extreem goed gedaan. Mischien wel de beste ooit in een film. En daarom een fantastisch drama.
Maar voor de rest vind ik de Corleone's niet speciaal beter uitgediept dan de personages van Schindler's List..
Ik dus wel.
Het kan zijn dat mafia meer je genre is dan de holocaust, maar het zou me verbazen als dat niet zo was...
Misdaad/Gangster/Mafia is inderdaad één van m'n favoriete genres. Maar dat heeft niks te maken met m'n vote op beste drama film. Die heeft met name te maken met de karakter ontwikkeling in de films in kwestie.
Ik vond Schindler's List veel emotioneler dan The Godfather en Schindler's List bleef me veel langer bij.
Dat is bij mij dus net andersom. :)

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 26 jun 2006 20:39

Oeioeioei, wat een lastige gelijk. Denk ik bij Godfather aan drama, dan denk ik direct aan de slotscène waarbij Michael de deur in zijn vrouw's gezicht gooit en zij definitief weet wat voor man Michael is. Zo'n hard moment, daar krijg ik best een brok van in m'n keel. Overigens is de doopscène ook een sterk staaltje drama, en zo zijn er nog een aantal.

Schindler's List behoort tot de meest indrukwekkende films die ik ooit zag, maar dat heeft meer te maken met het onderwerp van de Jodenvervolging en hoe het in beeld gebracht wordt, dan met de personages of het verhaal.

Op basis van een aantal geweldige dramatische scènes, goede karakterontwikkeling en een tragisch verhaal stem ik voor The Godfather.

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 26 jun 2006 20:50

Jusjuh schreef:Wat voor mij het verschil is, is dat drama je hoort te raken. Op een manier die moeilijk uit te leggen is.
Dat is geen verschil met mijn opvatting over drama. Tuurlijk moet het je raken. En dat doet The Godfather ook met me. Op een manier die wel uit te leggen is.
Na een goede dramafilm voel ik me nietig, vraag ik me af waarom ik mezelf druk maak om zulke kleine dingentjes terwijl ik veel grotere, en veel ergere problemen zijn in de wereld.

Na een goede dramafilm denk ik meer na over de personages. Welke uitdagingen hebben ze overwonnen, welke verliezen geleden, welke (tragische verkeerde) keuzes hebben ze gemaakt, hoe had het anders kunnen zijn? En in hoeverre kan ik hun obstakels en handelingen op m'n eigen leven betrekken?
En dat hoeft dan geen genocide te zijn, maar dat kan net zo goed het overlijden zijn van iemand. Dat je je ineens beseft dat levens van dierbaren zomaar ineens voorbij kunnen zijn. Je ontzettend klein voelen, in een wereld vol grotere pijn dan je je voor kan stellen. En dat gevoel, kreeg ik bij The Godfather niet.

Ik wel als nooit te voren Spoiler: Bij het tragische maar onvermijdelijke einde van Sonny Corleone. Verder ook bij de dood van Michael's Siciliaanse vrouw en een beetje bij Tessio. Bij de andere sterfgevallen overheerste er een andere emotie; bevrediging :lol:.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 26 jun 2006 20:54

Ik heb van mijn oma (die overigens niet mijn biologische oma is), een jodin in hart en nieren, zoveel meegekregen over de oorlog dat het me slapeloze nachten heeft bezorgd. Een zeer bijzondere vrouw, maar ietwat dwingend in het overbrengen van de holocaust. Daardoor moet ik eerlijk zeggen dat Schindler's List van mij bij voorbaat al doormag, omdat ik enorm veel feeling heb met het onderwerp. Tuurlijk zeg ik daarmee niks over de kwaliteiten van de Godfather, wat ook een verdomd sterke film is, maar doordat ik Schindler's List en andere holocaust-films automatisch met de verschrikkelijke gescheidenis van mijn oma verbind, krijgt deze toch mijn stem. Non-argument, ik weet het. Maar wel een non-argument dat voor mij erg zwaar weegt. Not fair, but extremely personal.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 26 jun 2006 21:06

Wat mij betreft is het wel een argument dat je een film in een ander licht zie als er een geschiedenis aan voorafgaat. Mafia, hoe goed ook als film is iets waar we zelf niet zo bij betrokken zijn of geweest zijn. Oorlog en vooral W.O.II daar hebben we veel meer binding mee, iedereen heeft er wel wat van meegekregen via familie of zelfs meegemaakt. :oops: al is het maar een klein stukje, als het dan ook nog heel goed verfilmd wordt komt dat stukje beleving naar boven en is daarom aangrijpender.

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 26 jun 2006 21:29

Ann McDunn schreef:Wat mij betreft is het wel een argument dat je een film in een ander licht zie als er een geschiedenis aan voorafgaat. Mafia, hoe goed ook als film is iets waar we zelf niet zo bij betrokken zijn of geweest zijn.
Mafia is inderdaad niet iets waar de meesten van ons bij betrokken zijn, maar familie wel. Iedereen heeft familie perikelen, en dat is zeer herkenbaar en aangrijpend weergegeven in The Godfather. Daarom vind ik The Godfather zo'n geweldige drama film.

Verder heb je natuurlijk gelijk wat betreft Schindler's List. De oorlog is enorm realistisch weergegeven, wat het super aangrijpend maakt, ook voor mensen die geen oorlog hebben meegemaakt. In de oorlog clash is Schindler's List dan ook een favoriet van me, terwijl The Godfather dat niet is in de Crime Clash.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 26 jun 2006 21:38

The Godfather. Omdat de lotgevallen van een familie me nu eenmaal meer doen (want je hebt er sneller een band mee) dan die van een grote groep mensen. Natuurlijk, wat er in Schindler's List gebeurd, doet me ook wat maar de manier waarop Michael verandert van ideale schoonzoon in mafiabaas culminerend in een van de allerbeste, zo niet de beste, slotscenes die ik ooit gezien heb, heeft een dramatisch effect die zelden wordt overtroffen. Ja, in The Godfather Part II, maar daarover in een andere battle meer.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 26 jun 2006 23:34

Jusjuh schreef:Al ben ik het niet helemaal eens met wat je zegt over karakterontwikkeling. Want dat is niet het belangrijkste van drama. Een geloofwaardige protagonist is óók belangrijk bij horror, actie, adventure, en ga zo maar door.
Gebakken lucht. Een geloofwaardige protagonist is iets anders dan karakterontwikkeling.

Ik stem met hart en nieren, in volle overtuiging, met het volle verstand en zonder enige twijfel voor The Godfather. Niet in de laatste plaats omdat ik bij Schindler's List meteen aan enkele scènes moet denken: De douchescène, het moment waarop hij moet huilen omdat hij nog gouden knopen heeft, en de stoet aan het einde. Voor de rest, en überhaupt het verhaal, moet ik heel diep graven. Amon Goeth ken ik eigenlijk voornamelijk van dit forum.

The Godfather, daarentegen, kan ik dromen. Goed, het helpt dat ik deze 8 keer zo vaak als Schindler's List heb gezien, maar dat is niet de enige reden waarom deze film, over familie, een verwrongen versie van de Amerikaanse droom, de tragiek van Michael en nog zo veel meer, mijn voorkeur geniet. Ik kom hier later, hopelijk ook in andere rondes, nog op terug.

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 26 jun 2006 23:45

Colonel_Kurz schreef:
Jusjuh schreef:Al ben ik het niet helemaal eens met wat je zegt over karakterontwikkeling. Want dat is niet het belangrijkste van drama. Een geloofwaardige protagonist is óók belangrijk bij horror, actie, adventure, en ga zo maar door.
Gebakken lucht. Een geloofwaardige protagonist is iets anders dan karakterontwikkeling.
Onzin. Een personage wordt geloofwaardig door karakterontwikkelingen. Blijft een personage excact hetzelfde van begin tot het einde, is het een typetje geworden. En probeer een type maar eens geloofwaardig te maken.

jorra
Bijrol
Bijrol

Bericht door jorra » 26 jun 2006 23:51

Toch een moeilijke maar toch vind ik the Godfather dramatischer. Hoe Michael verandert van een brave burger tot Don Corleone. Het moment dat hij wraakt neemt in het restaurant en hoe zijn 1e vrouw doodgaat door een autobom. En de dood van Vito Corleone wanneer hij met zijn kleinzoon aan het spelen is.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 27 jun 2006 00:06

Jusjuh schreef:Onzin. Een personage wordt geloofwaardig door karakterontwikkelingen. Blijft een personage excact hetzelfde van begin tot het einde, is het een typetje geworden. En probeer een type maar eens geloofwaardig te maken.
Nee, een personage krijgt diepgang door karakterontwikkelingen, of een personage wordt boeiend door karakterontwikkelingen. Sommige ontwikkelingen zijn misschien geloofwaardig of niet, dat maakt karakterontwikkeling in het algemeen nog steeds niet hetzelfde als een geloofwaardige protagonist. Daarnaast zijn er genoeg ongeloofwaardige figuren die heel wat ontwikkelingen doormaken.

En wat betreft je aanverwante statement dat die geloofwaardige protagonist van jou ook zo belangrijk is voor andere genres: De hoofdpersoon van bijv. The Killer zou allerminst geloofwaardig zijn in een drama, maar binnen de wetten van die specifieke actiefilm is hij een prima hoofdpersoon. Hetzelfde geldt voor Indiana Jones en de avonturenfilm, of James Bond binnen zijn genre.

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 27 jun 2006 09:49

Colonel_Kurz schreef: En wat betreft je aanverwante statement dat die geloofwaardige protagonist van jou ook zo belangrijk is voor andere genres: De hoofdpersoon van bijv. The Killer zou allerminst geloofwaardig zijn in een drama, maar binnen de wetten van die specifieke actiefilm is hij een prima hoofdpersoon. Hetzelfde geldt voor Indiana Jones en de avonturenfilm, of James Bond binnen zijn genre.
Ik zeg precies hetzelfde; een genrefilm wordt pas écht goed als er een prima personage staat, wat geloofwaardig is. En natuurlijk verschilt een goed personage per genre.

@Jorra
Hoewel ik denk dat het niet écht nodig is, maar er staan wat spoilers.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 27 jun 2006 10:09

Shindler's List wist me ontroeten, Th Godfather deed me eigenlijk helemaal niks (ik ben kennelijk één van de weinige personen die The Godfather een saaie rukfilm vind, zal wel aan mij liggen dan)

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 27 jun 2006 10:17

Vleeshaak schreef:Shindler's List wist me ontroeten, Th Godfather deed me eigenlijk helemaal niks (ik ben kennelijk één van de weinige personen die The Godfather een saaie rukfilm vind, zal wel aan mij liggen dan)
Je bent zeker niet de enige hoor.
Wel frappant dat de (volgens het imdb publiek) beste film ever het gelijk in de eerste ronde schijnt af te leggen...

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 27 jun 2006 10:31

Eligius schreef:Wel frappant dat de (volgens het imdb publiek) beste film ever het gelijk in de eerste ronde schijnt af te leggen...
Maar het gaat wel om een drama battle, niet een battle om beste film ooit. kennelijk denken veel bezoekers hier eerder aan Schindler's List als het om drama gaat.
Maar net zoveel voters verkiezen The Godfather als drama, want die staat nog altijd voor met 11-10.

Gesloten