Clash of the Gangster Flicks: groep A
- Colonel_Kurz
- Walk of Fame
- Contacteer:
Once Upon A Time In America. Een van de beste gangsterfilms.
Colonel_Kurz schreef:Noodles (Robert De Niro) trekt in een opiumtent aan een opiumpijp, liggend op een bed. Een telefoon gaat over. We zien een flashback van eerder die dag, waarin Noodles zijn drie beste vrienden dood ziet liggen. De telefoon blijft al die tijd overgaan. Er komt nog een flashback, dit keer van een feest nog eerder die avond, toen iedereen nog leefde. Noodles loopt tijdens het feest naar een telefoon toe en pakt de hoorn van de haak. De telefoon blijft overgaan, totdat er aan de andere kant in het politiebureau wordt opgenomen. We keren terug naar de opiumtent; het overgaan van de telefoon blijkt een ringen in Noodles oren te zijn.
Deze fantastische scène zegt alles over de stijl van Leone’s laatste meesterwerk, waar hij meer dan tien jaar aan werkte. Het uitgebreide epos speelt zich over meer dan een halve eeuw af, die in drie stukken uit Noodles zijn leven is opgedeeld. Er wordt voortdurend tussen die drie tijden heen en weer gesneden: Noodle’s prille jeugd, zijn jaren als volwassen gangster en zijn ouderdom. Once Upon A Time In America is prachtig gefilmd, bevat een van Morricone’s beste soundtracks en is een fantastische gangsterfilm over de betekenis van verraad en vriendschap, over ouder worden, en is voor vriendschap misschien wel een beetje wat The Godfather voor familie is, binnen het genre dan. Volgens sommigen de beste gangsterfilm aller tijden, maar bij mij sleept hij die titel net niet binnen. Overigens misschien wel wat misogyn.
- Lo Straniero
- Hoofdrol
Als film over vriendschap in een omgeving waarin dat eigenlijk niet mogelijk is vond ik Once Upon A Time In America wel een boeiend portret, ondanks dat de hele jeugd-episode van mij wel de prullebak in mocht. Cidade De Deus vind ik de indrukwekkender film van de twee, maar voelt meer als een sociaal-maatschappelijk georiënteerde film met gangsters dan een gangsterfilm die vanuit sociaal-maatschappelijke invalshoek is opgezet.
- SebastianValmont
- Filmster
- Travis Bickle
- Filmster