Clash of the Gangster Flicks: groep B

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Gesloten
AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Clash of the Gangster Flicks: groep B

Bericht door AngelEyes » 01 apr 2008 22:10

In deze thread vinden de battles van groep B plaats. De volgorde is als volgt:

Carlito's Way (De Palma, 1993, VS) - Reservoir Dogs (Tarantino, 1992, VS)
Snatch. (Ritchie, 2002, GB) - Heat (Mann, 1995, VS)
The Killing (Kubrick, 1956, VS) - Lock, Stock & 2 Smoking Barrels (Ritchie, 1998, GB)
The Usual Suspects (Singer, 1995, VS) - The Godfather Part II (Coppola, 1974, VS)

Ten overvloede nog eens de regels en een verzoek:

• - Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
    - Elke battle duurt 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
    - Posters die pas vanaf 1 april geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen, tenzij (elders) aangetoond wordt dat men in staat is tot een constructieve bijdrage aan dit forum.
    - Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
    - Bij een gelijkspel beslis ik door een muntje op te gooien.
    - Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst, maar uiteindelijk niet verplicht.

• - Post alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Posts als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend.
    Maar, wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
    - Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 01 apr 2008 22:12

Carlito’s Way (1993)

Afbeelding

”You a gangster now. You can't learn it at school... you can't have a late start.”

Allmovie.com
By the early '90s, the initial controversy surrounding Brian De Palma' violent remake of Scarface had evaporated and the film had become something of a high-profile cult classic. A re-teaming of the film's director and star Al Pacino, Carlito's Way was marketed as its followup -- and it is, though not necessarily in the way most would expect. While Scarface starred Pacino as a character whose all-encompassing appetite leads him to climb higher and higher in the underworld, in Carlito's Way he plays a world-weary character seeking only to get out. In place of the drug-fueled mania of Tony Montana, Pacino uses silence and knowing looks to convey a miles-deep sadness. It's a masterful performance in a film that has much to recommend it, in particular a handful of deftly-executed set pieces, a tremendous feel for its disco-era setting, and a terrific supporting cast (Luis Guzman, John Leguizamo, and especially Sean Penn). But ultimately it's the elegiac mood of the film that stays longest in the memory, as De Palma and company escalate B-movie material into a meditation on aging and fate. Severely underrated at the time, this is a film that just looks better as the years go by. (In fact, Cahiers Du Cinema would later pronounce it the best of the decade.)

VS

Reservoir Dogs (1992 )

Afbeelding

”Torture you? That's a good idea. I like that.”

Allmovie.com
A study in violence and pop hoodlum cool, Quentin Tarantino's debut film adrenalized the gangster film and put Tarantino on the auteur map. Adapting the novelistic structure of Stanley Kubrick's The Killing (1956) and using observational long takes, Tarantino shifts between the preparations for an ill-fated heist and its extraordinarily bloody aftermath, increasing tension through the gradual revelation of each color-coded character's true nature as they figure out what went wrong. As in Howard Hawks's and Sam Peckinpah's films, the driving concern is honor among men, but, as in the films of Jean-Luc Godard, Tarantino's crooks also define themselves through a plethora of pop culture references, from Lee Marvin to the "Stuck in the Middle With You" ear-slicing and the opening exegesis of Madonna songs. Drawing praise and fire on the film festival circuit for juxtaposing humor and brutal violence, and attacked for being too indebted to the Hong Kong action film City on Fire (1987), Reservoir Dogs opened to critical acclaim, jump-starting former video clerk Tarantino's career. Although its extreme bloodshed hampered its box office, Reservoir Dogs's postmodern generic self-awareness went on to be almost as influential on 1990s gangster movies as Tarantino's next film, Pulp Fiction (1994).

John.G
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door John.G » 01 apr 2008 22:17

Reservoir vind ik meer een bankovervalfilm. Dus Word het Carlito's Way

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 01 apr 2008 22:21

En een bankoverval valt niet binnen jouw plaatje van een gangsteractiviteit?

John.G
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door John.G » 01 apr 2008 22:27

Nee. Ik heb weinig gangsterfilms gezien, dus dan moet ik er heel wat gemist hebben met een bankoverval verhaal erin. En vind een bankoverval verhaal meer een actie/thriller film.

Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Bericht door Tasslehoff_Burrfoot » 01 apr 2008 23:21

Resevoir Dogs, Carlito's Way vond ik minder sterk dan gehoopt.

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 01 apr 2008 23:25

Carlito's Way is een zeer degelijke film, maar Reservoir Dogs heeft een interessantere structuur, sterkere dialogen en geen simplistisch sentiment.

Swampman
Filmster
Filmster

Bericht door Swampman » 01 apr 2008 23:46

Carlito's Way is een van De Palma'a betere films maar Tarantino's debuut Reservoir Dogs troeft hem toch af qua orginaliteit, dialogen, verhaalstructuur en een geweldige Mexican standoff.

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 01 apr 2008 23:48

Reservoir Dogs vanwege zijn geweldige verhaalstructuur, cast, humor, actie en dialogen. Een van mijn absolute favorieten. Carlito's Way is ook een zeer sterke film, maar moet hier het onderspit delven.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 01 apr 2008 23:50

Carlito's Way stond niet voor niets op nr. 8 in mijn top 30, terwijl Reservoir Dogs op nr. 12 te vinden was. Hier nog eens het stukje dat ik er bij schreef:
Cahiers du Cinema, het invloedrijke Franse filmblad waarin de auteurstheorie en de Nouvelle Vague geboren werden, riep aan het eind van het decennium Carlito’s Way uit tot de beste film van de jaren ’90. Dat is misschien wat te veel eer, maar dat neemt niet weg dat Carlito’s Way een geweldige gangsterfilm is, die met elke kijkbeurt beter wordt. Op papier lijkt het verhaal over een pas vrijgekomen gangster die vredig met pensioen wil gaan maar zich niet kan ontrekken aan zijn oude wereld en gedrag niet zo bijzonder. Maar dan ga je onder andere voorbij aan de vele subtiliteiten in het script, aan misschien wel het beste regiewerk van Brian De Palma’s carrière, aan Pacino’s beste acteerwerk vanaf de jaren ’80, aan een fantastische bijrol van Sean Penn die haast de film steelt van Pacino en aan de sterke openings- en slotscènes. De film valt op vele manieren te interpreteren, van pure filmpoëzie tot groots klassiek drama tot zelfbewuste genreanalyse, en geen van deze ideeën zit er helemaal naast. Dat is ook van de redenen dat de film zo interessant is om weer opnieuw te zien. Enkele interessante visies zijn te lezen bij o.a. Reverse Shot, Senses of Cinema en Slant Magazine.

Kimon
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Kimon » 02 apr 2008 14:31

Hoe goed ik Reservoir Dogs ook vind; Carlito's Way is toch meer een echte gansterfilm.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 02 apr 2008 15:36

Ik vind Reservoir Dogs veel sterker, leuker, boeiender enzovoort dan Carlito's Way.

Big Red
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Big Red » 02 apr 2008 17:39

Feoreunn schreef:Reservoir Dogs vanwege zijn geweldige verhaalstructuur, cast, humor, actie en dialogen. Een van mijn absolute favorieten. Carlito's Way is ook een zeer sterke film, maar moet hier het onderspit delven.
Wat hij zegt...

Reservoir Dogs.

Mathilda
Filmster
Filmster

Bericht door Mathilda » 02 apr 2008 18:00

Jammer, meteen zo'n duel tussen twee hele sterke films.

Uiteindelijk wordt het Reservoir Dogs.
Hoewel Carlito's Way beter voldoet aan de criteria van het genre, vertegenwoordigde Reservoir Dogs voor mij persoonlijk iets echt nieuws. Een aandere invalshoek, verrassend. Aan al de sterke punten die al werden genoemd, voeg ik nog de ontzettend lekkere sfeer van de film toe.

Steadicam
Regisseur
Regisseur

Bericht door Steadicam » 02 apr 2008 18:21

Carlito's Way. Reservoir Dogs is een leuk kunststukje, maar veel te puberaal om een ronde verder te mogen.

Gesloten