Cinema.nl schreef:Brazil is een rijke filmervaring. Een bizarre mix van nachtmerries, fantasieën en totalitarisme in een fictieve stad 'ergens in de 20ste eeuw'. Hoofdpersoon is Sam Lowry (Pryce), een klerk in de immense burelen van het Ministerie van Informatie. Hij probeert met alle macht op te gaan in het systeem maar wordt met regelmaat overvallen door droombeelden waarin hij de grauwe wereld ontstijgt en zijn liefde (Greist) najaagt. Realiteit en droom raken verstrengeld, en de bureaucratie keert zich tegen hem. De geoefende kijker kan handenvol film- en literatuurklassiekers herkennen in de fabelachtige mise-en-scène (oa Casablanca, Paths of Glory, 1984 etc.). Zeer de moeite van het thuisblijven/opnemen waard.
vs.
Tenkû no shiro Rapyuta (1986)

Cinema.nl schreef:Mooi getekende, vaak opwindende Japanse animatiefilm over een meisje dat zich niet bewust is van het feit dat zij de wettelijke erfgename is van het Laputa-keizerrijk. Zij geraakt betrokken in de strijd om een magische steen die de macht over het rijk waarborgt. Onderweg ontmoet zij aardig wat vrienden en vijanden, w.o. een leerjongen en ruimtepiraten. Vooral de jeugdige kijkers die wel eens iets wat anders dan Disney willen zien zullen gefascineerd toekijken.
Nog even de regels op een rijtje:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet meegeteld.
- Deze battle duurt tot donderdag 4 juni 09:00 uur. Een stem na deze deadline wordt niet geteld.
- Gebruikers die pas vanaf 1 juni 2009 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor degenen die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden.
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes zo boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.