Clash of the Fantasies: Poule D

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Gesloten
ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Clash of the Fantasies: Poule D

Bericht door ErikSchierboom » 02 jun 2009 08:03

Brazil (1985)

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Brazil is een rijke filmervaring. Een bizarre mix van nachtmerries, fantasieën en totalitarisme in een fictieve stad 'ergens in de 20ste eeuw'. Hoofdpersoon is Sam Lowry (Pryce), een klerk in de immense burelen van het Ministerie van Informatie. Hij probeert met alle macht op te gaan in het systeem maar wordt met regelmaat overvallen door droombeelden waarin hij de grauwe wereld ontstijgt en zijn liefde (Greist) najaagt. Realiteit en droom raken verstrengeld, en de bureaucratie keert zich tegen hem. De geoefende kijker kan handenvol film- en literatuurklassiekers herkennen in de fabelachtige mise-en-scène (oa Casablanca, Paths of Glory, 1984 etc.). Zeer de moeite van het thuisblijven/opnemen waard.

vs.

Tenkû no shiro Rapyuta (1986)

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Mooi getekende, vaak opwindende Japanse animatiefilm over een meisje dat zich niet bewust is van het feit dat zij de wettelijke erfgename is van het Laputa-keizerrijk. Zij geraakt betrokken in de strijd om een magische steen die de macht over het rijk waarborgt. Onderweg ontmoet zij aardig wat vrienden en vijanden, w.o. een leerjongen en ruimtepiraten. Vooral de jeugdige kijkers die wel eens iets wat anders dan Disney willen zien zullen gefascineerd toekijken.

Nog even de regels op een rijtje:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet meegeteld.
- Deze battle duurt tot donderdag 4 juni 09:00 uur. Een stem na deze deadline wordt niet geteld.
- Gebruikers die pas vanaf 1 juni 2009 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor degenen die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden.
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes zo boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 02 jun 2009 08:47

Het is eigenlijk niet eerlijk, maar ik heb heel toevallig Brazil gisteren voor het eerst gezien. Castle in the Sky is een leuke film, maar voor mij 1 van de mindere uit de Ghibli stallen. Met Brazil nog zo vers in het geheugen gaat mijn stem dan ook daarheen.

Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Bericht door Tasslehoff_Burrfoot » 02 jun 2009 10:07

Ik heb zeer weinig met Ghibli/Miyazaki. Ik heb er al flink wat gezien, maar vond er tot nu toe pas twee leuk. Tenkû no shiro Rapyuta hoort daar zeker niet bij. Brazil is gewoon een sterke, fantasievolle film.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 02 jun 2009 10:10

Tja, mijn nieuwsgierigheid wint het toch..
Welke 2 horen daar wel bij dan? :)

Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Bericht door Tasslehoff_Burrfoot » 02 jun 2009 10:12

Kaze no tani no Naushika en Mononoke-hime. :)

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 02 jun 2009 12:25

Voor mij geen discussie mogelijk aangezien ik Brazil echt een verschrikkelijke film vind :r

Tenkû no shiro Rapyuta

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 02 jun 2009 14:10

In welke zin is Brazil eigenlijk een fantasy film? Castle in the Sky.

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 02 jun 2009 15:13

Tenkû no shiro Rapyuta

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 02 jun 2009 18:00

Afgelopen weekend heb ik me met veel moeite door Castle in the sky geworsteld om nu op een van mijn absoluut favoriete films te kunnen stemmen: Brazil.

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 02 jun 2009 18:00

Colonel_Kurz schreef:In welke zin is Brazil eigenlijk een fantasy film? Castle in the Sky.
Zat ik ook te denken. Brazil is de betere film in mijn ogen, maar Castle In The Sky de betere fantasy-film.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 02 jun 2009 18:05

Tenkû no shiro Rapyuta

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 02 jun 2009 20:22

Laat het briljante Brazil het toch niet afleggen tegen een tekenfilm ... :o

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 02 jun 2009 20:33

Laat dan misschien weten waarom we volgens jou Brazil wel als fantasy mogen beschouwen. Want daar knelt het schoentje.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 02 jun 2009 20:37

Brazil is een briljante en fantasierijke (en inmiddels knap achterhaalde) toekomstvisie, maar moeten we dat als fantasy zien? Voorlopig hou ik het op Tenkû no shiro Rapyuta, maar met de juiste argumenten zou dat nog best kunnen veranderen.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 03 jun 2009 07:52

Feoreunn schreef:Zat ik ook te denken. Brazil is de betere film in mijn ogen, maar Castle In The Sky de betere fantasy-film.
Ik stem niet graag voor Castle In The Sky, maar als fantasy vind ik hem wel beter.

Gesloten