Clash of the Korean Cinema: Finale

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Clash of the Korean Cinema: Finale

Bericht door Colonel_Kurz » 23 dec 2009 00:19

Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring

Lust awakens the desire to possess. And that awakens the intent to murder.

Afbeelding

Oorspronkelijke titel:
Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom

Spring, Summer, Fall, Winter...and Spring luidt de internationale titel van deze fraaie Koreaanse productie over de cycli van het leven. De film speelt zich af op een afgelegen bergmeer waar een oude boeddhistische monnik en zijn jonge leerling leven op een vlot waarop een kleine tempel is gebouwd. De loop van de seizoenen houdt gelijke tred met de transformatie van de jongen in een oude man die uiteindelijk - in de tweede lente - zelf doceert. Een zinnenstrelende film die doet verlangen naar onthechting. Met mooie, verhalende beelden en een summier gebruik van tekst.” (Bron: Cinema.nl)

VS

Oldboy

Even though I'm no more than a monster - don't I, too, have the right to live?

Afbeelding

Oorspronkelijke titel:
Oldeuboi

Regievirtuoos Park (Sympathy for Mr./Lady Vengeance) ontfermde zich over een extreme Japanse wraakmanga, waarin aartsrotzak Oh (Choi) na een dronken avond ontwaakt in een hotelkamerachtig vertrek. Daar blijft hij 15 jaar lang opgesloten, met louter de tv als gezelschap. Na zijn plotselinge vrijlating is het uur der wrake aangebroken: in een storm van visueel briljante, inhoudelijk nihilistische cinema ontrolt zich de tragedie van een afgestompt en treurig menswezen. Juryprijs in Cannes 2004. Dringend advies aan de Partij voor de Dieren-stemmer: ga vóór de octopusscène in de sushibar even de hond uitlaten.” (Bron: Cinema.nl)

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 7 december geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie maakt de battles leuk, maar niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Bericht door Tasslehoff_Burrfoot » 23 dec 2009 00:24

Oldboy is een zeer terechte eindwinnaar.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 23 dec 2009 01:25

Beide 1x gezien, beide verdienen een herkijk beurt maar Oldboy heeft me totaal overdonderd de 1e keer (was in de bioscoop) en Spring was gewoon heel goed. Oldboy

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 23 dec 2009 01:37

Oldboy zojuist voor de 3de keer gezien en de laatste keer daarvoor was 2 jaar en 3 maanden geleden. En ik kan met een gerust hart stemmen op deze film. Niet voor niks mijn nummer 6 allertijden. Wellicht gaat hij nog stijgen naar mijn top 5.[/b]

Rovo
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rovo » 23 dec 2009 01:41

Wat PascalE zegt.
Oldboy

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 23 dec 2009 01:58

Als we het dan toch hebben over herkijken :

Oldboy (4 maal gezien) , Spring (3 maal).

Dus ook daarin doen ze niet veel voor elkaar onder. Oldboy heeft dan wel weer een fantastische soundtrack die ik zéér vaak beluisterd heb, en voor mij is het dan toch ook het geheel dat Oldboy net dat beetje superieur maakt.

De sfeer (vooral ook die prachtige contradicterende beelden in het begin, gezien zijn situatie), de muziek, de acteerprestatie van Min Sik, de gelaagdheid van het verhaal en de escher scene, Oldboy is het helemaal.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 23 dec 2009 02:20

Escher scène?

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 23 dec 2009 02:41

Als ie al die trappen oploopt, in z'n oude school.

deed mij ook hier aan denken:

Afbeelding

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 23 dec 2009 08:53

Hoe sterk z'n tegenstander ook moge zijn, Oldboy wint dit toch vrij gemakkelijk.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 23 dec 2009 09:02

Ik ga toch voor: Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring, wiens schoonheid mij enorm wist te grijpen.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 23 dec 2009 11:18

Beide films vind ik enorm mooi en zijn favorieten van me. Oldboy wist me toch meer te grijpen, vooral door de zeer interessante hoofdrolspeler.

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 23 dec 2009 11:42

Oldboy, het is allemaal wel al gezegd

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 23 dec 2009 11:54

Ik stem ook op Spring Summer Fall Winter...And Spring. Misschien zou het anders zijn als ik Oldboy nog eens herkijk, maar nu kies ik voor de schoonheid.

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 23 dec 2009 11:56

El Chivo schreef:Als ie al die trappen oploopt, in z'n oude school.

deed mij ook hier aan denken:

Afbeelding
Uhuh, dit.

Kostte me drie kijkbeurten voordat ik 'm eindelijk "doorhad", maar hij is vrij duidelijk als je het eenmaal weet.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 23 dec 2009 17:35

Oldboy

Gesloten