Clash of the Scandinavian Cinema: Poule A

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Clash of the Scandinavian Cinema: Poule A

Bericht door PascalE » 20 mei 2013 14:24

Poule A:
Kauas pilvet karkaavat / Drifting Clouds (1996, Aki Kaurismäki) vs. Europa (1991, Lars von Trier)
Elling (2001, Petter Naess) vs. Du Levande / You, the Living (2007, Roy Andersson)
Tystnaden / The Silence (1963, Ingmar Bergman) vs. De gronne slagtere / The Green Butchers (2003, Anders Thomas Jensen)
Pusher (1996, Nicolas Winding Refn) vs. En ganske snill mann / A Somewhat Gentle Man (2010, Hans Petter Moland)

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Clash of the Scandinavian Cinema: Poule A

Bericht door PascalE » 20 mei 2013 14:27

Kauas pilvet karkaavat
(1996)

Afbeelding

”Het is de vrouw die wint in deze intrigerende, mooi gefotografeerde film. Haar praktisch inzicht redt haar en haar man van de ondergang. Zij raapt hem op als hij dronken thuiskomt nadat hij is ontslagen en zij is degene die, terwijl hij uit idealisme een uitkering weigert, een ellendig baantje aanneemt. Geen film om vrolijk van te worden en dat komt vooral door de strakke, haast emotieloze manier waarop Kaurismäki het kille Finland verbeeldt. Op een Hollywoodeinde zit je dan ook niet te wachten, maar de hele film lang hoop je op een wending ten positieve.” [bron: Cinema.nl]

vs.

Europa [1991]

Afbeelding

”Barr is een wat naieve Amerikaanse jongeman die vlak na het einde van WO II Europa wil zien omdat zijn ouders van Duitse afkomst waren. Hij wordt conducteur bij Wagons-Lits en doorkruist als pacifist Europa. Hij wordt verliefd op Sukowa, de dochter van zijn baas en zij sleurt hem mee in het angstwekkende netwerk van van de nog steeds actieve geheime Weerwolf-organisatie. Sterk tot de verbeelding sprekende fabel-thriller, meeslepend en vernieuwend. Won op het Festival van Cannes [1991] de Grote Prijs van de Jury. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Henning Bendsten, Jean-Paul Meurisse en Edward Klosinsky.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 20 mei 2013 15:17

De droge stijl van Kaurismaki kan ik niet zoveel mee; Europa had mij de gehele speelduur beter geboeid.

Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Orangey » 20 mei 2013 15:22

Hetzelfde als wat Straka zegt, dus Europa.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 20 mei 2013 15:45

De droge stijl van Kaurismaki spreekt mij juist wel aan en ik merk dat dat bij elke film die ik van hem gezien heb sterker is geworden. Ik stem in deze ronde op Europa, een film die me erg beviel, al vraag ik me wel af of dat ook zo geweest was als dit mijn laatste Kaurismaki was geweest in plaats van m'n eerste.

charulata
Bijrol
Bijrol

Bericht door charulata » 20 mei 2013 18:11

Drifting Clouds

Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Bericht door Tasslehoff_Burrfoot » 22 mei 2013 10:12

Meteen een lastige keuze. Drifting Clouds wist me behoorlijk te boeien, maar het visuele aspect van Europa geeft de film het benodigde voordeel.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 22 mei 2013 19:12

De eerste Von Trier vs. Kaurismaki is in het voordeel van de eerste: Europa 4 - 1 Kauas pilvet karkaavat

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 23 mei 2013 17:52

Elling [2001]

Afbeelding

”Elling moet na de dood van zijn moeder voor het eerst in veertig jaar op eigen benen staan. Hij komt, onder begeleiding van een sociaal werker, terecht in een flatje met de even oude Kjell, een man die minstens evenveel moeite heeft alledaagse bezigheden als boodschappen doen en ondergoed verschonen, onder de knie te krijgen. Regisseur Naess kijkt met een zachtmoedige, opgewekte blik naar deze sociale outcasts en gaat daarbij moralisme of sentimentaliteit grotendeels uit de weg. Noorse feelgood-komedie kreeg een Oscarnominatie en veel aandacht in het festivalcircuit.” [bron: Cinema.nl]

vs.

Du levande (2007)

Afbeelding

”De opvolger van Songs from the Second Floor, van de Zweedse meester Roy Andersson, is opnieuw opgebouwd uit droogkomische, perfect gekadreerde stillevens over kleine lieden met grote dromen, nietige krabbelaars die niet gehoord worden. Andersson vertelt in vijftig scènes onder andere het verhaal van een wraakzuchtige kapper, een dikke dame die vrijt met een ouderwetse soldatenhelm op haar hoofd en een meisje dat verliefd is op een gitarist. De scènes ademen Scandinavische melancholie, ook door de stemmige begeleidende muziek. Vooral succesvol op eigenzinnige filmfestivals als Fantasporto.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 23 mei 2013 18:07

Aan het warme en oppeppende Elling geef ik dan toch de voorkeur boven het ongrijpbare en onduidbare Du Levande. Al moet ik bekennen, dat ik het niet eens vervelend vond om er naar te kijken. Bij Elling is de glimlach echter de gehele film op m'n gezicht gebleven en heb ik heerlijk mee kunnen leven met die twee mafkezen.

Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Orangey » 23 mei 2013 18:24

Elling nipt. Ik vond het beide erg fijne films, maar Elling vond ik toch net iets sterker. Ook omdat ik Du Levande iets te 'ongrijpbaar' vond.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 25 mei 2013 09:10

De absurde eigen wereld en sketches van Roy Andersson blijven meer fascineren: Du Levande.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 27 mei 2013 10:53

De bizarre humor van Andersson legt het af tegen Noorse feelgood komedie.

Elling 2 - 1 Du Levande

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 28 mei 2013 19:22

Tystnaden / The Silence (1963)

Afbeelding

” Reizende zusters hebben een tijdelijk oponthoud in een land waarvan ze de taal niet spreken. De tuberculeuze lesbische Ester blijft op de hotelkamer met drank en studieboeken, Anna zoekt losse seksuele contacten in de stad. Anna's zoontje is de nieuwsgierige observator. Deel drie van Bergmans trilogie over 'Gods zwijgen' had een schandaalsucces en censuurproblemen, maar is een ascetische, anti-erotische film waarin ook seksualiteit een vergeefse schreeuw om contact is. Het pessimisme doet soms al te kunstmatig aan. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist. “ [bron: Cinema.nl]

vs.

De gronne slagtere (2003)

Afbeelding

” 'Geïnspireerde dialogen, uitstekende acteurs en een bizar gevoel voor lyriek,' jubelde de Internationale jury afgelopen april na afloop van het Amsterdamse festival van de fantastische film. Na een zegetocht langs zeven verwante Europese festivals, werd De grønne slagtere in Amsterdam uitgeroepen tot de Beste Europese Fantastische Film van het jaar. Regisseur Jensen, scenarist van onder meer Mifune's Last Song, The King is Alive en Open Hearts, greep voor zijn inzending terug op de beproefde horrortraditie van de creatieve slagers. Vleesvrienden Svend en Bjarne [Mikkelsen en Kaas] zijn de titelhelden die middenin het barbecueseizoen een nieuwe slagerij openen. De concurrentie is moordend maar als Svend na een onfortuinlijk incident met een 'nieuw product' op de markt komt staan de klanten rijendik voor de toonbank. Bjarne is onthutst over de herkomst van [en de jacht op!] het scharrelproduct totdat hij ontdekt dat de continuïteit van de bloeiende onderneming verband houdt met zijn comateuze tweelingbroer. Een excentrieke, intelligente film over zelfrespect, de hang naar erkenning en mals vlees.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 28 mei 2013 19:31

Een van Bergman's beste tegen de (voorlopig) minste van Jensen...

Tystnaden

Plaats reactie