Clash of the Scandinavian Cinema: Poule B

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Re: Clash of the Scandinavian Cinema: Poule B

Bericht door Lonewolf » 18 jul 2014 14:09

Tweede Ronde, Duel 2

Jungfrukällan / The Virgin Spring
(1960)

Afbeelding

”Een middeleeuwse legende over een boerendochter die op weg naar de kerk door schaapherders wordt verkracht en vermoord. Daarna vragen de daders nietsvermoedend onderdak op de boerderij van de vader, die hen op zijn beurt vermoordt. Hij zweert een kerk te laten bouwen op de plek waar het lijk van het meisje gevonden wordt, waarna er een bron ontspringt. De picturale schoonheid van de film compenseert de gruwelijk aangezette aanrandings- en wraakscènes, maar de godsdienstigheid wordt in beeld gebracht met steeds fanatiekere en averechtsere vormen dat het verlossende wonder aan het slot in geen enkel opzicht overtuigt. De film kreeg de Oscar voor de beste buitenlandse film. Scenario van Ulla Isaksson. Camerawerk van Sven Nykvist.” [bron: Cinema.nl]

VS.
Ordet (1955)
Afbeelding
” Een verfilming van Kaj Munk`s mystieke toneelspel over een Jutlandse boerenzoon die zichzelf als rëincarnatie van Christus beschouwt en dan zijn in het kraambed gestorven schoonzuster laat herrijzen. Een lang gewenst project van Dreyer dat werd gedwarsboomd door de gelijknamige Zweedse film uit 1943 van Gustaf Molander. De film combineert een voor hem gebruikelijke sobere vormgeving (met doorgecomponeerde beelden in 'Rembrandt-licht') met ongewoon emotioneel acteren, wat de religieuze bezieling versus star puritanisme een enorme overtuigingskracht geeft. Het scenario van regisseur Dreyer, die noch als regisseur noch als scenarioschrijver op de aftiteling staat vermeld. Idem voor de rolvewrdeling. Het camerawerk is van Henning Bendtsen. Mono. “ [bron: Cinema.nl]

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt ook gewoon nog meegeteld als de ronde nog open is. Maar als die na die 48 uur dicht is en je hebt nog niet gestemd, heb je je kans verkeken.
- Posters die pas vanaf 1 juni 2014 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht. Als je niet kunt stemmen, maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over
Laatst gewijzigd door Lonewolf op 20 jul 2014 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 18 jul 2014 15:16

Ordet is naar mijn gevoel de film over religie en geloof die Bergman wilde maken, maar niet kon maken omdat hij nu eenmaal niet zo goed is als Dreyer. Nu is The Virgin Spring niet één van Bergmans religieuzere films, en geeft juist de geloofstwijfel aan het eind de film iets extra's, het blijft een rape-revenge film, misschien wel de eerste, en dat is toch mijn genre niet.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 18 jul 2014 17:26

The Virgin Spring deed mij ook niet zoveel. Ordet komt wellicht wat traag op gang, maar na afloop was ik zwaar onder de indruk van hetgeen ik zojuist op het scherm gezien had. De film heeft nog dagen lang door mijn hoofd gespeeld.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 19 jul 2014 16:46

Jungfrukällan

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 20 jul 2014 09:19

Ordet

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 20 jul 2014 22:10

Jungfrukällan / The Virgin Spring (1960) - Ordet (1955) : 1-3

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 20 jul 2014 22:24

Derde Ronde

Höstsonaten/Autumn Sonata (1978)

Afbeelding
”Bergman speelt een van haar prachtigste rollen als concertpianiste Charlotte die haar carrière altijd voor haar gezin heeft laten gaan. Als ze na een afwezigheid van zeven jaar haar dochter Eva [Ullmann] opzoekt, wordt ze geconfronteerd met de gevolgen. Tot haar schrik blijkt Eva Charlottes andere dochter, de zwaar gehandicapte Helena, in huis te hebben gehaald. Tijdens een nachtelijk gesprek, gooit Eva, die wanhopig zoekt naar moeders goedkeuring, al haar grieven in Charlottes gezicht. Veel, zeer veel wordt er gepraat in deze film, maar nog meer spreken de gezichten.” [bron: Cinema.nl]

VS.

Ordet (1955)

Afbeelding
” Een verfilming van Kaj Munk`s mystieke toneelspel over een Jutlandse boerenzoon die zichzelf als rëincarnatie van Christus beschouwt en dan zijn in het kraambed gestorven schoonzuster laat herrijzen. Een lang gewenst project van Dreyer dat werd gedwarsboomd door de gelijknamige Zweedse film uit 1943 van Gustaf Molander. De film combineert een voor hem gebruikelijke sobere vormgeving (met doorgecomponeerde beelden in 'Rembrandt-licht') met ongewoon emotioneel acteren, wat de religieuze bezieling versus star puritanisme een enorme overtuigingskracht geeft. Het scenario van regisseur Dreyer, die noch als regisseur noch als scenarioschrijver op de aftiteling staat vermeld. Idem voor de rolvewrdeling. Het camerawerk is van Henning Bendtsen. Mono. “ [bron: Cinema.nl]

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt ook gewoon nog meegeteld als de ronde nog open is. Maar als die na die 48 uur dicht is en je hebt nog niet gestemd, heb je je kans verkeken.
- Posters die pas vanaf 1 juni 2014 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht. Als je niet kunt stemmen, maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 21 jul 2014 12:55

Ordet is een erg mooie film, maar ik kies toch voor het ijzersterke drama van Bergman: Höstsonaten/Autumn Sonata (1978)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 21 jul 2014 13:52

Ordet blijft voor mij de film die Bergman wilde maken. Afbeelding

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 21 jul 2014 23:53

Of Bergman 'm had willen maken of niet, voor mij is ook Ordet de betere.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 22 jul 2014 18:56

Höstsonaten

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 23 jul 2014 16:24

Höstsonaten/Autumn Sonata (1978) - Ordet (1955): 2-2

Dus is aan het aan het muntstuk om dit duel te beslissen. Geen gedoe met best uit 13x, maar gewoon simpel 1 keer gooien om te beslissen wie doorgaat.

Kop voor Höstsonaten, munt voor Ordet:

Afbeelding

Ordet is door naar de kwart finale

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 23 jul 2014 17:10

:T

Plaats reactie