Clash of the Scandinavian Cinema: Poule D

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Clash of the Scandinavian Cinema: Poule D

Bericht door Kyrill » 27 mei 2013 17:14

Wattttttttt :(

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 27 mei 2013 18:16

Offret niet gezien zeker?

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 28 mei 2013 19:27

Fucking Åmål (1998)

Afbeelding

”Een populair Zweeds tienermeisje, Elin [Dahlström], raakt in haar ingeslapen geboortedorp Åmål bevriend met Agnes [Liljeberg], een verlegen meisje dat net in Åmål woont en heimelijk worstelt met haar homoseksualiteit. In zijn eerste lange speelfilm treft de in 1969 geboren Zweed Lukas Moodysson [Together, Lilja 4-Ever] de tere onhandigheid van de twee meisjes met een trefzekere, welhaast terloopse cameravoering en montage. Fucking Åmål werd op diverse Europese filmfestivals met prijzen onderscheiden en was vooral in Zweden een grote hit.” [bron: Cinema.nl]

vs.

Tulikkutehtaan tyttö / The Match Factory Girl (1990)

Afbeelding

” Het ongecompliceerde, droefgeestige verhaal van een na[KA3]ieve jonge vrouw (Outinen) die in een lucifersfabriek werkt en droomt van de Grote Liefde. Ze heeft onverschillige, drankzuchtige ouders. Ze wordt op de dansvloer verleid door een charmante yup (Vierikko), van wie ze in verwachting raakt, maar dan wil de egoïstische jongeman niets meer van haar weten. Haar wereldje stort in elkaar, en diep teleurgesteld besluit ze zich op gewelddadige wijze op de wereld te wreken. Een wat nihilistische film vol bittere humor, die goed in elkaar gezet is, maar wellicht niet naar ieders smaak is. De film is het onafhankelijke derde deel van cult-regisseur Kaurismäki's 'proletarische trilogie', waarin hij zijn ethische kijk op een liefdeloze wereld laat zien. “ [bron: Cinema.nl]

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 28 mei 2013 19:29

The Match Factory Girl is een prima film, maar Fucking Amal was een van de eerste arthouse films die ik zag, en die een beetje mijn ogen opende.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 28 mei 2013 19:57

Hé, ik kan eindelijk stemmen. :) Met afstand The Match Factory Girl. Niks mis met Amal, maar weinig haalt het bij een van de beste films van de Finse meester. Hier en daar die typische droge humor, maar vooral toch een ijzersterk, hartverscheurend drama, prachtig vormgegeven in de typische Kaurismäki stijl. Heb er ooit op Salon nog een hele analyse van geplaatst:
De Fin Aki Kaurismäki is een van de grootste Europese cineasten van de afgelopen twintig jaar. Een tijd geleden voerde ik enkele discussies over het internet met een Amerikaan over drie films uit verschillende fases van Kaurismäki’s carrière als regisseur. Omdat ik het resultaat daarvan best boeiend vond, leek het mij een goed idee om die teksten te vertalen naar het Nederlands zodat ze op Salon Indien geplaatst konden worden. De eerste discussie over Calimari Union uit 1985 is hier terug te lezen. De tweede (hieronder) gaat over The Match Factory Girl van 1990, het slot van Kaurismäki’s zogenaamde “Proletariaat trilogie”.

Afbeelding

Kaj: “Waarschijnlijk stierven ze van de kou en de honger, ver weg in het midden van het woud.” Net als bij Calimari Union opent Kaurismäki zijn film met een citaat, hoewel deze makkelijker binnen de context van de film te plaatsen is: het is afkomstig uit een van Sergianne Golon’s Angelique romans, waarvan hoofdpersoon Iris een aantal op de plank heeft staan en elke verjaardag een nieuwe krijgt – de enige genegenheid van haar moeder die we zien tijdens de film. Wat kenmerkend is voor deze film, waarin eenzame Iris langzaamaan wordt gereduceerd tot niets – zoals de boom die door machines in lucifers wordt veranderd in de openingssequentie – door haar saaie baan in die fabriek, haar moeder en stiefvader en uiteindelijk door een date die haar vreselijk behandeld. Het is wonderbaarlijk hoe Kaurismäki dit mogelijk melodramatische verhaal op zulk een droge, observerende manier brengt – hoewel hij soms zeer slim popmuziek inzet – wat het niet alleen effectiever en ontroerender maakt maar ook meer zeggingskracht geeft.

Afbeelding

Dern: Ik betwijfel of je dat verjaardagscadeaus wel echt genegenheid kunt noemen aan de kant van de moeder van Iris. Gezien het citaat in de opening en hoe Kaurismäki benadrukt dat als Iris weggaat van huis ze niks uit de collectie romans meeneemt, geeft voor mij aan dat de boeken slechts afstandelijke, valse giften waren. Misschien heeft Iris wel nooit een pagina gelezen van die boeken, of begon ze aan één en had er een hekel aan. Voor welke reden dan ook lijkt het het enige cadeau te zijn dat ze ooit kreeg van haar ouders voor zover wij kunnen beoordelen, en ze heeft er duidelijk geen band mee.

De openingssequentie in de lucifersfabriek was hypnotiserend en zo goed gechoreografeerd, nietwaar? Het deed me denken aan de vele schitterende stille scènes in Koyaanisqatsi. Kaurismäki laat de vaardigheden zien van een groots documentarist in deze introducerende montage door het proces van boomstronk tot luciferdoosje werkelijk boeiend te maken. Je vergelijking van de boom met Iris is toepasselijk. Ze wordt inderdaad neergeslagen en gepest tot een schaduw van zichzelf en net als een lucifer ontsteekt ze uiteindelijk voor een briljant moment van helderheid voordat ze voor eeuwig uitbrandt. Kaurismäki heeft tot nu toe grote indruk op me gemaakt, niet alleen omdat ik beide films erg goed vond maar omdat hij heel verschillende vaardigheden als regisseur heeft laten zien in elke film, van het ongeremd maffe van Calamari Union tot de ingetogen, stilletjes verwoestende eruptie van The Match Factory Girl.
Lees verder: http://www.salonindien.nl/2012/de-heldin-van-helsinki/

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 28 mei 2013 20:39

patrob schreef:Offret niet gezien zeker?
Nee. Maar het komt wel enorm als een schok... Festen is voor mij echt een regel rechte classic..

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 28 mei 2013 20:54

Fucking Amal was inderdaad een vrij goed coming of age drama. Matchfactory girl was de tweede film van Kaurismäki die ik zag en die me mateloos fascineerde, vandaar mijn stem voor deze film.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 29 mei 2013 23:20

Matchfactory girl is misschien wel de beste Kaurismaki in clash, maar de stijl stoot mij toch te veel af: Fucking Amal.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 04 jun 2013 20:22

Tulikkutehtaan tyttö 2 - 2 Fucking Amal

Tulikkutehtaan tyttö wint door een muntworp.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 04 jun 2013 20:22

Män som hatar kvinnor / The Girl with the Dragon Tattoo (2009)

Afbeelding

” Mikael Blomkvist is op non-actief gezet na een veroordeling wegens laster tegen een Zweedse industrieel. Daarom gaat hij graag in op het verzoek van de rijke zakenman Henrik Vanger om diens familiegeschiedenis te schrijven. Mikael ontdekt dat het familieverhaal een excuus is om hem te laten uitzoeken wat er gebeurde met Vangers nicht Harriet, die 40 jaar geleden op zestienjarige leeftijd verdween. Verfilming van het eerste boek in de zeer succesvolle misdaadtrilogie van Stieg Larsson over de avonturen van Mikael Blomkvist, redacteur van het politieke tijdschrift Millennium, en de briljante hacker Lisbeth Salander. Deze met piercings, oogschaduw en schmink getooide meisjesvrouw is precies de heldin die de film nodig heeft: kwetsbaar, gehavend én onoverwinnelijk. “ [bron: Cinema.nl]

vs.

Pelle erobreren / Pelle the Conquerer (1987)

Afbeelding

” Pelle de veroveraar, zoals dit drama vertaald heet, was de grote internationale doorbraak van de Deense regisseur Bille August (The House of the Spirits). De film won zowel de Gouden Palm als de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. De prijzenregen over Pelle zegt iets van de mogelijkheden van August en de uitstekende acteerprestaties van vooral Von Sydow en Hvenegaard, maar het zegt ook iets over het in kwalitatief opzicht matige filmklimaat in de jaren tachtig. Want hoe pakkend ook, Pelle Erobreren is gewoon de Zweedse Ciske de Rat, een arme jongen die veel onrecht moet ondergaan en droomt van een vrij leven. Negentiende-eeuwse Pelle (Hvenegaard) emigreert met zijn vader (Von Sydow) van Zweden naar Denemarken in de hoop betere omstandigheden aan te treffen. Die hoop wordt verpletterd als blijkt dat hun enige kans is te werken als beesten bij een rijke boer. “ [bron: Cinema.nl]

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 04 jun 2013 20:29

Een van de makkelijkste voor mij...

Män Som Hatar Kvinnor was fantastisch en heeft niet voor niets de Amerikaanse remake gekregen. Pelle was maar een saaie film die alles moet hebben van 1 goede rol..

Män Som Hatar Kvinnor

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 04 jun 2013 21:24

Män Som Hatar Kvinnor was vele malen vermakelijker dan de belevenissen van onze Pelle.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 05 jun 2013 17:26

Pelle erobreren viel mij ook tegen: Män Som Hatar Kvinnor

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 10 jun 2013 15:11