Clash of the Scandinavian Cinema: Poule F

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Clash of the Scandinavian Cinema: Poule F

Bericht door PascalE » 10 jun 2013 15:14

Poule F:
Haevnen / In A Better World (2010, Susanne Bier) vs. Smulstronstället / Wild Strawberries(1957, Ingmar Bergman)
Jagten / The Hunt (2012, Thomas Vinterberg) vs. Äideistä parhain / Mother of Mine (2005, Klaus Härö)
Viskningar och rop / Cries & Whispers (1972, Ingmar Bergman) vs. Persona (1966, Ingmar Bergman)
Paha maa (2005, Aku Louhimies) vs. Max Manus (2008, Joachim Ronning & Espen Sandberg)

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Clash of the Scandinavian Cinema: Poule F

Bericht door PascalE » 10 jun 2013 15:22

Haevnen (2010)

Afbeelding

”Anton is een dokter die op en neer reist tussen een idyllisch dorpje in Denemarken en zijn werk in een Afrikaans vluchtelingenkamp. In deze twee totaal verschillende werelden worden hij en zijn familie geconfronteerd met conflicten die hen dwingen de moeilijke keuze te maken tussen wraak of vergeving. Anton en zijn vrouw Marianne, die twee jonge zonen hebben, zijn uit elkaar maar worstelen met de mogelijkheid om te scheiden. Hun oudste zoon, de 10-jarige Elias, wordt op school gepest. Hier komt verandering in wanneer Christian, een net verhuisde klasgenoot uit Londen, het voor hem opneemt. De moeder van Christian is overleden aan kanker en hij heeft moeite dit verlies te verwerken. Al snel worden Elias en Christian hechte vrienden, maar wanneer Elias door Christian wordt betrokken bij een gevaarlijke wraakactie met tragische consequenties, wordt hun vriendschap op de proef gesteld en zijn hun levens in gevaar.” [bron: moviemeter.nl]

vs.

Smulstronstället / Wild Strawberries (1957)

Afbeelding

” Een nurkse, bejaarde professor rijdt met zijn schoondochter van Stockholm naar Lund, waar hij aan de universiteit een eredoctoraat zal ontvangen. Aangespoord door dromen, associaties en gesprekken met passanten mijmert hij onderweg over zijn verleden. In een van zijn beste, meest toegankelijke films weet Bergman nu eens niet alleen melancholie op te roepen, maar ook levensvreugde. Al gaat een deel van de eer zeker naar de geweldige hoofdrolspeler Victor Sjöström, ooit zelf regisseur van stomme films, die kort na de opnamen overleed. “ [bron: Cinema.nl]

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 10 jun 2013 21:54

Smulstronstället is een fijne, sfeervolle film. De andere vond ik ook niet slecht, maar wat aan de kleffe kant.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 10 jun 2013 22:24

Smulstronstället is misschien wel mijn favoriete Bergman. Heavnen is inderdaad zeker geen slechte film, maar absoluut kansloos tegen Bergman's beste.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 10 jun 2013 22:40

patrob schreef:Smulstronstället is misschien wel mijn favoriete Bergman. Heavnen is inderdaad zeker geen slechte film, maar absoluut kansloos tegen Bergman's beste.
Zou het niet beter kunnen verwoorden. Met de kanttekening dat ik Heavnen gewoon een uitstekende film vind, die van veel andere tegenstanders (ook Bergmans) had gewonnen.
Smulstronstället

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 12 jun 2013 05:59

Ik zal zorgen dat het Haevnen niet puntloos ten onder gaat, maar een sterke voorkeur is het zeker niet.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 14 jun 2013 22:20

Haevnen (2010)
Wilde Aardbeien vond ik een betere Bergman maar het beviel me nog steeds minder dan het prachtige Heavnen. Jeej mijn 1ste keer stemmen in deze battle :)

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 14 jun 2013 22:21

Zie dat ik te laat ben helaas. Maar goed Wilde Aardbeien wint, al is het nou 3-1 of 3-2 :P

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 17 jun 2013 11:54

Nee hoor Kyrill, de regels stellen voortaan dat een ronde minimaal 48 uur duurt, je kan dus gewoon blijven stemmen tot ik de uitslag post (na minimaal 48 uur).

Smulstronstället 3-2 Haeven

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 17 jun 2013 14:13

Jagten (2012)

Afbeelding

”Engelachtige peuter Klara voelt zich afgewezen door crècheleider Lucas, de beste vriend van haar vader, en claimt dat hij haar misbruikt heeft. Waarna de wereld van Lucas [opvallend kwetsbaar gespeeld door Mikkelsen] instort. Festen-regisseur Vinterberg – na Submarino twee jaar geleden weer helemaal terug – blijft dicht bij Lucas en laat in volledig geloofwaardige [en daarmee uiterst ongemakkelijke] stappen zien hoe zijn vrienden hem langzaam maar zeker wegduwen. Mikkelsen werd dankzij zijn aangrijpende vertolking in 2012 in Cannes uitgeroepen tot beste acteur.” [bron: Cinema.nl]

vs.

Mother of mine (2005)

Afbeelding

”Tijdens en na de Fins-Russische oorlog [1939-1940] werden bijna 80 duizend Finse kinderen naar buurlanden geëvacueerd. Mother of Mine vertelt het verhaal van één van hen, de 9-jarige Eero, die naar het Zweedse platteland wordt gestuurd. Zowel het natuurschoon als het acteerwerk komen goed uit de verf, maar het verhaal ontroert niet.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 jun 2013 14:51

Mother of Mine was een hele mooie ingetogen film, waarbij vaak de omgeving een hoofdrol speelde. Jagten is één van de beste films die ik in de afgelopen jaren heb gezien. Sterk geacteerd en met een fantastische opbouw die onder je huid gaat en blijft zitten. Mijn stem gaat dan ook naar Jagten, wat mij betreft één van de favorieten voor de eindzege.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 18 jun 2013 17:54

Jagten biedt vele malen boeiender drama dan Mother of Mine.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 24 jun 2013 16:47

Jagten 2 - 0 Mother of Mine

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 24 jun 2013 17:16

Viskningar och rop / Cries & Whispers (1972)

Afbeelding

” Een vrouw die berustend op sterven ligt, wordt bezocht door haar twee zusters en hun echtgenoten. Hun egoïsme en huwelijksproblemen worden in confrontatie met de dood levensgroot, zodat de enige die echt aan stervensbegeleiding doet de moederlijke en religieuze huishoudster is. De samengebalde situatie geeft een compleet beeld van het vroegere leven van de drie zusters, hun genegenheid en rivaliteit. Het stelt het falende woordelijk contact tegenover lichamelijk troostend contact waarvoor alleen de huishoudster niet terugschrikt. Uitzonderlijke spelprestaties binnen de uitsluitend in het rood en wit gehouden decoratie in een van de beste van de latere Bergman-films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist. “ [bron: Cinema.nl]

vs.

Persona (1966)

Afbeelding

” Tijdens een voorstelling van ELECTRA weigert een beroemde actrice verder te spreken en hult zich voortaan in zwijgen. Ze wordt in een afgelegen buitenhuis toevertrouwd aan de zorg van een jonge verpleegster die - tegen haar stilte in - steeds meer over zichzelf gaat vertellen èn zich in de patiënte gaat projecteren. Tot ze merkt dat de ander haar observeert in plaats van andersom. Bergmans beste en meest heldere film die met minimale middelen - close-ups van twee uitzonderlijke actrices - identiteits-, creativiteits- en relatieproblemen indringend belicht. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist. “ [bron: Cinema.nl]

De Regels:

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 24 jun 2013 20:26

De topper uit de eerste ronde wat mij betreft. Twee ijzersterke Bergmans tegen elkaar. Beide films vertonen ook nog eens erg veel overeenkomsten. Mijn keuze....... Persona.

Plaats reactie