Clash of the Scandinavian Cinema: Poule G

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Clash of the Scandinavian Cinema: Poule G

Bericht door PascalE » 10 jun 2013 15:15

Poule G:
Maria Larssons eviga ögenblick / Everlasting Moments (2008, Jan Troell) vs. Hawaii, Oslo (2004, Erik Poppe)
Nattvardsgästerna / Winter light (1963, Ingmar Bergman) vs. Kongen av Bastoy / King of Devil's Island (2010, Marius Holst)
Mies vailla menneisyytä / The Man Without A Past (2002, Aki Kaurismäki) vs. Adams aebler / Adam's Apples (2005, Anders Thomas Jensen)
Trolljegeren / The Troll Hunter (2010, André Ovredal) vs. Breaking the Waves (1996, Lars von Trier)

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Clash of the Scandinavian Cinema: Poule G

Bericht door PascalE » 10 jun 2013 15:24

Maria Larssons eviga ögenblick / Everlasting Moments (2008)

Afbeelding

” Zweden, begin twintigste eeuw. Het huwelijk van Maria [Heiskanen] met dokwerker Sigrid [Persbrandt] is bepaald niet goed te noemen; hij zuipt, gaat vreemd en slaat haar in elkaar. Maria vindt troost door te experimenteren met een in een loterij gewonnen fotocamera. Ze blijkt talent te hebben. De oude Zweedse meester Troell, een Europese filmauteur die al ruim veertig jaar rustig bouwt aan zijn oeuvre, baseerde het scenario op een waargebeurd familieverhaal. Over zijn kostuumdrama Everlasting Moments valt weinig snibbigs te zeggen, behalve dat het weliswaar mooi gefotografeerd en goed gespeeld is, maar ook nogal saai. “ [bron: Cinema.nl]

vs.

Hawaii, Oslo (2004)

Afbeelding

”De levens van een aantal inwoners van Oslo zijn verweven, de gebeurtenissen van een dag leiden, mogelijk, tot een ernstig verkeersongeluk waarbij onder anderen een psychiatrisch patiënt, zijn verpleger, een bajesklant en de ouders van een baby met een ernstige hartafwijking zijn betrokken. De caleidoscopische structuur van Hawaii, Oslo lijkt erg op die van Magnolia, regisseur Poppe is dan ook bewonderaar van P.T. Anderson. Net als Anderson bedient de Noor zich op cruciale momenten van een vleugje magisch-realisme, al haalt Poppe het niveau van zijn voorbeeld niet. Toch weten veel scènes te ontroeren, geholpen door de sterke acteurs en het sfeervolle camerawerk.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 10 jun 2013 22:27

Geen van beide films die ik heel ver zie komen, maar Hawaii, Oslo heb ik zo m'n best voor moeten doen om die boven water te krijgen, dat ik 'm graag een ronde verder zie komen.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 12 jun 2013 05:57

Beide films hebben geen grote indruk achtergelaten, maar Hawaii, Oslo krijgt het voordeel van de twijfel.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 17 jun 2013 11:55

Hawaii, Oslo 2 - 0 Everlasting Moments

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 17 jun 2013 14:14

Nattvardsgästerna / Winter light (1963)

Afbeelding
” Met behulp van Sven Nykvists schitterende camerawerk wordt in sombere kleuren de diepe twijfel geschilderd van een dominee in een kleine gemeente, waar een visser uit wanhoop zelfmoord pleegt. Bergmans krampachtige, soms wel wat erg gezocht aandoende vraag naar het godsbestaan vormde de tweede in een drieluik waarvan de eerste SASOM I EN SPEGEL (ALS IN EEN DONKERE SPIEGEL) is en de derde TYSTNADEN (DE GROTE STILTE). Ook bekend als THE COMMUNICANTS. “ [bron: Cinema.nl]

vs.

Kongen av Bastoy [2010]

Afbeelding

”In 1915 kwamen de kansarme jongens die op het eiland Bastøy werden heropgevoed in opstand tegen de harde en ongevoelige behandeling door de volwassenen. Regisseur Holst gebruikte dit historische gegeven als raamwerk voor een sterk, aangrijpend drama, dat wel wat doet denken aan One Flew Over the Cuckoo’s Nest, met een snufje Moby Dick. Met de komst van de bonkige, opstandige Erling [Helstad] verandert het kwetsbare evenwicht op Bastøy, met dramatische gevolgen. Winnaar van ondermeer de Amanda [=Noorse Oscar] voor beste film.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 jun 2013 14:55

Mijn stem gaat naar Kongen av Bastoy, daar gebeurde tenminste wat.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 17 jun 2013 22:42

Het prima The King of Devil's Island kan niet op tegen deze sterke Bergman.
Nattvardsgästerna / Winter light (1963)

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 23 jun 2013 14:34

Ik zie dat ik in principe nog steeds de tie-break kan verzorgen, maar het is me werkelijk om het even welke van de twee er door gaat naar de volgende ronde. Beide prima films, maar uiteraard geen finalekandidaten.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 24 jun 2013 16:49

Na een muntworp:

Nattvardsgästerna 1-1 Kongen av Bastoy

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 24 jun 2013 17:14

Mies vailla menneisyytä / The Man Without A Past (2002)

Afbeelding

” Na in elkaar geslagen te zijn door overvallers en alles inclusief geheugen verloren te hebben, loopt een naamloze man (Peltola) het ziekenhuis uit. Bij een groep in containers wonende losers begint hij aan de moeizame taak om weer wat van zijn leven bij elkaar te sprokkelen. Hij ontmoet weinig vriendelijkheid, al is een vrouwelijke Leger des Heilsofficier (Outinen) meer dan oppervlakkig in hem geïnteresseerd. Kaurismäki laat weer eens zien hoe goed hij personages die niets verwachten van het leven kan neerzetten, soms warm, soms ontroerend, vaak hilarisch. Genomineerd voor de Oscar voor beste buitenlandse film en voor de Gouden Palm. “ [bron: Cinema.nl]

vs.

Adams æbler (2005)

Afbeelding

”Adam [Thomsen] is een neonazi. Hij moet de laatste maanden van zijn straf uitdienen onder de hoede van de ingoede pastoor Ivan [Mikkelsen]. Het eerste wat hij doet nadat hij zijn intrek heeft genomen in de maagdelijk witte, afgelegen parochie, is het kruis met Jezus van de muur afhalen. Hij vervangt het door een portret van Hitler. Adam houdt er wel van om te provoceren. Thomsen en Mikkelsen zijn soms hilarisch, dan weer ontroerend. De zorgvuldige fotografie en sprookjesachtige muziek maken de film af. Adam's Apples won de Publieksprijs op het Amsterdam Fantastic Film Festival.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 24 jun 2013 20:23

Kuarismäki treft het niet in deze clash. Hoewel Man without a Past een zeer sterke film is, die van mij ver had mogen komen, is Adams æbler net een tikkie beter.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 25 jun 2013 11:20

patrob schreef:Kuarismäki treft het niet in deze clash. Hoewel Man without a Past een zeer sterke film is, die van mij ver had mogen komen, is Adams æblernet een tikkie beter.
Precies! Adams æbler

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 26 jun 2013 17:44

Bij mij hadden de Kaurismaki's het bij iedere tegenstander lastig gehad, met uitzondering van Dod Sno. Hier dus ook een makkelijke keuze voor Adams æbler.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 30 jun 2013 11:18

The Man Without a Past 0 - 3 Adams æbler

Plaats reactie