Clash of the Scandinavian Cinema: Poule H

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Clash of the Scandinavian Cinema: Poule H

Bericht door PascalE » 10 jun 2013 15:15

Poule H:
Mitt liv som hund / My Life as a Dog (1985, Lasse Hallström) vs. Submarino (2010, Thomas Vinterberg)
Fanny och Alexander (1982, Ingmar Bergman) vs. Antichrist (2009, Lars von Trier)
Sanger fran andra vaningen / Songs from the Second Floor (2000, Roy Andersson) vs. Dogville (2003, Lars von Trier)
Efter brylluppet / After the Wedding (2006, Susanne Bier) vs. Reprise (2006, Joachim Trier)

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Clash of the Scandinavian Cinema: Poule H

Bericht door PascalE » 10 jun 2013 15:24

Mitt liv som hund / My Life as a Dog (1985)

Afbeelding

” Ooit jezelf de 'underdog' gevoeld? Ingemar Johansson (Glanzelius) wel en hij neemt het vrij letterlijk op: hij identificeert zich met het hondje Laika dat door de Russen onvrijwillig en fataal de ruimte ingeschoten werd. Met zijn fantasie en weerbarstigheid is hij een plaag voor zijn zieke moeder (Lidén), die hem naar zijn oom en tante stuurt, bij wie hij van alles beleeft. Wat Mitt liv som hund voor jong en oud zo geliefd gemaakt heeft is het nostalgische autobiografische verhaal, dat aangenaam vermaakt met alledaags geluk en drama en met een wending in zowat iedere scène. “ [bron: Cinema.nl]

vs.

Submarino (2010)

Afbeelding

” De regisseur van Festen (1998) komt met een portret vol ellende gebaseerd op de gelijknamige roman van Jonas T. Bengtsson en schetst een trieste wereld die zijn oorsprong vindt in een disfunctionele familie. Nick is een gewelddadige alcoholische bruut met een arm en uitzichtloos bestaan. Dan doet zijn jongere broer zijn intrede, een junk die totaal niet voor zijn jonge zoontje kan zorgen. Regisseur Vinterberg maakte zijn uitgebalanceerde, strakke film over schuldgevoelens, woede en verdriet deels omdat hij zich zorgen maakte of hij zelf wel een goede vader was. “ [Cinema.nl]

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 10 jun 2013 22:25

De mokerslag die Submarino heet wint het vrij gemakkelijk tegen het schattige, maar wat tamme Mitt liv som hund.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 12 jun 2013 05:55

Het hondenleven in Submarino maakt een stuk meer indruk dan Mitt liv som hund.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 17 jun 2013 12:00

Submarino 2 - 0 Mitt liv som hund

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 17 jun 2013 14:16

Fanny och Alexander (1982)

Afbeelding

”Twee kinderen groeien begin twintigste eeuw op in een liefdevolle, uitbundige Zweedse theaterfamilie. Maar na de vroegtijdige dood van hun vader trouwt hun moeder met een kille geestelijke die niets van levensvreugde moet hebben. Ontroerend mooi vormgegeven, autobiografische familiesage wordt verteld vanuit het perspectief van de kleine Alexander, een jongetje dat met zijn marionetten en laterna magica een geheel eigen wereld creëert. Met dit warme pleidooi voor levenslust en verbeeldingskracht maakte Bergman een einde aan zijn veertigjarige carrière als filmregisseur. Hij bleef echter wel televisiefilms schrijven en regisseren.” [bron: Cinema.nl]

vs.

Antichrist (2009)

Afbeelding

” Verontrustend portret van een geesteszieke vrouw, die na de dood van haar kind samen met haar man, een afstandelijke therapeut, naar hun huisje in het bos trekt. Eden noemen ze het, maar in handen van provocateur Von Trier verandert de paradijselijke natuur al snel in 'Satans kerk', bevolkt door pratende wolven en verminkte lichamen. De gruwelijk expliciete seks- en martelscènes zorgden voor de nodige controverse, maar Antichrist is als afspiegeling van de psyche van de maker - Von Trier leed aan een ernstige depressie - een overdonderend kunstwerk.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 17 jun 2013 14:17

Mogelijk Bergman's beste tegen wellicht Von Trier's slechtste: Fanny och Alexander

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 17 jun 2013 14:21

Vind Fanny Och Alexander helemaal niet zo interessant. Antichrist daarentegen wel.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 jun 2013 14:57

Fanny Och Alexander duurde mij echt veel te lang. Saai, saaier, saaist. Antichrist wist me daarentegen wel te overtuigen en vind ik tot de beste van Von Trier behoren.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 17 jun 2013 19:40

Fanny och Alexander

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 17 jun 2013 22:35

Remon schreef:Vind Fanny Och Alexander helemaal niet zo interessant. Antichrist daarentegen wel.
Sluit ik me bij aan. Antichrist

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 18 jun 2013 17:14

En dan doe ik the shoe weer on the other foot...

Fanny och Alexander

Aangezien deze veel dichter bij me ligt (al zal von Trier daar vast heel anders over denken) Afbeelding
Voorts zijn het allebei cinematografische hoogstandjes, elk op hun eigen manier, al vind ik -ook daarin- Bergman (Nykvist eigenlijk) meer ge(s)laagd.

Händel in de intro en outro van Antichrist was nochtans wel een mooie keuze.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 18 jun 2013 18:03

Waar Fanny och Alexander steeds sterker werd, raakte ik met Antichrist steeds verder de weg kwijt. Misschien wel precies de bedoeling van Von Trier, maar ook de reden deze hier niet te kiezen.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 18 jun 2013 21:26

Ik heb heel druk maar heb Antichrist wel gezien en Fanny och Alexander op dvd. Ik ga nu maar eens opzetten en iig een uur of iets meer kijken en dan andere delen verspreid over rest van de week.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 24 jun 2013 16:48

Fanny och Alexander 4 - 3 Antichrist

Plaats reactie