Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30438
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Colonel_Kurz » 15 dec 2013 00:56

Heel erg jammer dat het fantastisch fatalistische Le quai des brumes nu al tegen het niet minder fantastisch en eigenlijk ondanks de vrolijke kleuren en de uitbundige zang onder het oppervlakte flink melancholische Le parapluies des Cherbourg moet.

Gebruikersavatar
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12533
Lid geworden op: 11 jul 2007 12:04
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door patrob » 15 dec 2013 13:51

Le quai des brumes

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30438
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Colonel_Kurz » 16 dec 2013 11:48

3-1 voor Le quai des brumes

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30438
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Colonel_Kurz » 16 dec 2013 11:55

Afbeelding
Salonindien.nl schreef:Op de website van het AFFF werd hij aangekondigd als “de smerigste, hardste en meest meedogenloze mainstream horrorfilm in jaren”. Daar is geen woord van gelogen. À l’intérieur is onvervalste terreur in filmvorm. Bijna de gehele lengte zat ik met klamme handjes vastgeketend in mijn stoel, o.a. dankzij de sublieme muziek en effecten. Angstaanjagend en misselijkmakend.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:De titel is een acroniem van 'Pierre ou les Ambiguïtés', de Franse titel van het boek van Herman Melville. Fans van Moby Dick konden niks met de koortsachtige, incestueuze inhoud van Melville's volgende boek, maar wonderkind en enfant terrible Carax (Les amants du Pont Neuf) des te meer. Guillaume Depardieu (zoon van Gerard) speelt de rijke, vurige jongeling Pierre, die veel houdt van zijn moeder (Catherine Deneuve), maar ook van zijn verloofde (Delphine Chuillot) en later ook nog van zijn wonderlijke halfzus (Yekaterina Golubeva). De exorbitante stijl van Carax houdt af van emotioneel medeleven, maar 'when it's over', zo schreven enkele vooraanstaande Amerikaanse critici, 'you'll know you've had an experience'.

Gebruikersavatar
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Berichten: 1920
Lid geworden op: 09 sep 2007 23:08
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Lonewolf » 16 dec 2013 21:51

Die horror is zwaar overschat. Dus kies ik toch voor het niet altijd even geslaagde maar wel intrigerende Pola X

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30438
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Colonel_Kurz » 17 dec 2013 13:54

Hoewel ik zeker de eerste keer flink onder de indruk was van À l'intérieur, blijft Pola X inderdaad veel langer intrigeren.

Gebruikersavatar
Straka
Regisseur
Regisseur
Berichten: 3968
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:57

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Straka » 17 dec 2013 21:20

Lonewolf schreef:Die horror is zwaar overschat. Dus kies ik toch voor het niet altijd even geslaagde maar wel intrigerende Pola X

Pola X

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30438
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Colonel_Kurz » 19 dec 2013 13:41

3-0 voor Pola X

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30438
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Colonel_Kurz » 19 dec 2013 14:24

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Een clochard ontsnapt uit de gevangenis, wordt directeur van een ultra-moderne fabriek en wordt rijk, maar verliest zijn gevoel van vrijheid. Tenslotte wordt hij uit eigen verkiezing weer clochard. Vroege geluidsfilm onderscheidde zich door verrassend en functioneel gebruik van geluid (dus ook stilte) en was een doeltreffende aanval op de toenemende mechanisering waarvan scènes aan-lopende-band later zijn nagedaan door Chaplin voor MODERN TIMES. Misschien de beste film van Clair. Camerawerk van Georges Périnal.
VS

Afbeelding
Salonindien.nl schreef:Coeur fidèle is niet voor niets na Abel Gances Napoléon (1927) de beroemdste film van de Franse impressionistische cinema geworden. Henri Langlois noemde in de Cahiers du cinéma in 1953 “net 3D”, en daar zit best wat in. Vooral de dramatische close-ups van gezichten spatten van het scherm af en toe, meer dan de meeste 3D-films eigenlijk, en de door Langlois geroemde kermisscène (mensen zouden destijds in de bioscoop misselijk en duizelig zijn geworden) is een visueel wervelend huzarenstukje. De beleving van de draaimolen wordt prachtig filmisch overgebracht door de draaiende camera en snelle montage.
Het is ook vooral de emotionele beleving van Marie die zo duidelijk gemaakt; zij wordt door de criminele Kleine Paul gedwongen met hem in dat ding te zitten, terwijl haar werkelijke geliefde naarstig naar haar op zoek is. Wat ook het verhaal in een notendop samenvat.  Epstein gebruikt een simpel melodrama om zijn innovatieve technieken om emoties weer te geven te verkennen, met als verschil dat het hier mede dankzij de pure focus en de lengte (nog geen anderhalf uur) ook dramatisch van begin tot eind erg goed werkt.
Je kunt vergelijken Gina Manès met Renée Falconetti, want ook op haar gezicht valt in de vele close-ups het volledige verhaal vaak af te lezen. Daarnaast wordt haar innerlijk ook weergegeven door superimpositie met beelden van de zee (woest als ze ontvoerd wordt, rustig als ze bij haar geliefde is) en shots gefilmd door vervormde spiegels. De symboliek is gedateerd maar toch ook fris dankzij Epsteins technische visuele hoogstandjes die negentig jaar na dato nog altijd modern aanvoelen.

Gebruikersavatar
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Berichten: 1920
Lid geworden op: 09 sep 2007 23:08
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Lonewolf » 19 dec 2013 18:40

Eitje, de ene was ontzettend matig, de andere één van de grootste positieve verrassingen van deze clash: Cœur fidèle

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30438
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Colonel_Kurz » 19 dec 2013 18:44

Niks matigs aan die ene, niet voor niks kopieerde Chaplin de film in Modern Times zozeer dat iedereen in Clairs omgeving vond dat hij 'm moest aanklagen, maar dat vond Clair niet eerbaar. Maar zelfs Modern Times zou niet op kunnen tegen Cœur fidèle.

Gebruikersavatar
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Berichten: 1920
Lid geworden op: 09 sep 2007 23:08
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Lonewolf » 20 dec 2013 11:53

Modern Times vind ik dan ook uitermate matig. En heel die Chaplin staat heel hoog in het lijstje van meest overschatte pesonen in de filmgeschiedenis bij mij.

Gebruikersavatar
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12533
Lid geworden op: 11 jul 2007 12:04
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door patrob » 20 dec 2013 12:25

Coeur Fidèle, om alle hiervoor genoemde redenen.

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30438
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Colonel_Kurz » 22 dec 2013 01:06

3-0 voor Coeur fidèle

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30438
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Languedoc

Bericht door Colonel_Kurz » 22 dec 2013 01:16

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Regisseur Marcel Carné en schrijver Jacques Prévert maakten eigenhandig het 'réalisme poétique' in cinema populair. Le quai des brumes is een prachtig vroeg voorbeeld, Les enfants du paradis (1945) werd het summum en de Amerikaanse film noir volgde hun voorbeeld. Spaarzaam licht, natte klinkers, mistige werf, dromerig fatalisme, alle ingrediënten zijn aanwezig in Le quai des brumes. Acteerkanon Gabin speelt deserteur Jean die een steegje van Le Havre in vlucht, Nelly (Morgan) tegen het lijf loopt en verliefd wordt. Jean doodt Nelly's aanrander, maar wil eigenlijk op een schip naar een ver land.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:De titel is een acroniem van 'Pierre ou les Ambiguïtés', de Franse titel van het boek van Herman Melville. Fans van Moby Dick konden niks met de koortsachtige, incestueuze inhoud van Melville's volgende boek, maar wonderkind en enfant terrible Carax (Les amants du Pont Neuf) des te meer. Guillaume Depardieu (zoon van Gerard) speelt de rijke, vurige jongeling Pierre, die veel houdt van zijn moeder (Catherine Deneuve), maar ook van zijn verloofde (Delphine Chuillot) en later ook nog van zijn wonderlijke halfzus (Yekaterina Golubeva). De exorbitante stijl van Carax houdt af van emotioneel medeleven, maar 'when it's over', zo schreven enkele vooraanstaande Amerikaanse critici, 'you'll know you've had an experience'.

Plaats reactie