Clash of the French Cinema - Zuid: Limousin

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Straka
Regisseur
Regisseur

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Limousin

Bericht door Straka » 14 dec 2013 20:35

Le Mepris is zowaar een Godard die ik nog heel behoorlijk vind, maar La double vie de Veronique vind ik weer meer dan behoorlijk.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 15 dec 2013 00:58

Le mepris kon ik destijds dan weer wat minder mee, niet een van mijn favoriete Godards, maar ik heb het idee dat de film nu meer indruk zou kunnen maken. Maar zelfs als ik daar aan toe was gekomen had de film toch moeilijk gewonnen van La double vie de Veronique, een van Kieslowski's Franse meesterwerken en een persoonlijke favoriet.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 15 dec 2013 13:55

Voor mij valt de keuze nipt op La double vie de Veronique.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 dec 2013 11:48

4-0 voor La double vie de Veronique

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 dec 2013 11:57

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Een verzetsman (Leterrier) wordt door de Gestapo gearresteerd en ter dood veroordeeld. Als hij op uiterst moeizame wijze met behulp van een lepel als enig instrument zijn ontsnapping voorbereidt, krijgt hij onverwachts een misschien niet te vertrouwen celgenoot. Bij zijn uitbraak sleept hij de jonge Jost (Le Clainiche) met zich mee. Een beroemd geworden film naar ware gebeurtenissen; te ascetisch en daardoor een te gespannen vormgeving, weliswaar zonder effectbejag van de regie en met een kleine cel als voornaamste plaats van handeling. Van de overwegend niet professionele acteurs zijn Leterrier en Ertaud later zelf regisseur geworden. Het scenario is van regisseur Bresson naar de herinneringen van André Devigny. Het camerawerk is van L.H. Burel.
VS

Afbeelding
IndieWire schreef:Greater writers have tried (and failed) to capture this film’s indescribable magnetism. It's ostensibly about the ‘disorder’ of today’s French arthouse, conducted like a Robert Altmanmosaic, with characters flitting between rooms and the camera nimbly tracking them. It's also a movie that considers the value of an art cinema rejected by general audiences (linking it to Assayas's next film, "Late August, Early September") in sometimes didactic ways. It's both intensely cerebral (lots of self-conscious, rambling dialogues, which may be the point), and totally improvisational, as evidenced in its out-of-leftfield finale. "Irma Vep" is a lot of other things, too, including a film-within-a-film, following a petulant auteur (Jean-Pierre Léaud, filling the role of a fictitious Nouvelle Vague stalwart) determined to capture the "quietude" of Louis Feuillade's silent serial "Les vampires." The director (in the film) casts Hong Kong star Maggie Cheung (who plays herself), admiring the "grace" she displays in martial arts movies. Cheung arrives to find a frantic crew, few of whom speak English, and is promptly whisked to a sex shop and fitted for the black latex suit she'll be wearing as the title character (an anagram for "vampire," by the way). This movie is unpredictable—there's at least one scene that we're pretty sure is a dream sequence, involving an almost Lynchian naked cameo from Arsinée Khanjian (who greatly resembles Isabella Rossellini)—but the randomness is thrilling, the substance is the style, and the meaning… well, that's in there too, somewhere. 

charulata
Bijrol
Bijrol

Bericht door charulata » 16 dec 2013 20:26

I adore that Assayas but Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut it is.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 16 dec 2013 21:48

I like Maggie Cheung as much as the next guy, but Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut it is.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 dec 2013 14:50

En omdat ik bij de ene moeilijke keuze tussen verschillend en oud en nieuw voor oud ging, kies ik hier maar voor Irma Vep.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 dec 2013 18:46

Irma Vep was aardig maar niet meer dan dat. Mijn stem gaat naar het, in al z'n eenvoud, prachtige Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut .

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 17 dec 2013 21:22

Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 19 dec 2013 13:43

4-1 voor A Man Escaped. :P

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 19 dec 2013 14:25

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Claire Denis is als weinig andere Franse cineasten in staat om lyriek te 'mengen' met moderne, harde realiteit. Zie Vendredi soir, waarin Laure (Lemercier), die op weg is naar een etentje, vast komt te zitten in een forse Parijse file. Als een voetganger (Lindon) haar vraagt of hij naast haar mag komen zitten, begint de lyriek. Met mooie onderbelichte close-ups van zijn kraag, van sigarettenrook, van lome blikken; op de achtergrond stadse dramatafereeltjes die vanuit de comfortabele autozetel te volgen zijn. De kijker wordt meegenomen in deze grote mijmering. Er wordt wel gesproken, maar niet veel. De camera heerst, de sfeer vertelt.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:In dit meesterwerk binnen zijn bescheiden oeuvre (hij maakte 5 bioscoopfilms) belicht Jacques Tati (1909-1982) met grote vrolijkheid de keerzijde van moderne technologie. Zijn vaste personage Monsieur Hulot (hoedje, pijp, iets te korte broek) raakt verstrikt in het Parijs van de jaren zestig, waar grootse glimmende gebouwen, drukte en nieuwe snufjes het leven ingewikkeld en anoniem maken. Prachtige beeldgrappen werden met immense nauwkeurigheid van de meester in scène gezet en blíjven leuk. De productie, die jaren duurde en waarvoor Tati een stukje stad ('Tativille') nabouwde, betekende het faillissement van de regisseur toen de film flopte. Inmiddels staat Play time steevast op menig klassiekerslijstje.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 19 dec 2013 18:35

Twee films die beiden minder zijn dan beide films uit de andere halve finale uit deze regio. Vendredi soir was een Denis die me niet wist te fascineren, maar met Play Time had ik helemaal niks.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 19 dec 2013 18:45

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 20 dec 2013 12:27