Clash of the French Cinema - Zuid: Pyreneeën

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 08 dec 2013 13:46

Sans toit ni loi (Varda, 1985) 3-2 Les quatre cent coups (Truffaut, 1959)
Orphée (Cocteau, 1950) 3-1 L'enfer (Chabrol, 1994)
Bienvenue chez les ch'tis (Boon, 2008) 1-2 Sous le sable (Ozon, 2000)
Madame de... (Ophüls, 1953) vs White Material (Denis, 2009)

_________________________________________________________________________________________________________
Tweede ronde:

Sans toit ni loi (Varda, 1985) 1-4 Orphée (Cocteau, 1950)
Sous le sable (Ozon, 2000) 1-2 Madame de... (Ophüls, 1953)

_________________________________________________________________________________________________________
Derde ronde:

Orphée (Cocteau, 1950) 3-2 Madame de... (Ophüls, 1953)

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 3 augustus 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.
– Voor meer info over deze clash en een compleet overzicht, lees dit topic.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Zuid: Pyreneeën

Bericht door Colonel_Kurz » 08 dec 2013 13:47

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Een jonge zwerfster wordt dood aangetroffen door een Marokkaanse landarbeider; ze is gestorven van de kou. De vraag is hoe kon het zover komen. Varda probeert ter plekke een reconstructie te maken in haar hartverscheurende - en toch zeer afstandelijk gemaakte - drama Sans toit ni loi. Zwerfster Mona, die langzaam maar zeker de kracht en ambitie verliest om door te leven, wordt briljant vertolkt door de destijds achttienjarige Bonnaire. De film won in 1985 de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:De overspelige moeder en kortzichtige stiefvader van puber Antoine Doinel (Léaud) ergeren zich aan zijn 'onuitstaanbare gedrag' en sturen hem dus maar naar een opvoedingsgesticht. Dat zal hem leren. 'Puur autobiografisch is het verhaal niet,' zei Truffaut in een gesprek met kunstbroeder Rivette, 'als dertienjarige wilde ik alle misdaden van de wereld plegen, zonder ervoor te worden gestraft, maar míjn ouders waren aardige mensen.' Met Truffaut kwam het nog helemaal goed, met hulp van beroemd criticus André Bazin (aan wie de film is opgedragen) ontwikkelde hij zich tot een van de grondleggers van de Nouvelle Vague.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 dec 2013 16:02

Beiden een soort zwervers, de hoofdpersonen van deze films, maar waar ik Sans toit ni loi geweldig vind heb ik nooit zoveel gehad met het debuut van Truffaut.

charulata
Bijrol
Bijrol

Bericht door charulata » 09 dec 2013 16:36

Sans toit ni loi

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 09 dec 2013 17:51

Lastige keuze tussen twee films die beide in de eerste ronde hadden mogen stranden. Sans toit ni loi ligt wat frisser in het geheugen en beoordeel ik gevoelsmatig ietsjes hoger.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 09 dec 2013 20:13

Les quatre cent coups is vele malen beter en leuker dan die Varda film. Jammer dat jullie dat niet inzien en deze film nu al moet struikelen. :N

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 09 dec 2013 22:28

Sans toit ni loi vond ik één van de minste films die ik dit jaar gezien heb. Les quatre cent coups is dan ook zeker de sterkere van deze twee.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 dec 2013 20:00

3-2 voor Sans toit ni loi

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 10 dec 2013 20:08

:cry:

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 dec 2013 20:09

Afbeelding
Cinema.nl schreef:De dichter Orpheus (Marais) wordt na een ongeluk door een mysterieuze prinses (Casar[KA2]es) naar het hiernamaals gevoerd waar hij zijn overleden Eurydice (Déa) mag zoeken. Als hij haar vindt, wordt ze opnieuw van hem weggevoerd en hij wordt neergeschoten. De prinses - die de Dood is - is verliefd geworden op de dichter en stuurt het paar terug naar de aarde. Deze persoonlijke variant op de Orpheus-mythe kreeg een fascinerende sfeer door fantasierijke beelden vol verrassende symboliek die vooral picturaal werkzaam is en aan de betekenis weinig toevoegt, dus ook niet uitgelegd hoeft te worden. Een opmerkelijke rol van Casarès als de Dood. Het scenario is van regisseur Cocteau. Het camerawerk is van Nicoals Hayer. In 1949 gedraaid en op 29 september 1950 in première gegaan in Parijs. Opgedragen aan Christian Bérard. 
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Een aantrekkelijke vrouw wordt door haar echtgenoot, een hotelmanager, bespioneerd en besluit de deur niet meer uit te gaan. Veel lijkt het niet te helpen; manlief is al zover heen dat hij zelfs met moordfantasieën rondloopt. Béart (Manon des sources) is oogverblindend als de vrouw van de waanzinnig jaloerse hotelier (Cluzet). Hoewel Chabrol wat minder geniaal is dan in zijn jonge jaren weet hij nog altijd adequaat zijn vinger te leggen op emotionele uitersten met deze keer jaloezie in de hoofdrol. Het scenario van Henri-Georges Clouzot was oorspronkelijk bedoeld voor een film met Romy Schneider en Serge Reggiani.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 10 dec 2013 20:28

De Cocteau heeft de mooie plaatjes, de Chabrol het betere verhaal en de karakters. In dit geval ga ik voor het tweede. L'Enfer

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 11 dec 2013 14:03

Ben het absoluut oneens met de redenering van Cinema.nl dat symboliek die "pictoraal" werkt geen betekenis heeft/toevoegt. Orphee heeft niet alleen de prachtige beelden, maar ook de mythe van Orpheus en een rijkdom aan gedachtes en ideeën over liefde en dood, en de daarbij behorende emoties.

charulata
Bijrol
Bijrol

Bericht door charulata » 13 dec 2013 00:10

Orphee

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 13 dec 2013 12:27

Ook voor mij valt de keuze op Orphee, L'enfer werkte me op het laatst een beetje op m'n zenuwen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 dec 2013 13:53

3-1 voor Orphee

Plaats reactie