Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 03 mar 2014 15:01

Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Vivre sa vie (Godard, 1962) vs Plein Soleil (Clément, 1960)
La rupture (Chabrol, 1971) vs Napoléon (Gance, 1927)
Le temps retrouvé, d'après l'oeuvre de Marcel Proust (Ruiz, 1999) vs 8 femmes (Ozon, 2002)
Leon (Besson, 1994) vs Bob le flambeur (Melville, 1956)
_________________________________________________________________________________________________________
Tweede ronde:

Vivre sa vie (Godard, 1962) vs La rupture (Chabrol, 1971)
Le temps retrouvé, d'après l'oeuvre de Marcel Proust (Ruiz, 1999) vs Bob le flambeur (Melville, 1956)
_________________________________________________________________________________________________________
Derde ronde:

La rupture (Chabrol, 1971) vs Le temps retrouvé, d'après l'oeuvre de Marcel Proust (Ruiz, 1999)
_________________________________________________________________________________________________________

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 3 augustus 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden.
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.
– Voor meer info over deze clash en een compleet overzicht, lees dit topic.

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 03 mar 2014 15:05

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Nana Kleinfrankenheim (Anna Karina), een verkoopstertje in een platenzaak die de huur niet kan betalen, wordt prostitu[KA1]ee en komt onder protectie van souteneur Raoul (Rabbot). Ondanks het verkopen van haar lichaam denkt ze haar onafhankelijkheid te kunnen bewaren, maar als de pooier haar aan een collega verkwanselt en deze hoopt op te lichten, wordt ze gedood. De film wisselt in twaalf losse episodes sociologische en statistische informatie af met een verhandeling over taal door filosoof Parain, maar is in de eerste plaats een filmische verkenning van Karina, die lacht, huilt, onverschillig doet, uitbundig is, enzovoorts. Het voorlezen van E.A. Poe`s [KL]The Oval Portrait[KLE] over de relatie kunstenaar-model wordt op de geluidsband dan ook gedaan door (echtgenoot) Godard zelf. Het scenario is van regisseur Godard en Marcel Sacotte naar diens boek Où en est la prostitution ? Het camerawerk is van Raoul Coutard.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley als sublieme Franse film noir, door meestercameraman Henri Decaë vastgelegd in zwoele Zuid-Europese zomerplaatjes. Vrije jongen Tom Ripley (Delon) moet de losbollende playboyzoon van een rijke stinkerd terughalen naar de VS, maar het loopt goed fout. Clément toont Ripley als de gevaarlijk intelligente gek met nét dat vernislaagje van charme en verfijning om hem voor normaal en aimabel te laten doorgaan. Chansonnière Laforêt, hier in een bijrol, werd na de film een icoon van het variété française. Remake: The Talented Mr. Ripley (1999; Anthony Minghella).

charulata
Bijrol
Bijrol
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 sep 2012 02:03

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door charulata » 03 mar 2014 15:23

Vivre sa Vie

Gebruikersavatar
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Berichten: 1920
Lid geworden op: 09 sep 2007 23:08
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Lonewolf » 04 mar 2014 12:17

Delon is fantastisch cool in Plein Soleil, maar met Vivre sa vie begon mijn liefde voor Anna Karina en Godard

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mar 2014 00:24

Plein Soleil

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mar 2014 15:12

Vivre sa vie wint met 2-1.

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mar 2014 15:12

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Een onvolwassen, aan drugsverslaafde rijkeluiszoon staat in zijn roes zijn zoontje naar het leven, waarna zijn vrouw zich met haar kind in een familiepension installeert en scheiding aanvraagt. Haar schoonvader houdt haar verantwoordelijk voor de verloedering van zijn zoon en wil de voogdij over zijn kleinkind, zodat hij een schoftige detective opdracht geeft om haar in discrediet te brengen. Dit melodramatisch en hoogst ingewikkeld verhaal vormt de aanleiding voor een eerbetoon aan de morele moed van Audran als de jonge moeder, waarbij de andere acteurs in vaak bizarre scènes op verrassende en geslaagde wijze rollen tegen - hun - type in, hebben gekregen.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Een film over de jeugd en de militaire loopbaan van Napoleon Bonaparte tot en met zijn triomfantelijke invasie van Itali[KA3]e. Door de gelijktijdige opkomst van de geluidsfilm is deze film internationaal te weinig opgemerkt. Dit grotendeels verloren gewaande historische epos waarvoor Gance het `triple [KA1]ecran` ontwikkelde, werd door de Britse historicus Kevin Brownlow in de loop der jaren zo volledig mogelijk gereconstrueerd en in de presentatie van Francis Coppola tot h[KA2]et spraakmakende evenement van 1980 gelanceerd. (De oorspronkelijke muziek van Arthur Honneger ging verloren en er zijn twee nieuwe partituren gecomponeerd, door Carl Davis en Carmine Coppola.) De werking van de finale met gelijktijdig drie beelden zal op het tv-scherm verloren gaan, maar er blijft meer dan genoeg imponerends over.

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 06 mar 2014 13:39

Het is jammer voor de monumentale film van Gance, maar La rupture is een van mijn favoriete Chabrols. Zoals ik hier ook ooit schreef: http://www.salonindien.nl/2010/la-rupture-1970/

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 07 mar 2014 15:26

1-0 voor La rupture

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 07 mar 2014 15:37

Afbeelding
Scott Tobias schreef:Every novel requires a fair amount of pruning for the screen, so the challenge is to streamline the story while preserving its meaning. If nothing else, Raúl Ruiz's Time Regained is an almost perversely ambitious adaptation, a two-and-a-half-hour reverie on the sixth and final volume of Marcel Proust's magnum opus,Remembrance Of Things Past. Still more perverse, Ruiz has designed it as a companion to the novel rather than a fully (or even partially) comprehensible work in its own right, mounting a lavish, expensive international production that will leave all but Proust scholars out in the cold. Yet the film, however quixotic, is an accomplished and impressive achievement, particularly in the way Ruiz translates Proust's narrative digressions into formal flights of fancy. Rather than straighten out the timeline, Ruiz and co-writer Gilles Taurand configure the scenes like narrative pirouettes, with fragments of time constantly turning in on themselves. All it takes is a single spark of memory—a smell, a gesture, an object—for Proust's alter ego, Marcello Mazzarella, to transport himself to another point in his personal history. Unfortunately, his memories have little emotional resonance because there's no way of knowing how the other characters might have affected him; they just float, ghost-like, in and out of the narrative. A couple of characters make a strong impression, including Emmanuelle Béart as the withering object of Mazzarella's childhood infatuation and a badly dubbed John Malkovich as an aristocratic baron whose cultured manner hides darker secrets. If Ruiz's goal was simply to find a cinematic equivalent to Proust's writing style, he's succeeded, fluidly gliding through time on a clever sound edit or frozen tableau. WereRemembrance Of Things Past ever given an expansive, Berlin Alexanderplatz-style treatment, he would be an ideal choice to direct it. But with Time Regained, the text has been so truncated that, no matter how rich his understanding of the material, it doesn't make enough sense to translate to the uninitiated.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Nee maar, wat een groot voorrecht om Franse diva's van drie generaties tezamen aan het werk te zien! En dat is niet het enige magnifieke dat scenarist-regisseur Ozon (Sous le sable) ons biedt. Zijn film is een whodunnit-soap die de jaren vijftig terughaalt met opzettelijke nepsneeuw en oogverblindende neonkleuren. Hoe Ozon het flikt is een raadsel, maar zelfs de liedjes die de personages zingen krijgen een min of meer logische plaats op zijn wonderbaarlijke toneel. Een moord op de enige man in de film moet daar opgelost worden. Is de koele Gaby (Deneuve) de dader, of haar maffe zus (Huppert), of toch de arrogante dienstmeid (Béart)?

charulata
Bijrol
Bijrol
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 sep 2012 02:03

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door charulata » 07 mar 2014 16:12

Le Temps retrouvé

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 07 mar 2014 16:42

Le Temps retrouvé. Inventief en speels, duizelingwekkend en mooi geschoten. Een onverfilmbaar boek toch verfilmbaar gemaakt.

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 09 mar 2014 21:24

Le Temps retrouvé wint met 2-0.

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Colonel_Kurz » 09 mar 2014 21:39

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Léon (Reno) is de naam van de buurman van Mathilda (Portman). Zij wordt door Léon in huis genomen als haar familie is vermoord door de psychotische politieman Stansfield (Oldman). Mathilda ontdekt dat Léon een huurmoordenaar is en wil met hem in zee om haar familie te wreken. Hij is bereid om voor 5000 dollar het klusje op te knappen. Zoveel geld heeft ze niet, maar ze heeft wel een voorstel: als hij haar leert 'cleanen' (om Stansfield om zeep te helpen), leert zij hem lezen. Dit humoristische actiedrama van de maker van Le grand bleu en La femme Nikita is ondanks stijlvolle Amerikaanse actie onmiskenbaar Frans in psychologie.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:'Mooie boeventronie,' zegt Robert Montagné tegen zijn spiegelbeeld. Een waar woord: Roger Duchesne (1906-1996), die de oudere gangster Bob de Gokker vertolkt, was, na een vooroorlogse succescarrière als acteur, in het Parijse 'milieu' beland en er wegens schulden weer uit verbannen. Een ideale figuur, dus, om in deze gelaagde misdaadfilm als ongrijpbare speeltafelverslaafde het Casino van Deauville te beroven. Later betreurde Melville dat de dialogen van noir-auteur Auguste le Breton louter verroest argot bevatten, maar inmiddels is juist dat bargoens een van de charmes van Bob le Flambeur. Henri Decaë fotografeerde het uitgaanskwartier Pigalle als een prachtig licht-en-schaduwspel.

Gebruikersavatar
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Berichten: 1920
Lid geworden op: 09 sep 2007 23:08
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Picardië

Bericht door Lonewolf » 10 mar 2014 13:39

Met pijn in het hart stem ik tegen Bob en voor Leon

Plaats reactie