Clash of the French Cinema - Noord: Champagne

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 mar 2014 15:03

Le salaire de la peur (Clouzot, 1953) vs Les vacances de Monsieur Hulot (Tati, 1953)
Le deuxième souffle (Melville, 1966) vs Les plages d'Agnès (Varda, 2008)
Jean de Florette (Berri, 1985) vs 35 rhums (Denis, 2008)
Belle de jour (Buñuel, 1967) vs Bande à part (Godard, 1964)

_________________________________________________________________________________________________________
Tweede ronde:

Le salaire de la peur (Clouzot, 1953) vs Le deuxième souffle (Melville, 1966)
35 rhums (Denis, 2008) vs Belle de jour (Buñuel, 1967)
_________________________________________________________________________________________________________
Derde ronde:

Le deuxième souffle (Melville, 1966) vs 35 rhums (Denis, 2008)

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 3 augustus 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden.
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.
– Voor meer info over deze clash en een compleet overzicht, lees dit topic.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Champagne

Bericht door Colonel_Kurz » 03 mar 2014 15:07

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Vier in Zuid-Amerika aan lager wal geraakte mannen accepteren de opdracht om voor tweeduizend dollar de man (toen een leuke som) twee vrachtwagens met nitroglycerine over vijfhonderd kilometer onbegaanbare wegen te vervoeren om een brand in een olieput van de Southern Oil Company te blussen. Onderweg kan ieder kuiltje in de junglewegen al fataal zijn. Zinderende spanning, sterk acteerwerk. Europa was eensgezind enthousiast: de film won de BAFTA, de Gouden Beer en de Gouden Palm.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Hulot gaat met vakantie naar een badplaats en zaait onderweg al paniek door zijn merkwaardige rijgewoontes. Ook de eentonige rust van de hotelgasten wordt verstoord door zijn goede bedoelingen die altijd catastrofaal uitpakken. Deze beroemdste en meest succesvolle Tati-film blijkt achteraf niet zijn beste omdat alle personages - inclusief Hulot die in deze film werd geïntroduceerd - op het eerste gezicht in onhandigheid of excentriciteit zó duidelijk getypeerd zijn dat echte verrassingen uitblijven. De vermakelijke gags zijn meestal opgebouwd en uitgewerkt in totaalopnamen, zodat op het tv-scherm nogal wat verloren gaat.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 mar 2014 15:11

Hulot is erg leuk, maar de echte meesterwerken van Tati zouden nog volgen. Terwijl Le salaire de la peur juist het meesterwerk van Clouzot is; spannender dan de tweede helft van deze film wordt het zelden.

charulata
Bijrol
Bijrol

Bericht door charulata » 03 mar 2014 15:24

La salaire de la peur

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 03 mar 2014 21:26

La salaire de la peur

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mar 2014 15:11

3-0 voor Le salaire de la peur

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mar 2014 15:14

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Een gangster ontsnapt uit de gevangenis en pleegt uit geldnood een overval. Een politieman herkent zijn aanpak, weet hem bij arrestatie op slinkse wijze de naam van zijn medeplichtige te ontlokken, waarna hij in het milieu voor verklikker doorgaat. De kwaliteit van de regie en de ideale acteurskeuze zorgen voor spanning ondanks het betrekkelijk lage tempo. Op zijn beste momenten is dit misdaadverhaal een fraai noodlotsdrama, maar de perfectie van Melville's volgende film Le Samourai wordt niet bereikt. Scenario van de regisseur naar de roman van José Giovanni.
VS

Afbeelding
DVDBeaver schreef:A reflection on art, life and the movies, The Beaches of Agnes is a magnificent film from the great Agnes Varda, director of The Gleaners and I and Cleo from 5 to 7, a richly cinematic self portrait that touches on everything from the feminist movement and the Black Panthers to the films of husband Jacques Demy (The Umbrellas of Cherbourg) and the birth of the French New Wave.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 06 mar 2014 13:40

Het doet heel erg pijn om tegen die lieve dame te stemmen, maar Le deuxième souffle is mijn favoriete Melville en daarmee een van mijn favorieten in de clash.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 mar 2014 15:26

Le deuxième souffle wint met 1-0. Ben ik het nou in mijn eentje aan het doen?

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 07 mar 2014 15:31

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 mar 2014 15:38

Afbeelding
Cinema.nl schreef:De gebochelde Jean de Florette (Gérard Depardieu) komt als stadse belastingexpert naar de Provence toe om met zijn vrouw Aimee (Elisabeth Depardieu) en dochter Manon (Ernestine Mazurowna) te gaan wonen op hun geërfde landgoed. Buurboeren Le Papet (Yves Montand) en Galignette (Daniel Auteuil) azen zelf op het landgoed. Ze gokken erop dat 'een boer een gebochelde kan worden, maar een gebochelde zelden een boer'. Om die woorden kracht bij te zetten stoppen ze Jeans waterbron dicht en werken ze hem op alle mogelijke onopvallende manieren tegen. Het acteerwerk van vooral Depardieu, Montand en Auteuil is geïnspireerd en komt optimaal tot zijn recht op de sissend hete gronden van Zuid-Frankrijk. Bij het beleven van Berri´s psyche-blootleggende verfilming van Marcel Pagnols roman krijgt men vast zin in meer van hetzelfde. Dat treft, want de film kreeg een vervolg, Manon des Sources.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Fans van Claire Denis' intens romantische werk (oa Nénette et Boni, Beau travail, Trouble Every Day) waren zielsgelukkig toen Denis in 2008 opnieuw liet zien dat ze als geen ander inhoud en sfeer kan laten samensmelten tot een weemoedige film, die beroert en beklijft zonder te deprimeren. In 35 rhums (35 glaasjes rum) verkent Denis de innige vader-dochterrelatie tussen een oudere treinbestuurder (Descas) en zijn studerende dochter (Diop) in een Parijse buitenwijk, met eenzaamheid en relaties als centrale thema's. Denis' favoriete Britse formatie Tindersticks leverde de muziek.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 mar 2014 16:36

35 Rhums, makkelijk. Denis haar mooiste.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 08 mar 2014 16:14

Colonel_Kurz schreef:Le deuxième souffle wint met 1-0. Ben ik het nou in mijn eentje aan het doen?
Daar lijkt het wel op. Sorry ik had de laatste weken minder tijd om films te kijken dan ik zou willen. (en eigenlijk trok die Varda docu mee ook niet echt om te gaan kijken.)

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 08 mar 2014 16:16

Maar gelukkig kan ik hier wel stemmen. Een lastige stem is het wel. Keuze valt op Denis' 35 Rhums

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 mar 2014 21:21

2-0 voor 35 Rhums.

Plaats reactie