Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Colonel_Kurz » 08 apr 2014 14:38

Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

L'armée des ombres (Melville, 1969) - Beau travail (Denis, 1999)
Orphée (Cocteau, 1950) - Cœur fidèle (Epstein, 1923)

_________________________________________________________________________________________________________

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 3 augustus 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden.
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.
– Voor meer info over deze clash en een compleet overzicht, lees dit topic.

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Colonel_Kurz » 08 apr 2014 14:41

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Frankrijk, halverwege WO II. De leden van een verzetsgroep - veelal veertigers, onder dagelijkse leiding van ingenieur Philippe Gerbier (Ventura) - kennen uit veiligheidsoverwegingen zo min mogelijk elkaars identiteit, maar zijn toch beducht dat hun gearresteerde kameraden tijdens martelingen van de Gestapo doorslaan. Zowel bevrijdingsacties als onderlinge liquidaties uit voorzorg blijken noodzakelijk. Melville voegde aan de roman van Joseph Kessel zijn eigen verzetsherinneringen toe en gaf de film de sfeer en de benadering van zijn gangsterthrillers; met een beklemmend resultaat. Lang ondergewaardeerd, maar ijzersterk.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Er bestaan veel mooie films, maar weinig films die puur over schoonheid gaan. Dit is zo'n film over schoonheid. Telkens vraag je je af wat er nu mooi is: de strijkende, zwemmende en marcherende mannen van het vreemdelingenlegioen, of de manier waarop regisseuse Denis die heeft vastgelegd. Als contrast dient slechts één gezicht, dat van Denis Lavant. Hij heeft een kop die je naar adem doet happen. Soms is de vormgeving zo overdreven gestileerd dat je erom moet lachen. Vaker lukt het haar je in trance te brengen. Het legioen wordt als mythisch leger en als harem geportretteerd; de omgeving van Djibouti niet als land maar als landschap. Er wordt niet gevochten, alleen geoefend. De plot is geleend van Melville's Billy Budd, waardoor Beau travail ook gaat over de oude tweeëenheid schoonheid en goedheid, die slechts ten koste van veel weemoed van elkaar zijn gescheiden. Denis doet soms met een handvol soldaten wat Riefenstahl met honderden partijleden en atleten deed. Is de bewondering voor groepen lichamen hetzelfde gebleven? Veel dingen die Hitler mooi vond, vinden veel mensen nog steeds mooi. Denis heeft Beau travail majesteitelijk dubbelzinnig gemaakt. Elementen die in de meeste films met elkaar samenwerken, werken elkaar hier tegen. Het geluid zegt bijvoorbeeld iets anders dan het beeld. Seksualiteit is geen onderdeel van de plot, maar een element dat alle beelden laadt. Volgens Denis is film in het algemeen zowel vulgair als verheven. Als ze Sneeuwwitje zou verfilmen, zou ze er opnieuw een meesterwerk van maken.

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Colonel_Kurz » 08 apr 2014 14:52

Beau travail

Gebruikersavatar
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12533
Lid geworden op: 11 jul 2007 12:04
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door patrob » 08 apr 2014 17:57

Ik ga met Kurz mee: Beau Travail

Gebruikersavatar
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Berichten: 1920
Lid geworden op: 09 sep 2007 23:08
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Lonewolf » 09 apr 2014 17:31

ik doe lekker tegendraads en ga voor L'armée des ombres 8)

Gebruikersavatar
Straka
Regisseur
Regisseur
Berichten: 3968
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:57

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Straka » 09 apr 2014 17:34

Ik doe mee: L'armée des ombres

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Colonel_Kurz » 11 apr 2014 13:40

2-2...

Dat wordt weer een muntje opgooien.

Kop voor het vreemdelingenlegioen, munt voor de verzetstrijders.

Afbeelding

L'armée des ombres is door naar de kwartfinale!

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Colonel_Kurz » 11 apr 2014 13:50

Nee, wacht, dat is kop...

Excuses.

Beau travail is door!

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Colonel_Kurz » 11 apr 2014 13:56

Afbeelding
Cinema.nl schreef:De dichter Orpheus (Marais) wordt na een ongeluk door een mysterieuze prinses (Casar[KA2]es) naar het hiernamaals gevoerd waar hij zijn overleden Eurydice (Déa) mag zoeken. Als hij haar vindt, wordt ze opnieuw van hem weggevoerd en hij wordt neergeschoten. De prinses - die de Dood is - is verliefd geworden op de dichter en stuurt het paar terug naar de aarde. Deze persoonlijke variant op de Orpheus-mythe kreeg een fascinerende sfeer door fantasierijke beelden vol verrassende symboliek die vooral picturaal werkzaam is en aan de betekenis weinig toevoegt, dus ook niet uitgelegd hoeft te worden. Een opmerkelijke rol van Casarès als de Dood. Het scenario is van regisseur Cocteau. Het camerawerk is van Nicoals Hayer. In 1949 gedraaid en op 29 september 1950 in première gegaan in Parijs. Opgedragen aan Christian Bérard. 
VS

Afbeelding
Salonindien.nl schreef:Coeur fidèle is niet voor niets na Abel Gances Napoléon (1927) de beroemdste film van de Franse impressionistische cinema geworden. Henri Langlois noemde in de Cahiers du cinéma in 1953 “net 3D”, en daar zit best wat in. Vooral de dramatische close-ups van gezichten spatten van het scherm af en toe, meer dan de meeste 3D-films eigenlijk, en de door Langlois geroemde kermisscène (mensen zouden destijds in de bioscoop misselijk en duizelig zijn geworden) is een visueel wervelend huzarenstukje. De beleving van de draaimolen wordt prachtig filmisch overgebracht door de draaiende camera en snelle montage.
Het is ook vooral de emotionele beleving van Marie die zo duidelijk gemaakt; zij wordt door de criminele Kleine Paul gedwongen met hem in dat ding te zitten, terwijl haar werkelijke geliefde naarstig naar haar op zoek is. Wat ook het verhaal in een notendop samenvat.  Epstein gebruikt een simpel melodrama om zijn innovatieve technieken om emoties weer te geven te verkennen, met als verschil dat het hier mede dankzij de pure focus en de lengte (nog geen anderhalf uur) ook dramatisch van begin tot eind erg goed werkt.
Je kunt vergelijken Gina Manès met Renée Falconetti, want ook op haar gezicht valt in de vele close-ups het volledige verhaal vaak af te lezen. Daarnaast wordt haar innerlijk ook weergegeven door superimpositie met beelden van de zee (woest als ze ontvoerd wordt, rustig als ze bij haar geliefde is) en shots gefilmd door vervormde spiegels. De symboliek is gedateerd maar toch ook fris dankzij Epsteins technische visuele hoogstandjes die negentig jaar na dato nog altijd modern aanvoelen.

charulata
Bijrol
Bijrol
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 sep 2012 02:03

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door charulata » 11 apr 2014 15:13

Orphée

Gebruikersavatar
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Berichten: 1920
Lid geworden op: 09 sep 2007 23:08
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Lonewolf » 12 apr 2014 15:51

Cœur fidèle

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Colonel_Kurz » 12 apr 2014 17:06

Orphée

Gebruikersavatar
Straka
Regisseur
Regisseur
Berichten: 3968
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:57

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Straka » 12 apr 2014 18:29

Cœur fidèle

Gebruikersavatar
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12533
Lid geworden op: 11 jul 2007 12:04
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door patrob » 13 apr 2014 18:11

Cœur fidèle

Gebruikersavatar
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 30457
Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Achtste Finale D

Bericht door Colonel_Kurz » 14 apr 2014 11:50

3-2 voor Cœur fidèle.

Plaats reactie