Clash of the French Cinema - Finale

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.
Plaats reactie
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 24 apr 2014 12:39

_________________________________________________________________________________________________________

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Er bestaan veel mooie films, maar weinig films die puur over schoonheid gaan. Dit is zo'n film over schoonheid. Telkens vraag je je af wat er nu mooi is: de strijkende, zwemmende en marcherende mannen van het vreemdelingenlegioen, of de manier waarop regisseuse Denis die heeft vastgelegd. Als contrast dient slechts één gezicht, dat van Denis Lavant. Hij heeft een kop die je naar adem doet happen. Soms is de vormgeving zo overdreven gestileerd dat je erom moet lachen. Vaker lukt het haar je in trance te brengen. Het legioen wordt als mythisch leger en als harem geportretteerd; de omgeving van Djibouti niet als land maar als landschap. Er wordt niet gevochten, alleen geoefend. De plot is geleend van Melville's Billy Budd, waardoor Beau travail ook gaat over de oude tweeëenheid schoonheid en goedheid, die slechts ten koste van veel weemoed van elkaar zijn gescheiden. Denis doet soms met een handvol soldaten wat Riefenstahl met honderden partijleden en atleten deed. Is de bewondering voor groepen lichamen hetzelfde gebleven? Veel dingen die Hitler mooi vond, vinden veel mensen nog steeds mooi. Denis heeft Beau travail majesteitelijk dubbelzinnig gemaakt. Elementen die in de meeste films met elkaar samenwerken, werken elkaar hier tegen. Het geluid zegt bijvoorbeeld iets anders dan het beeld. Seksualiteit is geen onderdeel van de plot, maar een element dat alle beelden laadt. Volgens Denis is film in het algemeen zowel vulgair als verheven. Als ze Sneeuwwitje zou verfilmen, zou ze er opnieuw een meesterwerk van maken.
VS

Afbeelding
Cinema.nl schreef:Ingetogen drama van 'la grand-mère de la nouvelle vague' brengt twee uur uit het leven van de jonge zangeres Cléo (Marchand) in beeld. Terwijl ze wacht op de uitslag van een kankeronderzoek, zwerft ze door de straten van Parijs. Ze bezoekt haar geliefde, die haar eventuele ziekte niet onder ogen wil zien, koopt een hoed, raadpleegt een waarzegster en ontmoet een soldaat met verlof. Cléo de 5 à 7 betekende de doorbraak van Varda. Let op de gastrollen van Jean-Luc Godard, Eddie Constantine en Anna Karina in het zwart-wit slapstickfilmpje dat Cléo weer wat opvrolijkt.
_________________________________________________________________________________________________________

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 72 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld, tenzij deze een gelijkspel kan beslissen.
- Posters die pas vanaf 3 augustus 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden.
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.
– Voor meer info over deze clash en een compleet overzicht, lees dit topic.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Re: Clash of the French Cinema - Finale

Bericht door Lonewolf » 25 apr 2014 15:49

Niks mis met beide films, maar beiden zijn imo niet de titel waardig. Beiden hadden niet eens de derde ronde in hun poule mogen overleven.

De Denis dan maar. Beau Travail

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 25 apr 2014 18:59

Cléo de 5 à 7

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 27 apr 2014 12:31

Cléo de 5 à 7, Vond ik net een fractie beter. Maar zeker een waardige finale.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 27 apr 2014 17:50

Nr. 84 en 87 van mijn top 100 eind vorig jaar... Mijn instinct zegt nu Beau travail.

charulata
Bijrol
Bijrol

Bericht door charulata » 30 apr 2014 23:51

Both really great and personal favorites. But Beau Travail it is.

Edit: I love both and yet, they aren't necessarily my favorite French films either and that Denis isn't even my favorite Denis. But admittedly some of my other candidates would be even more obscure/underseen perhaps (while others got kicked out in earlier rounds). Regardless, I like that these two relatively less canonical films ended up in the final.
Just wish there had been more participation overall too. Kurz, thanks for all the effort you put into this and the banners were always a big draw for me : )

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 01 mei 2014 14:43

En dat beslist de strijd met 3-2!

Beau travail wint de Clash of the French Cinema!

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 02 mei 2014 10:06

charulata schreef:Both really great and personal favorites. But Beau Travail it is.

Edit: I love both and yet, they aren't necessarily my favorite French films either and that Denis isn't even my favorite Denis. But admittedly some of my other candidates would be even more obscure/underseen perhaps (while others got kicked out in earlier rounds). Regardless, I like that these two relatively less canonical films ended up in the final.
Just wish there had been more participation overall too. Kurz, thanks for all the effort you put into this and the banners were always a big draw for me : )
That's very well put. It sure is a pity the participation was so limited.

Dank je, Kurz voor de orga :T . Niet mijn favoriet, maar toch wel een mooie winnaar.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 02 mei 2014 11:53

Inderdaad een zeer mooie winnaar. :T

Kurz, bedankt voor de vlekkeloze organisatie. Top werk. Ik heb in elk geval dankzij deze clash weer een stuk of 60 films gezien die ik anders niet zo snel gekeken had.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 02 mei 2014 14:27

Clash was ook voor mij een goede aanleiding om eens weer heel wat goede (en minder goede) Franse films te kijken. Heb ook zo'n 60 films voor het eerst gezien n.a.v. deze clash.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 02 mei 2014 14:38

charulata schreef:[...] Just wish there had been more participation overall too. Kurz, thanks for all the effort you put into this and the banners were always a big draw for me : )
:D

Can I just say it has been a real pleasure to visit these clashes ? Not only did it make for interesting and often new, reading (and in time viewing) material, all nicely put together by Kurz, but it was also a visually stunning experience, due to the beautiful banners done by you, I believe. Drew me in quite nicely. :wink: although I only voted once, but hey ! It’s still a step up!

So good team effort by you and Kurz, thank you both. :+ <-- complimentary beverages, you know where to get them !

Ik heb 'from your hand' maar even vervangen voor wat anders, dat saw d'r very odd uit. translate je 't even, Kurz ?

Plaats reactie