Discussie: Films wel of niet downloaden?

Plaats reactie
Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Discussie: Films wel of niet downloaden?

Bericht door Kyrill » 10 jan 2009 13:44

Guido schreef:
ash_ schreef:
Guido schreef: In België willen de release data van films ook nog wel eens verschillen met die in Nederland. Zo zag ik Paranoid Park ergens in oktober of november 2007 in Antwerpen, terwijl die hier pas een paar maanden later uitkwam.
Dat heeft toch niks te maken met het samenstellen van een lijstje aan de hand van de Nederlandse releaselijst? Sterker nog, ik heb de indruk dat de meeste films eerder in Belgie dan in Nederland draaien.
Kurz reageerde toch op reacties waaruit bleek dat mensen bekeken films niet in hun lijst kwijt konden, omdat deze pas in 2009 in de Nederlandse bioscopen verschijnen? Kurz noemt als oorzaak het downloaden van films, waardoor je films al voor de Nederlandse première kan bekijken. Ik bracht daar tegenin dat diezelfde films soms over de grens al eerder in première gaan.

(Antwerpen ligt trouwens in België ;)).

We zijn het al tegengekomen in het filmtotaal best of 2008 topic!. Wat is nou jullie mening over het downloaden van films? Ik ben er zelf geen voorstander van. Om te beginnen zijn de meesten films die mensen hier downloaden films waar ik graag naar toe graag in de bios/filmhuis met vrienden. En ik weet dat het moeilijk is maar ik wacht maar al te graag op films als The Wrestler en Slumdog Millionaire totdat ze uitkomen in de bioscoop. Ik vind om te beginnen gewoon films die voor mij het waarde lijken om op een groot scherm te kijken. En ik heb een hekel aan om films op een klein schermpje als mijn laptop te kijken. Nu geef ik toe dat ik mezelf ook wel eens schuldig heb gemaakt aan het downloaden van films. Maar dat waren vooral films die allang verschenen zijn en ik maar heel moeilijk aan kon komen op dvd. En heel af en toe eentje die hier net in de bios uit is bijvoorbeeld Pan's Labyrinth toen der tijd. Maar inmiddels heb ik ook die op dvd.

Nu is er natuurlijk ook de anderen kant van het verhaal die het gedeeltelijk rechtvaardigd. Er zijn ook forum leden die in streken wonen waarbij bioscopen moeilijk bereikbaar zijn en erg mager aanbod hebben. Dat valt dan opzich wel iets voor te zeggen.

Ik wil niet zeggen dat downloaden van films slecht is. Maar ik ben gewoon van mening dat ik liever naar de bios ga. En dan heb ik het over films die echt de moeite waard zijn. Zoals Slumdog, The Wrestler, Benjamin Button etc. Als je heel erg twijfeld of de film wel de moeite waard is maakt het voor mij iets begrijpelijker maar ik ben er nog steeds geen voorstander van.

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 10 jan 2009 14:03

Het downloaden van films heb ik nooit begrepen. Vaak zijn de films van een slechte kwaliteit of is er het één en ander aan de hand met de ondertiteling. Bovendien vindt ik het helemaal niet erg om geld uit te geven aan een film in de bios of DVD.
En laten we eerlijk wezen: Tegenwoordig kost een DVD niet erg veel meer, zoals dat in het verleden was. Door de komst van de MediaMarkt hier in Arnhem weet ik vaak een nieuwe film voor €10,- op de kop te tikken en dat vindt ik absoluut niet veel geld.

Het enige wat ik download is Lost, maar dat komt omdat Nederlandse zenders niet consequent zijn in hun uitzendingen. Lost was ooit op donderdagavond om 20:30, werd in één keer veplaatst naar de vrijdag en het laatste seizoen was zelfs te zien op zondagavond om 22:30!

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 10 jan 2009 14:10

Rich Art schreef:Het downloaden van films heb ik nooit begrepen. Vaak zijn de films van een slechte kwaliteit of is er het één en ander aan de hand met de ondertiteling. Bovendien vindt ik het helemaal niet erg om geld uit te geven aan een film in de bios of DVD.
Rich art, dit is dus absoluut niet zo. Dat je er fanatieke mensen bij heb zitten die genoegen nemen met een fucking cam-versie, oké, dat is waar.

Maar verder is er helemaal niks mis met de kwaliteit van een film die je download. Het is een fabeltje, een argument die er tegen wordt gebruikt waar absoluut niks van waar is. - Ik blijf altijd schaterlachen bij die spotjes waar een pc-ontploft door het downloaden van een film. Hilarisch!

Bij de talloze dvd-screeners die er nu uit zijn van films die hier nog in de bios moeten uitkomen is het enige "smetje" dat je elke 30(!) minuten, 10 seconden de tekst ziet staan "For award consideration only..." , verder zijn ze gewoon dvd-kwaliteit.
En laten we eerlijk wezen: Tegenwoordig kost een DVD niet erg veel meer, zoals dat in het verleden was. Door de komst van de MediaMarkt hier in Arnhem weet ik vaak een nieuwe film voor €10,- op de kop te tikken en dat vindt ik absoluut niet veel geld.
:Y Volledig mee eens, ik heb een kast met 600+ dvd's, allemaal gekocht. Maar ik heb er allerminst moeite mee als men een film van tevoren gewoon even download. Ik doe dit overigens haast niet, want blind-kopen is een van mijn specialiteiten, maar toch.

Tv-series is toch weer een ander iets. Daar is downloaden bij mij helemaal standaard, en als de serie mij bevalt wacht ik tot 'ie voorbij is en haal ik de complete box.

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: Discussie: Films wel of niet downloaden?

Bericht door lykathea » 10 jan 2009 14:27

Kyrill schreef:
We zijn het al tegengekomen in het filmtotaal best of 2008 topic!. Wat is nou jullie mening over het downloaden van films? Ik ben er zelf geen voorstander van. Om te beginnen zijn de meesten films die mensen hier downloaden films waar ik graag naar toe graag in de bios/filmhuis met vrienden. En ik weet dat het moeilijk is maar ik wacht maar al te graag op films als The Wrestler en Slumdog Millionaire totdat ze uitkomen in de bioscoop. Ik vind om te beginnen gewoon films die voor mij het waarde lijken om op een groot scherm te kijken. En ik heb een hekel aan om films op een klein schermpje als mijn laptop te kijken.
Dus eigenlijk wil je zeggen dat 90% van je filmervaringen onder erbarmelijke omstandigheden waren?

Dat je laptop als voorbeeld neemt kan ik begrijpen, maar dat is allerminst standaard. Een ieder die een beetje films download heeft een hele stapel lege dvd's liggen, en bekijkt z'n films "gewoon" in de huiskamer, waar toch, zoals ik al zei, 90% van alle films bekeken worden denk ik zo. - Daar is toch niks vreemds of vervelend aan?

Waar ik het wel met je eens ben is dat je de "magie" van het grote scherm hierdoor mist. Een groot gemis vind ik het persoonlijk helemaal niet, want op een handjevol films na was de bioscoop-ervaring van de films die ik óók later op dvd heb gezien nou eigenlijk helemaal niet zo "magisch". Ik prefereer het zelfs om films gewoon thuis te zien.
Laatst gewijzigd door lykathea op 10 jan 2009 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 10 jan 2009 15:03

lykathea schreef: Rich art, dit is dus absoluut niet zo. Dat je er fanatieke mensen bij heb zitten die genoegen nemen met een fucking cam-versie, oké, dat is waar.
Het meest irrante is misschien nog dat mensen zeggen: "Oh, die film heb ik al een maand eerder gezien dan dat ie uitkwam!" Dat is inderdaad die cam-versie groep, want als ik er naar vraag, dan krijg ik te horen dat de kwaliteit inderdaad niet al te best was.

Bij het downloaden van Lost ondervindt ik zelf ook geen beeldverlies, dus in deze moet ik je gelijk geven. De kwaliteit van downloads zal inderdaad sterk verbetert zijn. De laatste "illegale"-film die ik heb gezien was LotR, maar die heb ik door de slechte kwaliteit meteen weer afgezet. Dat was een beetje een YouTube-kwaliteit.

Bovendien vindt ik het ook een stuk leuker om een kast vol mooie hoesjes te hebben, dan een harde schijf vol, of van die waardeloze insteekhoesjes. Of nog erger: Zo'n spinel vol met DVD-schijfes! :o

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 10 jan 2009 15:09

Rich Art schreef:
lykathea schreef: Rich art, dit is dus absoluut niet zo. Dat je er fanatieke mensen bij heb zitten die genoegen nemen met een fucking cam-versie, oké, dat is waar.
Het meest irrante is misschien nog dat mensen zeggen: "Oh, die film heb ik al een maand eerder gezien dan dat ie uitkwam!" Dat is inderdaad die cam-versie groep, want als ik er naar vraag, dan krijg ik te horen dat de kwaliteit inderdaad niet al te best was.

Bij het downloaden van Lost ondervindt ik zelf ook geen beeldverlies, dus in deze moet ik je gelijk geven. De kwaliteit van downloads zal inderdaad sterk verbetert zijn. De laatste "illegale"-film die ik heb gezien was LotR, maar die heb ik door de slechte kwaliteit meteen weer afgezet. Dat was een beetje een YouTube-kwaliteit.
Dat is inderdaad niet best. Tegenwoordig kan ik films downloaden die een betere kwaliteit hebben dan m'n originele dvd's, dus zo erg is het allemaal nog niet. :)

Dat laatste heb je gelijk in, zodra men films gaat branden op een schijfje om er vervolgens een hoesje voor uit te printen en deze dan in een kast zet als zodanig "gekocht", kan ik mijn lach ook niet meer inhouden. Wie hou je voor de gek :|

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 10 jan 2009 16:22

Ik heb er echt totaal geen problemen mee om een film te downloaden hoor, het is voor mij gewoon een simpel optelsommetje. Die bios is 20min rijden, dan ben je nog €8 kwijt voor een kaartje en downen duurt alles bij elkaar 10min ofzo en is gratis en kan ik zo met tvout op me lcdtv kijken. Dus dan lijkt het me nog al logisch wat ik ga doen als het kut weer is of ik half brak ben. Nou ga ik ook meestal alleen naar de bios dus met een argument als kijken met je vrienden is gezelliger heb ik weinig aan weet je. Ook een release downen die hier in 4 zalen draait met première... so fucking what, je gaat me toch niet vertellen dat je 80km ofzo gaat rijden om een film te kijken!?

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 10 jan 2009 17:17

Vooral als je niet zo veel te besteden hebt, kan downloaden een uitkomst zijn. Want 10 euro voor een dvd is best veel als je student bent. Kom me ook niet aan met dat gelul, dat je geen echte filmliefhebber zou zijn als je download. Dat gaat namelijk ook nergens over.

Toevallig heb ik net m'n verzameling gedownloade en gebrande dvd's (ja, ja met uitgeprint cover :D ) bij het grof vuil gezet. Wij zitten inmiddels gelukkig in een situatie waarin we af en toe best een dvd'tje kunnen kopen. (ik zag dat FRS weer nieuwe titels bij z'n 5 voor 10 aktie heeft) :T

Kortom, ik neem het niemand kwalijk als ze downloaden, maar uiteindelijk gaat er niets boven het origineel in je dvd-kast. Hetgeen ook geld voor series natuurlijk.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 10 jan 2009 17:25

Ik download als een motherfucker. Films, series, muziek noem maar op en ik download het. Geen enkel probleem mee. Ik wacht trouwens wel met bios films totdat ik ze ook daadwerkelijk in de bios heb gezien of totdat niet meer kan, maar dat ben ik pas gaan doen op het moment dat ik een Pathe Unlimited pas nam. Ik heb een vrij magere dvd collectie (100 films), maar mijn dvdrip/scr collectie zit tegen de 300gb aan, los van de 300gb die ik aan series heb.
Maar goed, ik ga dus wel braaf naar de bios en koop af en toe een filmpje. Dat moet maar mijn downloadgedrag equalen.

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 10 jan 2009 18:59

Films effectief downloaden doe ik de laatste tijd wat meer, omdat het vooral voor oudere films in de videotheken in mijn buurt aan een degelijk aanbod ontbreekt. Mijn lokale bibliotheek blijft mijn bron voor recente dvd's, maar een heel uitgebreide collectie vind je er niet. YouTube vind ik persoonlijk een handige uitweg voor oudere films en als iemand de kijkervaring in twijfel zou trekken: Ik heb er al heel wat leuke gehad met films die ik via YouTube heb bekeken en zolang dat voor mij werkt, zie ik er geen probleem in.

Mijn redenen om cinemabezoek te beperken heb ik al gezegd: Weinig keuze in lokale cinema, grotere cinema ligt vaak te ver, te duur, geen sfeer,... Wat niet wegneemt dat ik voor films die ik écht wil zien net zo graag wacht als jij, Kyrill (The Curious Case Of Benjamin Button bvb). Maar ik ben ook maar een mens en als een bepaalde film wat gehyped wordt, laat ik mij al eens meevoeren door mijn nieuwsgierigheid. En daar kan ik mee leven.

DVD's kopen doe ik praktisch nooit (ik heb er msh 30 of zo), omdat ik ten eerste maar een arm studentje ben en ten tweede ik mijn geld voor 75% aan CD's en concerten besteed. In mijn huidige financiële toestand zie ik het niet mogelijk om én een CD- én een DVD-collectie uit te bouwen. En die CD-collectie ziet er al aardig uit wat als gevolg heeft dat ik slechts heel zelden muziek download. Dan ben ik toch tenminste met één medium "moreel correct" bezig, denk ik dan. En muziek vind ik nu eenmaal iets belangrijker dan film, vandaar.

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 18 jan 2009 13:43

Downloaden is oké: Nu.nl

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 18 jan 2009 13:52

Iets wat ikzelf al veel langer ervaar.

Nog een leuke: http://blog.iusmentis.com/2009/01/16/ti ... ijn-hoofd/

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 18 jan 2009 14:22

Megalomaniac schreef:Ik download als een motherfucker. Films, series, muziek noem maar op en ik download het.
Je schoonmoeder!

Ik download laatste tijd wel wat meer, vooral omdat ik ontdekt heb dat films kijken op mijn laptop zo erg nog niet is. Ik houd het wel bij dingen die ik nog eens wil zien, maar niet zo snel tegenkom. B-Films (de Critters trilogie wordt momenteel mijn computer binnengesleept), horror (laatst wat Hammer Productions gedownload). Sommige films verdienen het inderdaad om op groot scherm gezien te worden, ook vertrouw ik de ondertitelaars van films in talen die ik niet versta niet altijd :P.
Ik moet trouwens zeggen dat mijn tv ook erg klein is, en dat mijn laptop bovendien in breedbeeld formaat is.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 18 jan 2009 14:50

Guido schreef:
Megalomaniac schreef:Ik download als een motherfucker. Films, series, muziek noem maar op en ik download het.
Je schoonmoeder!
Jeweettoch!

Sandro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sandro » 20 jan 2009 18:16

Leuk topic. Interessant onderwerp.

Voor mij is het verschil in kwaliteit wél nog aanzienlijk. Als ik download kijk ik films op een laptop schermpje, wat op zich wel te doen is. De ervaring is echter wel veel beter beneden in de woonkamer op een groot plasma scherm. Uiteraard kun je het op een DVD branden of kun je apparatuur aanschaffen om het vanaf je PC/laptop te streamen, maar dat doe ik voorlopig nog niet.

Het verschil in kwaliteit is er wel. Of misschien is het beter om te zeggen dat het verschil in afstand er meer toe doet. Op een laptop zit je er direct bovenop. Beneden voor de TV is de afstand op een groter scherm zo’n drie meter. Dat maakt veel uit in kijkervaring. Ook zie je details op een TV beter doordat het scherm groter is, merk ik al vaak. Kort gezegd: laptop is te doen, maar ik vind het verschil in kijkervaring nog aanzienlijk.

Hoe beïnvloedt dit mijn downloadgedrag? Ik hanteer het simpele principe dat wat ik het waard vind om te zien in de bios of op DVD te kopen, dus wat het waard is om geld aan uit te geven, dan doe ik dat. Heb ik daar twijfels over dan download ik het. Anders zou ik het toch niet kopen. Daar vallen veel recente titels onder. Nadat ik de film gezien heb verwijder ik ‘m meteen. Mocht ik de behoefte aan een herkijk hebben dan weet ik dat de film het geld waard is.

Plaats reactie