Discussie: Films wel of niet downloaden?

Plaats reactie
WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: FilmTotaal Forum-top 100 - Editie 2010

Bericht door WizardOfOss » 26 sep 2010 00:23

Meszahline schreef:Daarbij koop ik vaak de films die ik eerder heb gedownload.
Zo was "vroegâh" ook de ongeschreven regel met downloaden: als het goed is koop je het, zoniet dan gooi je het ook weer weg. Maar dankzij het achterlijke beleid van de muziek- en filmindustrie is er inmiddels een hele generatie opgegroeid met het idee dat films en muziek gratis zijn, en die er niet over peinzen er voor te betalen. Op een ander (reis)forum was laatst nog iemand op zoek naar een of andere Thaise film, die wist ik voor slechts 5 euro bij Play.com te vinden (dus zonder bijkomende verzendkosten), ik werd toen echter zo ongeveer voor gek verklaard dat ik met een "betaalsite" durfde te komen...

Nu zal ik overigens de eerste zijn om toe te geven dat ik me ook niet heel erg strikt aan bovenstaande regel hou, maar ik doe in ieder geval nog een poging.

Maar goed, dit gaat nu wel een beetje off-topic, we hadden hier toch ook een draadje voor? Wellicht kan een modder-eter deze discussie in z'n geheel daarheen verplaatsen? Dan zal ik me eens bezig gaan houden met m'n lijst, altijd weer lastig...

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Discussie: Films wel of niet downloaden?

Bericht door El Chivo » 26 sep 2010 09:52

Zo, verplaatst wat er te verplaatsen was;

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: FilmTotaal Forum-top 100 - Editie 2010

Bericht door Silenzio » 26 sep 2010 10:54

WizardOfOss schreef:
Meszahline schreef:Daarbij koop ik vaak de films die ik eerder heb gedownload.
Zo was "vroegâh" ook de ongeschreven regel met downloaden: als het goed is koop je het, zoniet dan gooi je het ook weer weg. Maar dankzij het achterlijke beleid van de muziek- en filmindustrie is er inmiddels een hele generatie opgegroeid met het idee dat films en muziek gratis zijn, en die er niet over peinzen er voor te betalen. Op een ander (reis)forum was laatst nog iemand op zoek naar een of andere Thaise film, die wist ik voor slechts 5 euro bij Play.com te vinden (dus zonder bijkomende verzendkosten), ik werd toen echter zo ongeveer voor gek verklaard dat ik met een "betaalsite" durfde te komen...
Ik denk dat je daar volledig correct zit. Ik ben zelf nog maar 26, maar heb het gevoel dat er een enorm verschil tussen "mijn generatie" en die van jongeren die ongeveer vier à vijf jaar jonger zijn dan mij. Dat is een generatie die geen wereld zonder internet heeft gekend. Voor mij was internet iets helemaal nieuws en ik ben het jaren gewoon geweest dat je moest betalen als je een film wou zien. Die nieuwe generatie heeft dat eigenlijk nooit gekend, vandaar die normvervaging.

Verklaart natuurlijk niet alles, want ook veel leeftijdsgenoten (waaronder vrienden van mij) en mensen die ouder zijn downloaden en kopiëren, maar er is toch een mentaliteitsverschil denk ik.

Jouw verhaal over die Thaise film is toch echt triestig vind ik. Als je echt een film wilt zien en daar geen vijf euro voor over hebt, dan denk ik dat die film niet zo belangrijk voor je is en speelt het ook geen rol dat je hem niet ziet.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 26 sep 2010 11:01

Zo worden in ieder geval de mensen die films als hun passie en hobby beschouwen gescheiden van het gepeupel. Maar ik kan begrijpen dat als je echt weinig met films hebt, behalve dan dat je films kijkt, dat je dan geen dvd's hoeft hebben staan. Het neemt plaats in en als je het toch maar 1 keer kijkt. Ergens zou dat wel een beetje verspilling zijn als iedereen daarna de film weg ging gooien.
Daarvoor zijn natuurlijk de videotheken uitgevonden. Met dat downloaden zijn die helaas aan het verdwijnen. Ook omdat films er eigenlijk redelijk duur zijn.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 26 sep 2010 11:17

Aston schreef:Zo worden in ieder geval de mensen die films als hun passie en hobby beschouwen gescheiden van het gepeupel. Maar ik kan begrijpen dat als je echt weinig met films hebt, behalve dan dat je films kijkt, dat je dan geen dvd's hoeft hebben staan. Het neemt plaats in en als je het toch maar 1 keer kijkt. Ergens zou dat wel een beetje verspilling zijn als iedereen daarna de film weg ging gooien.
Daarvoor zijn natuurlijk de videotheken uitgevonden. Met dat downloaden zijn die helaas aan het verdwijnen. Ook omdat films er eigenlijk redelijk duur zijn.
Er zijn genoeg mogelijkheden om een film 1 keer te bekijken op een legale wijze. Via digitale televisie bijvoorbeeld kan je al een ruim assortiment aan films bestellen. Ik denk sowieso dat dit de toekomst gaat worden. Dvd en Blu-Ray zijn weinig duurzame dragers. Ik denk dat binnen afzienbare tijd geen schijfjes meer gaan verkocht worden, maar dat filmliefhebbers enkel nog films gaan bekijken via digitale televisie of internet (op legale wijze natuurlijk). Is veel logischer ook. Je moet dan geen schrik meer hebben dat je schijfje niet meer werkt en je bespaart heel veel ruimte thuis (al vind ik het natuurlijk ook wel iets hebben om 500 plus dvd's in de kast te staan hebben).

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 26 sep 2010 11:34

Ja, hallo. Als ik er geen hoesje meer bij krijg dan kan ik net zo goed gaan downloaden. :Z Ik heb het er voor over om er plaats voor in te leveren (tot op zekere hoogte) omdat het mijn hobby's is en ik vind het gewoon mooi om naar te kijken en te hebben. net zoals boeken. Die wil je ook het liefst in een boekenkast en niet lenen bij een bieb.

Overigens is bestellen via digitale televisie iets relatief nieuws volgens mij. Ik heb er van gehoord maar ik ken nog niemand die het doet. Maar misschien ben ik hopeloos ouderwets hoor.... Overigens heb je ook film1 bijvoorbeeld.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 26 sep 2010 11:38

Aston schreef:Ja, hallo. Als ik er geen hoesje meer bij krijg dan kan ik net zo goed gaan downloaden. :Z
Dat vind ik dan weer een vreemde redenering en duidt ook op een zekere normvervaging. Vele hoesjes zijn ook online beschikbaar. Je kan die ook downloaden en met een kwaliteitsprinter en deftig papier maak je net dezelfde hoesjes. Dvd branden en in het doosje stoppen en je bent er ook.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 26 sep 2010 12:13

Silenzio schreef:
Aston schreef:Ja, hallo. Als ik er geen hoesje meer bij krijg dan kan ik net zo goed gaan downloaden. :Z
Dat vind ik dan weer een vreemde redenering en duidt ook op een zekere normvervaging. Vele hoesjes zijn ook online beschikbaar. Je kan die ook downloaden en met een kwaliteitsprinter en deftig papier maak je net dezelfde hoesjes. Dvd branden en in het doosje stoppen en je bent er ook.
1. Dan moet ik de lege hoesjes hebben. Die heb ik nog nooit ergens gezien. Alle hoesjes die ik zie zijn van B-kwaliteit.
2. De film online als bestand kopen.
3. Branden op blu-ray/dvd
4. Eigenlijk moet er dan ook een print op de dvd maarja dat is niet heel hard nodig.
5. Speciaal papier kopen.
6. Hoesjes (papier) opzoeken op internet en printen. Ik heb geen kwaliteitsprinter. Als ik het nu print wordt het zo veel lelijker dan wat ik in de winkel krijg.

Het is mij net te veel werk en het is ook niet echt leuk. Bovendien vind ik een film uitzoeken in de winkel en kopen juist leuk. Sommige koop ik via Bol omdat ik ze nergens in de winkel kon vinden. Daarnaast kan je kartonnetjes, speciale boxedities en steelcases moeilijk printen.

Ik zie er weinig heil in. :N

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 14 okt 2010 14:05

Aston schreef:Dan moet ik de lege hoesjes hebben. Die heb ik nog nooit ergens gezien. Alle hoesjes die ik zie zijn van B-kwaliteit.
Die zwarte doosjes bedoel je? You're kidding me :-?

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 15 okt 2010 09:13

Duikboot schreef:
Aston schreef:Dan moet ik de lege hoesjes hebben. Die heb ik nog nooit ergens gezien. Alle hoesjes die ik zie zijn van B-kwaliteit.
Die zwarte doosjes bedoel je? You're kidding me :-?
Inderdaad :)

Je kan nog niet normaal een media winkel inlopen zonder over stapels lege hoesjes heen te struikelen, van diverse merken en van diverse kwaliteit.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 15 okt 2010 10:15

O, nou ik heb ze alleen in B-kwaliteit zien liggen bij de Bart Smit en de V&D. Ik heb er in de MM en Saturn ngo niet naar gezocht maar toch. B-kwaliteit zuigt.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 18 okt 2010 21:36

Goed dat je trouwens over die doosjes begon. Ik moet ook maar weer eens een stapel halen want er zijn weer wat dvd's bij de collectie gekomen die in een zogeheten eco-box zit (al eerder over geklaagd hier O+ ) die zo slap zijn dat je bijna het hoesje om de dvd afpelt }:

Aston
Regisseur
Regisseur

Re: Film-kijk statistieken per maand

Bericht door Aston » 01 mar 2011 20:52

Waarom dvd's branden eigenlijk. Dat is alleen maar jezelf voor de gek houden. Koop gewoon een HDMI kabel. Ik neem aan dat de meeste van jullie ondertussen wel een HDMI aansluiting hebben op de tv. Natuurlijk moet je wel een laptop hebben of een pc naast je tv.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 01 mar 2011 20:57

Zo'n hdmi kabel is misschien wel een oplossing voor mij ja, al kijk ik niet heel veel downloads de laatste tijd. Weet alleen niet zeker of ik die op mijn tv kan doen, heb het wel eens aan een vriend gevraagd, maar weet niet meer helemaal hoe dat zit. Ik ga het eens uitzoeken. Gekke vraag misschien, maar kun je dan ook pc-games op je tv spelen? En maakt het niet uit om bluray's te kijken op een hd-ready?

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 01 mar 2011 21:22

Een beetje dvd/bluray-speler heeft tegenwoordig toch gewoon een USB-aansluiting? Heb je alleen nog stikkie nodig...

Plaats reactie